Permalänk
Medlem

YH inom programmering vid 44 år

Tänkte lästa Yh inom programmering till hösten och har nyligen blivit 44 år. Läste denna artikel som säger att man inte går jobb efter 35. Är det så ? Tänkte mig jobb på ett konsultbolag.
https://www.forskning.se/2023/12/06/programmerare-over-35-kan...

Permalänk
Medlem

Min upplevelse är att det inte stämmer. Gick själv yh och tog examen som 38-åring. Det som avgör om du får jobb är till största del din personlighet och dina kunskaper tillsammans med nätverket du skapar.

Permalänk
Medlem

Som nämnts ovan är personlighet en faktor som väger tungt. På alla arbetsplatser jag varit på har just personlighet/kemi varit avgörande när vi anställt folk. Det är viktigare att man fungerar tillsammans med en grupp än att man har alla kunskaper som efterfrågas för man kommer ändå aldrig kunna allt som behövs efter att ha gått en utbildning. Man får lära sig saker allteftersom.

En fördel med YH är ju också att du får in en fot i arbetslivet då du får göra praktik. Har du tur kanske du får anställning på nåt företag du har praktik hos.

Visa signatur

Acer Predator Helios 18 Core i9 32GB 1024GB SSD RTX 4080 250Hz 18"

Permalänk
Medlem

Vid 40+ så känns det som att man bör ha nån kompetens att luta sig på. Elingenjör till utvecklare av inbyggda system t.ex.

Har bara lite drygt 1,5 års i yrket som 29 åring, men det känns som att alla äldre än mig antingen är väldigt kunniga/senior och har sitt projekt som bara dom jobbar med, eller så har dom blivit scrum master, product owner, system arkitekt osv.

Vad är din kunnskapsnivå innom programmering, helt från noll eller har du hållit på på fritiden eller något sånt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Vad är din kunnskapsnivå innom programmering, helt från noll eller har du hållit på på fritiden eller något sånt?

Jag har ingen erfarenhet. Gjorde ett test på saco som visa att min personlighet passa till 99 % för yrket

Permalänk
Medlem

Jag fick jobb strax före 35, läste YH men hade suttit en hel del ett par år före det. Känner nu att jag hellre hade börjat när jag var typ 20 (hobbykodade lite som pojkspoling men blev inget seriöst med det). Det tar lång tid att bli bra på detta och personligen kände jag att det åldersmässigt var gränsfall, hade nog inte gett mig in i det efter 40.

Sen beror ju mycket som sagt på ens egen inställning och intresse samt hur livet ser ut i övrigt.

Permalänk
Medlem

Testa programmera lite. Känn efter om det verkar vara något du har en fallenhet för.
Har du det och tycker det är kul - kör.

Tycker inte åldern är ett något större problem, du har fortfarande ca 20 år kvar i yrkeslivet - vilket är en lång tid.
Jag har bara jobbat 2 år men känner mig redan som en kompetent utvecklare. Älskar jobbet betydligt mer än vad jag trodde att jag skulle göra. Yrkeslivet är mycket roligare än när jag väl pluggade.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

När jag pluggade till systemvetare 2016 så var det ett par över 40 som pluggade samtidigt. Dessa hade iallafall inga problem alls att få jobb inom utveckling nu är det förvisso 3.5 år sedan vi tog examen så det kan givetvis ha förändrats - och beror såklart på vart i landet vi pratar om.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

När jag pluggade till systemvetare 2016 så var det ett par över 40 som pluggade samtidigt. Dessa hade iallafall inga problem alls att få jobb inom utveckling nu är det förvisso 3.5 år sedan vi tog examen så det kan givetvis ha förändrats - och beror såklart på vart i landet vi pratar om.

Stockholm i mitt fall

Permalänk
Medlem

Det är nog statistiskt svårare att som junior få anställning som utvecklare när man har några år på nacken. Samtidigt anställer jag hellre någon med lite erfarenhet och vett på att ställa relevanta frågor än någon nykläcking som tror att hen är bäst i världen för att hen lärt sig squasha en commit.

