Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Azoicer:

Slänger in min fråga här.
NORDIC på qpads hemsida betyder det typiska svenska layouten fast med dansk/norska bokstäver också?

Stämmer.
Ser ut såhär:

Permalänk
Medlem

Utmärkt. Då funkar den om det blir så att jag väljer QPAD istället för Ducky sen.
Var tvungen att fråga så jag inte får något som jag kommer bli missnöjd med.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk

Tror ni att man skulle kunna modda ett mekaniskt tangentbord till ett tenkeyless? Alltså i stora drag såga bort den och löda om lite grejer så att det funkar?
Skulle vara häftigt!

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av addonadde:

Tror ni att man skulle kunna modda ett mekaniskt tangentbord till ett tenkeyless? Alltså i stora drag såga bort den och löda om lite grejer så att det funkar?
Skulle vara häftigt!

Det går, bara ta fram dremeln och skära loss den delen av PVBn du inte vill ha.
Se till att ha koll på var kontrollern är bara, och var alla ledare till kontrollern går, klipper du utan att kolla så kommer det kräva ganska mkt omdragning av ledare.

Permalänk
Skrivet av huttala:

Det går, bara ta fram dremeln och skära loss den delen av PVBn du inte vill ha.
Se till att ha koll på var kontrollern är bara, och var alla ledare till kontrollern går, klipper du utan att kolla så kommer det kräva ganska mkt omdragning av ledare.

Jo, tänkte att det borde gå att göra så. Synd att mitt Qpad mk-80 har hubben och allt på den sidan dock.

Permalänk
Medlem

Jag har funderat på att köpa razer lycosa mirror hos cdon.
Men förstår inte det står "Nordic layout" betyder det att det finns svenska ÅÄÖ knappar?

http://cdon.se/hemelektronik/razer_lycosa_mirror_keyboard_nor...

Edit: det står certified fot windows vista alltså programmen för tangentbordet, funkar den så på win7?

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Sh4dy:

Jag har funderat på att köpa razer lycosa mirror hos cdon.
Men förstår inte det står "Nordic layout" betyder det att det finns svenska ÅÄÖ knappar?

http://cdon.se/hemelektronik/razer_lycosa_mirror_keyboard_nor...

Bara så du vet är det väldigt icke mekaniskt..

Nordic betyder att det här danska/norska/svenska tecken på öäå, med andra ord inga konstigheter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fick precis mina keycaps från WASDkeyboards.com, fasen vad läckert CM Storm är i endast helblanka vita tangenter! Kom o tänka på att kompatibiliteten för olika keycaps/tangentbord saknas i guiden. Det kan vara värt att tänka på om man ändå ska köpa ett nytt tangentbord eller vill pimpa sitt nuvarande mekaniska, då utbudet för ersättningscaps är enormt! Kika på http://geekhack.org/showthread.php?30141-Keycap-Compatibility... , WASDkeyboards ska även börja sälja PBT caps i slutet av månaden (först i världen med ISO layout i PBT? )

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Stealthbomb:

Fick precis mina keycaps från WASDkeyboards.com, fasen vad läckert CM Storm är i endast helblanka vita tangenter! Kom o tänka på att kompatibiliteten för olika keycaps/tangentbord saknas i guiden. Det kan vara värt att tänka på om man ändå ska köpa ett nytt tangentbord eller vill pimpa sitt nuvarande mekaniska, då utbudet för ersättningscaps är enormt! Kika på http://geekhack.org/showthread.php?30141-Keycap-Compatibility... , WASDkeyboards ska även börja sälja PBT caps i slutet av månaden (först i världen med ISO layout i PBT? )

Det finns väldigt mycket man kan skriva i guiden, men har nu valt att försöka hålla nere på information då det kommer bli hur mkt som helst att skriva och läsa för folk som inte kan något från början. Ska man köpa keycaps så får man nog ta reda på om de passar till just det tangentbordet man äger.

