Garantiärende hos Webhallen slutar med att jag blir betalningsskyldig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Druid_john:

Utförde allt tom punkt 3. Och punkt 6. Låg på 70 grader innan jag startade cs2 efter 2 min dog gpun igen och bilden försvann. Nu startar inte gpun, led lyser inte. Då behöver jag plocka ur gpun ur pci slotten. Som jag har gjort 45 ggr förut.

Jag återkommer imorgon med loggfilen, har väl en hotspot på 70 grader skulle jag gissa. Just nu orkar jag inte mer idag.

Nästa steg blir att följa hela listan och göra en clean install av windows sen köra gpu tester.

Vilken mjukvara använder du för att kolla temperaturen?
Om det är HWinfo eller HWmonitor, hur ser det ut med spänningarna, främst 12V, 5V och 3,3V under belastning är intressant.
Om du använder något som inte kan visa spänningar, installera gärna en av dessa.
https://www.hwinfo.com/
https://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

--------------------------------------------------------

En annan aspekt, vad har du för kringutrustning?
USB-headset? Trådad USB-mus? etc. Ibland kan kringutrustning ställa till med väldigt konstiga fel.
Om du har möjlighet att prova en annan mus så gör det.
Koppla ur headsetet och all övrig kringutrustning utom tangentbordet.
Har faktiskt inte hört talas om något tangentbord ännu med glappkontakt... men den dagen skall väl också komma.

Kan du provocera fram samma problem om du tex bara låter något benchmark-program som tex https://benchmark.unigine.com/heaven snurra? eller krävs kabelrörelser från mus och headset? (eventuell annan kringutrustning)

Permalänk
Skrivet av Born_HardCORE:

Okej, som jag tolkar dig verkade det ändå som att det tog längre tid innan problemen dök upp den här gången, eller?

Kan ju vara utgångarna (och kretsarna som hör till) som överhettar som jag tror du varit inne på tidigare. En kortare kabel har lägre motstånd än en längre kabel och därför tog nu längre tid innan utgångarna överhettade för de matades med lägre spänning jämfört med fallet med 3m-kabeln.

Behöver dock fortfarande inte vara grafikkortet som det är fel på. Det kan fortfarande vara skärmen och dess ingångar som tvingar grafikkortet att mata ut "för mycket" spänning/ström på sina utgångar. Optimalt hade varit om du hade haft flera olika skärmar att testa med. Nån betydligt mer lättdriven skärm typ 1080p 60 Hz (eller nåt) och sen en skärm som är identiskt eller väldigt lik den du har nu men som man kan vara säker på att det är ett väl fungerande exemplar.

Ifall grafikkortet fungerar bra med båda de andra skärmarna vet du att den är din skärm det är fel på. Ifall det bara fungerar med den lättdrivna skärmen vet du att ditt grafikkortet inte håller specen och inte klarar av att maxa bannbredden på utgångarna utan de att överhettar. I det fallet är det ju läge att ta ett nytt snack med Webbhallen, kan ju vara att de använde en relativt lättdriven skärm i sina tester och därför inte såg problemet.

Låter logiskt. Jag vet hur jag kan tvinga fram felet nu, en public surf bana i cs2 som ger svart skärm efter några min . :D. Ska testa att koppla in datorn till tvn och se vad som händer.

En sak till, felet uppkommer oavsett dp eller hdmi så det kan mycket väl vara utgången på gpu:n eller skärmen som stökar till det. Återkommer vad som händer med tvn inkopplad. 4k 60hz är väl likvärdigt 1440p 170hz.

En teori kan ju vara att skärmen får spelet med en viss kombination av signal som gör att den skickar ut en strömspik till gpun som klipper signalen för att skydda kortet.

Och, skärmen kom trasig från Inets fyndhörna och där är displayen utbytt men det kan också ha funnits något mer fel i nätdelen, bildakärmsprocessorn... Hur nu det funkar. Kanske ett intermittent fel som bara blivit värre och jag misstar det för ett fel i gpun.. jaja bara gissningar än så länge.

