Steam, flytta save till annat konto

Permalänk
Medlem

Steam, flytta save till annat konto

Hej!
Jag har ett steamkonto med spel som jag delar ut i familjedelning, men ofta blir det bråk mellan barnen då det bara går att spela en åt gången.
Tänkte köpa samma spel till ena barnets egna konto, så slipper dom bråka, men behöver få över all spelsave till nya kontot, vet nån om det går att göra så?
Jag har sökt runt utan framgång...
Mvh

Permalänk

Bör bara va att leta upp var det sparas och kopiera sparfilerna/mappen och slänga den på rätt ställe.

Gjort så förut med spel som inte stödjer cloud funktionen iaf.

Kan ev behövas lite omdöpande av filer beroende på spelets sparstruktur.

Vanligast brukar va att sparningarna ligger i dokument men har för mig de för vissa spel kan hamna i appdata nånstans om man har cloud funktionen igång.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Är rätt säker på att det bara är att köpa spelet till deras egna konto och det borde bara fungera.

Annars beror det på från spel till spel. Vissa sparar i My Games, vissa i appdata. Vissa kollar steam ID, vissa inte.
Men prova bara köpa spelet till deras egna konto först. Har de varit inloggade på sina egna konton när de ”lånat” spelet tidigare borde det fungera utan att göra något.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Ligger de inte under "dokument"? Jag har kopierat över mina gamesaves till en extern hårddisk och sen kopierat tillbaka de till dokumentmappen. Vet inte om vissa spelsaves lägger sig under steammappen men jag har exempelvis mina Arma 3 och Witcher 3 saves där.

Permalänk
Medlem

Bara googla på var spelet lägger sina sparfiler och kopiera dem till rätt mapp

Om dom kört steam på samma dator tidigare men med annat konto...så är jag lite osäker på hur det blir. Filerna ligger ju lixom redan i mappen. Kan vara så att de blir knutna till ett visst konto. Då bör det räcka att bara kopiera in sparfilerna, inte den extra fil som hör till steam

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Tack för svar!
mvh

Permalänk
Skrivet av FX9:

Bara googla på var spelet lägger sina sparfiler och kopiera dem till rätt mapp

Om dom kört steam på samma dator tidigare men med annat konto...så är jag lite osäker på hur det blir. Filerna ligger ju lixom redan i mappen. Kan vara så att de blir knutna till ett visst konto. Då bör det räcka att bara kopiera in sparfilerna, inte den extra fil som hör till steam

generellt om det är typ unreal engine spel eller nått liknande du tänker på som "sparfilerna" för ett visst konto använder steamid som namn på sparfilen/mappen så brukar det generellt bara vara att byta ut namnet på filen till det nya steam id´t på filen/mappen så kommer de dyka upp för det nya kontot.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows