Permalänk

Val av 7800xt kort

Sitter och försöker välja mellan 7800xt PowerColor Hellhound och Sapphire Nitro+.
Har läst att Hellhounden är den varianten som går både kallast och tystast, men samtidigt så har ju Sapphire ett riktigt bra rykte.
Vilket kort skulle ni ha valt i det här fallet? Kan även tillägga att jag verkligen vill slippa coil whine!

Permalänk
Medlem

Varför dessa 2 bara?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av Bael:

Varför dessa 2 bara?

Det är de två som verkar ha fått bäst recensioner överlag. Men du får gärna tipsa om någon annan bra tillverkare till liknande pris!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaspachelor:

Det är de två som verkar ha fått bäst recensioner överlag. Men du får gärna tipsa om någon annan bra tillverkare till liknande pris!

Ok, nja tänkte på XFX med.
https://youtu.be/P9p_bvvs9S0

Men Nitro får min röst, är svag för Sapphire.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Moderator
Moderator

Har själv ett Nitro+ och kan bara tala väl om det, förutom att det också är det klart dyraste kortet. Mitt kort går påtagligt varmare (vilket huvudsakligen antagligen beror på att det pluttar ut dryga 100W mer värme än mitt förra grafikkort och jag ännu inte riktigt engagerat mig i att rigga om fläktarna i chassit för att hantera den extra tillförda värmen) än många recensionsexemplar men hörs trots det inte särskilt mycket, och jag är tämligen ljudkänslig.

Obefintligt spoltjut, så på den fronten är jag helnöjd.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Har ett Sapphire Pulse. Velade mellan Nitro och Pulse men tog Pulse då det var mindre och även hade lägre pris. Inget spoltjut och förvånansvärt tyst kylare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI | Noctua NH-U12A | Kingston 64GB DDR5 6000MHz FURY Beast Black | Sapphire Radeon RX 7800 XT Pulse | Seasonic Focus GX 850W | Corsair Force MP510 960gb | Seagate FireCuda 510 1TB | Fractal Design Meshify 2 Compact | Samsung Odyssey G7 27" 240hz

Permalänk
Medlem

Det ser ut som Hellhound har en vassare kylare tycker jag. Det är nästan lika tyst (23,4 dBA jämfört med 22,8 dBA) med Quiet BIOS aktiverat. Hellhound är då betydligt svalare på 64/82 grader jämfört med 70/90 på Nitro. TUF är lite mer högljutt än både Hellhound och Nitro med Quiet BIOS aktiverat och även något varmare än Hellhound. Phantom håller rätt bra temperaturer men är också märkbart mer högljutt än Hellhound och Nitro. Merc 319 är ännu mer högljutt på 31,5 dBA.

https://www.techpowerup.com/review/asus-radeon-rx-7800-xt-tuf...

Permalänk

Hellhound då det är svalare vid både idle och gaming (speciellt vid gaming) och har betydligt svalare hotspot samt fläktar som snurrar långsammare. Nitro+ låter 0.6 dB lägre vid Quiet BIOS medan Hellhound är 0.5 dB tystare vid standard BIOS, men det är inte en hörbar skillnad.

Källa.

Permalänk
Medlem

Väldigt nöjd med mitt Hellhound än så länge.
Tyst och svalt samt ingen tillstymmelse till spoltjut.