Permalänk
Medlem

Har du xmp eller expo så prova att stänga av detta. Ibland kan minnena orsaka lite instabilitet i xmp/expo läge. Jag har varit med om att skärmen blivit svart lite nu och då, med allt annat till synes fungerande, ljud osv, och fann efter mycket möda att man behövde köra minnena i aningen högre spänning för att få det stabilt.

Permalänk

Synd att jag inte kan redigera mitt första inlägg. Jag har börjat att inse att nvlddmkm är intermittent fel som kan bero på olika faktorer. Också, att det är väldigt svårt isolera. Jag börjar bli ganska övertygad att Webhallen har gjort sitt bästa med felsökning. Som en del i trådan har konstaterat så skapar det bara mer problem om dom skulle slarva med detta. Håller helt klart med.

Jag har heller inte dom kunskaperna att felsöka själv på en djupare nivå och isolera felet så jag är nog bara besviken på att det är ett så pass svårt fel att hitta och att det har pågått till och från väldigt länge. Jag bryr mig inte så mycket om att jag får svart skärm när jag spelar Diablo (då skiter jag i att spela det). Men på sistone när black screen uppträder oftare och mer oregelbundet så vill jag försöka att lösa det, det är väl här nånstans historian börjar här.

Så, för er som läst hela vägen hit så vill jag tacka för hjälpen så länge och meddela att jag har några ess kvar att spela ut. Vi får väl se vart detta slutar men jag lovar att uppdatera här när jag kommit vidare med problemet. (Cliffhanger tada).

Kanske om nån Admin ser detta så kan hen posta det i mitt första inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Druid_john:

Synd att jag inte kan redigera mitt första inlägg. Jag har börjat att inse att nvlddmkm är intermittent fel som kan bero på olika faktorer. Också, att det är väldigt svårt isolera. Jag börjar bli ganska övertygad att Webhallen har gjort sitt bästa med felsökning. Som en del i trådan har konstaterat så skapar det bara mer problem om dom skulle slarva med detta. Håller helt klart med.

Jag har heller inte dom kunskaperna att felsöka själv på en djupare nivå och isolera felet så jag är nog bara besviken på att det är ett så pass svårt fel att hitta och att det har pågått till och från väldigt länge. Jag bryr mig inte så mycket om att jag får svart skärm när jag spelar Diablo (då skiter jag i att spela det). Men på sistone när black screen uppträder oftare och mer oregelbundet så vill jag försöka att lösa det, det är väl här nånstans historian börjar här.

Så, för er som läst hela vägen hit så vill jag tacka för hjälpen så länge och meddela att jag har några ess kvar att spela ut. Vi får väl se vart detta slutar men jag lovar att uppdatera här när jag kommit vidare med problemet. (Cliffhanger tada).

Kanske om nån Admin ser detta så kan hen posta det i mitt första inlägg.

Sker det bara när du spelar (oavsett vad för spel) eller kan det också ske när du t.ex. bara surfar på nätet, eller typ tittar på en YouTube video?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Druid_john:

Låter logiskt. Jag vet hur jag kan tvinga fram felet nu, en public surf bana i cs2 som ger svart skärm efter några min . :D. Ska testa att koppla in datorn till tvn och se vad som händer.

En sak till, felet uppkommer oavsett dp eller hdmi så det kan mycket väl vara utgången på gpu:n eller skärmen som stökar till det. Återkommer vad som händer med tvn inkopplad. 4k 60hz är väl likvärdigt 1440p 170hz.

En teori kan ju vara att skärmen får spelet med en viss kombination av signal som gör att den skickar ut en strömspik till gpun som klipper signalen för att skydda kortet.

Och, skärmen kom trasig från Inets fyndhörna och där är displayen utbytt men det kan också ha funnits något mer fel i nätdelen, bildakärmsprocessorn... Hur nu det funkar. Kanske ett intermittent fel som bara blivit värre och jag misstar det för ett fel i gpun.. jaja bara gissningar än så länge.

