Home Assistant - Denon avr x520bt

Permalänk
Medlem

Home Assistant - Denon avr x520bt

Hej!

Har en Denon avr x520bt till biosystemet. Men lyckats inte få HA att hitta den...

Kör HA Green med SkyConnect samt StarTech USBBT1EDR4 (BlueTooth dongel som rekommenderades av HA)

Någon som vet hur jag kan få HA att upptäcka och ansluta till den specifika Denon modellen? (Främst ute efter on/off funktionalitet)

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av belee:

Hej!

Har en Denon avr x520bt till biosystemet. Men lyckats inte få HA att hitta den...

Kör HA Green med SkyConnect samt StarTech USBBT1EDR4 (BlueTooth dongel som rekommenderades av HA)

Någon som vet hur jag kan få HA att upptäcka och ansluta till den specifika Denon modellen? (Främst ute efter on/off funktionalitet)

Tack på förhand!

Den modellen verkar inte ha stöd för HA. Bästa lösningen är nog en BroadLink som skickar IR till din receiver.

https://www.home-assistant.io/integrations/denonavr/

Visa signatur

Smarthemsystem: Home Assistant OS (Supervised) | Körs på: Intel NUC med Proxmox VE
Zigbee: Sonoff ZBDongle-P + Zigbee2MQTT
Fast belysning: Plejd
Övrig belysning: Philips Hue, IKEA Trådfri
Nätverk: UniFi (UCG Ultra + 3st AP)

Permalänk
Medlem
Skrivet av durrav:

Den modellen verkar inte ha stöd för HA. Bästa lösningen är nog en BroadLink som skickar IR till din receiver.

https://www.home-assistant.io/integrations/denonavr/

Tack för snabbt svar!
Behöver den verkligen ha "stöd för HA" specifikt? Tänker att alla mobiler kan ju ansluta till den. Borde inte samma sak gå med HA Bluetooth på något vis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av belee:

Tack för snabbt svar!
Behöver den verkligen ha "stöd för HA" specifikt?

Nej, men HA måste ha stöd för din AVR om du vill kunna göra saker som att sätta igång eller stänga av.

Att parkoppla Home Assistant-hårdvaran med receivern rakt av via blåtand ger inga extra funktioner. I bästa fall kanske det går att spela upp musik.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Nej, men HA måste ha stöd för din AVR om du vill kunna göra saker som att sätta igång eller stänga av.

Att parkoppla Home Assistant-hårdvaran med receivern rakt av via blåtand ger inga extra funktioner. I bästa fall kanske det går att spela upp musik.

Så om jag förstår det rätt så behöver då HA officiellt, alternativt communityt, skapa en integration/plugin för min specifika enhet (Denon avr x520BT)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av belee:

Så om jag förstår det rätt så behöver då HA officiellt, alternativt communityt, skapa en integration/plugin för min specifika enhet (Denon avr x520BT)?

Ja, precis. Om den inte råkar fungera med den tidigare länkade integrationen så behöver någon göra det.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Ja, precis. Om den inte råkar fungera med den tidigare länkade integrationen så behöver någon göra det.

Ok tack för förtydligandet!
Tyvärr är den befintliga integrationen en Nätverks avr integration och jag har en utan nätverks funktionalitet (endast BT och IR)

Permalänk
Medlem
Skrivet av belee:

Ok tack för förtydligandet!
Tyvärr är den befintliga integrationen en Nätverks avr integration och jag har en utan nätverks funktionalitet (endast BT och IR)

Okej, ja, då är det en IR-sändare från t.ex. Broadlink som gäller om du vill kunna styra din AVR från HA.

Visa signatur

press nu1mlock