Hemmabygge slår samman 256 RISC‑V‑kretsar

Permalänk
Melding Plague

Hemmabygge slår samman 256 RISC‑V‑kretsar

Youtube-kontot Bitluni har publicerat en ny video som visar hur han bygger ett ”megakluster” med 256 RISC-V-kretsar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Najs, mitt 4090 har 16384 kärnor och 48000 Ghz.

Permalänk
Medlem

"Hemmabyggt RISC-V-kluster når 14,6 GHz"

" och totalt har megaklustret 640 GPIO-anslutningar och en sammantagen klockfrekvens på 14,7 GHz."

Lite clickbait men okej

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Skärp er Sweclockers

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk

Sådana här rubriker och påhitts benämningar gör att jag tappar förtroende för sweclockers artiklar/"journalistik".

Permalänk
Medlem

Min ryzen har 44.4 ghz i baseclock och upp till 57.6ghz som max klock, rätt ok. Så min cpu soppar mattan med denna

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Nej. På med dumstruten och ställ er i hörnet. Skäms.

Permalänk
Medlem

Läste rubriken, anade ugglor i mossen och så var med fallet. Instämmer med tidigare i tråden.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Skärp er sweclockers…

Permalänk
Medlem

Lågvattenmärke även för WCCF Tech...

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk

Det var det mest dumma och felaktiga rubriksättningen och förklaringen jag sett!
Då skulle ju min 7800x3d med 8 kärnor köra i 8x4,5 Ghz= 36Ghz. Eller mitt grafikkort med runt 2Ghz x 16484= 32 THz.
Det är direkt felaktigt påstående från er.

Klustret han kör har alltså totalt 256 mikrokontrollers var en av de med en kärna som kör i 48Mhz och sedan 16 st mikrokontrollers som kontrollerar systemet som kör i 144Mhz..... Från 14GHz till 144 MHz. Ni överdrev bara med en faktor 10000...
Det är väl ett coolt experiment för att lära sig konstruera beräkningskluster men det har ju inget med Risc-V potentiella konkurensmöjligheter att göra.
Skärp er.

Förtydligande.
Permalänk
Medlem

Nej, den här rubriksättningen alltså, "Hemmabyggt RISC-V-kluster når 14,6 GHz".

Nu har vi lämnat clickbait och går rakt av in för att trolla läsarna tydligen. Kanske ragebait om man så vill.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Håller med tidigare om rubriken.

Men åtminstone kul att folk gör saker med RISC-V.

Men för egen del så känns det inte så intressant om man inte kan installera Linux eller möjligtvis något annat användbart operativsystem.
Typ något motsvarande en Raspberry Pi 5 eller dylikt, men RISC-V baserad istället.

Permalänk
Medlem

Om man kör i kortege med 10 bilar som kör i 100km/h så borde man bli av med körkortet, inte fasiken för man köra 1000 km/h i motorfordon på allmän väg

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Det här är ju en gammal missuppfattning som kommit tillbaka.
Minns när flerkärniga processorer likt Core 2 Quad kom; aa 2,4GHz men de ä ju fyra kärnor så 9,6GHz

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

Hursomhelst. Jag gillar bygget.

Permalänk
Medlem

Kanske inte den bästa rubriken va? Också, vem är denna Anders Lundberg? Noll foruminlägg.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Ser nu att rubriken är ändrad. Tack och bra av er!

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Glädjespridare
Skrivet av Rixxz:

Det här är ju en gammal missuppfattning som kommit tillbaka.
Minns när flerkärniga processorer likt Core 2 Quad kom; aa 2,4GHz men de ä ju fyra kärnor så 9,6GHz

Teoretiskt kan det vanliga arkitektoniska upplägget med kärnor ändras så instruktioner exekveras parallellt på alla kärnor, och på så vis komma närmare additiv frekvens/IPC.

Men troligen har det inte gått på ett tillräckligt effektivt sätt, annars borde vi ju sett det.

Som någon som gärna ser RISC-V avancera, men ännu ej läst artikeln, så gillar jag att det rapporteras om. Jag får se om jag ställer mig på clickbait-kritikernas sida efter läsning, annars tummen upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Kanske inte den bästa rubriken va? Också, vem är denna Anders Lundberg? Noll foruminlägg.

Han skriver rätt mycket nyhetsartiklar här (frilans?), men är uppenbart inte intresserad av forumet. Det kan väl räcka kan jag tycka...
Sedan har jag ingen aning om man på Sweclockers formulerar sin egen rubrik eller hur det sköts.

Nu är ju rubriken f.ö. fixad jämfört med hur det såg ut från början...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Han skriver rätt mycket nyhetsartiklar här (frilans?), men är uppenbart inte intresserad av forumet. Det kan väl räcka kan jag tycka...
Sedan har jag ingen aning om man på Sweclockers formulerar sin egen rubrik eller hur det sköts.

Nu är ju rubriken f.ö. fixad jämfört med hur det såg ut från början...

Jo, tycker bara det blir lite opersonligt. Roligare med någon slags interaktion. Men ingen big deal egentligen.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Om man kör i kortege med 10 bilar som kör i 100km/h så borde man bli av med körkortet, inte fasiken för man köra 1000 km/h i motorfordon på allmän väg

Detta är ett bra exempel för att belysa att man inte kan räkna på det viset.

En annan liknelse jag hört är något i stil med;
9 kvinnor kan föda varsitt barn på 9 månader,
men 9 kvinnor kan inte gemensamt föda ett barn på 1 månad.

När det kommer till datorer och prestanda så är det ganska mycket "det beror på".
Dels finns det saker som inte alls skalar bra med många kärnor, att en snabb eller ett fåtal snabba kärnor är mycket mer värt än många mindre snabba.
Sen finns det saker som skalar väldigt bra med många kärnor.
Cinebench är ett klassiskt exempel på något som skalar väldigt bra (men inte helt perfekt) med många kärnor och trådar.

En sak som jag kommer ihåg från singlecore tiden är att det var halvvanligt att ett program kunde låsa sig i ett läge som gav 100% CPU load och att det kunde vara så man inte ens kom åt att stänga ner det utan att tvinga datorn till omstart/avstängning.
Att en dator med minst 2 processorkärnor är betydligt mindre känslig för det.

Så det är en anledning att jag inte hade velat gå tillbaka till singlecore igen även om det hade gått att göra väldigt snabba kärnor.

Men hade valet varit exempelvis 4 kärnor i 10Ghz eller 8 kärnor i 5GHz, så hade det troligtvis varit bättre med 4 kärnor i 10GHz om de har samma/motsvarande IPC.

Permalänk
Medlem

Rubriken må vara ändrad. Men i artikeln står fortfarande samma sak 🤦🏻‍♂️

Lite kvalitetskontroll på vad som skrivs och vem som skriver på sidan får ju börja ske, faktiskt! Eller är man en rövhatt som ”begär” det?