Permalänk
Medlem

Budgetdator - hur uppdatera den

Hej,
Har möjlighet att köp loss en dator åt sonen som framförallt vill ha en PC för Fortnite (för tillfället).

Datorn är
Intel i5 7600 K
GTX Geforce 1070 Ti 8GB
16 GB DDR4 RAM
Z270 moderkort
512 SSD
600w nätaggregat

Frågan är om det är något att gå på och isf om man kan uppgradera någon del som tex grafikkort eller både processor och grafikkort.
Har aldrig byggt ihop en egen dator så känns svårt att gå på det spåret. Sonen och jag siktar på ca 6-7000 i första läget för att sen kunna uppgradera framåt. Så huvudfrågan är om detta är något att satsa på från start. Jag förstår att många delar var modernt för ca 6-7 år sedan men samtidigt kanske bra nog?

Permalänk
Moderator
Moderator

Kanske missar något här men hur mycket går datorn på?

Är den billig så borde den fortfarande duga hjälpligt till Fortnite med lite lägre inställningar från start ett tag, men det är inte någon vidare bra plattform att utgå ifrån om tanken ändå är att uppgradera framöver.

Vid uppgradering så ryker mobo, CPU och GPU. Även minnet om vi förutsätter att ni går på en nyare plattform med DDR5.
Kvar har ni en med dagens mått mätt ganska liten SSD och en inte alltför stark PSU.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Datorn bör klara Fortnite, men den är nog inte värd mer än 2-3 tusen.
Kolla videos på hur man bygger en dator t.ex:
https://www.youtube.com/watch?v=_nNwvSut1vk
Så kanske ni kan avgöra om ni vill göra det själva eller ej,så kanske ni kan smälla ihop något i den här stilen:

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Tack för svar!
Lutar åt att testa bygga själv. Känns lite läskigt men som en spännande utmaning.

Hur lätt är det att uppgradera allt eftersom sen?
Tänker om man ska försöka satsa mer på en processor upp en sväng och större nätaggregat. Eller går det fint att byta ut nätaggregat och sätta in mer ramminne framåt.

https://komponentkoll.se/bygg/qzBYl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koena:

Tack för svar!
Lutar åt att testa bygga själv. Känns lite läskigt men som en spännande utmaning.

Hur lätt är det att uppgradera allt eftersom sen?
Tänker om man ska försöka satsa mer på en processor upp en sväng och större nätaggregat. Eller går det fint att byta ut nätaggregat och sätta in mer ramminne framåt.

https://komponentkoll.se/bygg/qzBYl

RAM, lagring och grafikkort är enklast att byta ut, processor är nog inte relevant med en 5700X utan att också byta moderkort.
Nätaggregat är inte direkt svårt att byta, men det är många sladdar.

Moderkort och Chassi är absolut knepigast att byta/uppgradera.

Edit: Ska du köpa en 5700X så kommer den inte med någon kylare, utan det behöver du köpa till.
Till exempel: https://komponentkoll.se/produkt/1349470-deepcool-ag300

Edit2: Just det, moderkortet har inte BIOS-flashback, billiga moderkort brukar inte ha det, så om det inte är uppdaterat för 5000-serien så kan man stöta på problem, så jag rekommenderar därför 3600 processorn lita extra, då den har garanterat stöd.

Skaffar man en 5000-serie processor och försöker använda ett B550 moderkort som inte har stöd, så behöver man byta till en 3000-serie processor som har stöd och flasha (ladda hem och installera) nytt BIOS. Fysiska återförsäljare brukar kunna ordna det åt en för en liten summa och somliga kan ta reda på BIOS-version innan man köper.
Edit: Dyrare moderkort kan uppdateras utan att ha en kompatibel processor insatt.

Dold text
Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om det här bygget?

Vad skiljer egentligen i prestanda/framtidsbygge gentemot den första build jag fick av @fenrisulven?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Koena:

Hej,
Har möjlighet att köp loss en dator åt sonen som framförallt vill ha en PC för Fortnite (för tillfället).

Datorn är
Intel i5 7600 K
GTX Geforce 1070 Ti 8GB
16 GB DDR4 RAM
Z270 moderkort
512 SSD
600w nätaggregat

Frågan är om det är något att gå på och isf om man kan uppgradera någon del som tex grafikkort eller både processor och grafikkort.
Har aldrig byggt ihop en egen dator så känns svårt att gå på det spåret. Sonen och jag siktar på ca 6-7000 i första läget för att sen kunna uppgradera framåt. Så huvudfrågan är om detta är något att satsa på från start. Jag förstår att många delar var modernt för ca 6-7 år sedan men samtidigt kanske bra nog?

Hej!

Du har fått mycket bra information i tråden men du har inte fått svar på frågan om huruvida datorn går att uppgradera.

