Nu vill IT-jättarna ha in personalen på kontoret igen

Permalänk
Medlem

Haha. Folk som tycker det är bra att fler tvingas tillbaka till kontoret är mycket märkliga. Kan se några olika anledningar.

1. De kan inte jobba hemifrån och är bittra över det.
2. De har inget socialt liv utanför jobbet.

Jag tycker att folk som vill komma in till kontoret ska få göra det och de som vill jobba på distans ska få göra det. Det som funkar bäst för den enskilde helt enkelt.

Ett annat hjärndött argument man ser i såna här trådar är påståendet att folk slappar hemma. Folk gör inte det på jobbet alltså? Skrattretande.
Ser massor med kollegor som bara sitter och snackar skit halva tiden eller låtsas vara upptagna.

Om en chef ser att produktiviteten hos en anställd går ner hemma så får den ta det med den enskilde. Annars är du en katastrofal chef som inte bordre vara chef.

Leverar personen på kontoret? Om ja, bra.
Leverar perosonen på distans? Om ja, bra.

Jag jobbar bäst hemifrån då jag inte distraheras av det öppna landskapet och kan sitta i lung och ro och göra det jag behöver få gjort. Brukar vara på kontoret ca 2 dagar i veckan. Skulle aldrig kunna byta till ett jobb som krävde kontorsnärvaro 5 dagar i veckan. Hell fucking no.

Permalänk
Medlem

Jag har inget jobb man kan göra hemma men jag misstänker att jag skulle vara en sån som är mer ineffektiv av att sitta hemma och jobba

Jag har sidobussiness hemmifrån, även fast det är kul så blir man slö när det blir som ett "jobb"

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompatomp:

Finns ju vissa fall där man "arbetar hemifrån" men i själva verket mestadels chillar då ingen chef eller kollegor vakar över en. Beror på helt hur snabbt man kan göra sina arbetsuppgifter och samtidigt lura chefen att man är upptagen hela tiden.

Vad jobbar du på för ställe där folk går runt (eller behöver gå runt) och bevakar andra… man har väl bra relationer med sina kollegor, jobbar tillsammans, litar på att de anställda gör sitt bästa för dagen och hjälper till där de kan?

Folk som smiter märks ju, och de borde få skriftliga varningar och pratas med, kanske de behöver hjälp/stöd?

Permalänk
Skrivet av ZamSha:

Haha. Folk som tycker det är bra att fler tvingas tillbaka till kontoret är mycket märkliga. Kan se några olika anledningar.

1. De kan inte jobba hemifrån och är bittra över det.
2. De har inget socialt liv utanför jobbet.

Jag tycker att folk som vill komma in till kontoret ska få göra det och de som vill jobba på distans ska få göra det. Det som funkar bäst för den enskilde helt enkelt.

Ett annat hjärndött argument man ser i såna här trådar är påståendet att folk slappar hemma. Folk gör inte det på jobbet alltså? Skrattretande.
Ser massor med kollegor som bara sitter och snackar skit halva tiden eller låtsas vara upptagna.

Om en chef ser att produktiviteten hos en anställd går ner hemma så får den ta det med den enskilde. Annars är du en katastrofal chef som inte bordre vara chef.

Leverar personen på kontoret? Om ja, bra.
Leverar perosonen på distans? Om ja, bra.

Jag jobbar bäst hemifrån då jag inte distraheras av det öppna landskapet och kan sitta i lung och ro och göra det jag behöver få gjort. Brukar vara på kontoret ca 2 dagar i veckan. Skulle aldrig kunna byta till ett jobb som krävde kontorsnärvaro 5 dagar i veckan. Hell fucking no.

Du glömde de som har köpt en svindyr bostad precis vid arbetsplatsen och inte tycker om att folk som har en bostad för bråkdelen av pengarna, med distansjobb kan ha en bättre boplats än dem.

Jag ser nästan en direkt korrelation med hur mycket extra fritid som går åt för att jobba på kontoret emot hemma och hur mycket folk gillar distansjobb. Där det motsatta i andra hållet, att folk som bara har ett par minuters gångväg till jobbet ofta gillar att arbeta på konoteret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Du glömde de som har köpt en svindyr bostad precis vid arbetsplatsen och inte tycker om att folk som har en bostad för bråkdelen av pengarna, i princip med distansjobb kan ha en bättre boplats än dem.

