Permalänk

80/20 Konsult

Hej och God Jul!
Jag har ev. en ingång till ett bolag som kör 80/20.
Dem har inte gått igenom det så mycket, vi har kommande samtal om det. Men tänkte ändå höra mig för om det finns någon som har erfarenhet av det här konceptet?
Det finns inte jättemycket information om det här upplägget.

För er som är främmande för det så kan jag dra det i snabba drag.

80 % av fakturerat pris behåller konsulten
20 % tar bolaget.

Konsulten står för:
Sociala avgifter
Pension
Lön
Resor

Pengarna som konsulten drar in hamnar på ett saldo, konsulten diskuterar sedan med sin närmsta chef hur de ska fördelas ut.
Vad som ska gå i lön, pension, inköp, resor, osv osv....

Jag har inte funderat extremt mycket på det här, men själva upplägget lät ganska intressant.

Risken jag ser, och som jag har diskuterat med rekryterande VD är att, när jag inte fakturerar, räknas jag ta lön från mitt saldo tills dess dem har hittat ett nytt uppdrag till mig.

Mest sugen på att höra erfarenheter.

/Gunvald

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Vad gör bolaget för sina 20% Fixar uppdrag åt dig? Vad händer när ditt saldo går ner på noll?

Permalänk
Medlem

Låter personligen som du tar risken och de pengarna. Tänk på att konsult kanske inte är det enklaste i en lågkonjunktur som bara börjat.

Permalänk
Medlem

Jag har exakt detta upplägget hos min nuvarande arbetsgivare.

När saldot går ner till noll för mig så kan man med lite tur och beroende på hur marknaden ser ut ha möjlighet att få gå lite minus. Men generellt, finns det inga pengar finns det inga pengar. Det gäller att planera sin ekonomi.

Däremot älskar jag friheten jag har med det upplägget, det finns stor flexibilitet till ledighet, jag blir kontaktad först av min konsultchef innan han skickar in mitt CV och inte som den tiden jag var på ÅF (AFRY) där man bara: "På måndag ska du dit och dit".

Vad jag får för de där 20%? Jo, jag får löneavdelning, någon som sköter fakurering, en säljare, sommarfest och julfest, flertalet konferenser per år där man betalar en liten del av kostnaden från sitt eget konto/saldo/buffert. Det är så nära att bli egen företagare utan att vara det och definitivt en bra början. Jag kan fokusera på att fakturera 40 timmar i veckan utan att behöva lägga tid på företaget. Drar in närmre millen på kontot, minus pension och sociala avgifter så blir det runt 600k om året i lön om jag maxar. Men nu ligger jag på samma lön jag hade innan jag gick över till detta upplägget och får ändå en förmånsbil och ca 30-40k över varje månad. Så var annan månad finns det en extra månadslön fall i fall man skulle bli utan uppdrag.
Jag har för övrigt haft konstant uppdrag de senaste två åren och ska börja nytt uppdrag efter årsskiftet.

Mitt konsultbolag reserverar pengar som man får tillgänliga igen i April, detta pga lagkrav på semester, så att det finns pengar för att kunna ta semester.

6 månader in så beställde jag min första tjänstebil, då hade jag sparat in till kontantinsatsen. Däremot försvinner det ca 10k varje månad pga bilen i extra sociala avgifter och avbetalning.

Permalänk
Medlem

Och ja, risken är större för en själv, men är man bättre än medioker så ska man nog se till att man får stor vinst från det också.

Men som nämnt, vi är i en lågkunjuktur och man ska nog fundera en eller två gånger innan. Konsulterna är de som ryker först när företag ska spara pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PajN:

flertalet konferenser per år där man betalar en liten del av kostnaden från sitt eget konto/saldo/buffert.

Du betalar väl med din tid? Antar att du inte kan fakturera under tiden som du är på konferens?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Du betalar väl med din tid? Antar att du inte kan fakturera under tiden som du är på konferens?

Så sant! Nu åker jag sällan med på skid-, F1- eller Nüburgringkonferenserna.
Men jo, du har förlorade intäkter under den tiden. Men det hade man haft som egen företagare också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PajN:

Så sant! Nu åker jag sällan med på skid-, F1- eller Nüburgringkonferenserna.
Men jo, du har förlorade intäkter under den tiden. Men det hade man haft som egen företagare också.

Hehe av resmålen att dömma kanske vi är på samma bolag. 🤣

Jag har gått från anställd konsult till 80/20. Har betydligt bättre lön, bättre pension och möjlighet att köpa grejer, utbildning osv. Det tar inte så lång tid att bygga upp en buffert så man kan sitta på bänken ett tag. (har dock aldrig hänt mig på 6 års tid..)

Absolut är 20% mycket, nästan för mycket. Hade jag kört eget hade ju en konsultmäklare tagit runt 10%. Och sedan några tusen om året på redovisningskonsult. Det fina är ju möjligheten att ta utdelning med eget AB, skatten äter upp så mycket av lönen. Eget passar inte mig för tillfället av lite olika anledningar. Det kan ju också vara knepigare att hitta uppdrag som egen. Även med mäklare så går ju en företag på ramavtal eller bara genom större bolag så att säga. Men det beror ju lite på hur det ser ur i området man verkar.

Permalänk
Medlem

Jag driver ett konsultföretag och använder mig av 80/20 för mina anställda.
20% ska täcka den anställdas sjukdagar och garantilön mellan uppdrag, ca 35k/mån och utöver det blir det förhoppningsvis en vinst till mig.