Sony stoppar även Ghost of Tsushima i länder utan PSN

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

"Jag har ätit så många bajskorvar tidigare så en korv till spelar väl ingen roll?"

Skärp dig. Det finns ingen som helst anledning eller fördel för en PC-användare att skaffa en PSN-konto. Men det stora problemet här är ju faktiskt att det resulterar i att spelare i ca 180 regioner inte kan köpa spelet eftersom PSN inte finns där dom bor.

Men du kanske missade hela poängen?

Ta inte mitt inlägg alltför seriöst Avskyr att behöva logga in på tex origin, uplay mm om jag ska spela via Steam. Därför väljer jag GOG då det går.

Permalänk

men vad är då poängen med att köpa spelet till PC om man då redan har en PS5 där PSN kontot finns?

jag som hade sett fram mot det här spelet, har ingen PS så då skiter det sig för mig.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Varför inte bara göra PSN tillgängligt överallt?

Det undrar jag med, varför saknas PSN i 177 länder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det undrar jag med, varför saknas PSN i 177 länder?

Det är inte 177 länder.

Det finns runt 193 eller så länder, lite hur man räknar. PSN finns 70.

Så, PSN saknas i runt 123 eller så länder. Resten är terretorier osv. Tex Åland, Svalbard, Jersey, och Reunion är inte länder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det undrar jag med, varför saknas PSN i 177 länder?

dålig lönsamhet, ostabila valutor, svag köpkraft, dåligt utbyggt internet. För något år sen hade 0.4% av afrikas population fast bredband, vilket gör det svårt att motivera en expansion av PSN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Dåligt utbyggt internet, volatila valutor (hej Argentina!), svag köpkraft etc. gör väl att Sony inte riktigt känner att det är lönsamt.

(PSN finns i Argentina)

Edit: (Och Turkiet)

Permalänk
Medlem

Man undrar ju om Kim har playstation? Han är nog den enda i Demokratiska Folkrepubliken Korea i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

(PSN finns i Argentina)

Edit: (Och Turkiet)

Vad är din poäng? Givetvis finns det exempel som bryter regeln. Gissningsvis har turkiet bättre internet-tillgång än exv. sudan (dessutom $10k gdp/capita jämfört med 1k).

Permalänk
Medlem

Bara gör som Paradox, kräv officiellt inget extra konto för spelet, men ha det som gör spelet spelbart bakom en vägg där du behöver logga in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Det är inte 177 länder.

Det finns runt 193 eller så länder, lite hur man räknar. PSN finns 70.

Så, PSN saknas i runt 123 eller så länder. Resten är terretorier osv. Tex Åland, Svalbard, Jersey, och Reunion är inte länder.

Åland och Svalbard är väl den absoluta enkalaste saken att lösa för Sony. "Internt" någon från dessa platser om de anv Finland eller Norge som PSN konto, vi kommer inte banna dem för att ha brytit mot TOS och skapat ett konto från en annan region.

Finns säkert fler platser där Sony internt bara kunde flagga regionen som att tillhöra det land regionen faktiskt tillhör.

Visa signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2000 250GB + A2000 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk
Medlem

De vill bara ha användardata, allt annat är svepskäl!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Har redan ett konto då jag haft både PS4 och 5 så för mig är det väll ingen big deal, men suger endå att man måste ha mer och mer konton överallt, och appar till allt från att äta mat till att köra bil.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithos:

Åland och Svalbard är väl den absoluta enkalaste saken att lösa för Sony. "Internt" någon från dessa platser om de anv Finland eller Norge som PSN konto, vi kommer inte banna dem för att ha brytit mot TOS och skapat ett konto från en annan region.

Finns säkert fler platser där Sony internt bara kunde flagga regionen som att tillhöra det land regionen faktiskt tillhör.

Eller så är lite över 30000 invånare helt enkelt inte tillräckligt för att fixa någon specialsak.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av JonasT:

Problemet är att det är många regioner i världen som inte har tillgång till PSN, och därför låses de användarna ut från att spela spelet överhuvudtaget.

Jag tänker som i Sony's fall, där man "väljer" att inte tillhandahålla PSN i rätt många länder;
Bottnar inte detta i att Sony vägrar öppna upp sin plattform för den lokala lagstiftningen?

Vill minnas att det varit debatt kring detta förut, speciellt kring kryptering av chatttjänsten via PSN. Detta parat med att man inte ser en direkt lönsamhet att tillhandahålla exempelvis regionala valutakurser mm. gör att situationen ser ut som den gör idag.

Rätta mig gärna om jag förstått situationen fel!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem

Är allt sånt klart redan från början är ju en sak, dock jävla trist för de länder som inte har möjlighet för PSN. Det som hände med Helldivers 2 var ju otroligt kasst, att ta bort möjligheten att spela efter man köpt spelet och kunnat spela... Känns olagligt?

Sen kan man ju fråga varför PSN inte finns i dessa länder?

Skönast hade ju såklart varit att slippa det helt, är så less köra via dubbla konton / launchers på spel...

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Förstår att Sony väljer att inte sälja i territorier som saknar PSN, HD2 soppan visade (förutom att Sony gjorde fel från början som sålde spelet där PSN inte fanns) att många "PC gamerZ" inte klara av att läsa på butikssidan innan man köper spelet där det klart och tydligt stod att PSN-konto krävdes.
Gissar på att Sony helt enkelt inte vill att köpare av GoT ska kunna köra en refund efter man spelat klart storyn med hänvisning till att man "inte kan spela hela spelet man betalat för och det framgick inte tydligt nog när man köpte det för jag är inte tillräckligt läskunnig".

Permalänk
Medlem

Intressant att Sony får mkt kritik för något som många många andra gör. Jag tycker att det här är överdrivet. Ibland önskar jag mig ett mognare gaming-community. Men icke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Är allt sånt klart redan från början är ju en sak, dock jävla trist för de länder som inte har möjlighet för PSN. Det som hände med Helldivers 2 var ju otroligt kasst, att ta bort möjligheten att spela efter man köpt spelet och kunnat spela... Känns olagligt?

Sen kan man ju fråga varför PSN inte finns i dessa länder?

Skönast hade ju såklart varit att slippa det helt, är så less köra via dubbla konton / launchers på spel...

Sony är puckon. Det finns inget krav på PSN-konto för att spela storyn i Ghost of Tsushima. Så köper man spelet här så behöver man inte skapa eller länka något PSN-konto så länge man inte rör multiplayer.

Men bor man någonstans där det inte finns PSN så får man inte köpa spelet överhuvudtaget och därmed inte heller spela storyn (som inte kräver PSN).

Sony visar gång på gång på gång att man inte borde köpa deras spel - framför allt inte på PC.

Skrivet av Edvin1:

Intressant att Sony får mkt kritik för något som många många andra gör. Jag tycker att det här är överdrivet. Ibland önskar jag mig ett mognare gaming-community. Men icke.

Ingen gör något som ens är i närheten av det Sony gör. Ingen annan hindrar över 170 regioner från att köpa spel. Det finns inte ens något PSN-krav för Ghost of Tsushimas story, men det skiter Sony i.

Problemet är inte att man behöver länka PSN-konto för att spela multiplayer i Ghost of Tsushima.

Sen kan jag tycka att det är lite omoget rent generellt att säga "men andra gör dumma saker så Sony måste få göra lika dumma saker utan att någon får klaga".

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Sony är puckon. Det finns inget krav på PSN-konto för att spela storyn i Ghost of Tsushima. Så köper man spelet här så behöver man inte skapa eller länka något PSN-konto så länge man inte rör multiplayer.

Men bor man någonstans där det inte finns PSN så får man inte köpa spelet överhuvudtaget och därmed inte heller spela storyn (som inte kräver PSN).

Sony visar gång på gång på gång att man inte borde köpa deras spel - framför allt inte på PC.
Ingen gör något som ens är i närheten av det Sony gör. Ingen annan hindrar över 170 regioner från att köpa spel. Det finns inte ens något PSN-krav för Ghost of Tsushimas story, men det skiter Sony i.

Problemet är inte att man behöver länka PSN-konto för att spela multiplayer i Ghost of Tsushima.

Sen kan jag tycka att det är lite omoget rent generellt att säga "men andra gör dumma saker så Sony måste få göra lika dumma saker utan att någon får klaga".

Menar du att alla produkter finns i världens alla länder? Menar du verkligen det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Menar du att alla produkter finns i världens alla länder? Menar du verkligen det?

Det påstod jag aldrig, men ska du hålla den nivån och om det var den slutsatsen du drog från mitt inlägg så är det inte värt att diskutera vidare med dig.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Intressant att Sony får mkt kritik för något som många många andra gör. Jag tycker att det här är överdrivet. Ibland önskar jag mig ett mognare gaming-community. Men icke.

Peka på vem som gör det i samma utsträckning?
Bonuspoäng om aktören dessutom är lika stora eller större än Sony.

