Nvidia uppges ha jättemarginaler på AI-hårdvara

Permalänk
Melding Plague

Nvidia uppges ha jättemarginaler på AI-hårdvara

Baserat på uppskattade tillverkningskostnader av Nvidias H100-baserade produkter för datacenter uppges grafikjätten lägga på 800 procent på tillverkningspriset.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Om kunder köper är priset inte för högt.

Permalänk
Medlem

Greedvidia.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Jag har aldrig hört någon skryta om vinstmarginaler.
Skumt uttalande.

Magkänslan säger RUN 😆

Jag gissar att du aldrig närvarat/lyssnat på investeringsmöten?

Sen var det inget uttalande heller.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Mocka:

Greedvidia.

Inte riktigt... Dom har sålt hårdvaran innan den ens tillverkat så att höja priset är normalt.

Lite ointressant artikel då den bara inkluderar själva hårdvaran, inte rnd, mjukvara och support.

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 | Vive Focus 3 | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Jag gissar att du aldrig närvarat/lyssnat på investeringsmöten?

Sen var det inget uttalande heller.

Korrekt 👍

Får rätta mig själv med 25 armhävningar 😂

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

basic supply demand, klart som fan de tar överbetalt, ingen annan kan ju skapa komponenterna

Permalänk
Medlem

Min analys är att kostnaden per krets är 123 456kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Inte riktigt... Dom har sålt hårdvaran innan den ens tillverkat så att höja priset är normalt.

Lite ointressant artikel då den bara inkluderar själva hårdvaran, inte rnd, mjukvara och support.

To be fair nvidia inoverar mer än de flesta företag.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Inte riktigt... Dom har sålt hårdvaran innan den ens tillverkat så att höja priset är normalt.

Lite ointressant artikel då den bara inkluderar själva hårdvaran, inte rnd, mjukvara och support.

Både Swec samt länkade artikeln tar upp det vid sidan om att det brukar läggas på i slutpriset.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Intel skulle ha satsat på ren compute i stället för grafikkort, men det kan var så att det är det som är anledningen att de gav sig in på grafikkort. Det skulle kunna vara en stepping stone egentligen.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Om kunder köper är priset inte för högt.

1000 % vinstmarginal skriker monopolsituation. Men jag tror nog att man ska ta de här siffrorna med en stor nypa salt, utvecklingskostnaden lär vara väldigt hög per såld enhet såhär i början.

Permalänk
Medlem

Det är ju mer är bara tillverkningskostnad som måste räknas med.
T.ex. så kan det ju ligga massor av pengar i utveckling och t.o.m. forskning för att få en gångbar produkt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Iskra:

1000 % vinstmarginal skriker monopolsituation. Men jag tror nog att man ska ta de här siffrorna med en stor nypa salt, utvecklingskostnaden lär vara väldigt hög per såld enhet såhär i början.

Det är inte 1000 procent om man räknar in alla andra omkostnader utöver själva tillverkningen.

Vidare är det rimligt att anta att kunderna tjänar mer på kretsarna än de betalar, så vem det är man ska beskylla för att ta hutlösa priser går att fundera på.

Att de har orimliga grafikkortspriser för spelare vågar jag dock påstå, men det lär straffa sig i omsättningen för gaming-divisionen.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

så... mindre marginaler än väntat??

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Intel skulle ha satsat på ren compute i stället för grafikkort, men det kan var så att det är det som är anledningen att de gav sig in på grafikkort. Det skulle kunna vara en stepping stone egentligen.

Detta tror jag har varit tanken hela tiden, men det pratas mest deras spelgpu:er men de har datacenter gpu:er sen har man ingen aning hur de säljer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Om kunder köper är priset inte för högt.

ICA

Förvisso dålig jämförelse. COOP då, inte riktigt stora rapporter om att kunder överger dom, även om de följt inflationen bokstavligt sedan den startade för två-tre år sen.

Kass jämförelse ändå, ingen matvaruhandelkedja har monopol.

Nvidia påminner mig jämt om Canon, hur ett stort märke kan göra ett traktorspår i det mänskliga psyket så att folk fortsätter köpa deras produkter helt oavsett allt annat. Vad gäller Nvidia har de alltid satsat på proprietär mjukvara vilket synligen lönar sig. Fantastisk framtid väntas.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Kan Apple så kan väl vi, tänker nog Jensen.

