M3-kretsar kan bli enda nyheten när Apple släpper nya Mac-modeller 2024

Permalänk
Melding Plague

M3-kretsar kan bli enda nyheten när Apple släpper nya Mac-modeller 2024

Tidigare rykten påstod att Apple skulle lansera de första Macarna med M3-krets i år, men de senaste uppgifterna pekar på att de kommer nästa år.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Räcker väl gott.

Permalänk

Inflationen gör att de får behålla grundkonfigurationen utan att göra dem för dyra för en stor del av målgruppen.
Det finns inget negativt med just detta. Det enda är att Apple precis som alla andra företag försöker maximera deras vinster och inser att de som kräver lite mer ofta kan betala för detta.

Det jag tycker på senare år är att USB C skärmar har blivit standard på skärmar på labbplatser och liknande. Så brist på hdmi portar är inte längre stort, fler usb c portar hade jag önskat.

Permalänk
Medlem

Tycker nuvarande modeller är riktigt trevliga, men jag tycker att dom gott kunde sluta upp med tramset att bärbara med M* utan Pro/Max inte ska kunna ha mer än en extern skärm. Det är väldigt kompetenta maskiner och det känns så bortkastat att behöva köpa dyrare modeller åt folk som inte behöver dem, bara för att få den där extra skärmen utan att gå på lösningar med DisplayLink.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Tycker nuvarande modeller är riktigt trevliga, men jag tycker att dom gott kunde sluta upp med tramset att bärbara med M* utan Pro/Max inte ska kunna ha mer än en extern skärm.

Det stämmer väl inte? På Apples websida skriver de bl.a.:

Citat:

For Mac computers with Thunderbolt 3 (USB-C) : You can connect a single display to each port.

Så, minst en exterrn skärm per port oavsett om du har Pro/Max eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Det stämmer väl inte? På Apples websida skriver de bl.a.:
Så, minst en exterrn skärm per port oavsett om du har Pro/Max eller ej.

Nej, läser man teknisk info på Air så är det en skärm som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Nej, läser man teknisk info på Air så är det en skärm som gäller.

Konstigt att de motsäger sig själva. Det var ju trist.

Permalänk
Skrivet av deltascu:

Konstigt att de motsäger sig själva. Det var ju trist.

Citat: Från din länk:For Mac computers with the Apple M1 Chip: You can connect a single external display to your Mac. Docks don’t increase the number of displays you can connect. On a Mac mini with M1 chip, you can connect a second display to the HDMI port . See the Apple Support article Mac computers with Apple silicon.
Sedan pratar de om thunderbolt 3 under.

Nå det finns bra macbooks att köpa idag, Apple väljer dock att maximera deras intäckter genom att tvinga folk välja allt dyrare.
Jag tycker dock att de borde vara tydligare med denna brist så man ej väljer fel model, då många har laptops från år 2012 som har direkt stöd för 2st skärmar utan adapter och 3,4 st skärmar med docka.

*edit*
M3 får såklart stöd för minst 2st skärmar. Det behöver vi nog knappast diskutera om. När nu skärmarna blir allt större så går det att jobba med 2st skärmar, en majoritet av de som har 3st skärmar till laptopen har 3st små 27" eller liknande.

Permalänk
Medlem

För var och enda "lite extra" utöver basic varianten tar Apple ett saftigt betalt. Det är inget nytt. Men varför gör de så? Jo, det är för att folk är beredda att betala. Jag vet inte hur många gånger hade man sagt det:

"Man röstar med plånboken"

Det är inte frågan om "livet och döden" om ni får köpa Apple produkter. Det är frågan om lyxiga prylar och status känsla som många vill ha och då får man betala för det.

Så enkelt är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Citat: Från din länk:For Mac computers with the Apple M1 Chip: You can connect a single external display to your Mac. Docks don’t increase the number of displays you can connect. On a Mac mini with M1 chip, you can connect a second display to the HDMI port . See the Apple Support article Mac computers with Apple silicon.
Sedan pratar de om thunderbolt 3 under.

Ja, de har väl bara missat att uppdatera artikeln för M2. En Macbook Air M2 har ju just två TB3/USB4 portar. Suck. Då får man väl skaffa DisplayLink för fler externa.

Skrivet av friArsenik:

Det är inte frågan om "livet och döden" om ni får köpa Apple produkter. Det är frågan om lyxiga prylar och status känsla som många vill ha och då får man betala för det.

"Lyx och status"? Du har nog en lite skev bild av marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Nå det finns bra macbooks att köpa idag, Apple väljer dock att maximera deras intäckter genom att tvinga folk välja allt dyrare.

...

*edit*
M3 får såklart stöd för minst 2st skärmar. Det behöver vi nog knappast diskutera om. När nu skärmarna blir allt större så går det att jobba med 2st skärmar, en majoritet av de som har 3st skärmar till laptopen har 3st små 27" eller liknande.