Haha ja, bra tillägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Värdelös liknelse att jämföra jobb hemifrån med ett jobb som inte går att göra hemifrån, så i det här exemplet får ju då den kundens plats utgöra "jobbet hemifrån". Ska man då som sagt hitta på fler jobb eller ägna sig åt "gold plating" bara för att man löste dagens uppgift snabbare än andra?

Straffa duktiga arbetare med ännu mer arbete, helt enkelt, och låta andra fortsätta i samma takt.

Sade aldrig att liknelsen var bra, men svarade dig då du fortsatte den liknelsen från den som skrev den. Har aldrig sagt något varken för eller emot att "jobba hemma", men vad är det för yrken som har "dagens uppgifter" och sen inget mer? o_0
Kanske det man vill åt? Att folk fortsätter jobba istället och tar sig an nya uppgifter när man är klar med de man har.

Med erfarenhet får Åkeribranschen har man x antal stopp som skall utföras under en dag, sköter alla det så kan dagen bli både 1 och 3 timmar kortare beroende på hur trafik flyter, hur stoppen ligger och hur smidigt man kan sköta det... men strular det någonstans eller det finns paket kvar på terminalen etc så förväntas man faktiskt fortsätta dagen med "nya" uppgifter.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Hade det varit krav på att du faktist sitter framför din pc på hemmakontor, och att du faktist måste bevisa det (kommer ju aldrig bli lagligt), så hade detta tagit slut. Vi har mycket sämre prestanda från våra prosjektledare sedan covid, framför allt på fredagar och måndagar.

Är era mätpunkter på leverans svarstid på Mail, jeez 😂 min observation är att dom som slackar hemma är dom som slackar på kontoret . Sveriges fikarum är fint bevis på det 😂

Permalänk
Sötast
Skrivet av Aka_The_Barf:

Inte så många som jag vet som får baka in restiden i sitt jobb. Är väll ens eget ansvar att vara på jobbet i tid?

Fast varför är det så?

Varför debiterar vi våra kunder för körtiden till dem, och ger de pengarna till företaget, men företaget betalar inte oss för vår körtid till företaget?

Kan det vara så att man helt enkelt gör allt för att utnyttja arbetaren? neeee, så kan det inte vara...

Permalänk

Man blir lite förvånad när man läser om anställda som inte vill ta sig till kontoret, där man kan utföra dagens arbetsuppgifter snabbt, där det finns tid till pingis och dylikt. Hur ser ekonomin ut i sådana företag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZamSha:

Jag tycker att folk som vill komma in till kontoret ska få göra det och de som vill jobba på distans ska få göra det. Det som funkar bäst för den enskilde helt enkelt.

Jag kan tycka att det som fungerar bäst för företaget är rimligare. Förhoppningsvis sammanfaller det med det som är bäst för individen men inte alltid och då får man som anställd anpassa sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Varför debiterar vi våra kunder för körtiden till dem, och ger de pengarna till företaget, men företaget betalar inte oss för vår körtid till företaget?

Du får väl ta höjd för den kostnaden när du förhandlar din lön?

Permalänk
Sötast
Skrivet av joakim99:

Du får väl ta höjd för den kostnaden när du förhandlar din lön?

Det har du ju iofs rätt i.

Ingen lär höja ögonbrynen om man vill lägga till 2600kr.....per dag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Ja det är ju såklart helt omöjligt att se till att alla faktiskt jobbar bara för att man inte sitter på kontoret...

Väldigt skum inställning att skylla dålig ledning på att vissa föredrar att jobba hemifrån.

Nu jobbar jag hemifrån 100% , men långt ifrån alla klarar av det och det är betydligt mer arbete att hålla koll på folk som är hemma. Kan säga att när corona bröt ut så var det "typ" 400% mer bilar på de sträckor jag åker i jobbet med privatpersoner som helt enkelt valde att göra annat..

För hemarbete är nog småföretag det enda rimliga om företaget faktiskt ska kunna ha koll.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

re

Skrivet av thesutex:

Är era mätpunkter på leverans svarstid på Mail, jeez 😂 min observation är att dom som slackar hemma är dom som slackar på kontoret . Sveriges fikarum är fint bevis på det 😂

Hade ett kortare uppdrag inom landstinget för massa år sen, morgontrött som är brukade jag komma in vid 09 tiden självklart sitter alla i fikarummet och pikar på hur sen man är samma personer brukade även säg oj vad tidig du är idag när man kom in 07.30.

Man satt mao och fikade/åt frukost mellan 1-2h varje dag självklart instämplade....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om det skulle Komma krav på att börja vara på kontoret igen så skulle det behövas rejält högre lön numera. Det många inte tänker på är att det är svindyrt för arbetaren att vara på kontoret och ta sig till och från.

Det är bensin, slitage på bilen, fritid som går åt till att pendla och lunch som kostar typ 150Kr om dagen. Det är inget jag någonsin kan tänka mig att återvända till.

Precis. Ge de som måste vara på arbete fysiskt en tusenlapp mer per månad än de som har ett val att jobba hemifrån.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av letin:

Själv så är jag produktionsnära tjänsteman. Behöver var på kontoret/fabriken alla dar i veckan. För mig är det helt ok. Dock så ser jag att montörer på arbetsplatsen inte får den hjälp de behöver från andra avdelningar pga de inte finns på plats dvs de jobbar hemma.

Montörer måste då försöka förklara problemen över Teams! Det lättaste vore att de som ansvarar för produkten kan se problemet på plats, det undviker att det blir förseningar och missförstånd.

Hur löser man det här?

Väntar svar på ovanstående citat, tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Ehum... då tar man sig an nästa jobb? Har firman inte mer jobb än att en rörmokare inte kan få mer än ett jobb om dagen som tar en skicklig hantverkare 2h att utföra har man för många anställda. "Jobb" tar ju inte direkt slut enbart för att du har gjort något under en dag...

Och hur många kunder tror du man kan komma samma dag utan att planera?
Oftast som hantverkare får man alla sina jobb för veckan. Kan variera mellan 4-20st, man ringer och planerar och bokar upp kunder.

Ibland får man akutjobb men det är väldigt sällan för alla förutom vvs skulle jag säga.

Så om jag planerar in till exempel 3 kunder på onsdag ca 3h/jobb men jobben tar 6h totalt, vad tycker du att hantverkaren skall göra?

Åka hem för att han redan gjort dagens jobb som kan debiteras 8-9h eller åka in på firman och snarka?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av letin:

Själv så är jag produktionsnära tjänsteman. Behöver var på kontoret/fabriken alla dar i veckan. För mig är det helt ok. Dock så ser jag att montörer på arbetsplatsen inte får den hjälp de behöver från andra avdelningar pga de inte finns på plats dvs de jobbar hemma.

Montörer måste då försöka förklara problemen över Teams! Det lättaste vore att de som ansvarar för produkten kan se problemet på plats, det undviker att det blir förseningar och missförstånd.

Hur löser man det här?

Man införskaffar sig en teleporteringsmaskin som i Startrek, gärna med en stor räckvidd så om teknikern är på andra sidan jordklotet, så kan den ändå teleporteras över på ett ögonblick. Ibland kan teknikern vara på t.ex. rymdstationen ISS, men det känns överdrivet att köpa en sådan dyr teleporteringsmaskin för alla företag.

Btw jag har också arbetat inom industrin och teknikerna som behövs finns inte ens alltid i norden, de är på sitt ordinarie kontor någonstans. Att de har åkt till sitt kontor eller är sitter hemma spelar mindre roll, de är ändå 100 tals mil ifrån fabriken.

För att hantera detta så kan man använda olika tekniker som videosamtal. Vid driftsättning av ny utrustning bör tekniker vara på plats, men det är inte alltid bäst. Jag själv har driftsatt tusentals prylar utan vara på plats och pratat med elinstallatörer och mekaniker, att jag själv skulle åka ut till platsen är rent vansinne. Det uppstår en så hög kostnad för själva resan som ingen vill betala.
Precis all tid man lägger ner på att åka till och från platsen ska faktureras, vissa tar mindre timkostnad för denna resa. Men ofta ligger det på 1000kr/h. Sedan tillkommer kostnad för biljett, bil etc.
Det företag då får göra är att lära sig arbeta distans, teknikern kan mycket väl vara på sitt kontor som finns i ett annat land.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Man införskaffar sig en teleporteringsmaskin som i Startrek, gärna med en stor räckvidd så om teknikern är på andra sidan jordklotet, så kan den ändå teleporteras över på ett ögonblick. Ibland kan teknikern vara på t.ex. rymdstationen ISS, men det känns överdrivet att köpa en sådan dyr teleporteringsmaskin för alla företag.

Btw jag har också arbetat inom industrin och teknikerna som behövs finns inte ens alltid i norden, de är på sitt ordinarie kontor någonstans. Att de har åkt till sitt kontor eller är sitter hemma spelar mindre roll, de är 100 tals mil ifrån fabriken ändå.