Om det sitter en i5-7600K som CPU så kan du i bästa fall uppgradera processorn till en i7-7700K. Det kan bli en ganska betydande skillnad, du går från 4 kärnor och 4 trådar till 4 kärnor med 8 trådar genom HyperThreading, vilket kan ge en skjuts i vissa spel. Och inte spela någon roll alls i andra. Har ingen koll på Fortnite. Men med handen på hjärtat så tror jag inte det är värt besväret, det blir att uppgradera från något gammalt till något lite mindre gammalt.

Vill du byta upp dit till en med modern CPU så skulle du behöva byta hela moderkortet. Om du dessutom köper en modern CPU med DDR5-minne så kommer du inte heller kunna använda det DDR4-minne du har idag. Att byta moderkortet är en stor operation, du behöver i princip plocka isär hela datorn och bygga ihop den igen, då är det enklare att bara bygga en ny.

Tyvärr är det så här med Intel-CPU:er. Intel stödjer bara 2 generationer per moderkortsgeneration, därför går det sällan att uppgradera till en mer modern CPU på Intel på ett meningsfullt sätt. På AMD-sidan brukar det gå bättre, skulle du t.ex. hitta en Ryzen 1000- eller 2000-burk så är det god chans att du kan uppgradera den till en nästan modern Ryzen 5000-serie istället.

Grafikkortet går att byta ut, men CPU:n kommer potentiellt vara en flaskhals framåt, så det är nog inte lönt att uppgradera bara den.

Med andra ord, det är inte lönt att uppgradera datorn i fråga. Att uppgradera den skulle betyda att byta ut nästan hela datorn, i bästa fall kan du återanvända chassi, lagring och kanske PSU (även det lite tveksamt).

Däremot så kan den där datorn säkert köra Fortnite och andra spel helt OK som den är, så länge man ställer ner förväntningarna på grafikinställningar. Jag råkade hitta en video där någon testar hur väl en 7600k och ett 1070 Ti funkar i Fortnite, och det verkar helt spelbart. Så till rätt pris så kan den ändå vara värd att köpa så länge man är medveten om att datorn är en återvändsgränd uppgraderingsmässigt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Koena:

https://komponentkoll.se/bild/Tlgct.png

Vad tror ni om det här bygget?

Vad skiljer egentligen i prestanda/framtidsbygge gentemot den första build jag fick av @fenrisulven?

Den egentliga begränsningen är i vilken plattform du väljer, båda är AM4 och den är med stor sannolikhet i slutet av sin livscykel, det finns värre cpuer typ x3d modellerna men det kommer troligen inte att komma några helt nya till am4 och ram går åtminstone teoretiskt att expandera men man bör kanske överväga am5 eller handla begagnat för det blir rätt dyrt med mycket ddr4 minnen och de går inte att ta med sig till en ny plattform för man har numera gått över till ddr5.
Am4/ddr4 datorer är billigare än att hoppa på ddr5 plattformar men de kommer inte att gå att uppgradera lika långt men för en ren speldator är det för det mesta grafikkortet och monitorn som begränsar om man inte ska spela lågupplöst, de flesta moderna cpuer orkar med 4k medans grafikkorten går på knäna och bara värstingarna orkar det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koena:

https://komponentkoll.se/bild/Tlgct.png

Vad tror ni om det här bygget?

Vad skiljer egentligen i prestanda/framtidsbygge gentemot den första build jag fick av @fenrisulven?

Du får en cirka 15% snabbare dator på grund av CPU (processorn), med större utrymme att uppgradera grafikkortet med 650W på PSU(nätaggregatet).
Den borde gå tystare med tornkylaren också, men 5600 CPU'n kommer med en kylare som duger.

Obs, du kan stöta på patrull om BIOS inte är uppdaterat på moderkortet för en 5600, men bor du nära någon som kan fixa det åt dig om så vore fallet, så går det nog bra.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Jag hade nog satsat på en PSU med ATX 3.0-stöd direkt, bygget skulle kunna se ut typ så här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Jag hade nog satsat på en PSU med ATX 3.0-stöd direkt, bygget skulle kunna se ut typ så här.

https://komponentkoll.se/bild/vCXmw.png

Tack för input.
Hur ska man som nybörjare ställa sig till det ovan om BIOS och risk/behov att göra någon form av uppgradering för att få det fungera. Behöver man hålla på med kylpasta mm för denna typ av processor eller går den klicka i direkt i moderkortet och vara glad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koena:

Tack för input.
Hur ska man som nybörjare ställa sig till det ovan om BIOS och risk/behov att göra någon form av uppgradering för att få det fungera. Behöver man hålla på med kylpasta mm för denna typ av processor eller går den klicka i direkt i moderkortet och vara glad.

Du behöver alltid ta bort gammal kylpasta och applicera ny när du demonterar CPU-kylaren. Men det är simpelt, finns garanterat drösvis med guider på nätet.

Spontant låter det som ett jobbigt problem att eventuellt behöva uppgradera BIOS för att köra igång datorn. Om du inte har någon som kan hjälpa dig med det så skulle jag hellre köpa mig fri från problemet. Men övriga i tråden har bättre koll än jag.

