Deklarera förlust vid Coinbränning eller NFTbränning?

Permalänk
Medlem

Deklarera förlust vid Coinbränning eller NFTbränning?

Kan man deklarera förlust (dvs värde 0kr) för en Kryptovaluta eller NFT som brännts?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanxion:

Kan man deklarera förlust (dvs värde 0kr) för en Kryptovaluta eller NFT som brännts?

Jättebra fråga. Rent spontant måste jag säga att jag faktiskt inte vet.
Det vi vet är att bara för att man har blivit av med en kryptotillgång och inte fått någon ersättning för det betyder det inte att man alltid kan göra ett förlustavdrag för den/dem. Detta gäller t.ex. om man har tappat bort sin privata nyckel eller om man har hållit kryptovalutor på en börs som sedan har blivit hackad. Då får man alltså inte säga att man har sålt dem för 0 kr.

Har man däremot sålt dem för en struntsumma så tror jag det är helt korrekt och rätt att deklarera den förlusten. Så ett sätt som jag tror är okej är att helt enkelt sälja dina NFTs och kryptovalutor till en kompis för ett öre styck (eller mindre såklart) så kan kompisen sedan bränna dem. Kompisen får ju köpt dem i princip gratis och behöver alltså inte skatta för det och du kan dra av maximalt för det (dvs få tillbaks 21% av förlusten om jag kommer ihåg rätt).

Jag tror att detta är okej. Att däremot bränna dem direkt och hävda att man har sålt dem för 0 kr känns svårare att motivera om man läser på skatteverkets hemsida