Tycker det centrala här är att du lämnar in hela datorn till Webbis, hänvisar till reklamationen, avgiften du betalat och hur du återskapar problemet i datorn. Då kan du kanske komma undan med att bara betala felsökningsavgiften på den nya inlämningen, få tillbaka pengarna för den tidigare nekade reklamationens avgift.

Har du tur så tar Webbis ärendet på goodwill om det bekräftas att det just är GPU:n som är orsaken till felet. Är det något annat så är det såklart svårare att se något annat utfall än avgift både för den tidigare nekade reklamationen + ny felsökningsavgift.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Hör köpt nya ramminnen till 32 gb. Funkade ett tag men sen kom samma fel tillbaka.

17 WHEA logger
Ett korrigerat maskinvarufel har uppstått.

Komponent: PCI Express Root Port
Felkälla: Advanced Error Reporting (PCI Express)

Primär buss:Enhet:Funktion: 0x0:0x1:0x0
Sekundär buss:Enhet:Funktion: 0x0:0x0:0x0
Namn på primär enhet:PCI\VEN_8086&DEV_4C01&SUBSYS_86941043&REV_01
Namn på sekundär enhet:

4101 Display
Följt av Grafikdrivrutinen nvlddmkm slutade svara och har återställts.

Och sist;
Distrubited COM 10010
Servern {FD06603A-2BDF-4BB1-B7DF-5DC68F353601} registrerades inte med DCOM inom erforderlig timeout.

Känns som ett ganska hopplöst fall nu, jag har öppnat upp grafikkortet och bytt ut pastan, men det såg faktiskt bra ut. Kommer aldrig skicka in hela datorn till Webbhallen, tycker faktiskt dom har varit rent ut sagt urusla.

Varför skickade dom inte kortet direkt till leverantören när dom inte hittade felet från första början? Nu sitter dom väl och jublar över att jag öppnade upp grafikkortet så garantin inte gäller längre.

Sen undrar jag också vilket ansvar jag har som kund att påvisa fel? Jag har blivit misstrodd från första början och dom gör allt för att slippa göra en RMA.

Är dom osäkra och inte hittar felet så ska dom ju kontakta sin leverantör? Det är ju massvis som har haft liknande problem där återförsäljare har stöttat och hjälpt till. Hur ska jag som kund påvisa ett fel om det nu är vram som är trasigt vilket jag misstänker, det finns inget gratisprogram som kan testa detta? Webhallen har definitivt inte kompetensen för att testa det ordentligt.

Jag tycker det är fruktansvärt dåligt av Webhallen i vilket fall som helst, orimligt att man ska ha en testrigg och extradator hemma plus en dataingenjörsutbildning.

Permalänk

En sak till, vad är det för tester dom gör undrar jag. När jag läste deras felsökningsmetod så lät det som gratisprogram rakt av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Druid_john:

Hör köpt nya ramminnen till 32 gb. Funkade ett tag men sen kom samma fel tillbaka.

17 WHEA logger
Ett korrigerat maskinvarufel har uppstått.

Komponent: PCI Express Root Port
Felkälla: Advanced Error Reporting (PCI Express)

Primär buss:Enhet:Funktion: 0x0:0x1:0x0
Sekundär buss:Enhet:Funktion: 0x0:0x0:0x0
Namn på primär enhet:PCI\VEN_8086&DEV_4C01&SUBSYS_86941043&REV_01
Namn på sekundär enhet:

4101 Display
Följt av Grafikdrivrutinen nvlddmkm slutade svara och har återställts.

Och sist;
Distrubited COM 10010
Servern {FD06603A-2BDF-4BB1-B7DF-5DC68F353601} registrerades inte med DCOM inom erforderlig timeout.

Känns som ett ganska hopplöst fall nu, jag har öppnat upp grafikkortet och bytt ut pastan, men det såg faktiskt bra ut. Kommer aldrig skicka in hela datorn till Webbhallen, tycker faktiskt dom har varit rent ut sagt urusla.

Varför skickade dom inte kortet direkt till leverantören när dom inte hittade felet från första början? Nu sitter dom väl och jublar över att jag öppnade upp grafikkortet så garantin inte gäller längre.

Sen undrar jag också vilket ansvar jag har som kund att påvisa fel? Jag har blivit misstrodd från första början och dom gör allt för att slippa göra en RMA.

Är dom osäkra och inte hittar felet så ska dom ju kontakta sin leverantör? Det är ju massvis som har haft liknande problem där återförsäljare har stöttat och hjälpt till. Hur ska jag som kund påvisa ett fel om det nu är vram som är trasigt vilket jag misstänker, det finns inget gratisprogram som kan testa detta? Webhallen har definitivt inte kompetensen för att testa det ordentligt.

Jag tycker det är fruktansvärt dåligt av Webhallen i vilket fall som helst, orimligt att man ska ha en testrigg och extradator hemma plus en dataingenjörsutbildning.

Bara för du öppnat upp grafikkortet så innebär det inte att dina RMA chanser har försvunnit. Många tillverkare tillåter att man gör det.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Druid_john:

Varför skickade dom inte kortet direkt till leverantören när dom inte hittade felet från första början? Nu sitter dom väl och jublar över att jag öppnade upp grafikkortet så garantin inte gäller längre.

Att öppna upp grafikkort och byta kylpasta, fläktar osv. förbrukar inte garantin eller reklamationsrätt på grafikkortet, förutsatt att det inte är anledningen till att kortet gick sönder.

Vissa tillverkare och återförsäljare vill dock gärna säga det eftersom det innebär mindre arbete för dom. Men det är helt okej att riva bort diverse "warranty void"-klistermärken och allt möjligt utan att garantin förbrukas.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Att öppna upp grafikkort och byta kylpasta, fläktar osv. förbrukar inte garantin eller reklamationsrätt på grafikkortet, förutsatt att det inte är anledningen till att kortet gick sönder.

Vissa tillverkare och återförsäljare vill dock gärna säga det eftersom det innebär mindre arbete för dom. Men det är helt okej att riva bort diverse "warranty void"-klistermärken och allt möjligt utan att garantin förbrukas.

Ja så kan det nog vara men jag vet inte hur jag ska orka driva detta bara, Webhallen är ju totalt omöjliga att ha att göra med. Det kostar väl dom inget att skicka vidare kortet till Gainward? Jag fattar inte poängen riktigt att vara totalt omöjlig mot kunden.

Kunden har ett intermittent fel, Webhallen hittar inget fel. Eftersom RTX 3000 serien framförallt 3070 har haft mycket problem med defekta kretsar så varför tar dom inte kontakt med leverantören? Det kostar dom ingenting att stå på kundens sida i detta läget.

Det är ju det att när jag läser forum, främst engelska där folk har liknande problem så har återförsäljare hjälpt dom, förutom i det läget när kortet är köpt via nån gråhandlare på ebay. Jag börjar faktiskt fundera vilka avtal Webhallen har mot deras leverantörer det känns inte seriöst när dom är så in i h* jobbiga att ha göra med.

Permalänk
Skrivet av Druid_john:

Ja så kan det nog vara men jag vet inte hur jag ska orka driva detta bara, Webhallen är ju totalt omöjliga att ha att göra med. Det kostar väl dom inget att skicka vidare kortet till Gainward? Jag fattar inte poängen riktigt att vara totalt omöjlig mot kunden.

Kunden har ett intermittent fel, Webhallen hittar inget fel. Eftersom RTX 3000 serien framförallt 3070 har haft mycket problem med defekta kretsar så varför tar dom inte kontakt med leverantören? Det kostar dom ingenting att stå på kundens sida i detta läget.

Det är ju det att när jag läser forum, främst engelska där folk har liknande problem så har återförsäljare hjälpt dom, förutom i det läget när kortet är köpt via nån gråhandlare på ebay. Jag börjar faktiskt fundera vilka avtal Webhallen har mot deras leverantörer det känns inte seriöst när dom är så in i h* jobbiga att ha göra med.

I regel går det till som så att webhallen skickar kortet till en av gainward godkänd verkstad som får kika på det. Faller det inom garantin så kostar det inget, men är det som så att verkstaden inte hittar felet så kommer verkstaden att debitera webhallen för frakt och undersökningsavgift. De i sin tur kommer att debitera kund.

Visa signatur

"?"

Permalänk

Jag har anmält skitföretaget Webhallen till konsomentombudsmannen nu. Det handlar om 8000 sek.

Permalänk

Alltså, bara så ni fattar. Jag har just nu mitt gamla grafikkort installerat som funkar utan problem. Får inga fel i loggboken för windows 11. Det enda jag har gjort är att byta ut gpu, inget mer. Allting funkar perfekt. Så fort jag installerar Webhallens rtx 3070 så får jag svart skärm. Jag måste ta ut gpu för att få tillbaka bilden sen återkommer problemet. Jag har bytt ram minnen.

Klart som fan det är GPU, hur annars funkar allting 100% nu med mitt gamla grafikkort? Får aldrig svart skärm med min gamla GPU och så fort jag installerar mitt nya GPU från Webhallen så kommer problemen.

Jag tycker 8000 sek är mycket pengar så jag har anmält Webhallen till konsumentombudsmannen så får vi se vad som händer. Men helt ärligt vilket jävla skitföretag och hur fn kan man beställa saker från webhallen, 10 kr billigare men 100% mer helvete om det är problem. Hoppas skitföretaget går i konkurs.

Permalänk
Skrivet av Cyber Judas:

I regel går det till som så att webhallen skickar kortet till en av gainward godkänd verkstad som får kika på det. Faller det inom garantin så kostar det inget, men är det som så att verkstaden inte hittar felet så kommer verkstaden att debitera webhallen för frakt och undersökningsavgift. De i sin tur kommer att debitera kund.

Varför gjorde dom inte det från början då? Webhallen hade all information från mig. Det enda svaret jag fick var ett drygt påstående om att min dator var skitig.

§1
Permalänk
Medlem
Skrivet av Druid_john:

Alltså, bara så ni fattar. Jag har just nu mitt gamla grafikkort installerat som funkar utan problem. Får inga fel i loggboken för windows 11. Det enda jag har gjort är att byta ut gpu, inget mer. Allting funkar perfekt. Så fort jag installerar Webhallens rtx 3070 så får jag svart skärm. Jag måste ta ut gpu för att få tillbaka bilden sen återkommer problemet. Jag har bytt ram minnen.

Klart som fan det är GPU, hur annars funkar allting 100% nu med mitt gamla grafikkort? Får aldrig svart skärm med min gamla GPU och så fort jag installerar mitt nya GPU från Webhallen så kommer problemen.

Jag tycker 8000 sek är mycket pengar så jag har anmält Webhallen till konsumentombudsmannen så får vi se vad som händer. Men helt ärligt vilket jävla skitföretag och hur fn kan man beställa saker från webhallen, 10 kr billigare men 100% mer helvete om det är problem. Hoppas skitföretaget går i konkurs.

Jag tycker inte du nödvändigtvis resonerar korrekt.

Det kan vara kombinationen av just det grafikkortet tillsammans med andra delar i din dator.

Jag köpte ett grafikkort för ett bra tag sen och satte i min gaming-rig - AMD 5600 nånting....Den fick då problem med omstarter och blåskärmar. Problemen kunde inträffa även utan load med det nya grafikkortet...d.v.s. helt utan påfrestning på systemet.

Jag bytte då grafikkort så att det nya kortet satt i min HTPC(som jag även spelar en del på, så den fick absolut sträcka på benen även där) och det kort som tidigare satt i HTPCn hamnade i speldatorn - det gav inga blåskärmar eller andra problem på NÅGON av datorerna.