Permalänk
Medlem

Fick bra input i annan tråd på ett bygge som landar på ungefär 11 tusen om man ber Inet bygga ihop den. Länkar ett bygge nedan men som givetvis blir lite dyrare utifrån Inets priser och pris för byggnation.

MEN
Min fråga är ändå hur pass mycket framtidssäkrare är den här typen av bygge egentligen. Vad jag förstår är det ändå en processor som har en viss begränsning men även moderkortet?
Om säg tre år. Kommer det att gå uppgradera något nämnvärt eller behöver man ändå börja på en ny kula då och bygga något nytt för att vara relevant? Vilka delar kommer jag kunna använda vidare. Jag förstår givetvis fördelar med att bygga själv kontra köpa en färdig dator på säg power/komplett men har lite svårt veta HUR pass mycket jag egentligen vinner. För tycker många argument jag ser mot att köpa färdigt är att du inte kan uppgradera en färdig rigg men känner samtidigt att när man lägger sig på en lägre budget finns det samtidigt inte så mycket möjligheter.

Tar tacksam emot hjälp och för/nackdelar eller om jag är helt ute och cyklar i mitt argument.

I bygget ovan - Hur pass mycket mer dator får jag än säg t.ex. (https://www.power.se/datorer/datorer/stationar-dator/cepter-e...)?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Koena:

Min fråga är ändå hur pass mycket framtidssäkrare är den här typen av bygge egentligen. Vad jag förstår är det ändå en processor som har en viss begränsning men även moderkortet?
Om säg tre år. Kommer det att gå uppgradera något nämnvärt eller behöver man ändå börja på en ny kula då och bygga något nytt för att vara relevant? Vilka delar kommer jag kunna använda vidare. Jag förstår givetvis fördelar med att bygga själv kontra köpa en färdig dator på säg power/komplett men har lite svårt veta HUR pass mycket jag egentligen vinner. För tycker många argument jag ser mot att köpa färdigt är att du inte kan uppgradera en färdig rigg men känner samtidigt att när man lägger sig på en lägre budget finns det samtidigt inte så mycket möjligheter.

Tar tacksam emot hjälp och för/nackdelar eller om jag är helt ute och cyklar i mitt argument.

I bygget ovan - Hur pass mycket mer dator får jag än säg t.ex. (https://www.power.se/datorer/datorer/stationar-dator/cepter-e...)?

Det mest prisvärda är så klart att handla in sina komponenter själv och jaga reor, och bygga själv. Alternativt kan du jaga en rea på en färdig dator, som t.ex. den du länkade på.

Ska du låta en datorbutik bygga ihop en dator, så ska du inte gå in på Komponentkoll och klicka fram billigaste komponenterna oavsett butik, det tar inte hänsyn till vad som är billigast just hos Inet t.ex. Då använder du hellre deras egen konfigurerare, eller letar på Komponentkoll på vad som här billigast *hos inet*. Annars är risken att du väljer något bara för att det var på rea någon annanstans, och missar en rea på något annat.

Och ska du ska jämföra äpplen med äpplen bör du ju använda samma CPU och GPU och annat för att få en rättvis jämförelse, det är svårt att jämföra kundvagnen du länkade med datorn du länkade då det t.ex. sitter en annan CPU och GPU i.

Den stora nackdelen med många färdigbyggda datorer är att de ofta använder icke-standard-komponenter som är svåra att byta ut om och när de går sönder. T.ex. blir det något fel på nätdelen i en färdigbyggd dator från en av de stora tillverkarna (HP, Lenovo,etc) så kan det vara svårare och dyrare att hitta rätt delar för att fixa det jämfört med en dator med ATX-aggregat. Men datorn du länkade är ingen "OEM"-dator på det sättet, den är färdigbyggd av standardkomponenter, däremot kanske komponenter av sämre kvalité än många skulle våga rekommendera här på forumet.

Angående uppgraderbarhet så använder båda datorerna du länkade AMD-processorer. AMD är kända för att ha väldigt god kompatibilitet och uppgraderingsmöjligheter för sina CPU:er. De flesta som köpte ett Ryzen 1000-system i 2017 kan fortfarande idag uppgradera till senaste i Ryzen 5000-serien för en rejäl uppgradering, men du bör tänka på att AM4-sockeln, även om AMD själva säger att de fortfarande supportar den så är AM5 det "nya". Du kan inte räkna med samma uppgraderingsmöjligheter som de som köpte AM4 i 2017. Samtidigt är det ändå ditt bästa alternativ, Intel är sämre på den fronten, och med den här budgeten så väljer du inte AM5 ändå.

Grafikkortet kommer du kunna uppgradera i framtiden, så länge du håller dig till grafikkort med liknande effektuttag som det du har idag, eller som i alla fall ryms inom nätdelens förmåga.