Permalänk
Medlem

4/5G mobilt bredband vs FWA-internet

Hej!
Flyttar till ett hus som saknar fiber så håller på att kolla vilken "mobil" lösning jag ska välja. Tänker försöka satsa och sätta extern riktantenn och en ordentlig router. Efter att ha Googlat lite har jag följande funderingar...

  • Är det någon teknisk skillnad på vanligt mobilt bredband och "bredband via mobilnätet/FWA" annat än att det till den sistnämnda skickas med större router och i vissa fall extern antenn?

  • Om man ändå köper egen antenn och router för att försöka maxa prestandan, spelar det någon roll vilket av alternativen ovan man väljer eller ska man bara gå på det billigaste? Så klart under förutsättning att täckning osv är god.

Permalänk
Rekordmedlem

De flesta vanliga mobila bredband har någon typ av begränsning av trafiken, fasta mobila kanske inte har det men läs verkligen det finstilta i villkoren om du är van vid att kunna ha mycket trafik via fiber.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

håller med ovan.

läs det finstilta även om det heter "unlimited" eller nått liknande har det ofta ett maxtak/dygn eller månad innan hastigheten stryps till krypfart som max duger till att internet surft eller betala räkningar eller andra lättare nätverkslaster tills resterande tiden för nästa "reset" tickat ut.

tele2 vill jag minnas har ett tak på 20GB/dygn på sina mobila bredband innan de stryps till krypfart

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Börja med att ta reda på vilken operatör som har bäst fart.
Går bra med en telefon och simkort från Telia, Telenor/Tele2 och 3.
Testa runt 8 tiden kvällen eftersom master kan vara överbelastad.
När du har hittat bästa operatören och mast så är det dags att att bestämma abonnemang och utrustning.

Själv kör jag med extra simkort till Telia obegränsat och hittills har inget stoppats.
Jobbar hemifrån, två tv, 4 telefoner och några paddor är lasten.
Telias extra simkort är begränsade till 100 Mbit/s, vill man ha full fart så får man skaffa ett telefon simkort via familjeabonnemang.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Jag har själv levt med mobilt bredband i ca två år då fiber inte är framdraget till mitt hus. Alltså inte FWA utan bara hederligt mobilt bredband.

Jag har använt mig av 4G-routern MR600 från TP-link, och den verkar vara en "go-to" modell som väldigt många kör med. Fördelen med MR600 jämfört med de billigare (MR600 är rätt billig den med) syskonen MR200 och MR400 är att den har stöd för Carrier Aggregation (CA) så den kan nå lite högre 4G-hastigheter genom att kombinera flera 4G band samtidigt.

Jag testade ursprungligen Telia som leverantör då jag fick en bra deal på ett abonnemang. Det var helt okej, särskilt då jag endast körde på routerns inbyggda antenner. Gav ca 30-40 mbit nedström i bra omständigheter. Som sämst ner mot 10.

Bytte sedan till Tre då de gav ett bättre pris, och för att de har 5G stöd där jag bor via det vanliga abonnemanget. Det började dåligt då det var sämre mottagning på vanlig 4G-trafik så jag behövde uppgradera till extern riktantenn bara för att nå paritet med hastigheterna (och stabiliteten) jag hade innan hos Telia.

Jag testade även att uppgradera till riktiga 5G-routrar för att öka hastigheten. Det blev dock besvikelse då hastigheten aldrig kom över 50mbit, och dessutom var uppkopplingen väldigt instabil. Efter att ha prövat flera olika 5G routrar gick jag tillbaka till min MR600 router då den gav den stabilaste uppkopplingen.

Mitt tips är att inte stirra sig blind på 4G eller 5G som teknik. Det är väldigt många parametrar som styr om det blir bra mottagning och hastighet för dig. För mig gav en budgetrouter med Telia 4G bättre prestanda än dyra routrar med 5G via Tre. Priset skiljer inte så mycket mellan operatörerna så om du har möjlighet skulle jag köpa en router du är nöjd med och därefter beställa kort från samtliga stora operatörer. Testa sen vilken som ger bäst mottagning och ångra de övriga abonnemangen.