Efter att ha felsökt ett tag så orkade jag inte mer utan bytte ut grafikkortet till ett från Nvidia istället - då slutade datorn ha problem. Så jag drog slutsatsen att nånting med min spelburk fungerade inte till 100% med nya grafikkortet. Det kan vara samma sak för dig.

Har du testat nya kortet i en annan dator?

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk

Har ominstallerat windows nu, plus resettat mb. Det var en hel del problem innan jag kunde få igång gpun igen, fick plocka ur och i flera gånger innan det startade upp. Har också rensat nvme disken med asus biosverktyg.

Fick igång allt igen och uppdaterade allt, chipset drivrutiner det vanliga.

Loggade in på battlenet och började tanka hem diablo 4 sen gick jag och åt. Nu är samma problem tillbaka igen, grafikkortet dör och jag får plocka ur och i det i datorn för att få det att fungera. När jag kom tillbaka medans diablo 4 höll på att ladda ner så hade gpun dött. Det startar heller inte upp när jag startar om datorn utan jag måste fysiskt plocka ur kortet och låta det vila för att sen stoppa i det igen.

Jag tror att vram är kass på kortet och minnet som är korrupt släpper efter några losskopplingar typ, kortet nollställer sig.

Innan jag gjorde allt detta så testade jag också hdr och då dog kortet efter 5 min. Det var då jag beslutade att ominstallera allt.

Hur ska jag tänka nu då? Problemet uppkommer när vram används fullt ut på kortet? Det är sådana random krashar konstant och jag har fan inte råd att köpa ett nytt kort?

Hur ska jag hantera detta mot Webhallen? Jag har kört gratistester på gpu samma som dom och då går kortet igenom, felet uppkommer lite när som också och då dom bara körde en match lol så säger inte det så mycket... Webhallen tyckte jag också var tydliga med att dom ska köra exakt samma tester igen. Dom svarade inte heller på om dom skulle skicka kortet till Gainward för felsökning.

Hur ska jag göra? Känner mig ganska uppgiven just nu i höst har jag haft detta problemet i ett år.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Druid_john:

Har ominstallerat windows nu, plus resettat mb. Det var en hel del problem innan jag kunde få igång gpun igen, fick plocka ur och i flera gånger innan det startade upp. Har också rensat nvme disken med asus biosverktyg.

Fick igång allt igen och uppdaterade allt, chipset drivrutiner det vanliga.

Loggade in på battlenet och började tanka hem diablo 4 sen gick jag och åt. Nu är samma problem tillbaka igen, grafikkortet dör och jag får plocka ur och i det i datorn för att få det att fungera. När jag kom tillbaka medans diablo 4 höll på att ladda ner så hade gpun dött. Det startar heller inte upp när jag startar om datorn utan jag måste fysiskt plocka ur kortet och låta det vila för att sen stoppa i det igen.

Jag tror att vram är kass på kortet och minnet som är korrupt släpper efter några losskopplingar typ, kortet nollställer sig.

Innan jag gjorde allt detta så testade jag också hdr och då dog kortet efter 5 min. Det var då jag beslutade att ominstallera allt.

Hur ska jag tänka nu då? Problemet uppkommer när vram används fullt ut på kortet? Det är sådana random krashar konstant och jag har fan inte råd att köpa ett nytt kort?

Hur ska jag hantera detta mot Webhallen? Jag har kört gratistester på gpu samma som dom och då går kortet igenom, felet uppkommer lite när som också och då dom bara körde en match lol så säger inte det så mycket... Webhallen tyckte jag också var tydliga med att dom ska köra exakt samma tester igen. Dom svarade inte heller på om dom skulle skicka kortet till Gainward för felsökning.

Hur ska jag göra? Känner mig ganska uppgiven just nu i höst har jag haft detta problemet i ett år.