För att hantera detta så kan man använda olika tekniker som videosamtal. Vid driftsättning av ny utrustning bör tekniker vara på plats, men det är inte alltid bäst. Jag själv har driftsatt tusentals prylar utan vara på plats och pratat med elinstallatörer, att jag själv skulle åka ut till platsen är rent vansinne. Det uppstår en så hög kostnad för själva resan som ingen vill betala.
Precis all tid man lägger ner på att åka till och från platsen ska faktureras, vissa tar mindre timkostnad för denna resa. Men ofta ligger det på 1000kr/h. Sedan tillkommer kostnad för biljett, bil etc.
Det företag då får göra är att lära sig arbeta distans, teknikern kan mycket väl vara på sitt kontor som finns i ett annat land.

Kan bara instämma på det fetstilta jag highlightat
Vi hade en tekniker från Siemens ute på plats kostade 5k/h

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Man införskaffar sig en teleporteringsmaskin som i Startrek, gärna med en stor räckvidd så om teknikern är på andra sidan jordklotet, så kan den ändå teleporteras över på ett ögonblick. Ibland kan teknikern vara på t.ex. rymdstationen ISS, men det känns överdrivet att köpa en sådan dyr teleporteringsmaskin för alla företag.

Btw jag har också arbetat inom industrin och teknikerna som behövs finns inte ens alltid i norden, de är på sitt ordinarie kontor någonstans. Att de har åkt till sitt kontor eller är sitter hemma spelar mindre roll, de är ändå 100 tals mil ifrån fabriken.

För att hantera detta så kan man använda olika tekniker som videosamtal. Vid driftsättning av ny utrustning bör tekniker vara på plats, men det är inte alltid bäst. Jag själv har driftsatt tusentals prylar utan vara på plats och pratat med elinstallatörer och mekaniker, att jag själv skulle åka ut till platsen är rent vansinne. Det uppstår en så hög kostnad för själva resan som ingen vill betala.
Precis all tid man lägger ner på att åka till och från platsen ska faktureras, vissa tar mindre timkostnad för denna resa. Men ofta ligger det på 1000kr/h. Sedan tillkommer kostnad för biljett, bil etc.
Det företag då får göra är att lära sig arbeta distans, teknikern kan mycket väl vara på sitt kontor som finns i ett annat land.

Vet inte vad du vill säga med vad du skriver?
Vår verkstad är en prototyp-verkstad och då ska man verifiera designen som någon tror fungerar dvs ritat i tex Catia ett 3D verktyg.
Tyvärr så fungerar inte allt i praktiken.
Teams har video-samtal men det är inte montörens ansvar att se kolla upp att designen är ok, det är personer som inte finns på plats tex för att mäta upp detaljer med noggrannhet på under 1 mm...

Permalänk
Medlem
Skrivet av letin:

Själv så är jag produktionsnära tjänsteman. Behöver var på kontoret/fabriken alla dar i veckan. För mig är det helt ok. Dock så ser jag att montörer på arbetsplatsen inte får den hjälp de behöver från andra avdelningar pga de inte finns på plats dvs de jobbar hemma.

Montörer måste då försöka förklara problemen över Teams! Det lättaste vore att de som ansvarar för produkten kan se problemet på plats, det undviker att det blir förseningar och missförstånd.

Hur löser man det här?

Är väl kanske inte en perfekt lösning men AR kanske kan vara till hjälp? Kom och tänka på det från LTT's Intel Fab Tour där de visar just det för träning: https://youtu.be/2ehSCWoaOqQ?si=w8mSNy11aMNPtpcA&t=866

Permalänk
Skrivet av letin:

Vet inte vad du vill säga med vad du skriver?
Vår verkstad är en prototyp-verkstad och då ska man verifiera designen som någon tror fungerar dvs ritat i tex Catia ett 3D verktyg.
Tyvärr så fungerar inte allt i praktiken.
Teams har video-samtal men det är inte montörens ansvar att se kolla upp att designen är ok, det är personer som inte finns på plats tex för att mäta upp detaljer med noggrannhet på under 1 mm...

Allt går ej göra distans, om det är problem med att någon ej är närvarande när den borde vara detta. Så är det bara informera ens chef som informerar detta uppåt. Och sedan ser företaget till att folk behöver åka dit vissa dagar,

Det jag påstår att det blir vanligare att personer jobbar på ett kontor och gör olika saker som ska finnas på olika platser i världen. Så om personen jobbar hemma eller på kontoret har ingen betydelse, då man ändå inte är på platsen.

I början av min karriär gjorde jag mycket jobb emot norge, jag fick då gå upp skittidigt på morgonen för att ta första tåget till kontoret. Vara där i god tid för att sedan göra jobbet remote emot norge. Att göra detta jobb hemifrån var ej tillåtet, för de litade ej på att folk på den tiden.

Skrivet av Swedishchef_90:

Kan bara instämma på det fetstilta jag highlightat
Vi hade en tekniker från Siemens ute på plats kostade 5k/h

Jepp. Och jag vet flera gånger då en kund vill ha hjälp av en tekniker som är fullbokad. Om kunden vill att personen ska åka dit så tar jobbet en hel dag, kanske för 1-2h. Vilket innebär att kunder som vill ha folk på plats kan få räkna med att få hjälp senare, en lösning är skithög timpeng som teknikern du nämnde hade.

Permalänk
Medlem

Det kommer bli svårt att tvinga tillbaka alla introverta utvecklare på kontoren nu när de fått känna på att jobba hemma
Själv tror jag en blandning är bäst där man har kanske tar 3dar i veckan på kontoret. Har själv jobbat inom IT och med team i över 14år så vet precis hur det kommer låta när företagen försöker få tillbaka folk på kontoren .

Permalänk
Medlem

Problemet är att de bör vara på plats fler dagar i veckan! Nu kan personer svara när vi har teams-möte:
Jag kan inte komma och titta på problemet idag utan kanske imorgon eller i övermorgon.
Detta skapar bara strul och förseningar vilket kostar miljoner i slutändan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av letin:

Problemet är att de bör vara på plats fler dagar i veckan! Nu kan personer svara när vi har teams-möte:
Jag kan inte komma och titta på problemet idag utan kanske imorgon eller i övermorgon.
Detta skapar bara strul och förseningar vilket kostar miljoner i slutändan...

Och vad är så viktigt att det inte kan skjutas på ett par arbetstimmar? Så det infaller nästa dag...

Det enda jag kan tänka mig är nätverk på plats men då får ju företag köra roterande schema..

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Och vad är så viktigt att det inte kan skjutas på ett par arbetstimmar? Så det infaller nästa dag...

Det enda jag kan tänka mig är nätverk på plats men då får ju företag köra roterande schema..

Ja ett schema vore bra.
Jag tror inte alla här förstår att i industrin idag så måste man följa ett tajt schema. Det är inte som för 50 år sedan.
Varje försening skapar problem längre fram.

Produkter ska valideras och sedan produceras i en rasande fart. Stopp skapar bara problem för projektet.

Permalänk
Medlem

Fattar inte problemet ni vissa har kring att folk jobbar hemma. Har du ett jobb som kräver att man befinner sig fysiskt på plats "X", fine... men kom inte och kräv att vi som har arbeten, som kan utföra lika väl oavsett var man är, att även vi ska vara på kontoret för att "det är det rättvisa".

Jobbar hemma nästan hela tiden, drar till kontoret om det är något speciellt. Om jag var tvungen att åka till kontoret 5 dagar i veckan så skulle det handla om ~400 timmar per år på att slösa min privata tid till att förflytta mig "hem -> kontoret -> hem igen".

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Precis. Ge de som måste vara på arbete fysiskt en tusenlapp mer per månad än de som har ett val att jobba hemifrån.

Låter fullt rimligt. Behöver inte vara en tusenlapp specifikt. Men det ska tävla extra kostnader sant vara ett slags skadestånd för det de facto frihetsberövande det innebär när man är tvingad att befinna sig på en viss plats denna kompensation bör givetvis också gälla för de som aldrig kommer kunna jobba hemma för att deras yrke inte gör det möjligt.

Pandemin har öppnat ögonen på folk, som sagt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Klart att de som har möjlighet vill jobba hemifrån. Förutom att slippa pendla till och från jobbet så slipper de allt snack i korridoren och låtsas jobba för att se upptagen ut när de är klara med jobbet dvs de kan göra saker hemma tex tvätta, laga mat, träna etc och vem skulle inte det? Sen slipper man sjuk dagar med karens.

Ni som inte skulle vilja ha det måste skaffa annat jobb.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk

om dom jävlarna vill ha folk i kontoret, anställ nyutbildade som vill lära sig.