LG Oled C3 77", transportskadad kartong.

Permalänk
Medlem

LG Oled C3 77", transportskadad kartong.

Hej!

Jag beställde den här TVn från LG när koden epromo5 fungerade, vilket sänkte priset till 21 662:- för en LG Oled C3 77".

Min TV levererades fredagen den 24 november av företaget Dachser.
Personen som levererade TVn uppmärksammade mig på att det fanns en skada på kartongen. Jag bad honom att fota skadan och att jag skulle signera detta. Väl hemma i vardagsrummet inspekterade jag skadan på kartongen och kunde konstatera att det är en gaffeltruck som har orsakat den. Gaffeltrucken har kommit lite från sidan och kört rakt in i kartongen, på den sida där panelen befinner sig. Det står på kartongen vilken sida som är framsidan. Den ena gaffeln har penetrerat kartongen och haft sönder lite av frigoliten, och den andra gaffeln har skapat ett märke på kartongen utan att penetrera den. I det här stadiet har jag inte öppnat kartongen eller tagit bort pantos skyddsplast. Jag fotade kartongen från olika vinklar och tog närbilder på skadan. Sedan ringde jag direkt till Dachser och de sa att jag skulle kontakt LG angående detta. Jag ringde LG och berättade om det hela, och de sa att jag antingen kan göra en retur eller så öppnar jag kartongen och ser om TVn fungerar som den ska. Efter samtalet började jag fundera på angående returen, vad det skulle innebära, så jag ringde upp LG igen. En annan person svarade den här gången. Jag berättade hela historien igen och personen förklarade att en retur innebär att jag skickar tillbaka TVn och kan sedan göra en NY beställning. Jag frågade om de inte bara kan byta ut den som jag fick, men nej, det är retur och en ny beställning som gäller. Då frågade jag angående rabatten som jag fick på TVn, ja, den skulle gå förlorad vid en ny beställning...
Jag ville självklart inte förlora den rabatt som jag fick på TVn, så jag bestämde mig för att öppna kartongen försiktigt och inspektera panelen från alla möjliga vinklar. Kunde inte se några skador på panelen. Nästa steg var att sätta på TVn för att upptäcka om det finns några skador. Körde igång TVns inbyggda konstgalleri och filmtrailer, kunde inte se några defekter. Sista testet som jag körde:

Kunde inte se några defekter i det här testet.

Min fråga är, är allt lugnt med TVn? Ska jag kontakta LG på måndagen den 27 november och berätta att de ska spara bilden som personen från Dachser fotade och att jag skickar in mina bilder? För att säkerställa om det skulle bli problem längre fram.
Bifogar foton på skadorna.

https://imgur.com/a/gyDStDS

Frigoliten är delad, så den kan ha åkt in en liten bit mot panelen.

Permalänk
Medlem

Det där är ju inget att vara orolig för.. njut av din tv nu

Permalänk
Medlem

Man blir lite nojig när sådant här sker med dyrare varor.
Jag satt först ca 30-40cm ifrån panelen när jag körde det länkade testet. Sedan körde jag testet en gång till när jag satt ca 2m ifrån panelen. Kunde inte se något avvikande.