Bra källa för rimligt prissatt andrahandshårdvara för hemlabbet?

Permalänk

Bra källa för rimligt prissatt andrahandshårdvara för hemlabbet?

Hej!

Hemlabbar en del sedan ett par år tillbaks och är sugen på mer. Har snöat in lite på gamla desktop minipc's som potentiella proxmox-hostar eller noder i kluster av olika slag. Den första köpte jag från inrego.se för en rimlig summa pengar. En HP Elitedesk 800 Mini G3. Dock inte billigt med tanke på specen.

Jag har letat runt en del och inte hittat något ställe som både har rimliga priser OCH har saker i lager. Min gissning är att dessa två saker hör ihop

Några tips? Det borde ju liksom vältas ut tiotusentals sånahär på marknaden varje år från företag när de är avskrivna...

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonteponte:

Några tips? Det borde ju liksom vältas ut tiotusentals sånahär på marknaden varje år från företag när de är avskrivna...

Kanske inte några tiotusental, men visst pensioneras en massa maskiner varje år. Problemet är väl att de flest går direkt till skroten istället för att säljas begagnade.
Dels är det väl inte så stor efterfrågan på äldre begagnade datorer, och dels är det mindre jobb och pappersarbete att skrota dem jämfört med att sälja dem.

Permalänk
Skrivet av Erik_T:

Kanske inte några tiotusental, men visst pensioneras en massa maskiner varje år. Problemet är väl att de flest går direkt till skroten istället för att säljas begagnade.
Dels är det väl inte så stor efterfrågan på äldre begagnade datorer, och dels är det mindre jobb och pappersarbete att skrota dem jämfört med att sälja dem.

Det är ju det som är så tragiskt. Dels är det uselt för miljön, sedan är ju grejorna fortfarande värda pengar. Jag jobbar på ett företag som blev uppköpt. Vi hade just (efter många års tjat) fått nya maskiner med hexacore CPU's samt nvme-diskar (detta var några år sedan nu). Men våran uppköpare var inte intresserad av våra maskiner och ett tag kanske vi skulle få ta hem dem privat. Men sedan ändrade de sig och allt gick till "återvinning" istället. Dvs destruktion. Vi var väl ett 70-tal anställda när detta hände.

Sånt vansinnigt slöseri.

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk

Jag hittade till slut något som i alla fall inte ser ut som något som någon kör från sitt sovrum. Och med saker i lager. Dock inte billigt men heller inte hutlöst. Det är väl så det måste vara om det skall gå runt...

https://teknikfronten.se/

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk
Medlem

Annars kan du alltid kolla inrego.se eller refurbed.se.

Jag såg att refurbed faktiskt har en drös datorer i spannet 900-2200kr, varav en del MFF-datorer om du vill ha något litet smidigt till labbet.
https://www.refurbed.se/c/stationara-datorer/?price=965-2200&page=1&page_type=category&category_type=electronics&category=13

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Snusfri

Du har som du själv sagt Inrego, har själv handlat där, dock så har de tyvärr blivit rejält dyrare.
Sedan så har du ITAstore som har helt okej kampanjer ibland. just nu så har dom faktiskt helt ok priser.

Annars får du kolla i utlandet, tex så är Bargain Hardware stora och seriösa.

Sedan så kan du köpa "Kina-moderkort" med CPU och ram i paket från Aliexpress om du vill bygga ihop något själv.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av Pitr-:

Annars kan du alltid kolla inrego.se eller refurbed.se.

Jag såg att refurbed faktiskt har en drös datorer i spannet 900-2200kr, varav en del MFF-datorer om du vill ha något litet smidigt till labbet.
https://www.refurbed.se/c/stationara-datorer/?price=965-2200&page=1&page_type=category&category_type=electronics&category=13

Inrego var faktiskt den jag köpte den jag har ifrån. Jag skippade initialt refurbed.se för att det inte gick att scrolla websiten i Firefox när jag besökte den. Nu när jag testar i Edge (och det funkar) så ser jag att de är billigare än Inrego i alla fall.

Bokmärker!

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk
Skrivet av THB:

Du har som du själv sagt Inrego, har själv handlat där, dock så har de tyvärr blivit rejält dyrare.
Sedan så har du ITAstore som har helt okej kampanjer ibland. just nu så har dom faktiskt helt ok priser.

Annars får du kolla i utlandet, tex så är Bargain Hardware stora och seriösa.

Sedan så kan du köpa "Kina-moderkort" med CPU och ram i paket från Aliexpress om du vill bygga ihop något själv.

Såg nu att refurbed.se faktiskt har bra priser på en del äldre saker. Inklusive den jag redan har

Tack för fler tips!

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk
Medlem

Köpte en dell optiplex micro med Intel 8500t från ebay i sommras, betalade runt 2500:- från Usa. Dessa små företagsdatorer är av någon anledning mycket billigare over there.

Permalänk
Skrivet av Lajser:

Köpte en dell optiplex micro med Intel 8500t från ebay i sommras, betalade runt 2500:- från Usa. Dessa små företagsdatorer är av någon anledning mycket billigare over there.

Det är rätt annoying. Jag hänger mycket på reddit och där påstår amerikaner att man kan köpa dessa med i7:or med hyperthreading för typ $100 på ebay. Här i Sverige dubblar priset av någon anledning så fort den sitter en i7:a i dem. Dvs från kring 2K (som inte heller är billigt) till 4K (!). Antagligen är utbudet så mycket större där. Som vanligt, tillgång och efterfrågan!

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk
Medlem

Jag har via företaget försökt sälja till de här begagnat-firmorna, men de är inte intresserade. Fraktkostnaden från mig till dom är för hög, sedan ska de lägga tid på att kontrollera och fabriksåterställa allt och på allt detta klara en vinstmarginal så de inte går bankrutt, och som om inte det räcker ska de hålla viss garanti på det till sina kunder också. Inte undra på att priserna blir höga.

Jag får inget för grejorna, måste ändå lägga tid på att skruva isär, ta ur diskar/ssd mm pga sekretess och den mertiden blir ju alltså en kostnad som de inte ersätter. Därför går hela fungerande äldre datorer ner som de är i en kvarn som gör småflis av det. Kan kanske förklara varför det finns så lite i lager och varför de tar så mycket betalt.

Så håll kik på privatannonser, ebay, blocket, röda korset, lokala loppmarknader och allt sånt där för att få ett större urval av grejor och där de finns "på lager", men vanligen utan garantier.

Permalänk
Medlem

Slår ett slag för https://www.ggsp.se/

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Skrivet av Heliopause:

Jag har via företaget försökt sälja till de här begagnat-firmorna, men de är inte intresserade. Fraktkostnaden från mig till dom är för hög, sedan ska de lägga tid på att kontrollera och fabriksåterställa allt och på allt detta klara en vinstmarginal så de inte går bankrutt, och som om inte det räcker ska de hålla viss garanti på det till sina kunder också. Inte undra på att priserna blir höga.

Jag får inget för grejorna, måste ändå lägga tid på att skruva isär, ta ur diskar/ssd mm pga sekretess och den mertiden blir ju alltså en kostnad som de inte ersätter. Därför går hela fungerande äldre datorer ner som de är i en kvarn som gör småflis av det. Kan kanske förklara varför det finns så lite i lager och varför de tar så mycket betalt.

Så håll kik på privatannonser, ebay, blocket, röda korset, lokala loppmarknader och allt sånt där för att få ett större urval av grejor och där de finns "på lager", men vanligen utan garantier.

Man blir fan förbannad. För det är inte så att företagen kan tänka sig att de anställda tar hem dem heller. Särskilt inte om det enda man gör är att sälja dem vidare för att tjäna en hacka. Så alltihop blir som ett enda stort moment 22 där miljön förlorar och man dessutom förstör kapital. Bara för att.

Det är ju inte så att de här datorerna inte skulle kunna funka som helt ok hemservrar eller privata surfmaskiner i många år till...

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk
Skrivet av enoch85:

Billiga begagnade hårddiskar. Tack för det!

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk
Medlem

Håller fullständigt med dig om att det är slöseri.
Fullt fungerande utrustning som bara är några år gammal går inte sällan till skroten. Visst kanske det materialåtervinns ordentligt, men är fortfarande mer slöseri än att de hade fått leva många år till som fungerande datorer.

