Släppdatum för RTX 4000 Super läckta – lansering i januari

Permalänk
Melding Plague

Släppdatum för RTX 4000 Super läckta – lansering i januari

Det blir en grafikkortstät början av 2024 då tre Super-märkta RTX 4000-kort lanseras med en veckas mellanrum i januari.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas på bra priser på dessa nu när dollarn börjar sjunka!

Permalänk
Medlem

Ti Super... 😵‍💫

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Snusfri

Ge mig ett 4090 Ti Super med 48GB Vram så blir det köp.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Tror på liten prissäkning då AMD 7900 xt går att få under 10 k

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Ti Super... 😵‍💫

Tie Suuper

Permalänk
Medlem

Super-korten till 2000-serien ökade prestandan men höll priserna nere och ökade prestanda/krona ganska bra. Nu ligger ju 4080 galet till i pris (USD MSRP), så där finns nog ingen räddning, men resten kanske kan få en vettig skjuts.

Permalänk
Medlem

Jag ska försöka ignorera namnet, men 4070 Ti Super är på inköpslistan, precis min sweetspot vad jag letar efter med specar.

Permalänk
Medlem

Vilken hård segmentering av dessa generationsmodeller

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Ge mig ett 4090 Ti Super med 48GB Vram så blir det köp.

59.999kr, som hittat 😂

Visa signatur
Permalänk
Moderator
Testpilot

Det är väldigt längesedan jag var så oerhört oinspirerad av ett grafikkort släpp som inför dessa Super-varianter.

Samma svindyra pris för knappt märkbar skillnad.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Blir intressant att se om det blir någon rejälv priskampanj på 4070 Ti, flera leverantörer har +50st i lager på dessa.

Lär bli hyfsat svårsålda när 4070 Ti Super kommer med 16GB och 256-bitars buss och med ett listpris som allt pekar på ska vara samma som 4070 Ti. Dessutom med en krona som ökat 9% i värde på 3 månader som kommer tas med i beräkning av svenskt listpris.

Permalänk
Medlem

Lite fundersam på varför chipmodellen skulle vara osäker, varför skulle de ta ett större chip än nödvändigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Lite fundersam på varför chipmodellen skulle vara osäker, varför skulle de ta ett större chip än nödvändigt?

Allt om korten är osäkert, Nvidia har ju inte ens officiellt sagt att de kommer släppa dessa modeller utan det är bara rykten än så länge.

Permalänk
Medlem

16 GB i 4070ti är välkommet. Känns som att man gör detta istället för att prissänka 4080 som jag gissar inte säljer något vidare. Nvidia har för stort ego att sänka sina priser

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Ge mig ett 4090 Ti Super med 48GB Vram så blir det köp.

Finns RTX A40 eller A6000 med 48 GB vram. För 79.990 på Inet.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Trött på alla "läckor". ÅH NEJ.. hehehe

Visa signatur

[5600x @4.6ghz + Arctic freezer 34] [B550 Gaming x v2] [Ripjaws 2x8gb @3200mhz cl14] [3060 Ti] [Cooler master V850]

https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#sp...

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av medbor:

Lite fundersam på varför chipmodellen skulle vara osäker, varför skulle de ta ett större chip än nödvändigt?

Jag kan ha fel, men jag tror tabellen hängt med från en av mina tidigare nyheter där uppgifterna är helt ryktesbaserade.

Tldr-versionen är väl beror på vad Nvidia har gott om. Har de många AD102 som inte duger till RTX 4090 är det inte orimligt att de inaktiverar och stoppar i ett Super-kort.

Det har gjorts tidigare i andra serier, men med så lite bekräftat återstår det att se, jag är lite ute ur loopen

Felciterade
Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Jag kan ha fel, men jag tror tabellen hängt med från en av mina tidigare nyheter där uppgifterna är helt ryktesbaserade.

Tldr-versionen är väl beror på vad Nvidia har gott om. Har de många AD102 som inte duger till RTX 4090 är det inte orimligt att de inaktiverar och stoppar i ett Super-kort.

Det har gjorts tidigare i andra serier, men med så lite bekräftat återstår det att se, jag är lite ute ur loopen

Jo, det köper jag verkligen, men inte på 4070 ti super… då måste det vara 4080 eller över trodde jag?

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av medbor:

Jo, det köper jag verkligen, men inte på 4070 ti super… då måste det vara 4080 eller över trodde jag?

<Uppladdad bildlänk>

Som jag sa, jag tror inte det är helt sannolikt, men har för mig att det var vad de olika uppgifterna sammanställda från flera olika källor pekade på just då.

Edit: Är det riktigt ”dåliga” AD102 kanske de inte ens duger till RTX 4080 för att de måste inaktivera för många kluster, men tillräckligt för RTX 4070 Ti. Det är inte orimligt i sig, men som sagt ryktesbaserat. Vill säga att det är kopite7kimi bakom det, men är lite för fredagstrött

Jag har inte riktigt hållt mig uppdaterad om Super-ryktena, så jag vet inte hur djungeltrumman går om det nu

Permalänk
Medlem

Det intressanta är hur priserna blir på vanliga korten vs super och prestanda skillnaden.

Var tex en ganska bra utförsäljning på Ps5 825 gb vs 1 tb före lanseringen och skulle inte vara överraskad om återförsäljare säljer ut deras lager före lanseringen av dessa nya kort.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Usch, nya nvidia kort. Hua...

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Skrivet av rewoX:

59.999kr, som hittat 😂

För 60 spänn är det taget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Som jag sa, jag tror inte det är helt sannolikt, men har för mig att det var vad de olika uppgifterna sammanställda från flera olika källor pekade på just då.

Edit: Är det riktigt ”dåliga” AD102 kanske de inte ens duger till RTX 4080 för att de måste inaktivera för många kluster, men tillräckligt för RTX 4070 Ti. Det är inte orimligt i sig, men som sagt ryktesbaserat. Vill säga att det är kopite7kimi bakom det, men är lite för fredagstrött

Jag har inte riktigt hållt mig uppdaterad om Super-ryktena, så jag vet inte hur djungeltrumman går om det nu

Jo såklart i extremfallet, men då är det nog ett fåtal specialex i en subserie, inte en ny standardmodell. Om de inte blandar (de har ju gjort så förr iofs)

Kändes bara mer rimligt att 4080 super kunde köra 102/103 men inte 4070 ti super

Well well, vi får se

Permalänk
Medlem

Jag tycker mig minnas att 2xxx super inte kostade nämnvärt mer än icke super?

MEN nvidia har ju faktiskt bytt namn till Ngreedia sedan flera år tillbaka.
Där flocken konsument fårskallar tagit den i tvåan utan att blinka 😂

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Jag tycker mig minnas att 2xxx super inte kostade nämnvärt mer än icke super?

Stämmer. Super modellerna var t.o.m. billigare.

Permalänk
Medlem

Tycker ultra var ett bättre namn när de hade det? Nästa kanske blir super ultra platinum edition 🙂

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Tycker ultra var ett bättre namn när de hade det? Nästa kanske blir super ultra platinum edition 🙂

Ultra var snarare en föregångare till Ti iofs.
"Highest tier", typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Ge mig ett 4090 Ti Super med 48GB Vram så blir det köp.

..och displayport 2.1.

Tills NVIDIA får tummen ur och släpper kort som funkar med de nyaste monsterskärmarna så får nyköp ligga på is för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ultra var snarare en föregångare till Ti iofs.
"Highest tier", typ.

Ja det var längesedan de hade det. Vet att jag köpte mig ett geforce 3 ti200 när det begav sig, var det första serien med ti kanske?

Ultra är väll från geforce 2 eller kanske till och med innan?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.