Guide: Skapa ditt eget privata moln med Qnap NAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Molnet är ett lika dåligt obeskrivande överanvänt förstört ord som AI är. Det säger ingenting om vad det är eller hur det används.

Det är lite det som är poängen med "molnet". Med molnet är själva hårdvaran bortabstraherad så att du som använder tjänsten inte behöver bry dig om den. Det är därför man ritar dem som ett "moln" i nätverksdiagram m.m. Man bryr sig inte om *hur* tjänsten fungerar, bara att den finns.

Även om du har flera NASar på olika ställen är det du själv som måste åka runt och fixa med hårdvaran hos kompisar/föräldrar o.s.v. där de står. Du kan inte bara logga in i ett webb-GUI och automagiskt tilldela mer diskutrymme när det blir fullt. Du måste fysiskt åka dit och installera en större hårddisk. Samma om en hårddisk går sönder.

Men det betyder givetvis inte att *ingen* vet vad det är för hårdvara och hur den fungerar i molnet. Även AWS och Azure består ju i grunden av datorhallar med fysiska servrar och hårddiskar som verkliga personer kommer åt fysiskt. Så man skulle väl kunna säga att ett "privat moln" som du själv satt upp åt släkt och vänner är ett moln sett ur deras perspektiv, medan du själv är molnleverantör. De synkar bara upp sina filer och behöver inte bry sig om ifall hårddisken är på väg att bli full eller en disk i arrayen har kraschat o.s.v.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Jag känner bara att vi borde pusha för att gå tillbaka till när ett moln var ett moln. Det kunde vara ett regnmoln och det var mindre roligt, ett skönt moln som erbjöd en stunds svalka från en glassade sol eller ett fluffigt figurliknande moln som gjorde en lite sådär småglad för det såg ut som en pingvin.

Jag är trött på att förklara för mindre tekniska människor att molnet inte är massor information som lagras i luften. Det är gått ett decennium och folk fattar fortfarande inte.

Vi använda de faktiska begreppen som man använder i industrin utanför allt mumbo-jumbo som marketing människorna sålt, som faktiskt beskriver vad det är. On-demand computing som generellt begrepp eller mer specifikt IaaS, PaaS och SaaS beroende på vad man syftar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Det är lite det som är poängen med "molnet". Med molnet är själva hårdvaran bortabstraherad så att du som använder tjänsten inte behöver bry dig om den. Det är därför man ritar dem som ett "moln" i nätverksdiagram m.m. Man bryr sig inte om *hur* tjänsten fungerar, bara att den finns.

Även om du har flera NASar på olika ställen är det du själv som måste åka runt och fixa med hårdvaran hos kompisar/föräldrar o.s.v. där de står. Du kan inte bara logga in i ett webb-GUI och automagiskt tilldela mer diskutrymme när det blir fullt. Du måste fysiskt åka dit och installera en större hårddisk. Samma om en hårddisk går sönder.

Men det betyder givetvis inte att *ingen* vet vad det är för hårdvara och hur den fungerar i molnet. Även AWS och Azure består ju i grunden av datorhallar med fysiska servrar och hårddiskar som verkliga personer kommer åt fysiskt. Så man skulle väl kunna säga att ett "privat moln" som du själv satt upp åt släkt och vänner är ett moln sett ur deras perspektiv, medan du själv är molnleverantör. De synkar bara upp sina filer och behöver inte bry sig om ifall hårddisken är på väg att bli full eller en disk i arrayen har kraschat o.s.v.

Om "molnet" betyder att hårdvaran är bortabstraherad så man som användare av tjänsten inte behöver veta om den, ja då finns det många äldre tjänster som matchar det.
- Telefoner. Du ringer ett nummer men har ingen aning om var eller hur mottagaren svarar. Kanske tom är en telefonsvarare. Är ringa med telefoner en molntjänst?
- Brev. Du lägger ett brev på brevlådan och har ingen aning om hur den levereras eller hur mottagarens brevlåda ser ut. De kanske till och med har adressändrat så att brevet hamnar någon annanstans. Förr i tiden så kunde du skriva fel adress men Posten levererade till rätt person ändå. Är posten en molntjänst?
- All IP-trafik. Du vet inte var den hamnar, du skickar bara iväg paketet in i sladden och hoppas att den hamnar rätt. Är IP molnet? Dynamisk DNS, gör det vanliga datorer bakom dynamiska IPn till molnservrar?

Nja. Det blir lite löjligt tycker jag. Allt som har med att du inte vet var mottagaren är kan då kallas molnet. Det förlorar sin poäng när ser blir så brett. Kan vi inte bara kalla det "uppkopplad" för det är väl det det är?

Permalänk
Medlem

Qnap - hur länge fungerar de?

Köpte en qnap typ TS109 ii för en massa år sedan. Förutom att den var ganska slö, typ 10 Mbit reell överföringshastighet och hade buggar i programvaran som aldrig åtgärdades, så slutade qnap uppdatera mjukvaran/operativsystemet ganska kort efter mitt köp.
Den fullt fungerande mackapären blev till skrot nästan direkt🥲

Av princip försöker jag köpa kvalitet som håller att användas länge. Qnap-burken visade sig inte vara en sådan produkt…, mest på grund av att qnap slutade uppdatera mjukvaran.

Numera kör jag unRaid. Det har varit en bra mycket bättre upplevelse!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Jag har Synology och har givit upp på mobilsynk. Dom har tre olika appar/lösningar för fotosynk och alla har helt jävla usla reviews på Play Store (av god anledning). Nu senast bytte jag till Synology Moments från DS Photo. Uppladdning av nya foton fryser varje gång. Kontaktar support, efter fyra vändor med felsök så konstateras att appen endast stödjer Android 10 och uppåt (trots att det stod Android 8 i Play Store). Samma gäller deras tredje och senaste tjänst Synology Photos. Man kan inte heller fritt välja vilken folder man vill spara sina foton i, vilket är ett generellt störningsmoment med Synology och deras tjänster. *end rant*

Nu har jag som sagt givit upp på och är tillbaka på OneDrive och använder endast NAS:en som storage för filmer/serier och backup.

Jag kör OneDrive (efter att google flyttade foton från Google Drive) och sedan kör jag Cloud Sync på Synologyn som syncar åt ett håll (nedåt) OneDrive och Google Drive. Fungerar smidigt.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts