Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

@äktadjungelvrål
Du har inget konstigt chassi där nätagget kvävs/kyls dåligt?

Har känt på nätaggregatet och det har inte verkat vara något nämnvärt temperturmässigt. Har ett Fractal Design Define C

Permalänk
Skrivet av Kebab i USB hålet:

Jag såg att du provat byta eluttag, men bytte du då så att det satt på en helt annan krets? Om du är osäker på vad jag menar så kan du göra såhär: gå till proppskåpet och slå av säkringen för rummet som datorn står i, använd en mobilladdare eller något liknande och leta efter ett eluttag som fortfarande fungerar i huset/lägenheten. Koppla in dator och skärm där och kör ett test, furmark eller något annat.

Bytte till ett uttag som är i andra sidan rummet med hjälp av en förlängningssladd. Bor i en liten etta till studentlägenhet så tror allt går på samma säkring

Permalänk
Skrivet av äktadjungelvrål:

Bytte till ett uttag som är i andra sidan rummet med hjälp av en förlängningssladd. Bor i en liten etta till studentlägenhet så tror allt går på samma säkring

Kolla i proppskåpet hur många säkringar/switchar du har, det är säkert två eller tre.

Permalänk
Skrivet av Kebab i USB hålet:

Kolla i proppskåpet hur många säkringar/switchar du har, det är säkert två eller tre.

Kan endast se en till hela lägenheten. Lägenheten är på 22 kvadrat vilket förmodligen förklarar saken

Permalänk
Medlem

Jag hade börjat med att gå in i eventviewern efter en avstängning och leta upp vad som händer när den kraschar. Sen hade jag antagligen tankat ner DDU och startat i felsäkert läge och rensat grafikdrivarna ordentligt, därefter installerat om de nya drivarna från scratch. Just att du har samma problem med två grafikkort från Nvidia vid belastning får mig att luta mot att det är något som blivit fel i grafikdrivaren.

Permalänk
Skrivet av Chrisj:

Jag hade börjat med att gå in i eventviewern efter en avstängning och leta upp vad som händer när den kraschar. Sen hade jag antagligen tankat ner DDU och startat i felsäkert läge och rensat grafikdrivarna ordentligt, därefter installerat om de nya drivarna från scratch. Just att du har samma problem med två grafikkort från Nvidia vid belastning får mig att luta mot att det är något som blivit fel i grafikdrivaren.

Loggnamn: System
Källa: Microsoft-Windows-Kernel-Power
Datum: 2023-11-29 20:58:56
Händelse-ID: 41
Aktivitetskategori:(63)
Nivå: Kritisk
Nyckelord: (70368744177664),(2)
Användare: SYSTEM
Dator: User-Dator
Beskrivning:
Datorn har startats om utan att ha stängts av ordentligt först. Detta fel kan inträffa om systemet slutar svara, om det kraschar eller om strömförsörjningen oväntat bryts.
Händelsens XML-data:
<Event xmlns="http://schemas.microsoft.com/win/2004/08/events/event">
<System>
<Provider Name="Microsoft-Windows-Kernel-Power" Guid="{331c3b3a-2005-44c2-ac5e-77220c37d6b4}" />
<EventID>41</EventID>
<Version>8</Version>
<Level>1</Level>
<Task>63</Task>
<Opcode>0</Opcode>
<Keywords>0x8000400000000002</Keywords>
<TimeCreated SystemTime="2023-11-29T19:58:56.2269770Z" />
<EventRecordID>44630</EventRecordID>
<Correlation />
<Execution ProcessID="4" ThreadID="8" />
<Channel>System</Channel>
<Computer>User-Dator</Computer>
<Security UserID="S-1-5-18" />
</System>
<EventData>
<Data Name="BugcheckCode">0</Data>
<Data Name="BugcheckParameter1">0x0</Data>
<Data Name="BugcheckParameter2">0x0</Data>
<Data Name="BugcheckParameter3">0x0</Data>
<Data Name="BugcheckParameter4">0x0</Data>
<Data Name="SleepInProgress">0</Data>
<Data Name="PowerButtonTimestamp">0</Data>
<Data Name="BootAppStatus">0</Data>
<Data Name="Checkpoint">0</Data>
<Data Name="ConnectedStandbyInProgress">false</Data>
<Data Name="SystemSleepTransitionsToOn">1</Data>
<Data Name="CsEntryScenarioInstanceId">0</Data>
<Data Name="BugcheckInfoFromEFI">false</Data>
<Data Name="CheckpointStatus">0</Data>
<Data Name="CsEntryScenarioInstanceIdV2">0</Data>
<Data Name="LongPowerButtonPressDetected">false</Data>
</EventData>
</Event>

Permalänk
Medlem
Skrivet av äktadjungelvrål:

