Microsoft tvingar användare att byta till Outlook

Permalänk
Medlem

Jag har kört Thunderbird sen typ sisdär 20 år. Aldrig, aldrig ångrat det. Det gör vad det ska, väldigt bra.

Permalänk
Medlem

Ser inte det här som ett tvång direkt, det finns bra alternativ såsom Thunderbird.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Då är det för du använder adblock

Adsen i gmail ser ut som epost men är inte det.

Bra då iaf att det är så extremt simpelt att inte behöva se dem någonsin.

Permalänk
Medlem

Aldrig kört med inbyggda i Windows mail programmen, samtliga har varit på tok för dåliga, Outlook Express v6 var på sin tid helt ok dock,
Sen många år kör jag med Outlook från office 2010, 365 office tar jag inte i med tång ens...
Men funderar på att köra in office 2019 eller 2016...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Synd... Den nya appen som ersätter den må ha fler funktioner, men gränssnittet är rent ut sagt horribelt.

Permalänk
Medlem

Det finns inga gratisluncher, inte heller så många gratistjänster.

Det finns inget tvång i att använda googles eller Microsoft's gratis mail. inte heller att använda Facebook eller Youtube. priset är reklam.

Det finns inget som hindrar er som klagar att skaffa en egen mail domänen eller att köpa office 365. samma sak med Youtube premium.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk

Som privatperson på desktop. Firefox och Thunderbird portable enkelt simpelt. Back upp, elegant enkelt.

Platta/telefon Gmail app. Mindre roande funktionerbart. Allt syncar dock med ovan. Inga behov av moln eller rädsla att lämna tillbaka info företag. Bortsett dock från Firefox sync. Litar dock mer på dem än Microsoft/Google/Meta osv om lagring/spårning osv.

Permalänk
Medlem

Hmm, jag har alltid kört webbaserad e-post. Jag blev dock av med min 20 år gamla hotmail för ett halvår sedan, då jag inte hade mina mejl sparade off-line för att bekräfta mitt konto till Microsoft.
Detta då jag vägrar 2 eller 3 faktor autentisering, då jag vägrar uppge mina personuppgifter för min e-post ska vara anonym för folk som inte fått den ifrån mig.

Tur man såg de mörka molnen när hotmail, MSN & skype slukades av Outlook och skaffade alternativ.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Med mail menar dom hotmail eller vad?

Permalänk
Medlem

Kör Mailbird sen dussinet år tillbaka. Funkar utmärkt och ingen reklam. Värt de 40kr det kostade en gång i tiden.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Microsoft tvingar väl inte användare att gå över till Outlook? De de ser ut att göra är att lägga ner applikationerna E-post och Kalender? Outlook är ju bara ett av alternativen att byta till.

Ehh? De gör ju som Microsoft brukar göra numera och tvångsinstallerar, inte meddelar att "du får själv installera något annat för vi lägger ned".

Inte mitt problem dock då jag inte använder Microsofts klienter själv, om det här ens kan kallas för det. Upplägget är ju att allting ska slangas in i M$ datainsamlingsmoln. Vem f*n har bett om det? Don't get Scroogled, eller hur var det nu igen?

Är dock inofficiell ond admin åt en annan som absolut vill ha den "riktiga" versionen av Outlook, så det kan ju bli spännande framöver. De tänker tydligen även göra om den till paketerad webbsida, dvs lägga ned den riktiga versionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Med mail menar dom hotmail eller vad?

Programmet som heter Mail, eller vad menar du?
https://en.wikipedia.org/wiki/Mail_(Windows)

Permalänk
Medlem

Finns många problem med nya Outlook.
1. Reklam
2. Buggig, vissa mailtjänster vill inte fungera korrekt alltid. Oväntat många teliamail som inte vill funka.
3. Namnet, termen outlook är redan extremt förvirrande, då du har hemsidan, mailtjänsten, mailklienten, nya mailklienten och antagligen annat med.
Jobbar som supporttekniker så det i många fall är riktigt svårt att hjälpa folk för man inte vet vad de pratar om.

Men måste säga att migreringsprocessen är otroligt smidig.

Permalänk
Medlem

Nya appen är ju fruktansvärd. De har skalat bort allt som gjorde Windows Mail bra och sedan lagt in en massa nonsens.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Programmet som heter Mail, eller vad menar du?
https://en.wikipedia.org/wiki/Mail_(Windows)

Jaså den. Hade glömt av dess existens

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Att man ska behöva göra ett makro för att se en gemensam inkorg för alla sina mejladresser säger ju en hel del om ”nya” outlook.

Usch alltså.

Jag löste det hela med att installera Thunderbird som många andra redan tipsat om i tråden men vad är egentligen anledningen till att MS inte har en lätt lösning för att visa en gemensam inkorg i Outlook?

Permalänk
Skrivet av Barsk66:

Jag har kört Thunderbird sen typ sisdär 20 år. Aldrig, aldrig ångrat det. Det gör vad det ska, väldigt bra.

stödjer thunderbird länkad inkorg?

Permalänk
Medlem

Har inte använt nåt sånt själv, men det verkar stödjas:
https://support.mozilla.org/en-US/questions/1209332

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svedinaren:

Kunde inte ens logga in på IMAP kontot med konstiga MS felkoder. Och valde jag Gmail fick jag notisen att ALLT skulle synka via Microsofts molnservrar.

Nej tack!

hade samma problem turn out att jag inte fick använda mina custom namn på min domän utan va tvungen att använda användarnamnet som ska logga in på IMAP & SMTP som epostnamn dvs

istället för namn@domän.com som jag kunde ha förr blev det inloggnamn@domän.com då jag har en massa alias men det funkade tyvärr inte

Visa signatur

Desktop
AMD Ryzen 7 5800x @ 4.8 GHz --- ASUS B450-F Gaming --- Kingston Hyperx Fury Black 32 GB DDR4 3000MHz --- ASUS RTX 3080 Rog Strix --- AOC Agon AG352UCG6 35" + ASUS PA238Q 24" --- Thermaltake Core X5 TG --- EVGA SuperNova G2 750W --- Noctua NH-D15

Server
Intel i5 4670K med Be-Quiet Pure Rock --- MSI B85M-E45 --- Crucial BallistiX Sport 16 GB --- Bitfenix Phenom Micro-ATX --- Cooler Master G500 500W

Permalänk
Medlem
Skrivet av internet946:

stödjer thunderbird länkad inkorg?

Japp!

Permalänk
Medlem

Nya Outlook fungerar inte om där inte finns fungerande internetuppkoppling.

Fick häromdagen problem med mitt fiber, felanmälde via mobil.

Tänkte att jag går igenom dom senaste mejlen, då var det riktigt stopp.

Vid öppnande av Nya Outlook så såg man Outlook i blurrad bakgrund med en meddelanderuta som talade om att det inte gick att ansluta till mejlservern. Enda alternativet var "OK", tryckte på det och Outlook stängdes direkt.

Gick efter det tillbaka till gamla Outlook, som nu alltid meddelar att kontot kräver en åtgärd som påstås redan vara gjord.

Känns lite som att M$ saknar tiden med blåskärm och buggar, så nu kommer dom i lass.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Ser inget problem med detta, Outlook är så mycket bättre.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Själva definitionen av enshittification.

Permalänk
Medlem

Den här tråden skulle kunna mergas rakt av med gubbgnälls-tråden.

Visa signatur

Jag har en tigerrandig vakthund... akta er

Permalänk
Skrivet av doctor_N:

behöver man hålla på med makron/formler för att få till länkad inbox eller är det enkelt att sätta upp det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av internet946:

behöver man hålla på med makron/formler för att få till länkad inbox eller är det enkelt att sätta upp det?

Det beror på vad du menar. Man kan slå på Unified Folders enkelt via menyn. Det som händer då är att man får en gemensam (t ex) Inbox som visar rubbet om man klickar på den och sedan kan man fälla ut den och visa separat för respektive adress också. Man kan fritt visa och släcka det, samma med den vanliga separata visningen, men något av dem måste ju visas.

Exakt hur det här ser ut beror lite på vilka mappar man har och vad som är mappat till vad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Otrevligt tilltag men inte märkligare än gmails förtäckta reklam-mail antar jag.

Va? Jag har aldrig fått ett enda reklam-mail från gmail. När man får man det? Hur ser de ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rytterstedt:

Va? Jag har aldrig fått ett enda reklam-mail från gmail. När man får man det? Hur ser de ut?

Läs hela tråden så kan du se exempel på det. Det finns bild i tråden

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Hos mig funkar det hur bra som helst.
Om man kollar lite innan man klagar. Så är där mycket man kan göra tex i inställningar. Man kan skapa sitt eget Tema om vi kallar det så. Alltså ställa in hur man vill ha det och hur det ska se ut.
Det jag gilla mest. De sparar alla inställningar. Så loggar du in på någon annan dator och startar Outlook där så är allt färdig med inställningar. Eller om du installerar om sin dator och första uppstart av Outlook. Så är allt färdigt och klart.

Sen detta med reklam. Jo det är lite störande att där kommer en. Kommer ju ingen reklam om man har Microsoft 265 Basic aktiv för 17,99 kr i månaden eller då som jag har 179,99 var år. Små summer. Så man slipper reklam . Sen då på köpet 100 G lagring på det.

Nä riktig bra nya Outlook.

Permalänk

kan någon rekommendera ett program som stödjer länkad inkorg?

provade precis thunderbird men programmet crashar hela tiden.