OT: avskyr "extrakonton" för spel som köpts genom en sekundär marketplace (obs den onödiga sorten, kan ge undantag till MMO-spel som t.ex warframe och liknande), sitter t.ex och skrattar åt xbox-live kontot som krävdes för att spela MCC som införskaffades nyligen, men där jag inte kan skicka vänförfrågningar "in game" till de spelare som jag spelar med via steam vilket gör funktionen att "gå med"/join player är helt oanvändbar då vi bara får upp felet att vi "inte följer eller inte är vän med den spelaren vi försöker gå med". (kan köpa att x-live krävs för krossplay, men inte testat hur det funkar än)
För företag i storleken Sony/Microsoft att inte få rätt på dessa funktioner, eller kräva dem helt utan anledning är under all kritik i mina ögon.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det påstod jag aldrig, men ska du hålla den nivån och om det var den slutsatsen du drog från mitt inlägg så är det inte värt att diskutera vidare med dig.

Min poäng var endast att Sony får mycket kritik för något som många andra också gör. T ex finns inte game pass i alla länder och det finns många begränsningar beroende på region. Detsamma gäller nästan vilken tjänst man än talar om. Funkar battle.net överallt?

Netflix? Amazon? Sedan om det är "rätt" är en annan sak. Men det finns en logik ui varför det förekommer.

Inbilla mig inte att det här bara handlar om sympati gentemot gamers i Angola. Det finns ganska mycket av det vanliga blöj-gnället som vi har så mycket av inom gamingvärlden. Ett konto till? Okej, världens undergång...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Min poäng var endast att Sony får mycket kritik för något som många andra också gör. T ex finns inte game pass i alla länder och det finns många begränsningar beroende på region. Detsamma gäller nästan vilken tjänst man än talar om. Funkar battle.net överallt?

Visst är det så att alla tjänster inte finns överallt, men det spelar väl ingen roll? Någon gång får det faktiskt vara nog, någon gång tröttnar spelare på att bara ta skit. Ja, Microsoft är också idioter, men vad spelar det för roll? Nu snackar vi om Sony.

Dessutom är det bara jävligt fult att komma med den här informationen bara dagar innan release av Ghost of Tsushima. Alla visste att PSN krävdes för online men utvecklarna hade bekräftat att det inte fanns något sådant krav för storyn, men för några dagar sedan fick Sony för sig att inte tillåta köp av spelet överhuvudtaget i dom regionerna.

Alla redan köpta kopior återbetalades förstås, men jävligt pissigt gjort av Sony mindre än en vecka innan release.

Som jag har skrivit tidigare så blir det ännu dummare när Sony tillåter köp av spelet i Ukraina, men det finns inget sätt att skapa ett PSN-konto i Ukraina om man inte också redan har eller köper ett PS5.

Om du tycker att det är larvigt så är det helt okej, men då är det ju bara att surfa vidare.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Visst är det så att alla tjänster inte finns överallt, men det spelar väl ingen roll? Någon gång får det faktiskt vara nog, någon gång tröttnar spelare på att bara ta skit. Ja, Microsoft är också idioter, men vad spelar det för roll? Nu snackar vi om Sony.

Dessutom är det bara jävligt fult att komma med den här informationen bara dagar innan release av Ghost of Tsushima. Alla visste att PSN krävdes för online men utvecklarna hade bekräftat att det inte fanns något sådant krav för storyn, men för några dagar sedan fick Sony för sig att inte tillåta köp av spelet överhuvudtaget i dom regionerna.

Alla redan köpta kopior återbetalades förstås, men jävligt pissigt gjort av Sony mindre än en vecka innan release.

Som jag har skrivit tidigare så blir det ännu dummare när Sony tillåter köp av spelet i Ukraina, men det finns inget sätt att skapa ett PSN-konto i Ukraina om man inte också redan har eller köper ett PS5.

Om du tycker att det är larvigt så är det helt okej, men då är det ju bara att surfa vidare.

Även jag tycker inte om en massa inloggningar och massor med olika tjänster. Men jag har svårt att bli upprörd över det eftersom det här är så vanligt på pc. Inte bara på pc f.ö. utan vilken tjänst det än handlar om. Data är helt enkelt för värdefull. Vänd på det och se det utifrån företagets perspektiv: varför skulle företaget avvara det som är värdefullt?

Och i ett längre perspektiv kan Valve få en så dominerande ställning att det blir ohälsosamt. EN inloggning till allt; Ett Amazon för spel.

Det finns flera fördelar med att spela sina spel på konsol. EN inloggning är en av dem. Fördelarna överväger kanske inte nackdelarna. Men det är åtminstone en fördel.

Permalänk
Skrivet av Tempel:

Sony beeing Sony, de har alltid velat låsa in användare och få företag har så långt trackrecord av det som just Sony. Elcassette, Betamax, Atrac för att nämna några.

For att inte tala om rootkits
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Sony_BMG_copy_protection_root...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Även jag tycker inte om en massa inloggningar och massor med olika tjänster. Men jag har svårt att bli upprörd över det eftersom det här är så vanligt på pc. Inte bara på pc f.ö. utan vilken tjänst det än handlar om. Data är helt enkelt för värdefull. Vänd på det och se det utifrån företagets perspektiv: varför skulle företaget avvara det som är värdefullt?

Och i ett längre perspektiv kan Valve få en så dominerande ställning att det blir ohälsosamt. EN inloggning till allt; Ett Amazon för spel.

Det finns flera fördelar med att spela sina spel på konsol. EN inloggning är en av dem. Fördelarna överväger kanske inte nackdelarna. Men det är åtminstone en fördel.

Förlåt, men du verkar inte förstå poängen. Problemet är inte att man måste ha PSN-konto för att spela Playstation-utgivna spel på PC.

Problemet är att Sony beter sig som idioter med allt runtomkring. Man behöver inte ens ha ett PSN-konto för att spela Ghost of Tsushimas story -- tråden handlar on Sony och Ghost of Tsushima.

Trots det går Sony ut fem dagar innan release och avbryter varenda förbeställning från 177 regioner, även fast spelet inte kräver PSN. Och i vissa andra regioner kan man köpa spelet och spela storyn, men vill man spela multiplayer så måste man först köpa ett Playstation 5 för att kunna skapa ett PSN-konto.

Alldeles nyligen hade ju Sony dessutom planer på att radera massa köpta TV-serier från användare som hade betalat en jäkla massa pengar för att kunna titta på dessa. Sony ändrade sig tillfälligt, men det är bara ett av alla exempel på där Sony nästan är värre än Nintendo när det kommer till konsumenter.

Jag ser inte varför man bara "ska gå med på det" när Sony om och om igen visar att man inte borde. Och att vissa andra aktörer är nästan lika dåliga - det är inget argument.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Förlåt, men du verkar inte förstå poängen. Problemet är inte att man måste ha PSN-konto för att spela Playstation-utgivna spel på PC.

Problemet är att Sony beter sig som idioter med allt runtomkring. Man behöver inte ens ha ett PSN-konto för att spela Ghost of Tsushimas story -- tråden handlar on Sony och Ghost of Tsushima.

Trots det går Sony ut fem dagar innan release och avbryter varenda förbeställning från 177 regioner, även fast spelet inte kräver PSN. Och i vissa andra regioner kan man köpa spelet och spela storyn, men vill man spela multiplayer så måste man först köpa ett Playstation 5 för att kunna skapa ett PSN-konto.

Alldeles nyligen hade ju Sony dessutom planer på att radera massa köpta TV-serier från användare som hade betalat en jäkla massa pengar för att kunna titta på dessa. Sony ändrade sig tillfälligt, men det är bara ett av alla exempel på där Sony nästan är värre än Nintendo när det kommer till konsumenter.

Jag ser inte varför man bara "ska gå med på det" när Sony om och om igen visar att man inte borde. Och att vissa andra aktörer är nästan lika dåliga - det är inget argument.

Jag har egentligen inte försvarat någonting. Däremot förstår jag inte reaktionen eftersom det här är så vanligt på pc. Ni borde spela på konsol istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Jag har egentligen inte försvarat någonting. Däremot förstår jag inte reaktionen eftersom det här är så vanligt på pc. Ni borde spela på konsol istället.

När var sist du var tvungen att köpa en konsol för att kunna spela multiplayer på ett pc-spel?

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Jag har egentligen inte försvarat någonting. Däremot förstår jag inte reaktionen eftersom det här är så vanligt på pc. Ni borde spela på konsol istället.

Om och om igen missar du poängen fullständigt.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Jag är inte för nedladdning av spel.
Men i dessa lägen så skjuter dem sig själva i foten.
Och folk blir mer benägna att ladda ner än att köpa spelen.

Tycker utvecklare och utgivare skjuter sig själva i foten ganska ofta när det kommer till PC portar. Antingen så har de Denuvo som sinkar prestandan, dålig optimering, låser spelet till en klient (Epic tex),
Eller så gör de så här med korkade kontokopplingar.
Utvecklare och utgivare har så dålig verklighetsuppfattning när det kommer till sina kunder så man blir lite mörkrädd, förstår dom inte att ku mer dom trycker så får dom mer tryck tillbaka???

Visa signatur

"GET STRONG OR GET BENT!"