Permalänk
Medlem
Skrivet av Upplandsvasby:

Ok jag förstår. Bäst att köra ny dator helt enkelt och ge bort den jag har till sonen.

Permalänk

Tack Alastor och övriga!

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

CPU flaskar, så ett paket med moderkort, cpu och 32Gb RAM bör du satsa på i första hand.

Fast något är väldigt skumt när en i5-3470 når samma ~60 fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Fast något är väldigt skumt när en i5-3470 når samma ~60 fps.

I denna videon får personen strax över 100 fps med en 5900X cpu och ett RTX3080 i 1440p low settings: https://youtu.be/10xHoEAOTh4?si=UC93dES8t24XPkah

Sen har väl spelet uppdaterats en del med tiden, så svårt att jämföra videos från 1-2 år sedan med hur spelet är idag.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk

Förlåt om jag är besvärlig nu men jag är ingen hejare på att bygga dator själv. Såg att länken du skickade var till flera olika butiker.

Jag försökte bygga samma dator på inet men flera av delarna fanns inte. Undrar om du har möjlighet att ge förslag på en dator där alla delar finns på inet eller webhallen? Sorry som sagt om jag är jobbig och tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Upplandsvasby:

Förlåt om jag är besvärlig nu men jag är ingen hejare på att bygga dator själv. Såg att länken du skickade var till flera olika butiker.

Jag försökte bygga samma dator på inet men flera av delarna fanns inte. Undrar om du har möjlighet att ge förslag på en dator där alla delar finns på inet eller webhallen? Sorry som sagt om jag är jobbig och tack på förhand.

Du kanske kan montera grafikkortet själv? Inet har nämligen dåliga priser överlag på toppkorten.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/nz0mAVL1iqSsWLVFupPOTNI19Yk/upplandsvasby

Grafikkort: https://www.proshop.se/Grafikkort/ASRock-Radeon-RX-7900-XT-Ph...

Windows 11: https://www.allkeyshop.com/blog/buy-windows-11-pro-cd-key-com...

Permalänk
Medlem

Köp inte ett Zalman I3 Neo. Rangligaste plåtburken jag nånsin klämt på, Zalman Neo.

Permalänk

Hej!

Köpte datorn som @Alastor_Moody rekommenderade och ville ge er en liten återkoppling. Funkar perfekt, från 40 FPS till 188 FPS snitt. Stort tack för att ni ger tips och råd. Se bild nedan. Högsta möjliga inställningar både i Squad och Cyberpunk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Upplandsvasby:

Hej!

Köpte datorn som @Alastor_Moody rekommenderade och ville ge er en liten återkoppling. Funkar perfekt, från 40 FPS till 188 FPS snitt. Stort tack för att ni ger tips och råd. Se bild nedan. Högsta möjliga inställningar både i Squad och Cyberpunk.

<Uppladdad bildlänk>

Du har en 7800x3d + 7900xt då?
Jag spelar själv mycket Squad och kommer inte i närheten av dessa fps (188). Du ligger ofta därikring in game alltså (tänker så att det inte är stor del "meny-fps") ? Vilken upplösning kör du med? Och settings överlag i Squad?

Jag ligger runt 90fps, ibland högre med ofta lägre, med 5700x och 7900xt (2560x1440p) i squad.
Gör en 7800x3d så extremt stor skillnad (mot 5700x) i Squad?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bagarbosse:

Du har en 7800x3d + 7900xt då?
Jag spelar själv mycket Squad och kommer inte i närheten av dessa fps (188). Du ligger ofta därikring in game alltså (tänker så att det inte är stor del "meny-fps") ? Vilken upplösning kör du med? Och settings överlag i Squad?

Jag ligger runt 90fps, ibland högre med ofta lägre, med 5700x och 7900xt (2560x1440p) i squad.
Gör en 7800x3d så extremt stor skillnad (mot 5700x) i Squad?

517 fps i Cyberpunk är ju inte bara måttligt suspekt heller

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av Bagarbosse:

Du har en 7800x3d + 7900xt då?
Jag spelar själv mycket Squad och kommer inte i närheten av dessa fps (188). Du ligger ofta därikring in game alltså (tänker så att det inte är stor del "meny-fps") ? Vilken upplösning kör du med? Och settings överlag i Squad?

Jag ligger runt 90fps, ibland högre med ofta lägre, med 5700x och 7900xt (2560x1440p) i squad.
Gör en 7800x3d så extremt stor skillnad (mot 5700x) i Squad?

Ja det där är nog med meny och seeding rounds inräknat så lite överdrivet. När jag spelar så ligger jag runt 140-150 FPS. När jag använder stat_fps command in game så säger den ca 140 FPS. Det sjuka är att FPS inte går ner vid artilleribeskjutningar osv.

Jag har maxade inställningar på allt inklusive screen sharpening ovs. Skärmen är 1440p.

Ps. Vilka servrar brukar du köra på? Jag är oftast på Squad International, ibland BB och ibland på CD.

Permalänk
Skrivet av Thomas:

517 fps i Cyberpunk är ju inte bara måttligt suspekt heller

Haha ja jag reagerade också på det. Har inte suttit i.menyerna särskilt mycket. Även här på.max inställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Upplandsvasby:

Ja det där är nog med meny och seeding rounds inräknat så lite överdrivet. När jag spelar så ligger jag runt 140-150 FPS. När jag använder stat_fps command in game så säger den ca 140 FPS. Det sjuka är att FPS inte går ner vid artilleribeskjutningar osv.

Jag har maxade inställningar på allt inklusive screen sharpening ovs. Skärmen är 1440p.

Ps. Vilka servrar brukar du köra på? Jag är oftast på Squad International, ibland BB och ibland på CD.

Okej! Låter ändå rätt så bra.

Det brukar vara diverse servrar... Brukar gå efter låg ping (EU), fulla servrar, helst inte endast invasion (halvtråkigt) och experienced preferred. Royal battallion, Blood bound, Corrupted infantry... är väl några namn jag kommer ihåg och som man då ofta hamnar på.
Har även spelat några amerikanska på senaste (fungerar också bra, iaf med lägre än 125ms). Fördelen att servrarna inte dör ut på sena kvällar (då jag oftast spelar) hela tiden och folk är inte så blyga att vara SL. Någon server som heter "7th"...någonting har varit bra.

Permalänk
Skrivet av Bagarbosse:

Okej! Låter ändå rätt så bra.

Det brukar vara diverse servrar... Brukar gå efter låg ping (EU), fulla servrar, helst inte endast invasion (halvtråkigt) och experienced preferred. Royal battallion, Blood bound, Corrupted infantry... är väl några namn jag kommer ihåg och som man då ofta hamnar på.
Har även spelat några amerikanska på senaste (fungerar också bra, iaf med lägre än 125ms). Fördelen att servrarna inte dör ut på sena kvällar (då jag oftast spelar) hela tiden och folk är inte så blyga att vara SL. Någon server som heter "7th"...någonting har varit bra.

Nice!

Jag har kollat nu med lite längre sessions och average FPS blir 135 i Squad. Väldigt nöjd måste jag säga. Även Kingdom Come Deliverance och Cyberpunk som jag brukar köra ibland ligger väldigt bra.