Destiny: Rise of Iron med Geeks Gaming

Permalänk
Relik 📜

Destiny: Rise of Iron med Geeks Gaming

Det kan för många liknas vid att svära i kyrkan, men förutom PC kan man även spela på konsol. En titel som huses där är Destiny, som idag utökas via expansionen Rise of Iron. Undertecknad samt SweClockers kära chefredaktör Jacob är sedan tidigare Destiny-spelare, och tänkte därför omgående ge oss ut i en ny omgång sannolikt väldigt ostig story.

https://www.twitch.tv/geekslive/v/90431172

Givetvis ska äventyret strömmas också, via välbekanta kanalen Geeks Live. 20:00 drar vi igång, plus/minus några minuter för sannolikt teknikstrul. Som vanligt finns det alla möjligheter att hänga med i chatten, där vi ska göra vårt bästa för att ha koll vid sidan av allt pangande.

Mycket nöje, och var snälla mot konsolerna!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Hade varit otroligt kul om det inte vore för den där 10%-buggen på PS4. Har laddat ner hela spelet, var t o m inne imorse, sen kom jag hem idag och fastnar på 10% av 104MB hela tiden, spelar ingen roll vad man gör. Bungie är knäpptysta i vanlig ordning. Inte spelat Destiny på över 1,5 år men suget är helt borta nu igen.

Permalänk
Medlem

Destiny är i min mening ett mycket kul spel i co-op, men framförallt PvP.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Tyckte det var trevligt men vore bra om någon visste nått om Lore. Jag fattade typ båda.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Hzup:

Tyckte det var trevligt men vore bra om någon visste nått om Lore. Jag fattade typ båda.

Problemet enligt mig är bland annat att lore inte finns på ett vettigt sätt. Som Jacob var inne på i diskussionen, redan i ursprungliga Destiny tappade Bungie bollen vilket gör att grundförståelsen uteblir även för de som spelar. Sedan har de byggt på med DLC och extramaterial, men någonstans saknas en röd tråd med vettiga förklaringar till vad som pågår. Cintematics och liknande blir mest en festival av ostighet, snarare än rimliga segment för att få med spelarna på tåget.

Mycket förklaras via spelets Grimoire-kort, vilka inte går att läsa ingame vettigt (alls?). Man "förväntas" alltså sitta externt och plöja dessa, vilket i ärlighetens namn få eller inga gör. Utan den datan saknas grundläggande pelare, som typ "vad är The Traveller?", "vad är The Darkness?". De duckar aktivt dessa frågor, blir bara någon form av standard Star Trek-story utdragen till lång speltid.

Eller som nu i Rise of Iron, en hel del nya tillskott som åter saknar ordentlig förankring. Vi har SIVA som tydligen inte är rimlig och har varit där sedan mänsklighetens Golden Age, sedan har vi själva Iron Lords som fanns före Guardians. De ville använda SIVA till bra saker, men allt gick åt pipan. Rasputin är med en hel del också. Mycket mer än så får vi inte riktigt veta inom ramen för storyn i spelet, utan det krävs externa källor får att få ihop bitarna ordentligt.

Kort och gott, jag gillar Destiny som tidsfördriv när jag inte orkar eller vill engagera mig. Däremot tycker jag story- och lore-biten i stort är kass, med ett fåtal ljusglimtar i vissa sidospår. Respekterar såklart att andra tänker annorlunda där, och ni får gärna utbilda mig i alla fantastiska vinklar jag lyckats missa.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Tyckte det var trevligt men vore bra om någon visste nått om Lore. Jag fattade typ båda.

Tja inte mycket att fatta, denna video från spelet summerar typ allt man behöver veta

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.