AMD toppar listan för superdatorer

Permalänk
Melding Plague

AMD toppar listan för superdatorer

Än en gång har AMD-baserade Frontier högst beräkningskraft i världen, men Aurora med Intel under huven är hack i häl och möblerar om i toppskiktet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Bara funderar på paketering när det gäller blad servers. Om HBM fortfarande är en grej, hade man inte kunnat gjort gpu chip likt epyc processorer?

Tänker på paketering så dom är socklade, borde gå att få in rätt många gpuer i ett 2U med en gigantisk kylfläns över allt.

aja drömma är kul

Coolt iaf att AMD har lite bragging rights nu på Intel, mer prestanda till lägre effekt!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem

intressanta här är effekten på dessa servrar

AMD Rmax 1194 TFlop/s mer eller mindre dubbla vad intel åtstakommer med sina 585 TFlop/s men AMD systemet drar 2000 kW MINDRE

Är sinnessjukt hur pass mycket intel ligger efter här, skulle man halvera Frontier systemet så skulle det vara ganska likvärdigt med intels sätt till prestanda och antal kärnor men skulle dra mindre än hälften av vad intel systemet gör..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av norrby89:

intressanta här är effekten på dessa servrar

AMD Rmax 1194 TFlop/s mer eller mindre dubbla vad intel åtstakommer med sina 585 TFlop/s men AMD systemet drar 2000 kW MINDRE

Är sinnessjukt hur pass mycket intel ligger efter här, skulle man halvera Frontier systemet så skulle det vara ganska likvärdigt med intels sätt till prestanda och antal kärnor men skulle dra mindre än hälften av vad intel systemet gör..

Ja det är enorm skillnad där. Jag vet inte om det går att optimera på något vis, eller hur det påverkar att endast halva anläggningen ser ut att vara i bruk. De kvalade åtminstone inte in på Green 500, vilket talar för att den siffran nog inte krymper när resterande hårdvara faktiskt är i bruk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Ja det är enorm skillnad där. Jag vet inte om det går att optimera på något vis, eller hur det påverkar att endast halva anläggningen ser ut att vara i bruk. De kvalade åtminstone inte in på Green 500, vilket talar för att den siffran nog inte krymper när resterande hårdvara faktiskt är i bruk.

Ja och iom att det är mer eller mindre samma visa på high end på desktop också. Men hoppas innerligt att Intel lyckas få ner förbrukningen och får in lite konkurens på marknaden då även om Intel ligger före sätt till marknadsdelar så kommer det inte vara om dom inte löser detta.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

"...I fullfjädrat utförande planeras superdatorn husera 21 248 processorer och 63 744 grafikkretsar, som tillsammans ska ge beräkningskraft om 2 exaflops..."

Vilken mining rig!

Undrar om hun mycket Ethereum eller Bitcoins per timme kan den spotta ut...

Permalänk
Medlem

Har inte hållit mig uppdaterad på ett tag märker jag, är exascale på samma nivå som den tidigare exponentiella tillväxten, eller har det stannat av och bromsat in som övriga branchen?

Permalänk
Medlem

Och här sitter man och tar hand om ett system med ett ca 3400 kärnor HPC system (AMD EPYC Gen2). Känns som man har en bit kvar för att komma in på listan.
Behöver bara bli ca 10x större troligtvis.

Visa signatur

Node 304 White | Asus Strix X470-I | R5 2600 @ 3.85Ghz | 16GiB DDR4-3000Mhz CL15 | Sapphire Radeon RX 5700 PULSE | 512GiB 860 EVO M.2 | 1TiB 970 EVO Plus NVMe | Corsair SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Ja det är enorm skillnad där. Jag vet inte om det går att optimera på något vis, eller hur det påverkar att endast halva anläggningen ser ut att vara i bruk. De kvalade åtminstone inte in på Green 500, vilket talar för att den siffran nog inte krymper när resterande hårdvara faktiskt är i bruk.

E la bara å undervolta

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Har inte hållit mig uppdaterad på ett tag märker jag, är exascale på samma nivå som den tidigare exponentiella tillväxten, eller har det stannat av och bromsat in som övriga branchen?

Liten inbromsning har skett, framförallt på totalen och placering 500

Permalänk
Medlem

Kul att A64FX sitter i fyran.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Aleshi:

Kul att A64FX sitter i fyran.

Finns en rätt unik sak med datorn på fjärdeplatsen: de övriga får en klar majoritet av sin "xFLOPS" siffra från GPUer, datorn på fjärdeplatsen har bara CPU-kärnor.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Är det någon ROI på dessa maskiner?
Går ibland läsa i illustrerad vetenskap att dom lägger enorm datorkapacitet på att bygga klimatmodeller. Samtidigt går det inte lita på en meteorolog mer än 3 dagar framåt, och vi ska tro att dom kan förutspå vädret 100 år framåt?
USA simulerar lite kärnvapensprängningar, är bättre än att fyra av dessa på riktigt.
Lite universumsimuleringar där alla får helt olika utfall som inte stämmer med observationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Är det någon ROI på dessa maskiner?
Går ibland läsa i illustrerad vetenskap att dom lägger enorm datorkapacitet på att bygga klimatmodeller. Samtidigt går det inte lita på en meteorolog mer än 3 dagar framåt, och vi ska tro att dom kan förutspå vädret 100 år framåt?
USA simulerar lite kärnvapensprängningar, är bättre än att fyra av dessa på riktigt.
Lite universumsimuleringar där alla får helt olika utfall som inte stämmer med observationer.

Det är skillnad på väder och klimat.
Väder till sin natur kan inte prognostiseras mer än ca 14 dagar framåt.
Klimat kan däremot räknas på lång tid framåt!

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Bara funderar på paketering när det gäller blad servers. Om HBM fortfarande är en grej, hade man inte kunnat gjort gpu chip likt epyc processorer?

Tänker på paketering så dom är socklade, borde gå att få in rätt många gpuer i ett 2U med en gigantisk kylfläns över allt.

aja drömma är kul

Coolt iaf att AMD har lite bragging rights nu på Intel, mer prestanda till lägre effekt!

AMDs MI300-lösning kommer att se ut så här:

Förövrigt ska man veta att Aurora har varit katastrof från början till slut med alla förseningar.

https://www.theregister.com/2023/11/13/aurora_top500_no2/

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Finns en rätt unik sak med datorn på fjärdeplatsen: de övriga får en klar majoritet av sin "xFLOPS" siffra från GPUer, datorn på fjärdeplatsen har bara CPU-kärnor.

Har inte Fugaku en mer "GPGPU lik" design jämte kärnorna som finns i hos AMD och Intel? Vill minnas att jag läste att arkitekturen var mer konstruerad åt det hållet för parallellisering.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti