Raspberry pi 4 och 3,5tum lcd skärm lyser endast vitt.

Permalänk

Raspberry pi 4 och 3,5tum lcd skärm lyser endast vitt.

Hej,

Jag köpte till en 3,5tum lcd skärm och litet kabinett till min Pi:4 och fick med en instruktion hur jag skall få skärmen att funka. Jag har installerat raspberry os på den, och följt instruktionerna till lcd skärmen men den lyser bara vitt hela tiden.
instruktionerna för att installera lcd:n är följande:
sudo rm -rf LCD-show
git clone https://github.com/goodtft/LCD-show.git
chmod -R 755 LCD-show
cd LCD-show/
sudo ./LCD35-show

Och efter denna installationen som inte varit några error i och omstart är skärmen bara vit.
Något jag missat?
Någon som har tips på hur man löser detta ?

/Force

Permalänk

100% säker på att du har valt rätt display och att drivaren du installerar är för den modellen.

Tänkte om displayen kom med nån generic instruktion

Github länken du länkade så ser det ju ut som att du måste installera drivare efter vilken display du fått.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

100% säker på att du har valt rätt display och att drivaren du installerar är för den modellen.

Tänkte om displayen kom med nån generic instruktion

Github länken du länkade så ser det ju ut som att du måste installera drivare efter vilken display du fått.

Nej det är jag inte, fick med en instruktion hur jag installerade skärmen. Då antog jag att drv var med där i.
Men då är det säkert drv inte med. Tips på vart man kan hitta det ?

Permalänk
Skrivet av forcevision:

Nej det är jag inte, fick med en instruktion hur jag installerade skärmen. Då antog jag att drv var med där i.
Men då är det säkert drv inte med. Tips på vart man kan hitta det ?

Gå in på github länken och kolla vilken du ska använda för din lcd modell.

Var nog iaf en 10-20 olika modeller uppradade där.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Vilken display har du köpt?
Finns ju flera varianter och exempel på sidan du länkade.

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Gå in på github länken och kolla vilken du ska använda för din lcd modell.

Var nog iaf en 10-20 olika modeller uppradade där.

Sudo. /LCD35-show
är bara drivaren för MPI3501 displayer är den du köpt en annan så ska du välja en annan drivare.

Men inget ovanligt att med kinesiumdisplayer kommer med en generic instruktion som kanske fungerar om den du blev såld använde samma drivare men ingen garanti.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Jaha du, det står på under sidan 3.5inch RPI Display 480x320 Pixel XPT2046 Touch Controller Och på själva display delens under kant står det HSD035577E5

Kan inte hitta något av detta i listan.

Permalänk

Och tittar jag på artikeln där jag köpt den står det:
Dazzleex pekskärm 3,5 tum LCDskärm kompatibel med pi 4 modell b 320 x 480 Modell EEE0222076001@#2002@#7813406

Permalänk
Skrivet av forcevision:

Jaha du, det står på under sidan 3.5inch RPI Display 480x320 Pixel XPT2046 Touch Controller Och på själva display delens under kant står det HSD035577E5

Kan inte hitta något av detta i listan.

verkar vara en ILI9486 display om min google-fu är tillräckligt bra och en 3.2" 320x240px display från waveshare eller någon clon på den.

clon verkar ganska troligt om den är såld som en 3.5" 320 x 480px ala aliexpress every search word possible + salt style.

testa med

sudo ./LCD32-show

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Rekordmedlem

Men hur har du installerat skärmen fysiskt, har du en bandkabel mellan och är den korrekt monterad ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Men hur har du installerat skärmen fysiskt, har du en bandkabel mellan och är den korrekt monterad ?

Nej den är kopplad som i denna länken
http://www.lcdwiki.com/File:MPI3501-002.jpg