Uttalar ni det "erbjudande" eller "ärbjudande"?

Permalänk
Medlem

Uttalar ni det "erbjudande" eller "ärbjudande"?

När man hör reklam på radio eller på TV så brukar de uttala ordet "erbjudande" som "Ärbjudande". Dock jag har aldrig hört en vanlig person uttala det så, alla jag känner (inklusive mig) uttalar det som det stavas dvs "Erbjudande" men det kanske handlar om dialekt?

Hur säger ni?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Officiell jultomte

Säger Erbjudande.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem

"Ärbjudande" är det normala uttalet. "Erbjudande" är läsuttal.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

Erbjudande. Ett hett tips är att pröva på Chat Ai för såna här frågor, de har aldrig fel, men om AI botarna ändå skulle ha fel så är det verkligheten som får anpassas till det svar de gav.

Google Bard säger:
Det korrekta uttalandet är "erbjudande" med en lång e-ljud. Det är det uttal som finns i Svenska Akademiens ordlista (SAOL) och som är det vanligaste uttalandet i Sverige.
Uttalet "ärbjudande" med en kort e-ljud är också korrekt, men det är mindre vanligt. Det förekommer främst i vissa dialekter, till exempel i Skåne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Erbjudande. Ett hett tips är att pröva på Chat Ai för såna här frågor, de har aldrig fel, men om AI botarna ändå skulle ha fel så är det verkligheten som får anpassas till det svar de gav.

Google Bard säger:
Det korrekta uttalandet är "erbjudande" med en lång e-ljud. Det är det uttal som finns i Svenska Akademiens ordlista (SAOL) och som är det vanligaste uttalandet i Sverige.

Uttalet "ärbjudande" med en kort e-ljud är också korrekt, men det är mindre vanligt. Det förekommer främst i vissa dialekter, till exempel i Skåne.

Utan länk till SAOL och utdrag därifrån tror jag inte på vad en AI sagt

Här kommer det:

er·­bjud·­ande substantiv ~t ~n

Men å andra sidan:

er·­bjuda [e`r‑ el. ä`r‑] verb

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Saknad Hedersmedlem
Skrivet av Mocka:

När man hör reklam på radio eller på TV så brukar de uttala ordet "erbjudande" som "Ärbjudande". Dock jag har aldrig hört en vanlig person uttala det så, alla jag känner (inklusive mig) uttalar det som det stavas dvs "Erbjudande" men det kanske handlar om dialekt?

Hur säger ni?

Har du några bekanta från Sveriges södra delar så lär de nog prata om "ärbjudande" pga dialekten tror även jag. Lite nyfiken på hur en Örebroare skulle säga iofs men i mellansverige och framförallt norr så verkar det mer vara "erbjudande".

Min tidigare chef var från Småland och hade nog sagt mer i stil med "ärbjudande" men mer "ähhbjudande" kanske. Nästan så man skulle haft en poll med frågealternativen för olika delar i landet? Sen beror det nog mycket på just dialekten, folk flyttar ju långt idag.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av anders190:

Lite nyfiken på hur en Örebroare skulle säga iofs men i mellansverige och framförallt norr så verkar det mer vara "erbjudande".

Kan som Örebroare bekräfta att vi säger erbjudande.
Däremot säger vi bÄrs(färgen) istället för bErs.

Permalänk
Saknad Hedersmedlem
Skrivet av huttala:

Kan som Örebroare bekräfta att vi säger erbjudande.
Däremot säger vi bÄrs(färgen) istället för bErs.

Tack, det var nog kanske den mest intressanta frågan jag kunde komma på själv.

Läste "öl" som bärs först men såg sen att du hade förtydligat. "bärs" för öl är väl det vanligaste för öl här men faktiskt osäker på färgen. Brukar vara mer likt hur stockholmarna säger med lite undantag (hälsingland i mitt fall).

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Kan som Örebroare bekräfta att vi säger erbjudande.
Däremot säger vi bÄrs(färgen) istället för bErs.

Menar du beige? Aldrig stött på någon som uttalar det med ett r inblandat

Visa signatur

Jag har en tigerrandig vakthund... akta er

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tossefar:

Menar du beige? Aldrig stött på någon som uttalar det med ett r inblandat

Bäääääärs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tossefar:

Menar du beige? Aldrig stött på någon som uttalar det med ett r inblandat

Precis, det är väl snarare att man säger "Bäsh" eller "Bésh"

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av anders190:

Har du några bekanta från Sveriges södra delar så lär de nog prata om "ärbjudande" pga dialekten tror även jag. Lite nyfiken på hur en Örebroare skulle säga iofs men i mellansverige och framförallt norr så verkar det mer vara "erbjudande".

Min tidigare chef var från Småland och hade nog sagt mer i stil med "ärbjudande" men mer "ähhbjudande" kanske. Nästan så man skulle haft en poll med frågealternativen för olika delar i landet? Sen beror det nog mycket på just dialekten, folk flyttar ju långt idag.

Nope. Småläning/östgöte här å nej aldrig hört någon uttalar det så låter mer som nån dansk. Skåne kanske?

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Livsnjutare 😎

erbjudande

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Mocka:

Precis, det är väl snarare att man säger "Bäsh" eller "Bésh"

Jag säger bäässss

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Jag säger bäässss

Hur fan kom duskutionen in på denna ädla dryck?

