Noll erfarenhet. Första mini ITX bygge. Feedback please!

Permalänk
Medlem

Noll erfarenhet. Första mini ITX bygge. Feedback please!

Hej,

Tänkte försöka bygga en mini ITX med CM NR200, tycker om denna formfaktorn.

1. Har jag valt rätt PSU? Vill gärna ha två extra slimma fläktar nedanför, men vet inte hur jag väljer fläktar.

2. CPU kylaren bra för 7800x3d?

3. Behövs det några extra kablar eller har jag allt?

4. Något mer att tänkta på? Kan något bli billigare i bygget?

Spelar mest microsoft flight simulator.

Permalänk
Medlem

Skulle vänta med att köpa nu tills black friday, då kommer du kunna spara på många komponenter.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Varför betala mer för mindre lagring när du kan få en 980 pro 2TB för 1700kr hos proshop? Vill du köra typ raid 1?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamada:

https://komponentkoll.se/bild/RslTf.png

Hej,

Tänkte försöka bygga en mini ITX med CM NR200, tycker om denna formfaktorn.

1. Har jag valt rätt PSU? Vill gärna ha två extra slimma fläktar nedanför, men vet inte hur jag väljer fläktar.

2. CPU kylaren bra för 7800x3d?

3. Behövs det några extra kablar eller har jag allt?

4. Något mer att tänkta på? Kan något bli billigare i bygget?

Spelar mest microsoft flight simulator.

1. Du behöver en SFX eller SFX-L PSU

2. Ja den duger utmärkt till 7800X3D

3. Nej

4. SSD valde en 2TB SSD som är billigare presterar likvärdigt och du har kvar en M.2 plats ifall du vill utöka med en extra M.2 SSD i framtiden

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikos:

Varför betala mer för mindre lagring när du kan få en 980 pro 2TB för 1700kr hos proshop? Vill du köra typ raid 1?

Trodde det var good practice att ha två olika drives? en för windows och en enbart för ex flight simulator i mitt fall. Eller tänker jag fel?

Permalänk
Medlem

Max höjd på kylaren är 2mm högre än chassit tillåter. Jag tror det kan fungera utan monteringsramen som sidofläktarna sitter på mitt emot moderkortet, men blockerar möjligheten att använda den tror jag. Det kan finnas en poäng att hitta en lite lägre kylare om det kan komma att behövas

Om du saknar luftflöde i chassit får du fortfarande plats med 2 120mm i botten ändå med det kortet du valt här. Så går troligen att lösa potentiella problem med luftflöde ändå

Tänkte bara att det var värt att notera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamada:

Trodde det var good practice att ha två olika drives? en för windows och en enbart för ex flight simulator i mitt fall. Eller tänker jag fel?

Det fanns goda anledningar förr, när man kanske körde en mindre SSD för OS och en stor roterande för spel. Kanske finns det de som fortsatt vill dela upp fysiskt, men idag kan du köpa en större SSD och köra allt på samma partition eller ha en separat partition för spel (kanske 500GB för OS och resten till spel). Det förenklar ju ominstallation om det är en separat partition.

Att bygga i ITX kräver extra mycket research, lätt att köpa saker som inte får plats. Var nogrann och kolla mått på allt.

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att kolla upp MAX-versionen av detta chassi. Finns visserligen bara i grå färg och är såklart dyrare men psu och aio ingår och är redan installerat. Väldigt mycket mer plug-and-play så att säga.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Tycker du gjort mycket bra val, men som nämnts behöver du SFX eller SFX-L PSU.
Finns gott om utrymme att expandera och experimentera med NR200P, jag slår ett slag för att Deshrouda GPU och sätta full-size-fläktar under istället (jag kör just nu med 2st T30 under mitt 6900XT som kör max 1200RPM)
Kylaren borde få plats, den är lika hög som den Scythe Ninja 5 som jag kör med, testade med en AK620 utan topp-plast men den var för hög.
jag har totalt 4 fläktar i chassit; två i botten som blåser upp mot GPU, en på cpu-kylaren som blåser mot psu, och en som blåser upp genom toppen

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Har även jag ett NR200P och kan rekommendera att sätta slimfläktar under GPU om du har möjlighet till det. Mina går på fast lågtvarvtal men ger frisk luft. Har ett 7900 XTX som på pappret inte ska få plats, men det gjorde det

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

Har även jag ett NR200P och kan rekommendera att sätta slimfläktar under GPU om du har möjlighet till det. Mina går på fast lågtvarvtal men ger frisk luft. Har ett 7900 XTX som på pappret inte ska få plats, men det gjorde det
<Uppladdad bildlänk>

Ser ut som ett XFX, en av orsakerna till att jag valde nr200p var att det kortet "får plats"
Deshroudar du så kan det till och med få plats 30mm-fläktar under flänsen.
Jag ska se vad fler reviewers säger om Apex Stealth fläkarna, men byte möjligen till dem om de är så bra som igor hävdar

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Skulle valt annat nätagg om du vill att det ska vara tyst och tagit Kingston Renegade SSD som kostar mindre och är bättre.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamada:

Trodde det var good practice att ha två olika drives? en för windows och en enbart för ex flight simulator i mitt fall. Eller tänker jag fel?

Det är lite najs att ha två där du har en för alla dina filer du bryr dig om och en för windows och lite annat, så att om du ska installera om windows är det bara att formatera disken utan dina filer. Eller om du vill köra raid 1 för "redundancy" Men då borde du göra backups istället. Men för en speldator skulle jag säga att det är helt onödigt att ha fler diskar förutom där första disken är full. Framförallt nuförtiden då SSD diskar har blivit galet snabba.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Tycker du gjort mycket bra val, men som nämnts behöver du SFX eller SFX-L PSU.
Finns gott om utrymme att expandera och experimentera med NR200P, jag slår ett slag för att Deshrouda GPU och sätta full-size-fläktar under istället (jag kör just nu med 2st T30 under mitt 6900XT som kör max 1200RPM)
Kylaren borde få plats, den är lika hög som den Scythe Ninja 5 som jag kör med, testade med en AK620 utan topp-plast men den var för hög.
jag har totalt 4 fläktar i chassit; två i botten som blåser upp mot GPU, en på cpu-kylaren som blåser mot psu, och en som blåser upp genom toppen

Tack fför gott info. Ska försöka googla någonstans på mått på cpu kylare som den tillåter. Kommer inte ha glaspanelen på sidan, utan mesh panelen. Hört att det ger lite mer utrymme samt bättre airflow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Kan vara värt att kolla upp MAX-versionen av detta chassi. Finns visserligen bara i grå färg och är såklart dyrare men psu och aio ingår och är redan installerat. Väldigt mycket mer plug-and-play så att säga.

Mmm, såg den men den var betydligt mycket dyrar än att välja PSU själv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syglarn:

Max höjd på kylaren är 2mm högre än chassit tillåter. Jag tror det kan fungera utan monteringsramen som sidofläktarna sitter på mitt emot moderkortet, men blockerar möjligheten att använda den tror jag. Det kan finnas en poäng att hitta en lite lägre kylare om det kan komma att behövas

Om du saknar luftflöde i chassit får du fortfarande plats med 2 120mm i botten ändå med det kortet du valt här. Så går troligen att lösa potentiella problem med luftflöde ändå

Tänkte bara att det var värt att notera

Kollade upp lite info. Om jag inte har felk så tillåter chassit upp till 155mm kylare och den jag valt är exakt 155mm. Så du har nog rätt, borde välja annat. Rekommendationer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

Har även jag ett NR200P och kan rekommendera att sätta slimfläktar under GPU om du har möjlighet till det. Mina går på fast lågtvarvtal men ger frisk luft. Har ett 7900 XTX som på pappret inte ska få plats, men det gjorde det
<Uppladdad bildlänk>

Stiligt! Vad är det för två stora fläktar du har över moderkortet?

Permalänk
Medlem

Ett tips, använd gärna citera flera.
Blir lättare att läsa svaren då 🙂

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamada:

Stiligt! Vad är det för två stora fläktar du har över moderkortet?

där sitter radiatorn på 240 Arctic Freezer så det är inblås på dem två fläktarna genom radiatorn och sen utblås upptill. Inblås nedtill också givetvis mot grafikkort.

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamada:

Kollade upp lite info. Om jag inte har felk så tillåter chassit upp till 155mm kylare och den jag valt är exakt 155mm. Så du har nog rätt, borde välja annat. Rekommendationer?

Jag har en Scythe Fuma 2 som kylare i samma chassi, den är 154,5mm hög dvs en halv mm lägre än den du valt. Jag tycker mig se att det är mer än 0,5mm kvar till meshplåten när den är monterad, men när toleranserna är så små är det kanske dumt att chansa.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

1. Du behöver en SFX eller SFX-L PSU

Skrivet av sweisdapro:

Tycker du gjort mycket bra val, men som nämnts behöver du SFX eller SFX-L PSU.

Skrivet av Hamada:

Mmm, såg den men den var betydligt mycket dyrar än att välja PSU själv...

Det går att köra ett vanligt ATX i NR200P (jag gör det själv), men då går det nog inte med AIO och långt grafikkort.

Köpte då en sån här (PSU monteras då i fronten) - Cooler Master ATX PSU-bracket. Jag använder ju min som mediaburk bredvid TV, så har inte så kraftiga komponenter i den som tar stor plats.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Det går att köra ett vanligt ATX i NR200P (jag gör det själv), men då går det nog inte med AIO och långt grafikkort.

Köpte då en sån här. PSU monteras då i fronten. - Cooler Master ATX PSU-bracket. Jag använder ju min som mediaburk bredvid TV, så har inte så kraftiga komponenter i den som tar stor plats.

Nä precis, min GPU hade absolut inte gått med ATX-psu, den sticker redan ut en halv cm genom hålet där fram under PSUn

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Nä precis, min GPU hade absolut inte gått med ATX-psu, den sticker redan ut en halv cm genom hålet där fram under PSUn

Skall tilläggas att jag körde med SFX från start, men skulle sen påbörja ett annat bygge som krävde SFX, och då hade PSU-priserna stuckit så sjukt mycket. Insåg då att jag hade ett gammalt ATX som dög och plats för detta i burken, så jag köpte ramen, och gjorde en snabb rockad. Sparade några hundralappar på det.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamada:

Kollade upp lite info. Om jag inte har felk så tillåter chassit upp till 155mm kylare och den jag valt är exakt 155mm. Så du har nog rätt, borde välja annat. Rekommendationer?

Skrivet av Halogen:

Jag har en Scythe Fuma 2 som kylare i samma chassi, den är 154,5mm hög dvs en halv mm lägre än den du valt. Jag tycker mig se att det är mer än 0,5mm kvar till meshplåten när den är monterad, men när toleranserna är så små är det kanske dumt att chansa.

Som Halogen säger, den får troligen plats då. Uppgifterna om vad som får plats skiljer mellan sidor. Jag vet att en recension tar och stoppar in en liknande kylare från Noctua tror jag utan problem. Och eftersom jag inte byggt i den på två år så har jag inte helt koll längre tyvärr. Så bästa rådet jag kan ge är att titta på recensioner som testar tornkylare för att vara 100%, och jag skulle chansa på att Halogen har rätt här. Men att man då utesluter möjlighet till sidomonterade fläktar om det någonsin skulle vara nödvändigt