Permalänk
Officiell jultomte

Bästa CRM?

God dag!

Jag använder idag EspoCRM i en docker-miljö för att hålla koll på det jag jobbar med men känner att det är lite rörigt & väldigt mycket grejer jag inte använder.

Googlar man på CRM så är det oändligt med reklam och diverse svindyra mjukvaror.
Tänker att jag ger det ett försök att kolla här då det måste finnas fler små egenföretagare här. Vad använder ni?
Det jag vill kunna göra är:

-Ha en bra lista med alla mina kunder. Kunna klicka in på en kund för kontaktuppgifter, pågående projekt, länkade offerter osv.
-Någon slags dokumentation eller KB-central för att samla intern dokumentation eller saker som prislistor och annat diverse.
-Kunna skapa uppgifter knutna till kunder, och kunna se alla uppgifter i en översikt.
-Hade gärna sett att man kan knyta möten till Google eller liknande. Idag skapar jag möten i Google meets och sen skapar mötet i EspoCRM för att se historik på möten etc. men känns förlegat att jobba dubbelt på det sättet.

Säkert annat som jag glömmer, men jag tar tacksamt emot tips på vad ni använder. Det måste ju finnas någon "meta" med bra tjänster/verktyg som kanske till och med är open-source, enkelt och gratis? Känns annars som man lätt åker dit på något dyrt abonnemang hos någon random CRM-leverantör.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem

Har hört att Hugo och Jekyll är riktigt bra. 100% gratis tack vare FOSS. Sen finns det även andra som är FOSS, så som WordPress, men har hört mest om Hugo och Jekyll.

Uppdatering
Jag läste totalt fel i och med ögonmigränen. Rekommenderar istället MonicaHQ

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Har hört att Hugo och Jekyll är riktigt bra. 100% gratis tack vare FOSS. Sen finns det även andra som är FOSS, så som WordPress, men har hört mest om Hugo och Jekyll.

CRM... inte CMS eller ramverk för webbsidor

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

CRM... inte CMS eller ramverk för webbsidor

Jaha. Tack för korrigeringen Missade det helt och hållet då jag hade ögonmigrän under den tid som jag läste trådskaparens inlägg.

Har uppdaterat mitt föregående inlägg.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av Airikr:

Har hört att Hugo och Jekyll är riktigt bra. 100% gratis tack vare FOSS. Sen finns det även andra som är FOSS, så som WordPress, men har hört mest om Hugo och Jekyll.

Uppdatering
Jag läste totalt fel i och med ögonmigränen. Rekommenderar istället MonicaHQ

Tack för tipset. Monica verkar dock vara lite mer av en personlig "CRM". Typ hålla koll på personliga kontakter, födelsedagar och lite sånt.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Tack för tipset. Monica verkar dock vara lite mer av en personlig "CRM". Typ hålla koll på personliga kontakter, födelsedagar och lite sånt.

Har ingen koll på CRM, men jag brukar kolla på denna sida för att hitta alternativ.
https://alternativeto.net/

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Vad jag kunde se på EspoCRM's sida så har de en KB inbyggd, och du kan lägga till feature för Google calendar -integration för 190$/år. Däremot tycker jag det ser oklart ut hur många features och/eller tillägg som går att få när du kör self-hosted?

Permalänk
Medlem

Jag testade runt en del med Suite CRM där ett tag och tyckte den lösningen var rätt trevlig. Enda nackdelen är att svenska-översättningen kräver lite handpåläggning för att bli aktuell med nuvarande version. Innan jag fick barnen så ägnade jag en del tid åt att översätta strängar då det är enkelt att göra med den lösning de har valt för att sköta översättning med (Crowdin). Det är fritt fram att ta vid och fortsätta översättningen till svenska om du så önskar.

Du kan testa Suite CRM på länken nedan med will/will som inlogg
https://suitecrm.com/demo/

Länk till översättning av Suite CRM på Crowdin
https://crowdin.com/project/suitecrmtranslations/sv-SE

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se