Min erfarenhet är också att personlighet och kemi med teamet, kombinerat med driv, är viktigare än hur många år man jobbat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Housepainter:

Min upplevelse är att det inte stämmer. Gick själv yh och tog examen som 38-åring. Det som avgör om du får jobb är till största del din personlighet och dina kunskaper tillsammans med nätverket du skapar.

Har du några tips på hur man går tillväga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasagno:

Har du några tips på hur man går tillväga?

Ursäkta sent svar!

Enligt min erfarenhet så är det lika viktigt att vara en team-player. Det har ingen betydelse hur grym du är på att koda om du inte kan samarbeta med andra.

Tänk på att under utbildningens gång skapa upp ett nätverk av kontakter, både genom att fysiskt delta i olika sammanhang, men också genom att följa upp det med kontaktförfrågningar på LinkedIn till de personer du möter. Och detta kan vara allt från klasskamrater och lärare till personer från näringsliv du stöter på. Tänk bara på att skriva något meddelande när du skickar en kontaktförfråga.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Housepainter:

Ursäkta sent svar!

Enligt min erfarenhet så är det lika viktigt att vara en team-player. Det har ingen betydelse hur grym du är på att koda om du inte kan samarbeta med andra.

Tänk på att under utbildningens gång skapa upp ett nätverk av kontakter, både genom att fysiskt delta i olika sammanhang, men också genom att följa upp det med kontaktförfrågningar på LinkedIn till de personer du möter. Och detta kan vara allt från klasskamrater och lärare till personer från näringsliv du stöter på. Tänk bara på att skriva något meddelande när du skickar en kontaktförfråga.

Lycka till!

Hur används LinkedIn, har inget konto, om du tycker LinkedIn är nödvändigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Testa programmera lite. Känn efter om det verkar vara något du har en fallenhet för.
Har du det och tycker det är kul - kör.

Tycker inte åldern är ett något större problem, du har fortfarande ca 20 år kvar i yrkeslivet - vilket är en lång tid.
Jag har bara jobbat 2 år men känner mig redan som en kompetent utvecklare. Älskar jobbet betydligt mer än vad jag trodde att jag skulle göra. Yrkeslivet är mycket roligare än när jag väl pluggade.

Har gått igen grunderna i Python, då Python ska ha låg tröskel - har ej tittat på OOP än. Vilket var enkelt att förstå. Grynderna sitter dock inte när det ska sys ihop, har helt klart lagt ner för få antal timmar. Några tips? Antar att nästa steg blir att titta på OOP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasagno:

Hur används LinkedIn, har inget konto, om du tycker LinkedIn är nödvändigt

När du väl är igång med plugg och vill nätverka så är Linkedin det lättaste verktyget att synas och se vad som händer. Självklart går det utan, men mycket lättare med.
Se det som Facebook för yrkeslivet. Jag är generellt ganska mot att hänga på sociala nätverk, men gällande Linkedin så är det bara att gilla läget.

Men fokusera främst på att lära dig lite mer om grunderna i kodning först. Oop behöver du kolla på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasagno:

Har gått igen grunderna i Python, då Python ska ha låg tröskel - har ej tittat på OOP än. Vilket var enkelt att förstå. Grynderna sitter dock inte när det ska sys ihop, har helt klart lagt ner för få antal timmar. Några tips? Antar att nästa steg blir att titta på OOP.

Jag hade lärt mig ett språk bra först - och sedan gått vidare med något annat paradigm.
Så kör vidare med Python - bygg något riktigt, som du tycker känns kul.

https://codefinity.com/blog/Python%20Projects%20for%20Beginne...

Här har du lite nybörjarprojekt. Inte ovanligt att man i plugget får göra spel t.ex. tic tac toe, miniräknare eller ordbehandlare likt notepad.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Skrivet av Lasagno:

Har gått igen grunderna i Python, då Python ska ha låg tröskel - har ej tittat på OOP än. Vilket var enkelt att förstå. Grynderna sitter dock inte när det ska sys ihop, har helt klart lagt ner för få antal timmar. Några tips? Antar att nästa steg blir att titta på OOP.

Nu kan jag bara tala utifrån egna personliga upplevelser som distansstudent andra året inom Webbutvecklingsprogrammet. Min upplevelse har varit att först kämpar du med att bara få programmen att vilja köras (skriva rätt/giltig syntax). Bara det i början kan kännas omständligt

Sedan kämpar du med att få rätt "banala" saker att bara fungera som korrekt deklarerade variabler, do+while/while/for-loopar med break, switch+case+break, if/else if/else-satser, try+catch+finally-block, funktionsanrop, funktioner som returnerar funktioner (mild currysoppa!), använda klasser och deras objektinstanser (vare sig du kör full OOP eller blandning av det och funktionell), async+await (och övrig asynkron programmering), med mera.

Trots detta så känner du ändå att du inte riktigt har "kodat ihop något av värde" först. Men nu när du hyfsat kan göra av allt ovan så är det faktiskt dags med programmering på riktigt vilket jag upplever är att skriva många kodrader som tillsammans skapar/gör något av "faktiskt värde" - t.ex. en "Att göra"-app vilket i grunden "bara" är en kombination av det mesta i ovanstående paragraf.

Det jag upplever är just att bryta ned stora problem (t.ex. "Att göra"-appen) till mindre problem eller steg (t.e.x: fråga efter inmatning, validera inmatning, slå ifrån vid invalid inmatning, lägga till i lista vid ok inmatning, rendera om eller utöka listan efter lyckad tilläggning) är vad som tar längst tid.

Ett varningens ord om "kurser" och "tutorials" på YouTube: de kan ge det falska intrycket - genom "lack of struggle" (ingen debugging, inga buggar trots växande kodbas, inga googlingar efter småsaker, etc), - att i programmering ska du automatiskt veta varje kodrad såväl som hur den kommer att hänga ihop med alla övriga 100(0)(0)+ kodrader som om du alltid i förväg måste veta exakt alla steg framför dig vilket jag personligen upplever som orealistiskt.

I exempelvis i en av mina första distanskurser vilket var "Introduktion till programmering i JavaScript" så skulle vi i Projektrapporten skriva vår Planering om hur vi skulle lösa problemet vilket är motsägelsefullt eftersom hur ska vi veta alla steg för att lösa något större problem i ett programmeringsspråk där vi håller på att introduceras till/lära oss grunderna i? Snarare blev det att prova koda något, sedan felsöka/googla, prova koda igen, sedan kanske refaktorisera/optimera något, och till sist efter en hel del "struggling" så blev det till sist av! Men absolut INTE hur diverse "tutorials" på YT får det att framstå som.

Med mer programmeringserfarenhet så har jag upplevt att jag kan se fler steg framför mig för att lösa ett särskilt delproblem samtidigt som det ändå bara en del av lösningen till ett större problem. Men att sätta pressen på sig att du måste kunna veta hela lösningen innan du ens börjat skriva första kodraden så kommer du att göra det svårare för dig själv att bara komma igång.

I början kmr grunderna vara utmanande ("struggling") samtidigt som det känns som om du "skriver skräp" eftersom du bara gör banala saker som att genomföra beräkningar, kontrollera och loopa igenom deklarerade variabler, anropa funktioner som lyckas returnera något. Men kämpa på: när du lyckats nyttja alla smådelar till något större som en "Att göra"-app exempelvis så kmr du känna att grunderna har varit värd all "struggle".

Att först lära sig grunderna innan du hoppar på abstraktioner (t.ex. funktionsbibliotek och/eller ramverk) tycker jag är sunt förnuft. Den som först lär sig ReactJS innan åtminstone grundläggande JS (vilket React ändå är byggt i?!) bäddar ju för "kodparalysering" så fort personen måste göra något JS-relaterat i ReactJS som inte lärdes ut i den där 8+ timmars ReactJS-videon...

Så _kämpa_ på med grunderna samtidigt som du försöker bygga ihop något av "värde" som t.ex. en "Att göra"-app eller något annat som kombinerar grunderna på ett sätt där helheten plötsligt upplevs som större än dess beståndsdelar!

Detta är mina nuvarande personliga upplevelser (och åsikter) av programmering och dessa kan självfallet komma att ändras i takt med att jag själv erhåller ytterligare programmeringserfarenheter i mitt eget kodäventyr!

