Behöver man vara egenföretagare för twitch?

Permalänk
Medlem

Behöver man vara egenföretagare för twitch?

Hej, jag har två frågor gällande inkomster från twitch. Går det att vara momsregistrerad om man sysslar med en hobbyverksamhet? Jag streamar på twitch runt 8-10 timmar i veckan och skulle vilja få möjligheten att dra in lite donationer samt prenumerationer. Krävs det då att jag äger ett eget företag med f-skatt och allt vad det är, eller räcker det om jag momsregistrerar mig själv?

Det är inga stora summor vi pratar om utan högst 20 tkr på ett år.

Tack!

Permalänk
Rekordmedlem

Det går nog som hobbyverksamhet om du inte specifikt vill starta ett företag.
https://skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/inkom...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av rwkk:

hobbyverksamhet, är summorna låga/ofrekventa behövs inte ens det. du ska inte betala skatt under 50k vinst heller

Jo all vinst ska skattas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jo all vinst ska skattas.

räknar man det som lön från verksamhet får man tjäna 20k årligen utan att behöva deklarera och skatta. (totalt, så ifall man jobbar räknas det också)

Jag tänkte på andrahandsförsäjlning där man inte behöver skatta under 50k ifall det inte är i vinstsyfte