Ersätta Lenovo chassie och nätagg med nytt? går det tro?

Permalänk
Medlem

Ersätta Lenovo chassie och nätagg med nytt? går det tro?

Hej,

Jag har en 5 år gammal kontorsdator av märke/modell Lenovo V530 15ICB. Sitter en intel i5 8400 prolle, 32gb ram och 256bg M2-disk i den.

Är det möjligt att plocka över moderkortet med minne, processor, M2-minnesdisk etc. till ett nytt chassi med nytt nätagg?
Kommer skruvhål mm vara enligt någon standard och är strömkablar mm från nätagg till moderkort av standard sort, så man kan ersätta nätagget rakt av?

Tanken är att bygga en billig speldator till 9 år gammal dotter. Tänker att jag vill stoppa i ett budget grafikkort (Geforce 3050?) istället för att bara ha processorns inbyggda grafik (intel UHD 630). Dock är nätagget på bara 180W, så det är därför jag tänker att man måste fixa nytt chassi och nätagg...

Eller är det något annat som begränsar detta? Det är intel B360 chipset på moderkortet... övrig spec. finns här:

https://psref.lenovo.com/syspool/Sys/PDF/Lenovo/Lenovo_V530_15ICB/Lenovo_V530_15ICB_Spec.pdf

Sjukt längesedan jag byggde PC-datorer....typ 20 år sedan....

/Medelålders Noob

Permalänk
Medlem

Varken måtten på moderkortet eller anslutningarna på nätagget följer ATX standard, så du får nog leta upp både chassi, nätagg och moderkort om du ska flytta över cpu, ssd och minnen.

Men mtp ovan är det lika bra och enklare att köpa en helt ny dator istället, tyvärr.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Hej.
Allt går men blir dyrt och svårt så svar nej.
Moderkort har front usb m.m inbyggt och följer ingen vanlig standard.

Bygg nytt budget bygge eller köp något begagnat är nog bästa lösningen.
Thomas

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem

Misstänkte att det var så. Lite surt, då man skulle vilja återbruka så mycket som möjligt

Kanske läge att försöka hitta ett begagnat moderkort med socket 1151….

Men visst är det så att Windows inte kommer gilla att hårdvaran bytts ut? Licensnyckelnr låst till gamla datorns Macadress eller något liknande?

Kan man lösa det utan köpa ny licens? Gäller win10pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av knoxan:

Misstänkte att det var så. Lite surt, då man skulle vilja återbruka så mycket som möjligt

Kanske läge att försöka hitta ett begagnat moderkort med socket 1151….

Men visst är det så att Windows inte kommer gilla att hårdvaran bytts ut? Licensnyckelnr låst till gamla datorns Macadress eller något liknande?

Kan man lösa det utan köpa ny licens? Gäller win10pro.

Om du är inloggad med MS konto så bör du kunna flytta över licensen till den nya datorn när du loggar in på den.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av knoxan:

Misstänkte att det var så. Lite surt, då man skulle vilja återbruka så mycket som möjligt

Kanske läge att försöka hitta ett begagnat moderkort med socket 1151….

Men visst är det så att Windows inte kommer gilla att hårdvaran bytts ut? Licensnyckelnr låst till gamla datorns Macadress eller något liknande?

Kan man lösa det utan köpa ny licens? Gäller win10pro.

Hej.
Ja det är tråkigt, vill du använda den så sätt ett grafikkort som inte behöver extern ström. Typ ett gtx 1050 eller ett 1650 så kommer den fungera till lättare spel..
Att börja köpa delar runt din cpu kommer bli en dyr dator med svag cpu tyvärr.
Sälj den som den är om du gillar återbruk och köp bättre begagnat själv så för allt en ny plats 😀
Thomas

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem

Sökte runt lite, fanns lga 1151-2 kort för din cpu både begagnade och nya att köpa för strax över 500kr.
Skicka en lista som förslag på vad de kan kosta.
Jag hade tagit ett rx 6600,6600xt,6650xt kort istället för ett rtx 3050 kort.
Hade tagit ett mindre passande chassi med, la in för att visa priset och att det går. Cpu, minne och disk följer med.

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem

Moderkortet verkar vara eatx så man kan prova montera i ett E-ATX chassi.

Billigast är att köra dubbla nätagg också. Men finns det moderkort för 500 så är det minst strul.

Om man kan gömma undan datorn lite så är allra billigast med dubbla nätagg och pcie riser: https://m.youtube.com/watch?v=8iaNY3dnpz4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larrxi:

Moderkortet verkar vara eatx så man kan prova montera i ett E-ATX chassi.

Billigast är att köra dubbla nätagg också. Men finns det moderkort för 500 så är det minst strul.

Om man kan gömma undan datorn lite så är allra billigast med dubbla nätagg och pcie riser: https://m.youtube.com/watch?v=8iaNY3dnpz4

Hur får du det där att bli billigare? Totalt onödig kostnad skulle jag säga.

Dessutom såg det ut som en vansinnig koppling, med tanke på att både nätagg och chassi hade exponerade kontakter samt att chassit var exponerat mot damm vilket gör det till dammagnet.

Nä, jag skulle säga gör om, gör rätt här.

@knoxan

Jag skulle sätta upp ett system med passande MB ta med mig RAM / M.2 om möjligt. Alternativt uppgradera till en Ryzen med moderkort för DDR-4 och ta med ramminne och M.2 om det nu gäller att vara så billig som möjligt.

Annars är det nog ett nytt system Med AM5 och DDR5 och helt enkelt förpassa denna dator till just kontorsarbete. Någon här eller Inet kan montera maskinen åt dig om du är osäker.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Ett alternativ om man vill behålla chassi och moderkort är att köpa grafikkort av compact-variant och uppgradera nätagg.

4060 compact till exempel.
Nätaggsvarianter i TFX och pcie kabel finns billigt och en 24 pin till 10 pin finns för kring hundralappen.

Köpexempel:
Nätagg 450w för 76.50 euro
https://www.laptop-accu-batterij.nl/pc-lenovo-voedingen/FSP45...

4060 compact 155mm långt
https://www.proshop.se/Grafikkort/Inno3D-GeForce-RTX-4060-Com...

Permalänk
Medlem

Det slutade med att jag ropade hem ett beggat moderkort och ett lätt begagnat GeForce RTX 3050 8BG för 2000kr totalt.
Köpte mig ett billigt Zalman chassie, ett Seasonic G12 GC 550W nätagg och en "Be quite Pure rock slim 2" CPU-kylare. Plockar resten från gamla kontorsdatorn. Totalt spenderat 3555kr. Känns överkomligt.

Så datorn består av:
ASUS PRIME B360M-A moderkort
Intel I5 8400 CPU
32GB RAM (2666 mhz)
M2 disk, 256GB + 1TB SSD
Asus RTX 3050 OC Edition 8GB (stryps väl lite genom att moderkortet bara ha PCIE 3.0, men skitsamma)

Det blir ju absolut ingen värsting till dator direkt, men kommer duga ett par år iaf.

Stort tack för all hjälp och input. Jag känner mig trygg med att montera ihop grejerna

meningsbyggnad
Permalänk
Medlem

Hej, skoj att det blev ett bygge och till ett ok pris med begagnade delar.
Lycka till med bygget mvh Thomas

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)