Och jag har två set med ISO PBT caps..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

Fick precis mina keycaps från WASDkeyboards.com, fasen vad läckert CM Storm är i endast helblanka vita tangenter! Kom o tänka på att kompatibiliteten för olika keycaps/tangentbord saknas i guiden. Det kan vara värt att tänka på om man ändå ska köpa ett nytt tangentbord eller vill pimpa sitt nuvarande mekaniska, då utbudet för ersättningscaps är enormt! Kika på http://geekhack.org/showthread.php?30141-Keycap-Compatibility... , WASDkeyboards ska även börja sälja PBT caps i slutet av månaden (först i världen med ISO layout i PBT? )

Hade varit kul med lite bilder

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaZteR:

Jag beställde precis ett Swedish Realforce 88 45g. Har nästan fått lite ångest över att jag spenderade 2400kr på ett tangentbord. Förhoppningsvis håller det länge
http://www.keyboardco.com/keyboard_details.asp?PRODUCT=866

Har du fått hem bordet än? Vad tycker du om det?

Ska köpa ett likadant när jag får pengar hade jag tänkt

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Extrapaj:

Har du fått hem bordet än? Vad tycker du om det?

Ska köpa ett likadant när jag får pengar hade jag tänkt

Jag hade ett sånt, som jag sålde för ngn vecka sedan. Om du inte redan sett det på första sidan så har jag skrivit lite om det.
Och om du bara vill ha lite åsikter från andra personer förstår jag det, men tänkte bara upplysa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoBb3:

Hade varit kul med lite bilder


OfT: Skönt att brorsan numera inte använder min dator längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

http://forumbilder.se/images/f83201261722P36ba.jpg


OfT: Skönt att brorsan numera inte använder min dator längre.

Riktigt snyggt, svårt att hålla ut tills wasdkeyboards fixar PBT

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Har uppdaterat guiden med lite nya tangentbord som kommit till den svenska marknaden (ducky).

Har även införskaffat mig ett Noppoo Choc mini som jag ska skriva ett eller två ord om. Skaffade mig även ett Quick fire rapid som jag ska skriva lite om senare när det finns tid.

Såg en liten lustig sak med quick fire tangentbordet... Det är engelsk layout på 1234567890+´ knapparna, medan resten är svensk ISO, är det så för andra eller är det jag som fått ett tangentbord med produktionsfel?

Permalänk
Medlem

Tänkte höra här då.
Någon som vet någonstans där man kan beställa et Ducky Shine (blått) med svarta switchar, nordisk layout?

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Azoicer:

Tänkte höra här då.
Någon som vet någonstans där man kan beställa et Ducky Shine (blått) med svarta switchar, nordisk layout?

Finns nog inte, men vad är det för fel på lite rosa LED's?

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Finns nog inte, men vad är det för fel på lite rosa LED's?

Måste passa in till mitt färgtema. ^^

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Har uppdaterat guiden med lite nya tangentbord som kommit till den svenska marknaden (ducky).

Kommer det nån test av Ducky?
Jag har letat efter bilder på baksidan av dessa, men de har väl ingen USB-hub?

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Bopper:

Kommer det nån test av Ducky?
Jag har letat efter bilder på baksidan av dessa, men de har väl ingen USB-hub?

Test kommer om någon/några skulle sponsra med ett tangentbord. Tänker inte köpa ett ducky då jag börjar få lite väl många tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Test kommer om någon/några skulle sponsra med ett tangentbord. Tänker inte köpa ett ducky då jag börjar få lite väl många tangentbord.

Ok, jag förstår

Men Ducky är nästan i klass med Filco?

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Test kommer om någon/några skulle sponsra med ett tangentbord. Tänker inte köpa ett ducky då jag börjar få lite väl många tangentbord.

Sälja gammla, köpa nya!

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Bopper:

Ok, jag förstår

Men Ducky är nästan i klass med Filco?

Som jag förstått det ja, men sitter med ett quick fire tangentbord från CM nu och det är samma som Filco, så vill man komma billigt undan köper man ett sånt. Jag är riktigt nöjd med det jag har. Moddade dit röda switchar istället för svarta och det är hur fint som helst. Allt är exakt som på filcos tangentbord, utom PCBn som ser lite annorlunda ut, men den tittar man ju inte på så ofta.

Skrivet av HoBb3:

Sälja gammla, köpa nya!

Det är precis det jag gjort, men nu börjar det bli så att jag moddat lite väl mkt och inte orkar återställa alla tangentbord till orginalutförande, så vill inte sälja dom.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Jag har uppdaterat tråden med en liten genomgång av Quick fire rapid tangentbordet, och kan inte säga anant än att detta är det bästa tangentbordet på marknaden just nu, om man ska se till pris/prestanda iallafall. Det kostar bara 800kr och har samma byggkvalité som ett filco, med samma stabilisatorer som ett filco, skulle nästan kunna påstå att tangenterna är bättre byggda också, jag gillar dem bättre än vad jag gjorde på mitt filco tangentbord iaf.

Å andra sidan har jag bytt alla tangenter till PBT tangenter och plockat isär alla switchar så att det är Ghetto Red switchar på tangentbordet nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Jag har uppdaterat tråden med en liten genomgång av Quick fire rapid tangentbordet, och kan inte säga anant än att detta är det bästa tangentbordet på marknaden just nu, om man ska se till pris/prestanda iallafall. Det kostar bara 800kr och har samma byggkvalité som ett filco, med samma stabilisatorer som ett filco, skulle nästan kunna påstå att tangenterna är bättre byggda också, jag gillar dem bättre än vad jag gjorde på mitt filco tangentbord iaf.

Å andra sidan har jag bytt alla tangenter till PBT tangenter och plockat isär alla switchar så att det är Ghetto Red switchar på tangentbordet nu.

Synd bara att det inte finns med mx brown i sverige ännu...någon som har koll på vilka som är distributör för dessa i sverige? Vore intressant att få veta när/om de dyker upp med svensk layout...

Permalänk
Medlem

Intessant och ingående guide, men jag måste fråga vilka tangentbord du slet ut på mindre än ett år innan du gick över till mekaniska? Har själv ett vanligt "sax"-tangentbord (Logitech Ultra-X Flat) som har använts flitigt dagligen i 2½ år, inget som helst märkbart slitage eller några fel. Har ett mekaniskt tangentbord till en annan dator än min WS, och man märker ju tydlig skillnad i känslan på knapparna men "bättre"? Skriver snabbare på ett med sax-switchar och lågprofil om något. Sen är det väl ett härligt klick och skön känsla i det mekaniska men det är ju mer karaktäristik än prestanda.

Hela grejen med att mekaniska tangentbord är det "bästa" och det "som man ska ha" numera känns lite löjlig om jag ska vara ärlig, för ett par tre år sen existerade ingen riktig marknad för det mer än några få IBM Model M-entusiaster osv, men numera är det plötsligt "cherry-switchar" i massa olika färger och massa nya aktörer på marknaden som säljer högst ordinära tangentbord för fyra+ gånger priset som registrerar hundra tangenter samtidigt. Gaming? Spelar och har spelat många spel i de flesta genrer, inga problem alls med vanliga icke-mekaniska tangentbord. Hållbarhet? Håller ett tangentbord för 225:- i fem år innan man får köpa nytt så ska väl då ett för 900:- hålla i mer än tjugo? Vilket det säkert gör, men det känns inte som vad det hela går ut på. "Varför ska du använda mekaniska tangentbord?", jag undrar fortfarande... Övertyga mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Jag hade ett sånt, som jag sålde för ngn vecka sedan. Om du inte redan sett det på första sidan så har jag skrivit lite om det.
Och om du bara vill ha lite åsikter från andra personer förstår jag det, men tänkte bara upplysa.

Alltid kul med lite fler personliga erfarenheter

Fått hem mitt bord nu iaf och jag tror att jag hittat bordet jag tänker stanna vid, känns som en blandning mellan ett grymt membranbord och ett mekaniskt, älskar det

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av WaR:

Intessant och ingående guide, men jag måste fråga vilka tangentbord du slet ut på mindre än ett år innan du gick över till mekaniska? Har själv ett vanligt "sax"-tangentbord (Logitech Ultra-X Flat) som har använts flitigt dagligen i 2½ år, inget som helst märkbart slitage eller några fel. Har ett mekaniskt tangentbord till en annan dator än min WS, och man märker ju tydlig skillnad i känslan på knapparna men "bättre"? Skriver snabbare på ett med sax-switchar och lågprofil om något. Sen är det väl ett härligt klick och skön känsla i det mekaniska men det är ju mer karaktäristik än prestanda.

Hela grejen med att mekaniska tangentbord är det "bästa" och det "som man ska ha" numera känns lite löjlig om jag ska vara ärlig, för ett par tre år sen existerade ingen riktig marknad för det mer än några få IBM Model M-entusiaster osv, men numera är det plötsligt "cherry-switchar" i massa olika färger och massa nya aktörer på marknaden som säljer högst ordinära tangentbord för fyra+ gånger priset som registrerar hundra tangenter samtidigt. Gaming? Spelar och har spelat många spel i de flesta genrer, inga problem alls med vanliga icke-mekaniska tangentbord. Hållbarhet? Håller ett tangentbord för 225:- i fem år innan man får köpa nytt så ska väl då ett för 900:- hålla i mer än tjugo? Vilket det säkert gör, men det känns inte som vad det hela går ut på. "Varför ska du använda mekaniska tangentbord?", jag undrar fortfarande... Övertyga mig!

Jag hade Logitech ultra flat X.. Sedan köpte jag diverse razer tangentbord.

Och skriver du snabbare med saxswitchar så har det antagligen att göra med att du är van med dom, grejen med mekaniska switchar är att det inte finns något gummi som slits ut med tiden, membran switchar blir trögare med åren, och tangenterna du använder flitigt slits ut snabbare och får en annan karaktär. Med mekaniska tangentbord har du samma karaktär tills switchen dör.

Och har du inte märkt av några problem med ett ultra flat X tangentbord när du spelar så har du tur, vissa kombinationer runt wasd klustret fungerar inte, för mig blev det att jag inte kunde göra vissa spells i WoW medans jag hade push to talk intryckt (caps lock).

Men gillar man något så gör man det, säger inte att mekaniska tangentbord gör dig till en bättre skribent, eller gamer för den delen, men gillar man mekaniska tangentbord så gör man. Det har inte blivit en så stor grej av det bara för att det är hypat, utan folk gillar faktiskt känslan i att ha en fjäder som motstånd istället för en gummibubbla.

Skrivet av Exiphi:

Alltid kul med lite fler personliga erfarenheter

Fått hem mitt bord nu iaf och jag tror att jag hittat bordet jag tänker stanna vid, känns som en blandning mellan ett grymt membranbord och ett mekaniskt, älskar det

Gött! Inga fel alls på topre, själva tangentbordet är ju hur bra som helst, sen är det ju bara personlig preferens man går efter när det gäller switcharna.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Bytte ut alla caps på mitt Quick fire till Cherry PBT caps. Det blev riktigt bra, nu ska man bara få space att passa också.

Skulle dock vilja att chassit till tangentbordet är svart istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Bytte ut alla caps på mitt Quick fire till Cherry PBT caps. Det blev riktigt bra, nu ska man bara få space att passa också.

Skulle dock vilja att chassit till tangentbordet är svart istället.

http://i.imgur.com/D0t9s.jpg

Jo dom tar in det gamla möget och inte det nyare quickfire rapid red edition ;/

Det var det som skulle släppas först med nordic layout sa CM.
Har ju dock bara röda brytare men sexigare