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Har du några bekanta från Sveriges södra delar så lär de nog prata om "ärbjudande" pga dialekten tror även jag. Lite nyfiken på hur en Örebroare skulle säga iofs men i mellansverige och framförallt norr så verkar det mer vara "erbjudande".

Min tidigare chef var från Småland och hade nog sagt mer i stil med "ärbjudande" men mer "ähhbjudande" kanske. Nästan så man skulle haft en poll med frågealternativen för olika delar i landet? Sen beror det nog mycket på just dialekten, folk flyttar ju långt idag.

Skrivet av Rouge of Darkness:

Nope. Småläning/östgöte här å nej aldrig hört någon uttalar det så låter mer som nån dansk. Skåne kanske?

Södra skåne uttalar det "Erbjudande". Vore inte överraskad om nordskåningar uttalar det som "Ärbjudande" eller "Arbjudande" dock.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Rouge of Darkness:

Hur fan kom duskutionen in på denna ädla dryck?

Alla vägar leder till vattenhålet?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Precis, i Lund säger man Erbjudande i alla fall.

Ärbjudande låter mer huvudstadsmål om man säger så.

Permalänk
Medlem

Erbjudande, sörmlänning 😜

Skadad från skolan, så man får en börbjudande i respons (är/börvärde 😛)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Den enda jag känner som säger ärbjudande är från Småland.

Liknande ord som erinra och ertappad då? Låter lite gammelsvenska om ärinra.

Frågan är även besläktad med erfarenhet vs ärfarenhet i tal.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Hur fan kom duskutionen in på denna ädla dryck?

Det gjorde den inte...vi pratar om färgen Beige...

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Tossefar:

Menar du beige? Aldrig stött på någon som uttalar det med ett r inblandat

Just precis, och som LeVvE nedan skriver är väl mer hur man (iaf jag) säger.

Bärs (drycken) och bä-ärs(färgen)

Skrivet av LeVvE:

Bäääääärs

Permalänk
Medlem

"Erbjudande", vilket rimmar med adoptivstaten (Sörmland). Däremot även "chäf" (chef) och "bääsch" (beige) vilket inte rimmar med adoptivstaten. Dvs allt från uppväxten. Folk har börjat säga ", så." för att avsluta meningar på sistone*, jag har inte hoppat på den trenden heller, har inte ens fastnat för "stänga ner" och "skapa upp" och "boka fast". Flexibel som granit språkmässigt.

*Inte "Vi har ju redan justerat vindreglaget, så...?" utan "Därtill kommer ingen att få en notis om detta mer. Så."

** "Inspel" är en annan sak som helt ersatt "feedback" och en rad andra ord.

*** "Det lilla ordet 'att' är en artikel från säkert tjugo år sen om att det var på väg att försvinna ur tal och skrift. Det var på väg bort även när jag växte upp, försöker bitvis aktivt att återintroducera det

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Skrivet av Kolsvart Katt:

"Erbjudande", vilket rimmar med adoptivstaten (Sörmland). Däremot även "chäf" (chef) och "bääsch" (beige) vilket inte rimmar med adoptivstaten. Dvs allt från uppväxten. Folk har börjat säga ", så." för att avsluta meningar på sistone*, jag har inte hoppat på den trenden heller, har inte ens fastnat för "stänga ner" och "skapa upp" och "boka fast". Flexibel som granit språkmässigt.

*Inte "Vi har ju redan justerat vindreglaget, så...?" utan "Därtill kommer ingen att få en notis om detta mer. Så."

** "Inspel" är en annan sak som helt ersatt "feedback" och en rad andra ord.

Å va fan betyder det där sista? Boka fast?

Ä de när man sular till nån me en bok så hårt så han sitter som ett frimärke på väggen?

Skapa upp? Wtf... Kan inte äns koppla det till nått.... Iaf inte utanför sovrummet...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Å va fan betyder det där sista? Boka fast?

Ä de när man sular till nån me en bok så hårt så han sitter som ett frimärke på väggen?

Skapa upp?

Haha, vore passande : ) För mig låter alla de där sakerna likadant, jag har dock ej hört "fast", bara "in", och "upp". Jag "bokar" ett möte.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Skrivet av Kolsvart Katt:

Haha, vore passande : ) För mig låter alla de där sakerna likadant, jag har dock ej hört "fast", bara "in", och "upp". Jag "bokar" ett möte.

Aha

Boka böjs

Boka, boka eller boka beroende på situation inga andra alternativ är giltiga...

Ja boka ett möte i äättemidda.
Han boka ett möte i äättemidda
Ska ja boka ett möte i äättemidda.

Du vet wäven wanta wunt woxen i wöwutwandig wengnwok. Som en sann östgötte.

Är inget äkta kolmordstroll född för långt söder ut men erkänner mig skyldig till att utala ord som börjar med R med W iom att halva släkten ä kolmordstroll.

Och många blandar ihop söderöstgötska med västervikska av nån anledning... Men visst de är rätt lika ä en jävla gröt på dialekterna här nere å jag har typ fått en mix av allihop... Typ 50% norrsmåländska, 25% östgötska och 25% oskarshamnsmål...

Kanske äärbjudande kan va småländska när ja känner efter fast väldigt ovanligt att de används tror ja.

Iaf i min omkrets används wea mer.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows