Vad gäller vid det här trafikljuset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

@cyklonen och @Kenneth, oklart ifall ni motsäger varandra lite eller om jag tolkar det fel.

Finns det något tillfälle då ett trafikljus till vänster om ens körfält gäller för både höger och vänster körfält som går åt samma riktning? Ska försöka få upp en bild senare idag på ett ställe där jag sett folk göra lite olika, både blåsa förbi men också stanna tills det växlar till grönt.

Vi skriver ju exakt samma sak!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kenneth:

En enkel grej att komma ihåg är att trafiksignalen ska alltid vara på din högra sida för att gälla dig, om inget annat visas såklart men har själv aldrig sett något sånt.

Detta gäller ju inte bara trafiksignaler utan alla trafikskyltar.

Skylt till höger om körfältet gäller dig, dag 1 på körkortsteorin.............. Ibland förtydligas skyltar med en skylt på varje sida, detta ska göras vid t'ex ändrad hastighetsgräns men efterlevs inte alltid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Detta gäller ju inte bara trafiksignaler utan alla trafikskyltar.

Skylt till höger om körfältet gäller dig, dag 1 på körkortsteorin.............. Ibland förtydligas skyltar med en skylt på varje sida, detta ska göras vid t'ex ändrad hastighetsgräns men efterlevs inte alltid.

Kan finnas tilläggsskyltar som påtalar annat. Finns som sagt alltid minst ett undantag till varje trafikregel.

Permalänk
AKA AudioBamse
Skrivet av Kenneth:

En enkel grej att komma ihåg är att trafiksignalen ska alltid vara på din högra sida för att gälla dig, om inget annat visas såklart men har själv aldrig sett något sånt.

Det finns ett undantag här, på dubbelfiliga vägar där du ska lägga dig i vänster fil för att svänga vänster så kan det ibland vara ett rödljus med en lysande pil som bara gäller dem som ska svänga vänster, det rödljuset står då till vänster om ditt körfält.

Och ursäkta att jag necroade en rätt gammal tråd, men detta är ett intressant ämne!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AudioBase:

Det finns ett undantag här, på dubbelfiliga vägar där du ska lägga dig i vänster fil för att svänga vänster så kan det ibland vara ett rödljus med en lysande pil som bara gäller dem som ska svänga vänster, det rödljuset står då till vänster om ditt körfält.

Och ursäkta att jag necroade en rätt gammal tråd, men detta är ett intressant ämne!

Precis! Och - dessutom finns exempelvis detta undantag:

https://www.google.com/maps/@59.3612568,17.9767837,3a,75y,91....

Här har vi två filer:
1) Vänster fil = rakt fram eller vänster. Här gäller endast vänster signal.
2) Höger fil = endast höger. Här gäller endast höger signal (pil).

Man måste alltså se hur en korsning är utformad i sin helhet. Här är ett liknande exempel:

https://www.google.com/maps/@59.3588681,17.9867871,3a,75y,220...

Jag gissar att dessa två exempel beror på korsande spårväg för högersvängande. Man vill kunna ha rött till höger och grönt rakt fram. Det går inte att lösa med en "extrasignal" då dessa bara får visa grönt, gult eller vara släckta. Det är min gissning i alla fall.

Det är detta jag menar med "extrasignal":

https://www.google.com/maps/@59.4348031,18.0660483,3a,41.6y,2...