Utvecklare kör Windows 11 på Nintendo Switch

Permalänk
Melding Plague

Utvecklare kör Windows 11 på Nintendo Switch

Nintendos handhållna spelkonsol är ett populärt mål för olika hack och hemmabyggen. Nu har en utvecklare lyckats köra Windows 11, men snabbt går det inte.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nja. Känner inte att en virtuell maskin räknas som att köra på operativsystemet på hårdvaran ändå.

Kanske jag som är petig. Kan ha fel med. Men emuleras inte en del av hårdvaran i de flesta virtuella maskiner?

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Om virtuell maskin räknas så kan man ju köra alla operativsystem.

Permalänk
Medlem

Jag tror folk underskattar detta eftersom de tror att det är ungefär som att lädda ner virtualbox och köra det. Detta är nog inte riktigt så enkelt.

Permalänk
Medlem

I bland måste man göra saker bara för att man kan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Jag tror folk underskattar detta eftersom de tror att det är ungefär som att lädda ner virtualbox och köra det. Detta är nog inte riktigt så enkelt.

Sanning med modifikation. Qemu gör ju grovjobbet när du bootat till Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Jag tror folk underskattar detta eftersom de tror att det är ungefär som att lädda ner virtualbox och köra det. Detta är nog inte riktigt så enkelt.

Det riktigt trixiga var väl det andra gjort tidigare med Switchroot osv som fixar att man kan köra Fedora 39 på Switch, steget därifrån till att köra Windows 11 i QEMU/KVM känns närmare virtualbox-liknelsen.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det riktigt trixiga var väl det andra gjort tidigare med Switchroot osv som fixar att man kan köra Fedora 39 på Switch, steget därifrån till att köra Windows 11 i QEMU/KVM känns närmare virtualbox-liknelsen.

jo precis, qemu är ju "basic" när man väl redan kör linux. på samma sätt borde du kunna köra win11 på wii liksom. men kommer nog vara ännu smärtsamt slött. LOL.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Hur lyckas dom, det funkar ju inte ens på PC

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Asus B650E-F | 32GB G.Skill DDR5 6000MHZ | PowerColor Red Devil 7900 XTX OC | Fractal Design North | Noctua NH-D15 chromax | Corsair RM850e | Kingston Fury Renegade M.2 2TB