Som du säger så vill de gärna få folk att köpa dyrare saker, och att köra mer än en skärm är ju mest professionella användare och datanördar som gör, som ofta är beredda att betala mer. Tror det är ett lysande sätt att segmentera marknaden, plus att de sparar in på tillverkningskostnaden.

Fast att använda flera skärmar är ju egentligen lite av ett "fulhack". Vad man egentligen vill ha är ju (oftast) en enda stor skärm.

Permalänk
Datavetare

Från artikeln:

"Det var länge sedan Apple lanserade några nya Mac-modeller i januari eller februari. Mest troligt är därför att de nya modellerna släpps i mars–april."

Tycker också allt mer pekar på att det kanske tar ett tag till innan det kommer några M3 modeller.

Men M2Pro/M2Max lanserades faktiskt i januari 2023, så är inte helt omöjligt med en tidig 2024 release av M3. Den lanseringen gjordes utan något speciellt event, kanske vill man pusha lite vid ett M3 släpp och då lär det dröja till ett eventuellt "spring event".

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

"Lyx och status"? Du har nog en lite skev bild av marknaden.

De positionerar sig så för att kunna ta ocker priser.

McDonalds t.ex. positionerar sig som en "Restaurang"

Men alla vet att det är bara en "fastfood"

Och så lever vi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Ja, de har väl bara missat att uppdatera artikeln för M2. En Macbook Air M2 har ju just två TB3/USB4 portar. Suck. Då får man väl skaffa DisplayLink för fler externa.

"Lyx och status"? Du har nog en lite skev bild av marknaden.

Ja precis, displaylink är det man får leta efter

Permalänk
Medlem

Är nöjd med min MacBook Pro 16" med M1 Max. Den får bli kvar i många år.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Nej, läser man teknisk info på Air så är det en skärm som gäller.

<Uppladdad bildlänk>

Tråkig begränsning, annars riktigt häftigt vad Apple lyckats åstadkomma med ARM.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Bummer. Hade varit kul om det kom en ny innan nyår. Behöver kanske en ny snart.

Lär la bli nöjd med en M2a också dock.

Permalänk
Medlem

Whatever, det är främst Vision som borde få M3 från dag 1.

Permalänk
Medlem

För jag som endast webbläser, youtube och kanske främst bildredigerar på amatörnivå. Så känns inte en uppgradering från MacM2 direkt angeläget. Sannolikt första gången sedan 1992, kommer jag att ha en och samma dator under minst tre år framöver.

Permalänk
Medlem

Hade hellre de tagit bort fula störiga notchen än något annat, och fler portar.
Chipset är det minst intressanta tbh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Hade hellre de tagit bort fula störiga notchen än något annat, och fler portar.
Chipset är det minst intressanta tbh.

På iPhone så ser man ju notchen (eller "dynamic island") ganska tydligt hela tiden, men på Mac tänker jag i princip aldrig någonsin på den. Kör "dark mode" så den smälter in i meny-raden, och i fullskärm utan menyraden är innehållet nedanför så man ser den inte då heller. Jag kör ju dock 16" skärm, kanske att notchen är mer i vägen på mindre datorer? Eller hur kommer det sig att du stör dig på den?

Fler portar har alla viljat ha på Mac sedan urminnes tider, men Apple vägrar...

Permalänk

Det är alltid intressant att följa Apples utveckling när det gäller prestanda per Watt. Ingen slår dem där.

Skrivet av Nivity:

Hade hellre de tagit bort fula störiga notchen än något annat, och fler portar.
Chipset är det minst intressanta tbh.

Notchen ryktas vara på väg bort för att ersättas med Dynamic island i någon form. Läste det på någon av de större bloggarna. Understryker att det är ett rykte. De har tidigare avslöjat läckor genom att planera falsk information så jag tar rykten med en stor nypa salt.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Skrivet av trudelutt:

Fler portar har alla viljat ha på Mac sedan urminnes tider, men Apple vägrar...

Steve jobs and steve wozniak bråkade om detta redan på 1980 talet. Steve Wozniak var enligt mig den riktiga nörden, Steve jobs var mer filosofen. Där Steve jobs ville ha så lite valmöjligheter för att göra saker enklare. Detta tankesätt stämmer, men det minskar lätt funktionalliteten. I Steve Jobs - en biografi boken nämns detta ganska detaljerst.

Nå jag tycker typ alla laptops idag apar efter Apple med att ha få portar.

Rätt default att plugga i en laptop på ett labbrum/tyst rum är 2st externa skärmar, nätverksuttag för få ansluten till nätverket eller programmera en enhet. USB dongle för trådlös tagentbord och mus, usb dongle för trådlös headset, usb dongle för att programmera det verse.
Det blir då 2+1+2+1+1=7st portar. Nörden vill ha 2st närverksportar, dvs en extra usb så 8st.
Och vilken laptop har detta, idag? Det blir att bära med sig usb dongle/docka för typ alla teknikner.
Man kan dock skaffa bluetouth headset, bluetouth tagentbord + mus. Men sedan så ska man ha detta överallt som i labrum.

Det jag tycker är tråkigt med Apples produkter är annars att man ser många köper en enklare version vad jag skulle säga motsvarar en 3,5 tons Apple grävare, de säger de har råd att ha det bästa osv. Apples är inte så dyr.
Sedan vill en annan köpa en laptop som motsvarar en grävare på endast 50 ton för ens mindre grävarbeten och skulle jag då välja en Appleversion, så skulle priset skena iväg som bara tusan.
Med andra ord, Apple är prisvärda om man inte har så höga krav, men priset sticker snabbt iväg utan dess like.

Jag skulle dock kunna tänka mig den allra enklasre macbooken för att ersätta min nattbordsdator, men Macbook är lite dyr för detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

På iPhone så ser man ju notchen (eller "dynamic island") ganska tydligt hela tiden, men på Mac tänker jag i princip aldrig någonsin på den. Kör "dark mode" så den smälter in i meny-raden, och i fullskärm utan menyraden är innehållet nedanför så man ser den inte då heller. Jag kör ju dock 16" skärm, kanske att notchen är mer i vägen på mindre datorer? Eller hur kommer det sig att du stör dig på den?

Fler portar har alla viljat ha på Mac sedan urminnes tider, men Apple vägrar...

Alla vill alltid ha fler portar. Det ligger i datoranvändares natur, och det är störigt när man saknar dem.
Men - min Mac Studio har 4 TB4, 2 USB-C 10Gb i fronten, 10Gb ethernet, SD-card slot, 2 USB-A 5Gb i bakkant, hdmi-utgång och 3,5mm hörlursurtag.
Det räcker. Använder bara två TB4 till bildskärm och en 2TB SSD och SD-kortläsaren ibland.

Det som saknas är möjlighet att expandera RAM och (helt omotiverat!) SSD internt. Studion kommer ändå förmodligen att räcka till 2030-2035, och det som kommer att göra den obsolet är mjukvarukompatibilitet, inte hårdvara.

Permalänk

Det skulle kunna bli ett ordentligt prestandlyft då ryktena säger att de kommer gå från 5nm till den senaste 3nm-processen som heter N3E. Bara bytet av process beräknas kunna ge 34% mer energieffektivt eller 18% bättre prestanda. Sen kan de få plats med 30% fler transistorer på samma yta och göra andra förbättringar av arkitekturen också.
https://www.anandtech.com/show/21091/tsmc-ecosystem-for-2nm-c...

Permalänk
Medlem
Skrivet av spiderweb:

Det skulle kunna bli ett ordentligt prestandlyft då ryktena säger att de kommer gå från 5nm till den senaste 3nm-processen som heter N3E. Bara bytet av process beräknas kunna ge 34% mer energieffektivt eller 18% bättre prestanda. Sen kan de få plats med 30% fler transistorer på samma yta och göra andra förbättringar av arkitekturen också.
https://www.anandtech.com/show/21091/tsmc-ecosystem-for-2nm-c...

Att döma av A17 lär vi inte se så stora förbättringar generellt.
N3B och N3E är så lika prestandamässigt på papper att implementationen spelar stor roll.
Den som lever får se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Hade hellre de tagit bort fula störiga notchen än något annat, och fler portar.

Jag ser aldrig notchen på min MacBook Pro 14, då den svarta Apple-menyn ligger där. Fördelen med Mini LED-skärm

Till de som kör ljusare bakgrund, så kan TopNotch vara räddningen:

https://topnotch.app/

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

en majoritet av de som har 3st skärmar till laptopen har 3st små 27" eller liknande.

Det känns som man får ha ett ganska stort skrivbord om man tycker att 3 st 27" skärmar är litet.

Permalänk
Medlem

M2 har ju varit en vinst för Tim Bapple, så M3 kanske räcker gott och väl? De kommer kanske jobba mer på mjukvaran. I bästa fall nya till Windows.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Det känns som man får ha ett ganska stort skrivbord om man tycker att 3 st 27" skärmar är litet.

Min poäng var att de som har 3st skärmar ofta just har denna storlek eller mindre. De hade klarat sig med 2st stora skärmar, men av olika anledningar har de ej det. Vanligaste orsaken är att de stora är svindyra och det ofta inte blir bra, de bör vara kurvade etc.

Som någon skrev ovanför, så har de flesta fler skärmar inte för de behöver ha fler skärmar utan större skärmyta.