Skrivet av Jeebentoft:
Är det någon här som vet om det finns bra system som går att koppla ihop med bokföringprogrammet fortnox där man kan bedriva försäljning på nätet?
Inte den blekaste.
Skrivet av Jeebentoft:
Jag har däremot mycket liten erfarenhet av webbshop, varken på bokföringssidan eller i praktiken.
[...]
från min sida är det ett krav att försäljningen bokförs automatiskt. Vi vill också att det finns en koppling mellan lagret han har i butiken och tillgängligt lager på hemsidan.
I brist på att inte kunna ge dig de konkreta råd du vill ha, så kan jag kanske i alla fall hjälpa dig identifiera ett problem du tycks ha: Du har fel fokus gällande de informationsflöden som krävs mellan ERP/affärssystem (nej, inte bokföringssystem!) och webbshop. Bokföring är något man i princip får gratis i ett kompetent affärssystem, när man har löst allt det svåra. Jo, jag vet, det behöver också en del uppmärksamhet, men det är en liten del i ett projekt av den här typen.
Sätt dig och gå igenom allt man behöver ur kundperspektiv för att lägga en komplett säljorder i affärssystemet: Kundnummer, leveransadress, faktureringsadress, artikelnummer och artikelinformation (på rätt språk och med bilder) för köpbeslutet inklusive pris (i rätt valuta), rabatter, momssatser, betalningsinformation, fraktalternativ och fraktkostnader osv. Alltihop måste antingen integreras till webbshoppen eller läggas upp och underhållas där manuellt - det senare fallet riskerar att saker hamnar ur synk och därmed att försäljningsordrarna slutar komma in på vettigt sätt. Alternativt skapas upp som en del av processen där försäljningsordern skapas.
Lista sedan allt som måste vara uppsatt i affärssystemet för att processen från att försäljningsordern kommer in till att betalningen är bokförd ska fungera. Och sedan alla roliga undantagsflöden med ångerrätt (returflöden) och korttransaktioner som ska reverseras osv. De befintliga flödena med inköpsordrar, inleveranser och leverantörsfakturor måste så klart fortsätta fungera (och fortsätta att generera bokföringsposter automatiskt).
Alltihopa behöver antagligen in i en testplan, för har man inte testat det så kommer det inte att fungera. Det kommer det förstås inte göra helt och hållet ändå, eftersom det alltid finns varianter/kombinationer av indata som man inte tänkt på. När du tittar på lösningar har du också detta som kravspec att pricka av föreslagna lösningar mot, så att du vet var i verksamheten det kommer svida när systemet inte stödjer det.
Om du behöver inspiration för vilka flöden som behöver kravställas så kan du titta på Fortnox API-information. Det är den tekniska lösningen som antagligen kommer användas oavsett om du hittar en webbshopp-lösning som har en färdig koppling mot Fortnox, eller om ni väljer någon anpassningsbar lösning typ NopCommerce/WooCommerce och bygger egna integrationer.
Skrivet av Jeebentoft:
Utöver detta måste hemsidan samla in den data som krävs för att skicka paketen så att min klient får en fraktsedel, kan plocka varorna och skicka dem med den postservice som kunden har valt.
Leveransinformation är i alla affärssystem jag sett en del av försäljningsordern. Plocklistan genereras automatiskt från försäljningsordern, men även där finns det så klart undantagsflöden med restnoteringar och delleveranser att ta hänsyn till. Integration eller manuell rutin för att få ut en fraktsedel och få någon att dyka upp med en bil är en historia för sig. Den delen är rimligen en affär mellan företaget och en eller flera fraktleverantörer -- det har inte nödvändigtvis något att göra med webbshoppen även om det är viktigt för att hela affärsprocessen ska flyta.
/f.d. lösningsarkitekt/utvecklare i ett team som levde på att bygga den här typen av systemintegrationer, kunderna hade dock typiskt en omsättning på > 1 miljard, så jag är lite skadad av komplexitet och tillgång till stålar för att göra speciallösningar.