Mvh,
WKL.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"

Permalänk

Jag går emot strömmen och avråder TS från att börja plugga programmering idag i den åldern med målet att bli anställd som junior.
Branschen har förändrats väldigt mycket de senaste 3-4 åren och nyexade har det betydligt svårare att landa sitt första jobb som programmerare idag. Även om programmering inte nödvändigt vis är svårare vid 44 än 30 så har man en brantare uppförsbacke just på grund av åldersdiskrimineringen.
Inget ovanligt att man anställer en 10-15 år yngre förmåga trots sämre färdigheter.

Ska man slå sig in som junior i 45-årsåldern så måste man verkligen utmärka sig.

Med det sagt så är det så klart inte omöjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Housepainter:

När du väl är igång med plugg och vill nätverka så är Linkedin det lättaste verktyget att synas och se vad som händer. Självklart går det utan, men mycket lättare med.
Se det som Facebook för yrkeslivet. Jag är generellt ganska mot att hänga på sociala nätverk, men gällande Linkedin så är det bara att gilla läget.

Men fokusera främst på att lära dig lite mer om grunderna i kodning först. Oop behöver du kolla på.

Skaffade aldrig facebook så jag har ingen aning om hur det fungerar

Permalänk
Medlem
Skrivet av surrogate activity:

Jag går emot strömmen och avråder TS från att börja plugga programmering idag i den åldern med målet att bli anställd som junior.
Branschen har förändrats väldigt mycket de senaste 3-4 åren och nyexade har det betydligt svårare att landa sitt första jobb som programmerare idag. Även om programmering inte nödvändigt vis är svårare vid 44 än 30 så har man en brantare uppförsbacke just på grund av åldersdiskrimineringen.
Inget ovanligt att man anställer en 10-15 år yngre förmåga trots sämre färdigheter.

Ska man slå sig in som junior i 45-årsåldern så måste man verkligen utmärka sig.

Med det sagt så är det så klart inte omöjligt.

Vad innebär "verkligen utmärka sig"?

Skulle det fungera att köra som konsult i eget bolag om anställning inte blir av direkt efter examen?

Permalänk
Skrivet av Lasagno:

Vad innebär "verkligen utmärka sig"?

Skulle det fungera att köra som konsult i eget bolag om anställning inte blir av direkt efter examen?

Egentligen inte så konstigt, det gäller ju att övertyga den potentiella arbetsgivaren att det är just dig de ska anställa. Och eftersom du, konstigt nog, har åldern emot dig i just detta scenariot så behöver du kompensera för det, genom att utmärka dig på annat sätt. Och då är ju frågan- kompensera med vad? Svaret är det som arbetsgivaren efterfrågar av dig.

Så länge du som person inte har några större negativa drag hos dig, utan fungerar relativt normalt så kan det mer konkret handla om att du behöver utmärka dig genom att vara minst dubbelt så bra som dina yngre med-studerande, minst.
Du kan även kontakta olika företag direkt för specifika råd för dig, inte säkert alla svarar men då har du samtidigt visat ett intresse.

Efter en YH på ett par år så har du i princip bara skrapat på ytan av vad det innebär med jobba inom programmering/systemutveckling och är lång ifrån självgående.

Som jag skrev tidigare så har braschen förändrats mycket de senaste åren. Det började under pandemin med att det blev vanligt med jobb hemifrån, vilket inte funkar bra för nyexade, sedan kom AI hypen och som fortfarande gäller, till detta kan man addera att den påstådda bristen på utvecklare var långt överdriven.

Om du är nyfiken på programmering och vill lära dig så finns det inget som hindrar dig rent kunskapsmässigt, man kan komma långt på egen hand om man är intresserad. Du skulle kanske försöka komma över en befintlig studieplan från någon liknande utbildning för att se vad du behöver lära dig för att klara en sådan utbildning, det skulle kunna ge dig bättre förutsättningar.

En YH är nödvändigtvis inte ett dåligt val för dig, andra dörrar kan öppnas och det kan vara meningsfullt på annat vis, men det finns risk för att du blir besviken. Väljer du en YH så tänk på att dina LIA-perioder är dina bästa chanser att få in en fot på marknaden.

Permalänk
Skrivet av Lasagno:

Skulle det fungera att köra som konsult i eget bolag om anställning inte blir av direkt efter examen?

Konsult i eget bolag är inte lätt som äldre junior utan en portfolio (på riktiga case) eller relevanta referenser. För 10-20 år sedan gick det. Om det går nu är det nätverk nätverk nätverk och marknadsföring som gäller enligt min erfarenhet.
(Konsult egen firma sedan några år, dock nätverkar jag men är i ett tuffare område med internationella kunder... jäkla idiot...)

Att utmärka sig inom it har inte längre så mycket med kunskap utan att ta för sig och gapa högst.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av surrogate activity:

Som jag skrev tidigare så har braschen förändrats mycket de senaste åren. Det började under pandemin med att det blev vanligt med jobb hemifrån, vilket inte funkar bra för nyexade, sedan kom AI hypen och som fortfarande gäller, till detta kan man addera att den påstådda bristen på utvecklare var långt överdriven.

Hur förändras branschen av AI ?

Permalänk
Skrivet av Lasagno:

Hur förändras branschen av AI ?

AI kan idag hjälpa till att skriva programkod vilket bland annat gör att man som programmerare sparar tid. Utvecklingen går mycket fort på den fronten.

Du kan själv prova att be ChatGpt att skriva en rekursiv algoritm som subtraherar med 1 och skriver ut värdet av ett heltal, bara för att se hur enkelt det är.

Permalänk

@Lasagno jag måste tillägga
Jag förstår att detta känns tråkigt att höra, och att höra att man är för gammal redan vid 35, eller 44 också för den delen, är både sjukt och brutalt som jag ser det.

Nu vet jag inte hur du tar detta men du ska inte deppa över det. Det finns ju så mycket annat man kan göra än att knacka kod.

Ska man ge sig på en högst amatörmässig förklaring på varför branschen kan ha dessa godtyckliga krav så tror jag att man "har det för bra", man kan vraka och välja som man vill. Orsaken kanske beror på att det finns god tillgång på kompetent personal och/eller att många av projekten inte är så betydelsefulla.

Permalänk
Medlem

Har en kollega som skolade om sig i typ 50 års åldern eller vad det är. Han har nu jobbat tre år med utveckling; fungerar utmärkt

Permalänk
Medlem

Jag hoppade på en YH-utbildning för systemutveckling när jag var 42.

Det jobbigaste för mig var att försöka "bonda" med mina klasskamrater, jag var klart äldst i klassen och skulle nog säga att medelåldern var runt 25. Jag var även oftast äldre än lärarna vilket kändes lite märkligt.

Jag lyckades bli vän med många ändå trots ålderskillnaden men i många fall kändes det ganska falskt, det kändes som de ville vara vän med mig enbart pga min kunskap då jag var en av dom duktigaste i klassen och har programmerat mycket som hobby i 20 år.

Det visade sig framförallt vid tentamentillfällen då det plingade friskt i telefonen från folk som hade problem

Men kan du bara komma över ålderskillnaden vid själva studerandet skulle jag säga att det inte kommer vara några större problem att få jobb. Pratade med många företag när jag sökte LIA som oftast sa att dom föredrog äldre personer med arbetslivserfarenhet än nyexade 18-åringar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Konsult i eget bolag är inte lätt som äldre junior utan en portfolio (på riktiga case) eller relevanta referenser. För 10-20 år sedan gick det. Om det går nu är det nätverk nätverk nätverk och marknadsföring som gäller enligt min erfarenhet.
(Konsult egen firma sedan några år, dock nätverkar jag men är i ett tuffare område med internationella kunder... jäkla idiot...)

Att utmärka sig inom it har inte längre så mycket med kunskap utan att ta för sig och gapa högst.

Det där om junior utan portfolio, är det ett problem som man frångår via kunslutförmedlare som jag läste lite om i en annan tråd?

Permalänk
Skrivet av Lasagno:

Det där om junior utan portfolio, är det ett problem som man frångår via kunslutförmedlare som jag läste lite om i en annan tråd?

Tycker nog det varit ännu hårdare med en portfölj/referenser då, men det är i affärssystemsvärlden

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Tycker nog det varit ännu hårdare med en portfölj/referenser då, men det är i affärssystemsvärlden

Jag förstår inte vad du menar. Vad menar du med hårdare?