Loggnamn: System
Källa: Microsoft-Windows-Kernel-Power
Datum: 2023-11-29 20:58:56
Händelse-ID: 41
Aktivitetskategori:(63)
Nivå: Kritisk
Nyckelord: (70368744177664),(2)
Användare: SYSTEM
Dator: User-Dator
Beskrivning:
Datorn har startats om utan att ha stängts av ordentligt först. Detta fel kan inträffa om systemet slutar svara, om det kraschar eller om strömförsörjningen oväntat bryts.
Händelsens XML-data:
<Event xmlns="http://schemas.microsoft.com/win/2004/08/events/event">
<System>
<Provider Name="Microsoft-Windows-Kernel-Power" Guid="{331c3b3a-2005-44c2-ac5e-77220c37d6b4}" />
<EventID>41</EventID>
<Version>8</Version>
<Level>1</Level>
<Task>63</Task>
<Opcode>0</Opcode>
<Keywords>0x8000400000000002</Keywords>
<TimeCreated SystemTime="2023-11-29T19:58:56.2269770Z" />
<EventRecordID>44630</EventRecordID>
<Correlation />
<Execution ProcessID="4" ThreadID="8" />
<Channel>System</Channel>
<Computer>User-Dator</Computer>
<Security UserID="S-1-5-18" />
</System>
<EventData>
<Data Name="BugcheckCode">0</Data>
<Data Name="BugcheckParameter1">0x0</Data>
<Data Name="BugcheckParameter2">0x0</Data>
<Data Name="BugcheckParameter3">0x0</Data>
<Data Name="BugcheckParameter4">0x0</Data>
<Data Name="SleepInProgress">0</Data>
<Data Name="PowerButtonTimestamp">0</Data>
<Data Name="BootAppStatus">0</Data>
<Data Name="Checkpoint">0</Data>
<Data Name="ConnectedStandbyInProgress">false</Data>
<Data Name="SystemSleepTransitionsToOn">1</Data>
<Data Name="CsEntryScenarioInstanceId">0</Data>
<Data Name="BugcheckInfoFromEFI">false</Data>
<Data Name="CheckpointStatus">0</Data>
<Data Name="CsEntryScenarioInstanceIdV2">0</Data>
<Data Name="LongPowerButtonPressDetected">false</Data>
</EventData>
</Event>

Står det inget innan det? För detta meddelande är ju att du har startat om datorn genom att hålla inne power-button.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Står det inget innan det? För detta meddelande är ju att du har startat om datorn genom att hålla inne power-button.

Nej, meddelandet betyder bara att datorn inte stängts av på rätt sätt. Det behöver inte alls betyda att någon forcerat en avstängning med powerknappen.
Felet loggas om den startas upp utan att den kan hitta en relaterad avstängning innan.

Till TS: Du skrev att du testat RAM, vilket program (det finns flera med snarlika namn) och hur länge lät du det köra?

Permalänk
Skrivet av shugge:

Står det inget innan det? För detta meddelande är ju att du har startat om datorn genom att hålla inne power-button.

Nix, det är det enda kritiska felet

Permalänk
Skrivet av warp64:

Nej, meddelandet betyder bara att datorn inte stängts av på rätt sätt. Det behöver inte alls betyda att någon forcerat en avstängning med powerknappen.
Felet loggas om den startas upp utan att den kan hitta en relaterad avstängning innan.

Till TS: Du skrev att du testat RAM, vilket program (det finns flera med snarlika namn) och hur länge lät du det köra?

Har kört memtest86. Testet tog ca 3 timmar och det gick igenom utan problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av äktadjungelvrål:

Har kört memtest86. Testet tog ca 3 timmar och det gick igenom utan problem

Okej, i det här läget skulle jag plocka ut alla delarna ur chassit och bygga datorn direkt på ett bord (som inte leder ström!).
Börja med det minsta antalet delar som behövs för att återskapa en situation då den tidigare skulle startat om. Dvs koppla inte in all eventuell krimskrams - bara moderkort, CPU+kylare, PSU, RAM, och GPU.

Detta för att utesluta eventuella kopplingsfel i chassit.

Permalänk

Testa datorn i en annan lägenhet eller ett hus!!! Du känner säkert någon som har skärm och mus/tangentbord hemma så det behöver du inte släpa på. Stoppa tornet i kånken och besök dom.

Permalänk
Skrivet av warp64:

Okej, i det här läget skulle jag plocka ut alla delarna ur chassit och bygga datorn direkt på ett bord (som inte leder ström!).
Börja med det minsta antalet delar som behövs för att återskapa en situation då den tidigare skulle startat om. Dvs koppla inte in all eventuell krimskrams - bara moderkort, CPU+kylare, PSU, RAM, och GPU.

Detta för att utesluta eventuella kopplingsfel i chassit.

Återkommer när jag testat

Permalänk
Skrivet av Kebab i USB hålet:

Testa datorn i en annan lägenhet eller ett hus!!! Du känner säkert någon som har skärm och mus/tangentbord hemma så det behöver du inte släpa på. Stoppa tornet i kånken och besök dom.

Återkommer när jag testat

Permalänk

Gav upp till slut. Köpte nytt moderkort och ny processor och nu fungerar det! Antar att det var moderkortet som spökade.