Internetoperatörer tvingas blockera piratsajter

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det där är samma dumargument som används mot kontanter. "Folk gör olagligheter med dom, så förbjud dom."

Människor har alltid haft olika betallösningar även innan mynt uppfanns, i spel som Fallout används t.ex kapsyler.
Anonymitet är essentiellt för att hålla olika dystopiska framtidsscenarion stångna.
Kan man inte köpa tomater anonymt så kan butiken sätta olika pris på tomaterna beroende på kön, ras, boplats, ålder etc.
Det kommer inte ske över en natt, men det leder garanterat åt det hållet.

det är redan en verklighet idag du nekas köpa mat o använda buss i kina om du är kritisk mot regeringen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överkill:

Är väl inte tillverkningen utan distributionen han menar. ICA säljer inte enbart ICAs egna varor. Du kan faktiskt hitta det mesta där.

Spotify exempelvis.

Har letat men kan inte hitta Spotify på ICA....!? 🤔

On a serious note... Håller med, ur ett kundperspektiv vore det guld att kunna välja och vraka mellan olika titlar utan att betala för femtioelva olika abonnemang. I realiteten kommer det dock aldrig att fungerar. Det är alltför många tekniska, juridiska och monetära hinder som måste överbryggas.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Har letat men kan inte hitta Spotify på ICA....!? 🤔

https://www.ica.se/appar-och-tjanster/service-i-butiker/digit...

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Har letat men kan inte hitta Spotify på ICA....!? 🤔

On a serious note... Håller med, ur ett kundperspektiv vore det guld att kunna välja och vraka mellan olika titlar utan att betala för femtioelva olika abonnemang. I realiteten kommer det dock aldrig att fungerar. Det är alltför många tekniska, juridiska och monetära hinder som måste överbryggas.

Ja kanske. Samtidigt lyckades man väl rätt bra att baka in allt i ett i musikstreamingplattformarna. Fast ja - det är en "viss" skillnad i produktionskostnader för serier och filmer jämte ett musikalbum. I get it ;).
Eller det är det jag inte ens gör. för komplext haha.

Jag tänker mig att det finns en liten skillnad till - som ändå kan vara av ganska stor betydelse.
För musik hade det inte riktigt gått att byta tjänst var tredje minut - alltså mellan låtarna. En gemensam plattform blir i det närmsta ett måste för att det ska fungera bra som musiktjänst.

Det är visserligen störigt att behöva byta plattform mellan filmer också - men det är iaf görbart. Så det finns en möjlighet för kunderna att kolla på serier/filmer i olika appar även om det uppenbarlgen skapar en del irritation.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

Linux ISOs.

Haha, det låter safe 😂

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SirMacke:

Lägga tid och pengar på detta kan dem, men att fixa EN streamingtjänst för allt man vill se, nää.
Klart man ska betala för 5 olika tjänster samtidigt, minst.

Nog för att det är mer praktiskt med 1 tjänst för att slippa hoppa emellan, men är det verkligen där skon klämmer? Jag tror inte du hade betalat 500:- i mån för 1 tjänst där allt fanns.

Streamingtjänster är till sin natur idioti, för man betalar inte för konsumtion utan tillgång. För någon som ser 1 film varje kväll är 500 i mån billigt. För den som bara har tjänsten och vill se nåt kanske nån gång är det dyrt. Hur ska bolagen hitta ett pris som passar alla? Omöjligt.

Det vettiga vore att ha 1 tjänst där du helt klassiskt hyr och betalar för det du vill se. 1 avsnitt från ny serie 10 kr, från gammal serie ?? Kr, ny film säg 40 kr, gammal ?? Osv.

Permalänk
Medlem

Detta känns väldigt år 2005. Till med min farfar vet hur VPN numera fungerar.

orka lixom...

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Samtidigt lyckades man väl rätt bra att baka in allt i ett i musikstreamingplattformarna.

Spotify har gjort ett hästjobb med att få med "allt" , men inte ens Spotify är helt allomfattande... Jag saknar en hel del själv.

Mycket från Rosa Honung lyser med sin frånvaro, bland annat Tredje Könet och Sabotage 81 finns inte alls på Spotify.

Sen finns där vissa artister med stora luckor, som exempelvis Son Kite och Ticon vars tidiga alster släppta på Digital Structures saknas.

