Går det att bli arkitekt genom ekonomiprogrammet!

Permalänk

Går det att bli arkitekt genom ekonomiprogrammet!

Hej!

Jag vill börja med att tacka till alla som skrev dem meningsfulla kommentarerna i min förra post. Och ska inte ljuga men det ökande verkligen motivationen och själv är jag väldigt tacksam över det.

Idag var det första dagen i år 2 i gymnasiet (ekonomiprogrammet) och ångesten ökar för den kommande sista året. Jag har planerat själv att övergå direkt till universitet efter att ha slutat gymnasiet samt att försöka ta mig in i arkitektprogrammet. Men det verkligen stör mig då jag går i ekonomi så det får mig verkligen att undra om det går att ens komma in i arkitektprogrammet om man har gått i ekonomi. Jag har sökt runt i google där dem säger att du behöver läsa...
Matte 3b/3c
Samhällskunskap 1b
Naturkunskap 2
Korrekta mig om jag har fel men det var något sånt. Själv vet jag att jag kommer läsa matte 3, sam är jag osäker på men jag vet att jag kommer inte läsa naturkunskap 2 då av någon anledning finns det inte på våran skola, så vad behöver man göra då?

En annan sak jag skulle vilja lägga till är att, är det svårt att få jobbet som arkitekt? Har hört mycket om att många nyexaminerade blir arbetslösa under en lång tid samt som många har ansökt till cirka 360 intervjuer men bara har blivit accepterad till 3 styckna intervjuer. Plus att många vänder sig bort från arkitekts yrket och vänder sig till något annat. Är det verkligen så? eftersom jag brinner verkligen för att bli arkitekt men är orolig om att jag kommer aldrig få jobbet som det på grund av vad jag har hört.

PS: Förlåt för dem som inte jag svara tillbaka i min förra post då jag själv är väldigt ny här! + sorry för min dåliga svenska!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TabbyGorgon:

Hej!

Jag vill börja med att tacka till alla som skrev dem meningsfulla kommentarerna i min förra post. Och ska inte ljuga men det ökande verkligen motivationen och själv är jag väldigt tacksam över det.

Idag var det första dagen i år 2 i gymnasiet (ekonomiprogrammet) och ångesten ökar för den kommande sista året. Jag har planerat själv att övergå direkt till universitet efter att ha slutat gymnasiet samt att försöka ta mig in i arkitektprogrammet. Men det verkligen stör mig då jag går i ekonomi så det får mig verkligen att undra om det går att ens komma in i arkitektprogrammet om man har gått i ekonomi. Jag har sökt runt i google där dem säger att du behöver läsa...
Matte 3b/3c
Samhällskunskap 1b
Naturkunskap 2
Korrekta mig om jag har fel men det var något sånt. Själv vet jag att jag kommer läsa matte 3, sam är jag osäker på men jag vet att jag kommer inte läsa naturkunskap 2 då av någon anledning finns det inte på våran skola, så vad behöver man göra då?

En annan sak jag skulle vilja lägga till är att, är det svårt att få jobbet som arkitekt? Har hört mycket om att många nyexaminerade blir arbetslösa under en lång tid samt som många har ansökt till cirka 360 intervjuer men bara har blivit accepterad till 3 styckna intervjuer. Plus att många vänder sig bort från arkitekts yrket och vänder sig till något annat. Är det verkligen så? eftersom jag brinner verkligen för att bli arkitekt men är orolig om att jag kommer aldrig få jobbet som det på grund av vad jag har hört.

PS: Förlåt för dem som inte jag svara tillbaka i min förra post då jag själv är väldigt ny här! + sorry för min dåliga svenska!

Prata med din studievägledare, det kanske går att lösa så att du får läsa naturvetenskapen på en annan skola. Gick själv teknik med inriktning IT och allt gick att läsa förutom biologi, vi hade ett par som ville bli läkare och de fick läsa det på en annan gymnasieskola. Nu var det här kanske 20 år sedan dock så ingen aning om det går att ordna även idag.

Det är definitivt tufft med jobb som arkitekt, gissar också på att räntenivåer och inflationsproblem gör att många försöker kapa de här kostnaderna så att det är ännu tuffare. Nu är det ganska många år tills du skulle vara klar dock så det kan så klart se helt annorlunda ut då. Du har inte funderat på ingenjör med inriktning konstruktion/bygg eller liknande?

Permalänk
Medlem

Såg precis för nåra dagar sen ett inslag i Rapport eller TV4nyheterna om just det där. Om att Arkitekter hade skitsvårt att hitta jobb o många hade gått vidare till andra jobb för det inte fanns nå Arkitektjobb.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Arbetsförmedlingen bedömer att det kommer vara konkurrens om jobben för arkitekter under det närmaste året. Det innebär att personer som har den utbildning eller erfarenhet som krävs kommer ha små till medelstora möjligheter till arbete, men beroende på inriktning inom yrket kan arbetsmarknaden variera.

På 3 års sikt bedömer Arbetsförmedlingen att möjligheterna till arbete för arkitekter kommer vara stora.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Som @Kakann säger, prata med en studievägledare. Att det GÅR är självklart, du vore knappast den första att komplettera sina gymnasiestudier för att bli behörig till högre utbildning

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Naturkunskap 2 kan du gå på distans, exempelvis via Hermods efter kontakt med en lokal SYO. Ett upplägg som visserligen suger IMO, då kursinnehållet avklaras på egen hand.

Kämpa på och tro på dig själv.