Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

Snabbare laddning hemma är aldrig fel. Du kanske kommer hem med lite laddning och kommer lite senare på att du måste iväg i något ärende. Då har bilen redan laddats på med några mil. Kan ju också vara något akut...
Själv brukar jag alltid stanna till och ladda upp bilen lite på en snabbladdare innan jag åker hem om jag har låg batterinivå, för att kunna åka de milen jag har till t.ex. sjukhuset, om det skulle behövas. Handlar om säkerhet...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Snabbare laddning hemma är aldrig fel. Du kanske kommer hem med lite laddning och kommer lite senare på att du måste iväg i något ärende. Då har bilen redan laddats på med några mil. Kan ju också vara något akut...
Själv brukar jag alltid stanna till och ladda upp bilen lite på en snabbladdare innan jag åker hem om jag har låg batterinivå, för att kunna åka de milen jag har till t.ex. sjukhuset, om det skulle behövas. Handlar om säkerhet...

Det är det här som är grejen, den ENDA laddningen du verkligen måste, måste ha hemma är till närmaste snabbladdare! Så bor du i en stad behöver du inte mycket i batteriet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Det är det här som är grejen, den ENDA laddningen du verkligen måste, måste ha hemma är till närmaste snabbladdare! Så bor du i en stad behöver du inte mycket i batteriet...

Fast det är ju också en ganska förenklad bild. Dels så är det ju aldrig bra att komma fram till en snabbladdare utan ordentlig förvärmning, laddhastigheten kan bli otroligt dålig. Sen kan man ju ha annat att göra, som gör att man inte har tid att spendera en timma på att åka och ladda. Framförallt som @DaBone nämner så kan det ju vara en nödsituation också, man kan ju inte riktigt tänka att man ska stanna och snabbladda på vägen till sjukhuset...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Fast det är ju också en ganska förenklad bild. Dels så är det ju aldrig bra att komma fram till en snabbladdare utan ordentlig förvärmning, laddhastigheten kan bli otroligt dålig. Sen kan man ju ha annat att göra, som gör att man inte har tid att spendera en timma på att åka och ladda. Framförallt som @DaBone nämner så kan det ju vara en nödsituation också, man kan ju inte riktigt tänka att man ska stanna och snabbladda på vägen till sjukhuset...

Fast... du kommer ändå aldrig kunna ladda lika snabbt hemma som med en snabbladdare? Och i scenariot "jag kom precis hem från en långkörning som tömt batteriet" så bör förvärmning kunna användas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Fast... du kommer ändå aldrig kunna ladda lika snabbt hemma som med en snabbladdare? Och i scenariot "jag kom precis hem från en långkörning som tömt batteriet" så bör förvärmning kunna användas.

Såklart inte. Men det är enorm skillnad att exempelvis köra 1 fas 10A, eller 3-fas 16A (eller mer). Om du precis kommer hem från en långkörning är batteriet sannolikt inte alls redo för snabbladdning, om man inte aktivt navigerat till en snabbladdare (och då förvärmt batteriet). Lägg där kanske till scenariot att du varit hemma i en timma eller två, så batteriet svalnat, när du inser att du behöver åka. Det är i så fall betydligt smartare att som @DaBone säger navigera till en snabbladdare på vägen hem, och stanna där i 5 minuter för att få upp en 10-20%. När jag hälsar på mina föräldrar brukar jag stanna på en snabbladdare i stan innan jag åker hem till dem, precis som DaBone säger, bara så jag får upp lite marginal ifall man vill/behöver ut och åka innan bilen hunnit ladda (de har ingen laddbox, så det är långsam laddning som gäller).