Tyvärr är det ett resultat av att det kostar att hantera, även att bara sälja. Det anses inte lönt och blir billigare och enklare att bara skrota.
Detsamma görs även med inventarier och annat i övrigt.
Väldigt sällan man hör om företag som har utförsäljning om de t ex ska flytta el byta ut saker. Det här borde ju istället vara något som lyfts fram som något positivt och ev premieras på något sätt.
För det här är hållbarhet och miljöarbete på riktigt.

En annan faktor i det är att det kan anses vara en förmån om t ex anställda har möjlighet att köpa från företaget där man arbetar.
Byråkrati och skatteregler sätter stopp för mycket.

Tillbaka till grundfrågan så skulle jag säga Tradera, Blocket, lokala säljgrupper på t ex Fb/liknande.
Får du sen tag på rätt individ/företag så kan det vara möjligt att få tag på mer den vägen. T ex finns det garanterat mindre företag/IT-avdelningar som gärna skulle sälja el t o m ge bort prylarna om de slapp hantera dem.

Är du själv också lite kunnig (el villig att lära dig) så kan du fynda bra prylar som du sen gör väl valda uppgraderingar el byta trasiga delar på.

Permalänk
Skrivet av D.:

Håller fullständigt med dig om att det är slöseri.
Fullt fungerande utrustning som bara är några år gammal går inte sällan till skroten. Visst kanske det materialåtervinns ordentligt, men är fortfarande mer slöseri än att de hade fått leva många år till som fungerande datorer.

Tyvärr är det ett resultat av att det kostar att hantera, även att bara sälja. Det anses inte lönt och blir billigare och enklare att bara skrota.
Detsamma görs även med inventarier och annat i övrigt.
Väldigt sällan man hör om företag som har utförsäljning om de t ex ska flytta el byta ut saker. Det här borde ju istället vara något som lyfts fram som något positivt och ev premieras på något sätt.
För det här är hållbarhet och miljöarbete på riktigt.

En annan faktor i det är att det kan anses vara en förmån om t ex anställda har möjlighet att köpa från företaget där man arbetar.
Byråkrati och skatteregler sätter stopp för mycket.

Tillbaka till grundfrågan så skulle jag säga Tradera, Blocket, lokala säljgrupper på t ex Fb/liknande.
Får du sen tag på rätt individ/företag så kan det vara möjligt att få tag på mer den vägen. T ex finns det garanterat mindre företag/IT-avdelningar som gärna skulle sälja el t o m ge bort prylarna om de slapp hantera dem.

Är du själv också lite kunnig (el villig att lära dig) så kan du fynda bra prylar som du sen gör väl valda uppgraderingar el byta trasiga delar på.

Jag fick höra från vår office manager att när vi sade upp vårt andra kontor som vi inte behövde längre eftersom vi flyttat ihop i ett, så gör hyresvärden betongrent innan de hyr ut till nästa hyresgäst. Man skrotar allt, oavsett vad. Och då vet jag att vi lade boktavligen miljoner och månader på att inreda innan vi flyttade in.

Det är ärligt talat chockerande slöseri.

Jo jag vet att det går att hitta något billigare på andra platser. Men ärligt talat, så mycket billigare är det inte. Och oftast är det i både dåligt eller i bästa fall bara okänt skick om det är billigt.

Antar att man helt enkelt får betala för lite trygghet (garanti) om man inte vill chansa.

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk
Medlem

Har sett en del sådana här riggar flyga förbi på tradera, stulet? ingen aning? kanske är någon som kört dumpster diving? är ofta burkar utan några som helst tillbehör för några hundralappar + frakt.

typ denna: https://www.tradera.com/item/1202/617066365/hp-elitedesk-705-...-

brukar dyka upp lite annonser då och då.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Har sett en del sådana här riggar flyga förbi på tradera, stulet? ingen aning? kanske är någon som kört dumpster diving? är ofta burkar utan några som helst tillbehör för några hundralappar + frakt.

typ denna: https://www.tradera.com/item/1202/617066365/hp-elitedesk-705-...-

brukar dyka upp lite annonser då och då.

Aningen fishy. Precis under går de för 3-4 K

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Jag brukar handla en del saker därifrån.
Just nu sneglar jag på det här moderkortet, till en lite mer krafatfull proxmox-server.
Visst det är ganska gamla grejer, men ändå mycket för pengarna tycker jag.

Permalänk
Skrivet av No_Jah:

Jag brukar handla en del saker därifrån.
Just nu sneglar jag på det här moderkortet, till en lite mer krafatfull proxmox-server.
Visst det är ganska gamla grejer, men ändå mycket för pengarna tycker jag.

Det där var inga dåliga grejer för pengarna! (Billigare än min NAS med en svag quad-core och 4GB minne för fyra år sedan) Jag kan inget om servrar men just SuperMicro är väl perfekt att köra hemma för att det inte är lika mycket propriatary som Dell och HP eller hur? Mer standardiserat?

Är CPU'n så pass gammal så att den kan dubbla som värmelement också eller är den relativt ny?

(Intressant att de har 16st på lager också. Med samma konfig.)

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonteponte:

Det där var inga dåliga grejer för pengarna! (Billigare än min NAS med en svag quad-core och 4GB minne för fyra år sedan) Jag kan inget om servrar men just SuperMicro är väl perfekt att köra hemma för att det inte är lika mycket propriatary som Dell och HP eller hur? Mer standardiserat?

Är CPU'n så pass gammal så att den kan dubbla som värmelement också eller är den relativt ny?

(Intressant att de har 16st på lager också. Med samma konfig.)

Grejerna lanserades runt 2014 tror jag, så det är ju inte direkt senaste modell, och CPU har TDP på 135W.
Men som sagt rätt bra bang for the buck.

Och om man som jag redan har resterande delar som krävs, utom CPU-kylare vilket det inte finns så många modeller att välja bland till dessa 2011-3 narrow ilm socklar, så blir det inte så dyrt i slutändan.

Om man skulle köpa nya delar med motsvarande prestanda så blir det ju rejält mycket dyrare.

Permalänk
Skrivet av No_Jah:

Grejerna lanserades runt 2014 tror jag, så det är ju inte direkt senaste modell, och CPU har TDP på 135W.
Men som sagt rätt bra bang for the buck.

Och om man som jag redan har resterande delar som krävs, utom CPU-kylare vilket det inte finns så många modeller att välja bland till dessa 2011-3 narrow ilm socklar, så blir det inte så dyrt i slutändan.

Om man skulle köpa nya delar med motsvarande prestanda så blir det ju rejält mycket dyrare.

Det brukar väl vara singeltrådsprestanda som blir lidande på så här gammal hårdvara eller hur? Det skulle inte förvåna mig om min MiniPC med en i5-6500T har bättre....

Men är man inte beroende av det så är det ju bra bang for buck. Med tanke på att jag redan lyckas köra 18 docker-containers utan större problem på min NAS.

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonteponte:

Det brukar väl vara singeltrådsprestanda som blir lidande på så här gammal hårdvara eller hur? Det skulle inte förvåna mig om min MiniPC med en i5-6500T har bättre....

Men är man inte beroende av det så är det ju bra bang for buck. Med tanke på att jag redan lyckas köra 18 docker-containers utan större problem på min NAS.

Såhär ser dom ut i jämförelse.

https://www.cpubenchmark.net/compare/2368vs2627/Intel-Xeon-E5-2698-v3-vs-Intel-i5-6500T

Permalänk
Sötast

ebay brukar vara kungen för homelab.
Jag sorterar dock alltid på europe för att slippa ev tull/moms/skatt/påhitt och priserna är ändå mycket, mycket lägre än i Sverige.

Köpte min nya optiplex (10500, 32GB, 256GB) med mycket expansionsplatser för 3400:-. liknande maskin hade väl gått på det dubbla på den svenska "refurb" scenen som är överprisat till skyarna.

Innan dess så köpte jag en elitedesk 800 g4 (6500, 8GB,) för ynka 1000:- här på swec.

På ebay kan man hitta servergrade ssd med massor av iops och miljontals tbw för 1/10 - 1/20 av orginalpris begagnat.

Dvs låt säga 1TB "indestructible" ssd för kanske 500:- mer än en konsumentssd i sverige.

Ett undantag som stundvis har helt ok prissättning, speciellt på laptops är väl www.itastore.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Jag brukar handla en del saker därifrån.
Just nu sneglar jag på det här moderkortet, till en lite mer krafatfull proxmox-server.
Visst det är ganska gamla grejer, men ändå mycket för pengarna tycker jag.

Det kortet är guld!

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Skrivet av Allexz:

ebay brukar vara kungen för homelab.
Jag sorterar dock alltid på europe för att slippa ev tull/moms/skatt/påhitt och priserna är ändå mycket, mycket lägre än i Sverige.

Köpte min nya optiplex (10500, 32GB, 256GB) med mycket expansionsplatser för 3400:-. liknande maskin hade väl gått på det dubbla på den svenska "refurb" scenen som är överprisat till skyarna.

Innan dess så köpte jag en elitedesk 800 g4 (6500, 8GB,) för ynka 1000:- här på swec.

På ebay kan man hitta servergrade ssd med massor av iops och miljontals tbw för 1/10 - 1/20 av orginalpris begagnat.

Dvs låt säga 1TB "indestructible" ssd för kanske 500:- mer än en konsumentssd i sverige.

Ett undantag som stundvis har helt ok prissättning, speciellt på laptops är väl www.itastore.se

Har inte ens tänkt på att det går att handla på eBay i europa. En snabb titt ser ju väldigt bra ut! Halva priset på högre speccade Elitedesk mini's med mer minne och disk? Det tillkommer alltså inget på det priset man får från resellers i tex Tyskland eller Polen? Finns det några andra nackdelar?

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk

Den processorn var helt klart nyare än jag trodde

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk
Sötast
Skrivet av Jonteponte:

Har inte ens tänkt på att det går att handla på eBay i europa. En snabb titt ser ju väldigt bra ut! Halva priset på högre speccade Elitedesk mini's med mer minne och disk? Det tillkommer alltså inget på det priset man får från resellers i tex Tyskland eller Polen? Finns det några andra nackdelar?

Inget tillkommer såvida Europe är markerat, förutom om du skulle få upp UK listings - de är inte med i EU och brukar således inte heller listas sålänge filtert är aktiverat.

Jag har handlat där ett tiotal gånger under åren och aldrig haft problem. Paketen skickas i rimlig tid, frakten är +1-2 dagar jämfört med postnord inom sverige oftast och priserna är, som du sa ungefär hälften.

Går man igenom listorna med noggrannhet och inte impulsköper så kommer det upp ännu billigare listings då och då. Har testat lowballa några gånger med give an offer funktionen, har dragit av 20% på listat pris och ändå fått köpt produkten!

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Inget tillkommer såvida Europe är markerat, förutom om du skulle få upp UK listings - de är inte med i EU och brukar således inte heller listas sålänge filtert är aktiverat.

Jag har handlat där ett tiotal gånger under åren och aldrig haft problem. Paketen skickas i rimlig tid, frakten är +1-2 dagar jämfört med postnord inom sverige oftast och priserna är, som du sa ungefär hälften.

Går man igenom listorna med noggrannhet och inte impulsköper så kommer det upp ännu billigare listings då och då. Har testat lowballa några gånger med give an offer funktionen, har dragit av 20% på listat pris och ändå fått köpt produkten!

Nu när jag spenderat lite tid även på eBay kan man konstatera att det är det bästa alternativet med god marginal. Det är ju i princip halva priset för vissa konfigurationer när jag tittar på tex HP Elitedesk 800 minis. Särskilt om man lägger till mer minne och disk när man beställer. Utbudet verkar vara betydligt större i resten av Europa än här helt klart.

Näst bäst är väl refurbed.se om man vill hålla sig till Sverige. Men där är utbudet varierande och är det något särskilt man är ute efter så kan man få vänta verkar det som....

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Elitedesk 800 G3 från Ebay häromveckan. Levererade snabbt från Tyskland. 16 gb RAM, 512 gb m2-SSD, i5-7500. Betalade drygt 2200 kr inkl frakt, vilket jag tycker är prisvärt. Ska sätta in två mekaniska diskar också. Fick beställa hårddiskskruvar som är specifika för HP tydligen, kan vara bra att tänka på innan. Hittade ett paket om 8 st på svenska Amazon för 136 kr.