Vi börjar här -

Ditt nätaggregat slår ifrån, har du dåligt VRAM på grafikkortet så kraschar spelet bara eller blåskärmar o datorn startar om. Du har något som gör att ditt nätagg slår ifrån vilket även kan leda till instabil gpu

Det som ofta dödar grafikkort är GPU SAG om man har ett litet tyngre kort då det blir varmt -> böjer sig -> och padsen o lödningarna blir dåliga. Du behöver en extern part som felsöker HELA din dator och inte bara grafikkortet då det från min sida låter som att du har ett dåligt nätagg som gör att din dator blir instabil. Men du behöver antingen anlita en duktig datorbutik *hurk Inet hurk* eller en medlem från forumet som har extra delar att testa med.

Ditt grundproblem är att du misstänker en komponent utan att testa resterande vilket du bara kan göra om du har andra komponenter.

Och gud vad du verkligen gör ditt problem komplicerat med o rensa NVME bla bla bla, dra ur strömsladden till nätaggregatet o håll inne strömknappen i ca 10-15sek så återställer du säkringen.

TLDR: Anlita en proffesionell datorbutik som felsöker HELA datorn o inte en komponent då du inte har 100% koll på vad du håller på med/saknar verktyg

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 | Vive Focus 3 | Noctua fans | Custom loop

Permalänk

Sen undrar jag en sak till, windows vill inte installera chipset utan säger att den senaste versionen är den bästa. Jag har asus b560 tuf gaming plus och intel i5 11600. Chipset drivrutinen är från 2006 och asus win 11 från 2021 men denna vägrar win 11 installera? Har försökt hitta en del kring kortet och någon skrev att moderkortet igentligen inte är rent windows 11 kompatibelt? Konstigt att jag inte kan installera asus chipset utan windows väljer en väldigt gammal version som default.

Permalänk
Skrivet av andra94:

Och gud vad du verkligen gör ditt problem komplicerat med o rensa NVME bla bla bla, dra ur strömsladden till nätaggregatet o håll inne strömknappen i ca 10-15sek så återställer du säkringen.

Strömknappen menar du nätagget eller datorns power on? Var en bra ide så vill gärna förstå hur jag gör?

Permalänk

Tror jag hittade felet, känner mig helt dum i huvvet också att jag inte testade detta förrens nu... Men ena stiftet i PCIe strömkabeln låg lite lågt, jag tryckte in stiftet i början när felet dök upp och trodde det räckte (var första jag tittade på, strömkablarna...). NU påverkade jag strömkabeln när datorn är igång och då hoppade grafikkortet igång. En gissning är att det stiftet har tillräcklig kontakt för att fungera men otillräcklig kontakt när det drar mera ström... Därav alla intermittenta fel.

Har beställt hem nya pcie kablar så hoppas problemet är löst. Undrar bara varför jag inte kom på att man kan rucka strömkablarna när datorn är igång för att hitta glapp. Känner mig som en byfåne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Druid_john:

Tror jag hittade felet, känner mig helt dum i huvvet också att jag inte testade detta förrens nu... Men ena stiftet i PCIe strömkabeln låg lite lågt, jag tryckte in stiftet i början när felet dök upp och trodde det räckte (var första jag tittade på, strömkablarna...). NU påverkade jag strömkabeln när datorn är igång och då hoppade grafikkortet igång. En gissning är att det stiftet har tillräcklig kontakt för att fungera men otillräcklig kontakt när det drar mera ström... Därav alla intermittenta fel.

Har beställt hem nya pcie kablar så hoppas problemet är löst. Undrar bara varför jag inte kom på att man kan rucka strömkablarna när datorn är igång för att hitta glapp. Känner mig som en byfåne.

Vad har du beställt för nya kablar?

Modulärt nätagg?
Då är det OERHÖRT viktigt att du får exakt rätt kablar för exakt det nätagg du har. Annars kommer grafikkortet antagligen gå sönder på riktigt...

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Skrivet av FX9:

Vad har du beställt för nya kablar?

Modulärt nätagg?
Då är det OERHÖRT viktigt att du får exakt rätt kablar för exakt det nätagg du har. Annars kommer grafikkortet antagligen gå sönder på riktigt...

Ja inget ska fasen va enkelt, jag har ett jättefint nätagg nästan 12 år gammalt. Corsair 650AX gold. Finns typ inte mycket info om vad gäller version men hittade ATX12V 2.3. ATX12V 2.4 är kompatibelt med type 3 och type 4 för pcie så det borde vara lungt. Det som skiljer är 24-pin kabeln men den ska jag inte byta.

Aaa såg det nu att det skiljer sig, behöver 6 stift till 8...

Permalänk

Vad ska jag ha för kabel då?

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Druid_john:

Vad ska jag ha för kabel då?

"12 år gammalt" .... .... ... Lyssna på dig själv säga detta och så vet vi att det går ganska hög ström i detta ... 12ÅÅRRR gammalt....

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 | Vive Focus 3 | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Druid_john:

Ja inget ska fasen va enkelt, jag har ett jättefint nätagg nästan 12 år gammalt. Corsair 650AX gold. Finns typ inte mycket info om vad gäller version men hittade ATX12V 2.3. ATX12V 2.4 är kompatibelt med type 3 och type 4 för pcie så det borde vara lungt. Det som skiljer är 24-pin kabeln men den ska jag inte byta.

Aaa såg det nu att det skiljer sig, behöver 6 stift till 8...

12 år gammalt? Då är det nog lika bra att köpa ett nytt.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Ren komedi att läsa den här tråden haha, är ju till 99,8% säker att det är ditt nätaggregat som är problemet. Det är typiska fel för att påvisa att det är felkällan. Blev inte bättre när du sa att det var 12 år gammalt. 😂

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Skrivet av maweric:

12 år gammalt? Då är det nog lika bra att köpa ett nytt.

Nej det är kabeln som är kass, det fungerar nu jag vände håll på pcie kabeln (går mot gpu ovanifrån) så stiftet som är löst pressar inåt mot kontakten. Nu ligger kabeln som den gör för mitt gamla grafikkort.

Har inte hunnit testa så länge än men jag har inga fel i loggboken och Diablo 4 flyter på fint.

På sikt behöver jag hitta en ny kabel tror jag som är 12pin till 2x6+2.

På tal om att bara köpa nytt så aldrig i livet, det är 12 år gammalt men är garanterat finare kvalité på komponenter än du får idag. Plus att det sliter på miljön också med slit och släng mentalitet.

Postar här om felet dyker upp igen men det känns bra, kontakterna på GPU om man jämför mitt gamla mot mitt nya så är dom 180 grader vända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Druid_john:

.
På tal om att bara köpa nytt så aldrig i livet, det är 12 år gammalt men är garanterat finare kvalité på komponenter än du får idag. Plus att det sliter på miljön också med slit och släng mentalitet.

Bättre att slänga en PSU bara än en hel dator.
Även om det nu är sladden som kan ha varit felet, så vet du inte vilken stryk nätagget har tagit. Kommer troligtvis fungera nu och när du byter kablar, men jag tror inte det har samma livslängd som du tror den har

Permalänk
Medlem
Skrivet av Druid_john:

Nej det är kabeln som är kass, det fungerar nu jag vände håll på pcie kabeln (går mot gpu ovanifrån) så stiftet som är löst pressar inåt mot kontakten. Nu ligger kabeln som den gör för mitt gamla grafikkort.

Har inte hunnit testa så länge än men jag har inga fel i loggboken och Diablo 4 flyter på fint.

På sikt behöver jag hitta en ny kabel tror jag som är 12pin till 2x6+2.

På tal om att bara köpa nytt så aldrig i livet, det är 12 år gammalt men är garanterat finare kvalité på komponenter än du får idag. Plus att det sliter på miljön också med slit och släng mentalitet.

Postar här om felet dyker upp igen men det känns bra, kontakterna på GPU om man jämför mitt gamla mot mitt nya så är dom 180 grader vända.

Det är tyvärr inte så det funkar med många elektroniska produkter. Det vore fint om det var så.
Du bör göra dig själv en tjänst och köpa ett nytt nätagg genast.
Detta från en som mestadels köper begagnat.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.