Playstation 5 får lägre pris – fortfarande dyrare än vid lansering

Permalänk
Melding Plague

Playstation 5 får lägre pris – fortfarande dyrare än vid lansering

Ett år efter prishöjningen på Playstation 5 har Sony bestämt att sänka priset till 6 500 kronor, men det sänkta priset är endast temporärt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Fortfarande svindyrt för en spelkonsoll med cirka 3 exklusiva titlar som inte finns på PS4 eller PC.

Permalänk
Medlem

Hm jag betalade 5990kr hos Inet för min ps5 med blu-ray läsare. Det var riktpriset några månader efter lansering iaf å för digitala versionen var priset 4990kr om jag inte är helt senil då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northbane:

Hm jag betalade 5990kr hos Inet för min ps5 med blu-ray läsare. Det var riktpriset några månader efter lansering iaf å för digitala versionen var priset 4990kr om jag inte är helt senil då.

Du är icke senil

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Sötast

Nya världen:
6500 kr? Det är ju svinbilligt. Du får ju till å med en custom låda runt din gpu med processor, usb portar, läsare å grejer. Endast till halva priset av ett dugligt grafikkort.

Pre clown-phase:
6500:- är fan alldeles för mycket för att kunna köra ett par spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northbane:

Hm jag betalade 5990kr hos Inet för min ps5 med blu-ray läsare. Det var riktpriset några månader efter lansering iaf å för digitala versionen var priset 4990kr om jag inte är helt senil då.

Helt rätt sa polisen som satt och åt morötter.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Ett år efter prishöjningen på Playstation 5 har Sony bestämt att sänka priset till 6 500 kronor, men det sänkta priset är endast temporärt.

Läs hela artikeln här

Detta gäller enbart standard PS5, det vill säga det gäller inte PS5 Digital Edition eller?

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Nya världen:
6500 kr? Det är ju svinbilligt. Du får ju till å med en custom låda runt din gpu med processor, usb portar, läsare å grejer. Endast till halva priset av ett dugligt grafikkort.

Pre clown-phase:
6500:- är fan alldeles för mycket för att kunna köra ett par spel.

Japp. Jag köpte min PS4 Slim för runt 2000-2500kr om jag inte minns helt fel.

Gamla världen: 2080ti kostar 12000kr ”HaHAHa är de sjuka i huvudet? 12000kr för ett grafikkort?”

Nya världen: 4090 för 19999kr ”Shit ser jag rätt?! Under 20000kr? Måste köpa direkt! Bara ett i lager! Oj jag har inga pengar? Synd man missar den dealen.”

Jag betalade runt 6500kr för min PS5 men kom med ett spel. De var 5990kr vid release.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Slim är på väg när som - håll er borta från vanilla versionen. Därav Sonys "prissänkning".

Permalänk
Saknad Hedersmedlem

Köpte min PS5 för strax under 6000kr på lanseringsdagen från Elgiganten. Dessa priser när konsollen funnits ute i 3 år är inte lika bra som det kanske låter, trots ekonomi och världsläget.

Det sagt, bra att det blir lite billigare för de som behöver tumma lite extra på ekonomin förstås. Men mitt vanliga råd är att köpa en PS5 och inte Digital Edition, det extra den kostar kommer ni spara in på något spelköp då ni slipper Sonys ockerpriser på PSN när ni kan köpa spel billigare på annat håll.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northbane:

Hm jag betalade 5990kr hos Inet för min ps5 med blu-ray läsare. Det var riktpriset några månader efter lansering iaf å för digitala versionen var priset 4990kr om jag inte är helt senil då.

Man ska inte glömma att dollarn står 25% högre mot SEK än vad den gjorde för tre år sedan, så att blunda och låtsas som att det inte påverkar slutpriset för oss i Sverige och skylla allt på Sony är tyvärr helt fel i den här situationen.

Edit: 4990x1.25 råkar bli i princip exakt samma pris vi ser på den versionen idag. Sedan kan man ju diskutera varför en tre år gammal konsol har samma MSRP som på release men det är en annan historia.

Visa signatur

ZOTAC 3080 Trinity OC | 5800x3d | 32GB B-die 3800mhz@CL14 | LG B1 77" OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av kheldan:

Man ska inte glömma att dollarn står 25% högre mot SEK än vad den gjorde för tre år sedan, så att blunda och låtsas som att det inte påverkar slutpriset för oss i Sverige och skylla allt på Sony är tyvärr helt fel i den här situationen.

Edit: 4990x1.25 råkar bli i princip exakt samma pris vi ser på den versionen idag. Sedan kan man ju diskutera varför en tre år gammal konsol har samma MSRP som på release men det är en annan historia.

Du får räkna in massa extraavgifter i Sverige, glöm inte kemikalieskatten + Copyswede avgiften.......
Vilken succé till skatt det blev, alla världens länder följde med vår storsatsning. Det blev i slutändan endast en kassako för staten.

Visa signatur

Bildskärmar - Asus ROG PG278Q | Asus ROG PG279Q
Stationär - NVIDIA 3080 | 9900K @ 5,2 GHz | 32 GB DDR4
HTPC- GTX 1070 | i5 6400 | 8GB DDR4
Glorious GMMK Pro / Logitech G Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gascogne:

Detta gäller enbart standard PS5, det vill säga det gäller inte PS5 Digital Edition eller?

Verkar så ja. Håll dig borta från Digital Edition, den gör dig knuten till att enbart kunna köpa spel från Playstation Store som Sony har ensamrätt på.

Låter bra? I teorin kanske, alla nya spel kostar minst 849:- om inte mer. Reor finns givetvis men brukar ta ett tag innan nya spel finns på kampanj.