Vill jag höra detta får jag gräva i LP/CD-högarna eller någon gammal dammig hårddisk från millennieskiftet.

Permalänk

Finns de nånstans att läsa vilka fler sidor de gäller, ifall man missst nån

Permalänk
Testpilot
Skrivet av medbor:

Vad förhindrar dem att stoppa in helt orelaterade hemsidor i listorna? Vem bestämmer vad som är en piratsajt? Blir lite äcklad när folk utan teknikkunnande ska bestämma sånt här

Det är precis detta som oroar mig mer än något annat.

Det borde tämligen finnas med i dessa domar att om upphovsrättsmaffian fifflar med listorna och begär blockering utanför originella domen, då ska det bli böter för dem.

Men det blir det såklart inget av.. Blir väl ISP:na som får vetta listorna och sedan motsätta sig och riskera böter och en runda till i domstolen — utan risk för maffian.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk

Även om man använder de här sidorna, är det inte bara att byta DNS till Cloudflares eller Googles?

Visa signatur

NetSurfer



Permalänk
Medlem
Skrivet av NetSurfer:

Även om man använder de här sidorna, är det inte bara att byta DNS till Cloudflares eller Googles?

Jo...

Permalänk
Avstängd

Detta visar med tydlighet att makten inte klarar sänka piratsajterna och istället går på operatörerna, väldigt fegt och fult.
Operatörerna ska bara leverera ren uppkoppling, vad som finns långt därefter är inte deras ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Ännu en produktiv dag!

Måste vara nå boomerkorståg mot piratkopiering, piratebay är ju i högsta grad dött och ersatt av bättre alternativ?

Nu håller jag ju visserligen med om att det för det mesta finns publika bättre alternativ, som man väl inte får länka till här, men det verkar som att TPB ibland fortfarande har lite bredare utbud av främst äldre saker, har jag hört.
Jag antar att förbudet kan utvidgas efter behov, och att blockeringen inte heller behöver ske via DNS - även om det kanske är troligt.

Sedan är ju Sverige ett land med väldigt hög täckning av Spotify, Netflix, etc, i många länder frodas kopieringen och piratstreaming då färre har råd med legala tjänster. Jag tror den här typen av signalpolitik faktiskt minskar medelsvenssons kopiering. Det är inte kul att läsa om att Telia etc skickar ut kravbrev kors och tvärs, även om det är bara är att slänga utpressningsbreven i soptunnan.

För egen del betalar jag för Netflix, Spotify, Amazon Prime video nånting, har haft Viaplay, det ena med det andra, men just FILMER är det sjukt dåligt utbud på. Kommer knappt ihåg när jag såg en FILM streamat, minns bara att när vi skulle se en viss barnfilm hann den försvinna från streamingtjänsten innan vi kom till skott så medan barnens tårar sprutade fick jag lösa filmen på annat sätt.

Innan jag blev förälder hade jag tid att se på mycket film, så runt 2008 (+/- några år) hade jag "maxabonnemanget" på Lovefilm; de hade mycket bättre utbud av främst äldre film än dåtida trackers och DC-siter jag hade tillgång till. Sedan tog streamingen död på Lovefilm tyvärr, eller snarare, Amazon köpte upp och la ner.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk

Lika snabbt som en sida plockas ner ploppar femtio nya upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Det verkar som att de ska rätta sig efter listor från filmbolagen nu när jag kikar igen, men det lär ju bli en omständlig process hur man än vrider och vänder på det.

Så då är det långt ifrån omöjligt att de ibland gör fel, så att felaktiga sidor blir blockerade. Alternativt öppnar det upp för korruption om någon "ger en slant under bordet" för att få domän x i en lista med kanske 100st legitima domäner att blockera, så att det blockeras felaktigt.

Så ISPs måste ändå kvalitetskontrollera de listor de får, de kan inte bara "carte blanche" blockera allt som industrin vill utan någon som helst kontroll. Det kommer hur som helst medföra kostnader, som förmodligen i slutändan hamnar på konsumenterna på ett eller annat sätt.

Detta är en oroväckande utveckling imo, nu när i princip allt går via the World Wide Web.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Två minuter att byta DNS.
Eller skaffa dig en enkel tunnel.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk

Man skulle ha Piratpartikopior av alla partier så att man faktiskt kunde välja att rösta på dem. Eller att Piratpartiet hade en centristpolitik i övrigt istället för "ingen åsikt" som nu i andra frågor.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Man skulle ha Piratpartikopior av alla partier så att man faktiskt kunde välja att rösta på dem. Eller att Piratpartiet hade en centristpolitik i övrigt istället för "ingen åsikt" som nu i andra frågor.

De breddade ju sitt partiprogram typ 2012, så de har haft åsikter i andra frågor mer än halva tiden de funnits nu. T ex om vård, skola och droger.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av Thomas:

De breddade ju sitt partiprogram typ 2012, så de har haft åsikter i andra frågor mer än halva tiden de funnits nu. T ex om vård, skola och droger.

Och jag hade ingen aning om det och gick efter känsla. Det är nog anledningen till varför de inte får så mycket röster. Jag visste i alla fall att de fortfarande finns! Mer än de flesta. Jag brydde mig inte ens om att kolla resten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Ja folk har ju plex server hemma. Hur många av dom som har plex server tror du köper blurays o rippar själva?

Ja det är bra mycket bättre bild o ljud på bluray rips än streaming siterna.

Fast enligt @Laxpudding så är det inte någon särskild skillnad nuförtiden kontra bluray så det tänket kan man i regel släppa.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Elakekocken:

Fast enligt @Laxpudding så är det inte någon särskild skillnad nuförtiden kontra bluray så det tänket kan man i regel släppa.

Varierar såklart med vad man jämför. Enkla svar på komplexa frågor och allt det där.

UHD Blu-ray är fortfarande överlägset och den streaming som kommer närmast lär vara Sony Bravia Core (≈115 Mbps) som är rätt begränsat i tillgänglighet – måste äga en Sony-TV och utbudet är fokuserat på Sony Pictures.

Netflix har lyckats med att hålla material på nivåer som med 4K-strömmen är påtagligt bättre än BD-utgåvor. Men eftersom Netflix har delvis dragit ned kvaliteten under pandemin verkar det variera en del.

Apples streaming verkar vara någonstans där 4K-versionen av en film tydligt bättrar över BD-versionen, men inte riktigt verkar hålla nivån med en UHD BD-utgåva av samma film.

Och jag har huvudtaget inte hunnit med att bedöma något om kvaliteten på Prime med flera.

Gäller bilden då. Ljudet är en annan sak och där kan man väl tydligare peka med hela handen att streamingtjänsterna inte är med i racet i fråga om format som DTS-MA, Dolby TrueHD och så vidare. Så helt klart finns poänger med BD över streaming för just ljudkvaliteten.

Permalänk
Avstängd

Med en bra vpn (finns för c.a 50kr i månaden) kan man kringgå blockad och är säker. Piratebay och dom andra som nämns är usla. Finns utmärkta nedladdningsalternativ med stort urval i utmärkta 4k rip.

Permalänk
Medlem

Hur kommer de blockera sidorna?
För hitills har de väll bara blockerat de hos dns servern?
Jag har telia och kommer åt piratebay, dock kör jag googles dns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jope84:

Hur kommer de blockera sidorna?
För hitills har de väll bara blockerat de hos dns servern?
Jag har telia och kommer åt piratebay, dock kör jag googles dns.

Vad jag förstått är det samma som det är för Telia, dvs dns blockering

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Hedersmedlem

*Inlägg raderade*

Även om artikeln handlar om piratkopiering är det inte fritt fram att uppmana till eller skriva om vad man piratkopierar. Vi håller oss till semesterfilmer och linux distros.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Jag hade givetvis kunnat valt betydligt nyare filmer, men detta hade inte påverkat piratsajterna. Som exempel finns Avatar 2 att ladda hem. Men filmen finns inte på någon av de legala streamingtjänsterna om man inte vill köpa filmen.

Nä absolut, men det är ju lite så det fungerar. Det som går att streama är ju nån sorts.. jag vetefan? Mellanmjölk?
För "stora" filmer vill dom ha in deg genom att man köper eller hyr dom, äldre filmer samma sak.

Det som hamnar i streamingen är ju (oftast) prylarna mittemellan.
Min poäng är ju dock att det _mesta_ ändå går att köpa eller hyra.

Givetvis finns det mesta på piratsiterna, så att pirata kommer ju alltid att vara billigare, det går inte att argumentera emot.

Permalänk
Medlem

Ok, jag ger mig 😂

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net