Värmepumpsberedare installerad. Packning bytt i kökskran i samma veva = inget varmvatten..

Permalänk
Medlem

Värmepumpsberedare installerad. Packning bytt i kökskran i samma veva = inget varmvatten..

Jag och rubriker alltså..

Varning! Textvägg. Vet inte om jag ber om hjälp eller om jag bara vill gnälla ur mig.

Två hus på tomten. Hydrofon och varmvattenberedare i andra huset.

Installerat en värmepumpsberedare (Nibe F 100) och frågade firman innan de kom för att installera den om de kunde hjälpa till att byta packning i kökskranen, gammal lågpipad Mora, som läckte droppar på kallvatten sidan.

Visst. Jag köpte packning och såg till att det var den packning som satt i kranen.

De kom. Bytte vår gamla varmvattenberedare till värmepumpsberedaren. Fick veta att det skulle dröja några timmar innan vattnet blev varmt.

De skulle komma tillbaks några dagar senare för att göra det sista av installationen klar med den.

De skulle byta packning innan de åkte. Verkade som de aldrig sett en kökskran förut. Efter nästan en timme så sa de att de var klara och åkte.

Dagen efter först var vattnet någorlunda varmt i kran på toaletten medans det i kökskranen inte fanns varmvatten. Kallt fesljummet nådde det upp till.

Fick en känsla av att de kanske satt något "snett" då trycket på kallvattnet var lägre och mittenläget på handtaget som brukar ge lite högre tryck var mer åt varmvattensidan.

Tio dagar senare och efter mail från mig om kranen så återkom firman och gjorde klart det sista av installationen av värmepumpsberedaren.

Sen kom killen in för att titta på kökskranen. Han fick inte till det annat än att han vred på något så handtaget stod hela vägen in mot kaklet för att få lite mer ljummet vatten medans kallvattensidan så stod handtaget rätt ut mot diskhon.

Han trodde kranen var trasig inuti då den är gammal.

Köpte en ny kran av en annan firma som var här och installerade den igår. En högpipad Damixa. Det var fredag så jag fick känslan av att det kanske var lite bråttom då det var sista jobbet för dagen.

Killen konstaterade att vattnet inte blev varmt först. Efter ett tag hörde jag honom säga att "jo, nu är det varmt". Sen åkte han och lärlingen när det var klart.

Står nu med en ny kökskran och vattnet blir lik förban-at inte varmt i kökskranen!? Det blir knappt ljummet. Kranen vid toaletten blir varmt i andra änden av huset.

Det fungerade innan de bytte packning i gamla kranen och byte av beredare.

Jag har ingen aning om vad jag ska göra. Fattar noll. Som jag såg i min okunskap så var det ett rör in i beredaren och ett rör ut för varmvatten.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Har du kalkpropp i rören? eller så enkelt att det är en avstängningskran nånstans som inte öppnats helt efter åtgärder? Är rören dåligt isolerade? Känn med handen längs röret, där det är möjligt, om du kommer till nåt ställe där det plötsligt svalnar.

Permalänk
Rekordmedlem

Om du bara har en varmvattenberedare och har varmvatten på ett ställe är det inget fel på beredaren utan problem som har med kranen eller inkoppling eller hur vattnet leds dit att göra. (Du är säker på att det inte sitter en genomströmningsberedare vid kranen som har varmvatten utan att du verkligen bara har en vvberedare ? )

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du har ingen blandningsventil på vägen, dvs blandar hett och kallt vatten med en viss kvot till en svalare nivå som går vidare ut i huset - detta för att förhindra skållning om beredaren tidigare var satt på 80-90 grader C, och nu har du bara som 60 grader C som max då en värmepumpsberedare pumpar ogärna värmer över 55-60 grader C.

- vilken temperatur stod den gamle beredaren på innan bytet? stod den i ändläge 80-90 grader C och det inte var brutalt skållhett i kökskranen så har du förmodligen en blandningsventil någonstans på vägen - och nu med 50-60 grader C in från den nya beredaren och lika mycket tillsatt kallvatten i blandningsventilen så blir det inte speciellt varm i kran efter denna punkt.

Permalänk
Medlem

På vår varmvattenberedare finns ett vred för att ställa "koncentration" av varmvatten som går ut, typ som beskrivet ovan. Även om vattnet i beredaren skulle vara på kokpunkten blir det bara fisljummet ut ifall denna ventil är för snålt ställd. Kolla det.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Tack för svar och sen återkomst. Mycket med farsgubben och läkarbesök..

Skrivet av Heliopause:

Har du kalkpropp i rören? eller så enkelt att det är en avstängningskran nånstans som inte öppnats helt efter åtgärder? Är rören dåligt isolerade? Känn med handen längs röret, där det är möjligt, om du kommer till nåt ställe där det plötsligt svalnar.

Jag önskar att jag hade svar eller kunskap. Enda jag amatör-vet är att det fungerade innan byte av vvb (har förstått nu att det är så man ska skriva) och packning/kranbyte.

Svårt att känna på rör då de går ner i golvet vid diskhon och dyker upp först bakom vvb i andra huset. :/

Skrivet av mrqaffe:

Om du bara har en varmvattenberedare och har varmvatten på ett ställe är det inget fel på beredaren utan problem som har med kranen eller inkoppling eller hur vattnet leds dit att göra. (Du är säker på att det inte sitter en genomströmningsberedare vid kranen som har varmvatten utan att du verkligen bara har en vvberedare ? )

Önskar så att jag kunde svara bestämt men jag gissar att det är direkt från vvb då vi bott här i 37 år och det till en början i den delen var en sommarstuga från 61 så finns det nog ingen genomströmningsberedare vid kranen.

Fungerade innan byte av vvb och packning / sedermera kran.

Skrivet av xxargs:

Du har ingen blandningsventil på vägen, dvs blandar hett och kallt vatten med en viss kvot till en svalare nivå som går vidare ut i huset - detta för att förhindra skållning om beredaren tidigare var satt på 80-90 grader C, och nu har du bara som 60 grader C som max då en värmepumpsberedare pumpar ogärna värmer över 55-60 grader C.

- vilken temperatur stod den gamle beredaren på innan bytet? stod den i ändläge 80-90 grader C och det inte var brutalt skållhett i kökskranen så har du förmodligen en blandningsventil någonstans på vägen - och nu med 50-60 grader C in från den nya beredaren och lika mycket tillsatt kallvatten i blandningsventilen så blir det inte speciellt varm i kran efter denna punkt.

Innan bytet av vvb, den var ca 14isch år gammal, så kunde man skålla händerna nästan. Nuvarande, en värmepumpsberedare, står på 50 grader så visst känns det i handfatet vid toaletten. Inte alls lika varmt som innan bytet.

Huset i övrigt är gammalt. Sommarstuga till en början i den änden som käket är. Från början på 60talet. Vi har bott här i 37 år nu så jag misstänker att det finns just inget mellan kranar och vvb. :/ (Förlåt extrem okunskap!)

Skrivet av MadMantiz:

På vår varmvattenberedare finns ett vred för att ställa "koncentration" av varmvatten som går ut, typ som beskrivet ovan. Även om vattnet i beredaren skulle vara på kokpunkten blir det bara fisljummet ut ifall denna ventil är för snålt ställd. Kolla det.

Ska kolla, tack. Lär ringa Nibe som tillverkar nya värmepumpsberedaren om de har idéer. Tack för uppslag!

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Tycker det låter som det finns en anti-skållningsfunktion i blandaren. Kolla medföljande papper eller manual om du kan justera hur varmt vatten du får ut. Nibe har inget med att göra.

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Tack för svar och sen återkomst. Mycket med farsgubben och läkarbesök..

Jag önskar att jag hade svar eller kunskap. Enda jag amatör-vet är att det fungerade innan byte av vvb (har förstått nu att det är så man ska skriva) och packning/kranbyte.

Svårt att känna på rör då de går ner i golvet vid diskhon och dyker upp först bakom vvb i andra huset. :/

Önskar så att jag kunde svara bestämt men jag gissar att det är direkt från vvb då vi bott här i 37 år och det till en början i den delen var en sommarstuga från 61 så finns det nog ingen genomströmningsberedare vid kranen.

Fungerade innan byte av vvb och packning / sedermera kran.

Innan bytet av vvb, den var ca 14isch år gammal, så kunde man skålla händerna nästan. Nuvarande, en värmepumpsberedare, står på 50 grader så visst känns det i handfatet vid toaletten. Inte alls lika varmt som innan bytet.

Huset i övrigt är gammalt. Sommarstuga till en början i den änden som käket är. Från början på 60talet. Vi har bott här i 37 år nu så jag misstänker att det finns just inget mellan kranar och vvb. :/ (Förlåt extrem okunskap!)

Ska kolla, tack. Lär ringa Nibe som tillverkar nya värmepumpsberedaren om de har idéer. Tack för uppslag!

Lycka till! Vår beredare är också en Nibe. Man måste ta bort kåpan på beredaren och så sitter denna koncentrationsventil under själva kärlet där vattnet går ut. Hade innan dess ingen aning om att det går ut en blandning av både kallt och varmt vatten från varmvattenberedaren.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Tänk på att för "kallt" varmvatten kan bli en grund för Legionella

https://www.folkhalsomyndigheten.se/livsvillkor-levnadsvanor/...

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

värmepumpsberedare, står på 50 grader

Som ovanstående skriver, se upp med att det bildas legionellabakterier, de där är livsfarliga. Särskilt i duschen är det kritiskt att vattnet inte är för dåligt uppvärmt, men kraven gäller ju hela rörsystemet. Det får inte vara mindre än 50 grader vid något "tappställe" (kran) för varmvatten. Det här bara MÅSTE en vvs-installatör veta. Läs gärna https://www.boverket.se/globalassets/publikationer/dokument/2...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliopause:

Som ovanstående skriver, se upp med att det bildas legionellabakterier, de där är livsfarliga. Särskilt i duschen är det kritiskt att vattnet inte är för dåligt uppvärmt, men kraven gäller ju hela rörsystemet. Det får inte vara mindre än 50 grader vid något "tappställe" (kran) för varmvatten. Det här bara MÅSTE en vvs-installatör veta. Läs gärna https://www.boverket.se/globalassets/publikationer/dokument/2...

En väl gammal och lite utdaterat referens.
Bredaren likt (iprincip) alla nya beredare av värmepumpstyp använder sig av periodisk höjning av temperaturen.

Permalänk

55-60 grader brukar man ställa vattnet på varmvattenkärlet. Det kan ta ett tag innan varmvattnet kommer till ställen som är långt borta från kärlet. Mycket rör som som kyler innan det blir varmt. Fast om det blev varmt innan är det antagligen någon blandningsingsventil som påtalas här i tråden. Dock har jag personligen aldrig sett någon blandningsventil på varmvattenkärlet?! Blandningen av varm och kall vatten brukar ju ske i kranen. Fast det kan nog mycket väl vara så på nyare. Finns väl dom som ställer väldigt hög temp i kärlet och för att man inte ska bränna sig finns det säkert någon blandningsventil som sänker det till "ofarlig temp".

Permalänk
Medlem

Och bara för att givaren säger att vattnet är 50 eller 55 grader så kommer det skikta sig och varmare vatten kommer ligger överst och kallare vatten under. Givaren på min sitter någonstans mitt emellan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BananaFace:

Tycker det låter som det finns en anti-skållningsfunktion i blandaren. Kolla medföljande papper eller manual om du kan justera hur varmt vatten du får ut. Nibe har inget med att göra.

Ska kolla om jag hittar info. Tack för hint.

Skrivet av MadMantiz:

Lycka till! Vår beredare är också en Nibe. Man måste ta bort kåpan på beredaren och så sitter denna koncentrationsventil under själva kärlet där vattnet går ut. Hade innan dess ingen aning om att det går ut en blandning av både kallt och varmt vatten från varmvattenberedaren.

Får ringa Nibe och höra. Iofs så är det varmt på toaletten..

Skrivet av mille74:

Tänk på att för "kallt" varmvatten kan bli en grund för Legionella

https://www.folkhalsomyndigheten.se/livsvillkor-levnadsvanor/...

Skrivet av Heliopause:

Som ovanstående skriver, se upp med att det bildas legionellabakterier, de där är livsfarliga. Särskilt i duschen är det kritiskt att vattnet inte är för dåligt uppvärmt, men kraven gäller ju hela rörsystemet. Det får inte vara mindre än 50 grader vid något "tappställe" (kran) för varmvatten. Det här bara MÅSTE en vvs-installatör veta. Läs gärna https://www.boverket.se/globalassets/publikationer/dokument/2...

Skrivet av Cerb:

En väl gammal och lite utdaterat referens.
Bredaren likt (iprincip) alla nya beredare av värmepumpstyp använder sig av periodisk höjning av temperaturen.

Ja. De sa att den höjer tempen just precis för att ta död på bakterien/er emellanåt.

Skrivet av julgranen:

55-60 grader brukar man ställa vattnet på varmvattenkärlet. Det kan ta ett tag innan varmvattnet kommer till ställen som är långt borta från kärlet. Mycket rör som som kyler innan det blir varmt. Fast om det blev varmt innan är det antagligen någon blandningsingsventil som påtalas här i tråden. Dock har jag personligen aldrig sett någon blandningsventil på varmvattenkärlet?! Blandningen av varm och kall vatten brukar ju ske i kranen. Fast det kan nog mycket väl vara så på nyare. Finns väl dom som ställer väldigt hög temp i kärlet och för att man inte ska bränna sig finns det säkert någon blandningsventil som sänker det till "ofarlig temp".

Tror inte den blandar vid vvb då vattnet på toaletten är varmt och toaletten ligger längst bort från vvb.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Ja. De sa att den höjer tempen just precis för att ta död på bakterien/er emellanåt.

Tror inte den blandar vid vvb då vattnet på toaletten är varmt och toaletten ligger längst bort från vvb.

Med avseende på Legionella så handlar det inte bara om att temperaturen skall vara tillräckligt hög i blandaren, utan även temperaturen på varmvattnet du får ut vid tappställena har betydelse. Det spelar t.ex. ingen roll som du har 80 grader i beredaren, om du pga långa, kanske oisolerade och eventuellt nedgrävda, markledningar endast kan få ut 40-gradigt varmvatten i kökskranen. Och då spelar det ju ingen roll om temperaturen i beredaren höjs till "säker nivå" då och då :(.

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Skrivet av Beginner:

Ska kolla om jag hittar info. Tack för hint.

Får ringa Nibe och höra. Iofs så är det varmt på toaletten..

Ja. De sa att den höjer tempen just precis för att ta död på bakterien/er emellanåt.

Tror inte den blandar vid vvb då vattnet på toaletten är varmt och toaletten ligger längst bort från vvb.

Om toalettvattnet är varmt så är något helt uppåt väggarna. Att skölja ner puddingarna med varmvatten är höjden av onödig lyx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Ska kolla om jag hittar info. Tack för hint.

Får ringa Nibe och höra. Iofs så är det varmt på toaletten..

Ja. De sa att den höjer tempen just precis för att ta död på bakterien/er emellanåt.

Tror inte den blandar vid vvb då vattnet på toaletten är varmt och toaletten ligger längst bort från vvb.

Låter som om de kopplat fel på slingorna, så att varmvatten åker till kallvattensrören och tvärt om.

Är väl förresten bara en fördel att man vill ha så varmt som möjligt i VVB, då får man ju mer varmvatten i slutändan.

Permalänk
Medlem

Har en Nibe f110.
Kolla så den inte står på eco, så får du aldrig riktigt varmt vatten typ 42 grader. Den kör ett program för att höja temperaturen ibland för inte at du skal få legionella.
På displayen kan du också se aktuell temperatur samt momentant höja temperaturen.

Har du varmt vatten på något ställe, så är der ingen fel på värmepumpen.

Har du inget varmt vatten kan du slå tillskottsvärmen till för att utesluta fel på pumpen.

Kan de vara så enkelt att den kran som du har problemer med är sist på slingan, led dårligt isolerade rör och därför får "kallt" vatten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

55-60 grader brukar man ställa vattnet på varmvattenkärlet. Det kan ta ett tag innan varmvattnet kommer till ställen som är långt borta från kärlet. Mycket rör som som kyler innan det blir varmt. Fast om det blev varmt innan är det antagligen någon blandningsingsventil som påtalas här i tråden. Dock har jag personligen aldrig sett någon blandningsventil på varmvattenkärlet?! Blandningen av varm och kall vatten brukar ju ske i kranen. Fast det kan nog mycket väl vara så på nyare. Finns väl dom som ställer väldigt hög temp i kärlet och för att man inte ska bränna sig finns det säkert någon blandningsventil som sänker det till "ofarlig temp".

Det är väldigt vanligt med blandningsventil på utgående från en VVB.

Man kan sätta högre temperatur på VVB och blanda in med kallvatten för då ökar man volymen på tillgängligt varmvatten.

Permalänk
Skrivet av Dunde:

Det är väldigt vanligt med blandningsventil på utgående från en VVB.

Man kan sätta högre temperatur på VVB och blanda in med kallvatten för då ökar man volymen på tillgängligt varmvatten.

Ja om det ser ut såhär på nyare VVB så är ju problemet nog hittat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Ja om det ser ut såhär på nyare VVB så är ju problemet nog hittat.

Mja, om det är varmt inne på toan så är det inte VVB som felar..

Visa signatur

The what what in the what now?