Permalänk
Medlem

Är inte helt med på varför folk ser det som ett problem så länge nVidia producerar så mycket de kan och inte fulat ut motståndet. Knappast en artificiell brist.
Finns det stora pengar i en marknad så sporrar det fler att försöka slå sig in, och det sporrar även ledande att försöka hålla övertaget så stort som möjligt för att inte någon ska få fotfäste.

Sedan finns det såklart scenarion då myndigheter behöver lösa upp monopol. Men det är inte relevant för vad vi ser här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stege99:

Kan Apple så kan väl vi, tänker nog Jensen.

Tror inte ens Apple når upp till 1000%. På en iPhone 14 ligger de typ 60-70% eller nåt.

Ps. jag är sämst på matte.

Permalänk

Vinstmarginalen beräknas ju som vinsten/försäljningspriset så det kan inte vara mer än 100 %.

Visa signatur

1

Permalänk
Hedersmedlem

Om det är så pass lönsamt att sälja kretsar till AIdelen - och de inte har oändlig tillverkningskapacitet (den styrs av TSMCs tillgänglighet)
Så ser det onekligen ut som att det är en bra mycket bättre affär för dem att prioritera chiptillverkning till AIbehov före spelkort.
Och vi är väl i början av en AI-boom här.
Eller?

Jag tycker det ser ut som att det kan bli brist på konsumentkort framöver - igen.
Eller iaf att priserna går mer upp...

Det här är en tankeställare.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mats Myntsamlare:

Vinstmarginalen beräknas ju som vinsten/försäljningspriset så det kan inte vara mer än 100 %.

Tack, då har jag lärt mig något nytt som alla gör fel och jag härefter kommer störa mig på för all framtid

Verkar vara "profit percentage" (vinst / kostnad) som avses snarare än vinstmarginal (vinst / omsättning). Vet inte hur det översätts till svenska. https://en.wikipedia.org/wiki/Profit_margin#Profit_percentage

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Om det är så pass lönsamt att sälja kretsar till AIdelen - och de inte har oändlig tillverkningskapacitet (den styrs av TSMCs tillgänglighet)
Så ser det onekligen ut som att det är en bra mycket bättre affär för dem att prioritera chiptillverkning till AIbehov före spelkort.
Och vi är väl i början av en AI-boom här.
Eller?

Jag tycker det ser ut som att det kan bli brist på konsumentkort framöver - igen.
Eller iaf att priserna går mer upp...

Det här är en tankeställare.

Ja, det där verkar ju vara den generella förväntningen gällande den närmaste framtiden iaf...

Sedan är väl frågan om de andra grafikkortstillverkarna kommer med på ett hörn på AI-tåget de också eller om de kan bidra mer sett till faktiska grafikkort.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Om det är så pass lönsamt att sälja kretsar till AIdelen - och de inte har oändlig tillverkningskapacitet (den styrs av TSMCs tillgänglighet)
Så ser det onekligen ut som att det är en bra mycket bättre affär för dem att prioritera chiptillverkning till AIbehov före spelkort.
Och vi är väl i början av en AI-boom här.
Eller?

Jag tycker det ser ut som att det kan bli brist på konsumentkort framöver - igen.
Eller iaf att priserna går mer upp...

Det här är en tankeställare.

Jag hade nog gissat på att vi närmar oss toppen (inom 1-2 år), men vi får väl se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Om det är så pass lönsamt att sälja kretsar till AIdelen - och de inte har oändlig tillverkningskapacitet (den styrs av TSMCs tillgänglighet)
Så ser det onekligen ut som att det är en bra mycket bättre affär för dem att prioritera chiptillverkning till AIbehov före spelkort.
Och vi är väl i början av en AI-boom här.
Eller?

Jag tycker det ser ut som att det kan bli brist på konsumentkort framöver - igen.
Eller iaf att priserna går mer upp...

Det här är en tankeställare.

AI-kretsarna lär vara betydligt färre till antalet. Utvecklingskostnaderna hänger i mångt och mycket ihop. Att lägga alla ägg i samma korg är en dålig affärsplan och mycket av Nvidias framgång beror på att man gjort motsatsen.

Sen ska man tänka på att bara för att det är någon finansiell analytiker betyder det inte att siffrorna är mindre tagna ur arslet.

Men visst, jag skulle ändå räkna med att spelkort kommer vara skitdyra ett tag framöver, både på grund av inflation och att alla slåss om produktionskapaciteten.

Permalänk
Medlem

Jag är inte förvånad om Nvidias vinstmarginaler i HPC/datacenter/AI och dyl ligger i de här trakterna.

Troligtvis rätt bra marginaler på vanliga grafikkort också, även om mest troligt inte lika bra.
Jag skulle tro att om de halverade priserna på vanliga RTX grafikkort så skulle Nvidia troligtvis fortfarande tjäna pengar på dem.

Men sen lägger de väl mycket på forskning och utveckling och i dagsläget så erbjuder AMD/Intel/Apple viss konkurrens. Men än så länge är det ingen som fullt ut lyckats konkurrera med vad Nvidia erbjudit i de senaste generationerna.

Det var väl Elon Musk som sa att största nackdelen med Nvidia i dagsläget är att de inte kan leverera lika stora volymer som Tesla vill köpa.

Varför sänka priserna när det finns kunder som bara vill beställa mer och mer?
Om efterfrågan är större än tillgången. Varför då sänka priserna om man driver ett vinstdrivande företag?

Situationen kan ju ändras i framtiden.
Kanske kommer de inte alltid att kunna ta så här stora marginaler.
Men i dagsläget så verkar det bara vara att fortsätta som de gör.
Verkar som de är relativt ohotade de närmaste åren åtminstone.

Permalänk
Medlem

Spännande nog så kan man höja priset ordentligt på produkter som deras kunder tjänar pengar på eller som kunderna behöver för att vara i framkanten.

Och det här är varför Nvidia fullständigt skiter i vad folk som köper deras grafikkort för att spela med tycker om deras prissättning. Nividias fokus är på datacenter, om sedan folk köper deras överprisade grafikkort så tycker de väl att det är trevligt och så. Finns ju tillräckligt med folk med antingen höga inkomster eller där spelande är tillräckligt hög prioriterat för att köpa dyrare kort.

Permalänk
Medlem

Kommer någon ens prioritera dedikerade grafikkort för hemmabruk om 10 år? Om mestadels av pengarna kommer från annat håll för intel, nvidia och amd känns det ju ologiskt att ens fortsätta göra gpuer för hem pc över tid. Färre och färre kommer ju köpa GPU med de nya normaliserade priserna och alternativ i form av konsoll och streamingtjänster finns ju redan. Nvidia skulle väl bara bli ännu gladare om de kunde tvinga på företag och privatpersoner som klarat sig med geforce innan att köpa workstation GPU/streamingtjänst istället?

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Om det är så pass lönsamt att sälja kretsar till AIdelen - och de inte har oändlig tillverkningskapacitet (den styrs av TSMCs tillgänglighet)
Så ser det onekligen ut som att det är en bra mycket bättre affär för dem att prioritera chiptillverkning till AIbehov före spelkort.
Och vi är väl i början av en AI-boom här.
Eller?

Jag tycker det ser ut som att det kan bli brist på konsumentkort framöver - igen.
Eller iaf att priserna går mer upp...

Det här är en tankeställare.

Det har varit tydligt ett tag att Nvidia har slutat att prioritera spelgrafikkortsmarknaden. Hade det inte varit för att de sålt kretsarna till partnerkorttillverkare så pass långt i förväg som de nu har gjort, hade de givetvis inte låtit tillverka dem ens i de mängder de gör nu, då de - som du säger - är begränsade av en mättad tillverkningskö hos tredjepart. All annan tillverkning de har tillgång till, kommer gå åt beräkningskort.

Framtida (liksom nuvarande) grafikkort för spel kommer att komma till än högre kostnader, då detta ska täcka det upplevda intäktsbortfallet av att inte kunna sälja ett beräkningskort. Samt att rnd-kostnad kommer att behöva spridas ut över färre antal kort.