Permalänk
Avstängd

Snart 3 år på nacken

Visa signatur

Ny här

Permalänk
Medlem
Skrivet av A1200:

Slim är på väg när som - håll er borta från vanilla versionen. Därav Sonys "prissänkning".

Sonys "Slim"-versioner har ju nästan uteslutande varit stora nedgraderingar från lanseringskonsolen så det är ju snarare läge att plocka upp den bra versionen om man är ointresserad av nästa års "Pro".

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Sänkning från 5990 till 7200, till 6500?
Kom igen när den kostar 2990...

Permalänk
Medlem

Besökte man Tyskland vid release kostade modellen med läsare ~5090 kr (499 EUR * 10,21) så fortfarande lite dyrt jämfört med vad Sony pratat om för priser för Europa tycker jag.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Sony vill bara tömma på lager och lura "kortsiktiga" att hjälpa dem på deras egna bekostnad.

Vi pratar om ett megacorporation och inte en välgörenhet organisation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Fortfarande svindyrt för en spelkonsoll med cirka 3 exklusiva titlar som inte finns på PS4 eller PC.

Fortfarande ett rätt bra pris om man varken har gaming-PC eller PS4.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Nya världen:
6500 kr? Det är ju svinbilligt. Du får ju till å med en custom låda runt din gpu med processor, usb portar, läsare å grejer. Endast till halva priset av ett dugligt grafikkort.

Klart det är svinbilligt. Endast till samma pris som 1 kg gul lök. Ungefär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kheldan:

Man ska inte glömma att dollarn står 25% högre mot SEK än vad den gjorde för tre år sedan, så att blunda och låtsas som att det inte påverkar slutpriset för oss i Sverige och skylla allt på Sony är tyvärr helt fel i den här situationen.

Edit: 4990x1.25 råkar bli i princip exakt samma pris vi ser på den versionen idag. Sedan kan man ju diskutera varför en tre år gammal konsol har samma MSRP som på release men det är en annan historia.

Nä det är klart att allt blivit dyrare i och med världsläget, min poäng var bara att MSRP inte var just 6500kr vid lansering

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakeemzo:

Du får räkna in massa extraavgifter i Sverige, glöm inte kemikalieskatten + Copyswede avgiften.......
Vilken succé till skatt det blev, alla världens länder följde med vår storsatsning. Det blev i slutändan endast en kassako för staten.

Moms också!

I USA anges priser utan moms då varje delstat kan sätta sin egen VAT

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Moms också!

I USA anges priser utan moms då varje delstat kan sätta sin egen VAT

En klassiker när släkten skulle åka från LA utrullad Vegas och passade på att handla i Nevada för att få lägre VAT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

Fortfarande ett rätt bra pris om man varken har gaming-PC eller PS4.

Men dom flesta har båda redan så ingen vits köpa en ps5 i dagsläget tycker jag, man missar ju ändå inga många exklusiva spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Moms också!

I USA anges priser utan moms då varje delstat kan sätta sin egen VAT

Juste, det också haha

Visa signatur

Bildskärmar - Asus ROG PG278Q | Asus ROG PG279Q
Stationär - NVIDIA 3080 | 9900K @ 5,2 GHz | 32 GB DDR4
HTPC- GTX 1070 | i5 6400 | 8GB DDR4
Glorious GMMK Pro / Logitech G Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Men dom flesta har båda redan så ingen vits köpa en ps5 i dagsläget tycker jag, man missar ju ändå inga många exklusiva spel

Förutom den lilla detaljen att dom spel som har en "PS5 native app" ser bättre ut och flyter bättre på PS5. Bryr man sig inte det så kan jag förstå att man inte ser nåt större värde i det just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Köpte min PS5 för strax under 6000kr på lanseringsdagen från Elgiganten. Dessa priser när konsollen funnits ute i 3 år är inte lika bra som det kanske låter, trots ekonomi och världsläget.

De är ok utifrån verkligheten...

Vid lansering 2020 var riktpriset 500€. Översattes till 6000 SEK. Omräkningsfaktor 12.0 om man så vill. Mer än vad som kan förklaras med valutakurs och moms men detta "påslag" är väldigt typiskt för distributören Nordisk Film, inget nytt för PS5

2022 höjdes riktpriset till 550€ (att en konsol ökar i pris med åren lär aldrig ha hänt förr, extrema tider som sagt). Översattes till 7200 SEK. Omräkningsfaktor 13.1! Men den kan motiveras av att SEK under dessa två år tappat i värde mot €.

Nu innan "Nya PS5" (som folk, högst troligt felaktigt, kallar "Slim") släpps så kör man en drive för att tömma lager. Nytt tillfälligt riktpris är €475. Översätts alltså till 6500 SEK. Omräkningsfaktor har ökat till hela 13.7. På detta år har dock SEK tappat ytterligare mot € så även detta får man nog säga är motiverat - eller iaf konsekvent med den strategi man haft sen dag 1.

Permalänk
Medlem

Väntar på slim/pro för bättre prestanda, känns dumt att köpa orginal nu

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Väntar på slim/pro för bättre prestanda, känns dumt att köpa orginal nu

Ska du vänta i ett år? Dumt är nog inte ordet jag skulle använda. Spel flyter för 99% av befolkningen på prima medans en liten klick ser både hack och kvalitétsmissar.

Permalänk
Skrivet av xpanterx:

Väntar på slim/pro för bättre prestanda, känns dumt att köpa orginal nu

Pro lär inte komma innan 2025 och kommer kosta typ 10 lax .

Slim kommer till jul eller nästa år, den kommer att levereras utan bluray läsare, läsaren kommer att säljas separat