Unboxing och recension av Aliexpress 6-port i7-1165G7 brandvägg/router

Permalänk
Medlem

Unboxing och recension av Aliexpress 6-port i7-1165G7 brandvägg/router

Tänkte om någon var intresserad av att veta mer om dessa noname produkter från aliexpress.
Försökte hitta info om denna modell innan jag köpte men kunde inte hitta något.
Det är 11:e generationens Intel mobila cpu:er som används.
Jag köpte från den här säljaren.
https://www.aliexpress.com/item/1005003526579084.html?spm=a2g...

Priset när jag beställde var 550 dollar inkl frakt för konfigurationen med 16Gb ram, 256Gb ssd och i7:an.
Jag beställde den 29 mars och paketet låg i brevlådan idag den 25 april.

Man kan ju lika bra bygga nåt eget billigare och säkert bättre men WAF-faktorn på det är inte hög. Vi har ett litet "mediaskåp" där nätverk från hela huset är dragit till och där gateway till fiber sitter.
Denna lilla dator är allt jag får plats med. Sen ska det in 16-portars switch också så det blir snabbt fullt.

Postnords hantering lämnar mycket att önska. Jag kunde följa paketet till nederländerna och sedan in till sverige där det stod att det tullklarerades i en vecka drygt. Sen ingen info.
Jag hade läst att man kunde spamma deras betala-för-moms-sida och se om den dök upp där. Vilket den gjorde efter tre dagar. ingen uppdatering på paketet eller sms att man skulle betala momsen och avgifterna så det var kanske bra att man låg på, annars hade dom väll skickat tillbaka det till kina.
Efter jag betalt kom det veckan därpå utan uppdatering i spårningen. Stod bara levererad till brevlåda helt plötsligt. Men jag är glad att den kom fram. Jag har aldrig handlat något så dyrt från kina. Jag var beredd på att betala all moms, tull och punktskatt för varan som en router/brandvägg är klassad som men kinagubben hade en annan uppfattning om vad en korrekt tulldeklaration var för denna vara, det är allt jag har att säga.

Jag har aldrig bäddat in bilder förut trots min långa tid här på Swec, så jag testade med gdrive. Det verkade inte funka så här är länkarna, och dom funkar i alla fall.
EDIT: Testat ladda upp dom på annat ställe. nu ska det funka. yay.

Vad som finns i paketet

Öppnat upp. Säljaren skrev att dom bara använde välkända märke på ssd och minne. Vi får väll se, jag är tveksam för det priset.

En minnessticka, men det finns plats för två. Hade sett lite andra modeller från föregående år som bara hade en SODIMM plats så det var en trevlig upptäckt.

m-sata SSD:n. jag kan inte utläsa vad det är för nåt. Hoppas den funkar.

Läste att andra modeller gått varmt och att kylpastan inte var den bästa så jag tänkte jag bytar den på en gång. Men vilken upptäckt. Kylpasta och pad. Tror inte det är bättre. Var tveksam om chassit och kylplattan skulle passa utan pads men det ser ut som det gör det.

[/img]https://ibb.co/PGXsbzC]

Så nu undrar jag vilka sorts benchmarks och tester hade ni varit intresserade av att se? Kan ju installera windows och köra lite tester där även om det inte är syftet med denna maskin. Har inte så mycket koll på linux och deras prestandaprogram men vill någon se det så kan jag göra det också.

Syftet för min del är att använda den som OPNsense brandvägg med ett par VPN tunnlar både som server och klient.
Wireguard testade jag precis att köra som protokoll på mina enheter och blev överraskad av hur mycket snabbare och mindre resurskrävande det var både på mobil och pc (windows, PIA).

OK, uppdaterar tråden lite. Installerade windows för skojs skull. Körde lite cinebench med lite temp-övervakning.

Bios är AMI från 2021 och där finns allt man kan tänka sig. Allt är upplåst och du kan konfigurera vad du vill på gott och ont. Jag har väll inte 100% koll men jag googlar mig fram.

Här är första körningen med inställningar i bios enligt säljarens rekomendationer.

Tyckte det var i långsammaste laget och pillade lite i bios för cpu volt och boost. Fick bara med en 65w adapter så jag ville inte överskrida den. Det fläktlösa chassit hade inte klarat av det heller och den hade throttlat. Kanske väljer att ändra lite till senare men jag tror inte opnsense med ett par vpn-tunnlar kräver allt denna processorn ger i nuläget.

Temp under körning här. Bios har inställning att sänka hastighet vid 87 grader tror jag det stod i bios..

EDIT: kunde inte motstå. Ändrade lite till. Eftersom jag satte effektbegränsning på 65w så verkar det vara den som styr mina biosändringar. Ändrar jag den till 90w så blir det rätt bra fart på den men temp-limit utlöser och den klockar ändå ner. strömadaptern som följer med är väll i tveksam kvalitet, den väger typ inget. Den blir inte så varm vid användning men jag tänker att jag bytar ut den så småningom.

bilder funkar inte
Visa signatur

Main: Asus Zpehyrus G14; 6800HS, RX6800s, 48gb ram
Server: B460m, 10600K, 64gb ram, P2000, 2x14TB, 2x1TB NVME

Permalänk
Medlem

Har lite att göra på jobbet så fixade dina bilder. Du kan ju kolla min kod eller läsa här där jag hittade lösningen. http://languagelassi.blogspot.com/2020/04/host-static-images-...

Tog bort bilderna för att minska ner tråden, TS har löst det.
Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Tackar för det. Lärt mig nåt nytt.

Visa signatur

Main: Asus Zpehyrus G14; 6800HS, RX6800s, 48gb ram
Server: B460m, 10600K, 64gb ram, P2000, 2x14TB, 2x1TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av KLET:

Tackar för det. Lärt mig nåt nytt.

Mjo google drive är lite kinkig med hotlinking. Det är bättre att använda någon tjänst mer gjord för det like imgur eller bildtagg.

Finns risk att bilderna inte laddas sen för att för många försöker och google då spärrar det.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Laddat upp på nytt imgBB. får se hur länge dom ligger uppe.

Visa signatur

Main: Asus Zpehyrus G14; 6800HS, RX6800s, 48gb ram
Server: B460m, 10600K, 64gb ram, P2000, 2x14TB, 2x1TB NVME

Permalänk
Medlem

Körde lite tester i windows.

Visa signatur

Main: Asus Zpehyrus G14; 6800HS, RX6800s, 48gb ram
Server: B460m, 10600K, 64gb ram, P2000, 2x14TB, 2x1TB NVME

Permalänk
Medlem

Utrustningen är säkert rätt bra, inte för det.
Men är det inte lite väl dyrt & kraftfullt för en router/brandvägg?

Kollade själv också lite på sådana mer rejäla saker när jag skulle byta ut routern, men hittade istället denna.

Nu kör jag visserligen inte en massa VPN-tunnlar (än) el ett större antal klienter, men den verkar klara sig rätt bra och knappt belastas alls när jag provat hämta många saker samtidigt osv.

Permalänk
Medlem

Du har helt rätt såklart. Det hade säkert räckt men jag var sugen att laborera lite med OPNsense och köra en plugin som heter sensei, tre vpn-tunnlar. Sensei krävde lite mer av processorn stod det så jag säkrade upp. Jag har garanterat köpt onödigt dyr utrustning.

Visa signatur

Main: Asus Zpehyrus G14; 6800HS, RX6800s, 48gb ram
Server: B460m, 10600K, 64gb ram, P2000, 2x14TB, 2x1TB NVME