Byta jobb till mindre bolag?

Permalänk
Medlem

Byta jobb till mindre bolag?

Hej,

Jag är en utvecklare med ca 5 års erfarenhet och står inför beslutet att byta jobb. För närvarande arbetar jag på ett medelstort företag som node backend-utvecklare. En möjlighet har uppstått för mig att gå över till ett mindre företag (ca 40 anställda) som växer snabbt. Trots att det är ett ungt företag har de fördubblat sin omsättning varje år de senaste 3 åren. Jag skulle bli en del av att bygga den nya plattformen från grunden och arbeta fullstack.

Även om lönen ökar med endast 7%, ser jag det som en spännande möjlighet att lära mig mer och få mer praktisk erfarenhet. Min nuvarande situation är bekväm och jag trivs bra med kollegor, men jag känner att jag inte utvecklas tillräckligt. Det mesta av mitt arbete är underhåll. Dessutom känner jag oro över att begränsas till endast node backend. Det verkar som om det finns en efterfrågan på fullstack-utvecklare inom javascript men annars är det .NET eller Java som gäller för enbart backend roller?

Nackdelarna med att byta till det nya företaget är att jag kommer att behöva arbeta lite hårdare och att det sociala livet på jobbet kommer att vara mindre aktivt eftersom företaget är mindre och kontoret ligger lite utanför staden. Det är större skillnad i ålder på de nya kollegorna också. Just nu har jag ett ganska avslappnat jobb där jag kan hantera mina arbetsuppgifter och behöver aldrig arbeta mer än 7-8 h per dag.

Vad skulle du göra i min situation? Skulle ni ta en liten löneökning mot att jobba hårdare men lära er mer och jobba med roligare saker eller skulle ni stanna på ett jobb som är något slappare och mer socialt? Uppskattar all typ av input!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CompTard:

Vad skulle du göra i min situation? Skulle ni ta en liten löneökning mot att jobba hårdare men lära er mer och jobba med roligare saker eller skulle ni stanna på ett jobb som är något slappare och mer socialt? Uppskattar all typ av input!

Beror helt på din livssituation generellt. Barn / sambo / nöjen vs arbete. Beror väl mycket på ålder också... Sedan är det givetvis mer viktigt att känna jobbet är meningsfullt än att gå i zombiemode 8h per dag.
Låter som du är rätt 30 och gör ditt första jobbyte. Som jämförelse fick jag upp lönen med mer än 50% vid första jobbytetet men började lågt... Med det sagt lär du kunna få mer (förhandla eller kolla dig efter andra jobb).

Sedan har jag ingen aning om hur länge du behöver jobba på nya jobbet för att lära dig det och ha möjligheten att gå vidare till något bättre med större lönelyft.

Jobba upp sig vid lägre ålder gör mycket på livslönen (ränta på ränta), men med åldern så är det väl naturligt att fritiden är viktigare än jobbet.

Permalänk
Medlem

Som @Ibymafayhas antyder så borde du efter 5 år på samma företag kunna ta ett större lönehopp än 7 %, känner jag spontant.
Jag var kvar drygt 5 år på mitt första efter studier. Jag gick in på en rätt så vettig lön och hade under dessa fem år hoppat upp närmare 40 % i lön totalt - så ingen objektivt dålig lönekurva - och hoppade upp ytterligare 30 % (och en veckas semester extra) när jag bytte företag (om än bokstavligen till samma stol som jag suttit som konsult på mindre än två år tidigare.

Det är jäkligt tragiskt att arbetsplatshoppande premieras över "lång och trogen tjänst", men det är så det är.

Men, sedan är ju frågan om du är den typ av person som jobbar för att leva eller lever för att jobba? Det finns ingen arbetsgivare som kan lyckas locka mig med 7% lönepåslag för att jobba hårdare än jag gör idag, det kan jag ju lätt säga. Däremot skulle jag lätt avsäga mig en märkbar del arbete för 7% lönesänkning om det skulle kunna kvantifieras.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk

Beror på plats i livet som någon skrev. Jag är tvåbarnsfar med små barn, nu är jobbet betydligt mindre i prio även om det ska vara bra då det påverkar livet. Men inte direkt så att man ligger och klurar på lösningar lite extra efter jobbet.
Är det några år kvar innan barn och man hungrar på utveckling hade jag hoppat. 40 pers är ändå inte något pytte-företag om man inte jämför med de stora drakarna. TietroEvry är väl 25.000 worldwide

Personligen hoppade jag i unga år till ett mindre bolag med lägre lön för att det verkade roligare där. Anpassade hellre livsstilen lite för roligare uppgifter och utveckling av mig själv som medarbetare, utvecklare och konsult.

Nu är jag delvis skogshuggare, pappa och någon form av konsult. Var sak har sin tid

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Generellt är det bra att byta jobb som utvecklare för att få mer erfarenhet. Olika företag kan se helt olika på IT-utveckling.

När det gäller lönen så kolla upp vad som är en marknadsmässig lön och lägg dig inte under den. De stora lönelyften får man när man byter jobb så du måste ligga över snittet när du byter för att inte hamna för långt efter om något år.

När det gäller teknikval så blir ditt CV bättre om du arbetat med många olika tekniker. Rekryterare och chefer förstår sällan att en person som jobbat med en enda teknik får djupare kunskap än en person som jobbat med många olika tekniker.

När det gäller företaget så försök göra en bedömning hur väl de behandlar sina anställda. Finns kollektivavtal? Tjänstepension? Förväntar de sig obetalt övertidsarbete ofta?

Första veckorna kan vara lite tyngre men våga ställa frågor när du är ny så kommer du snabbt in i arbetet.

Permalänk
Medlem

Uppenbart är att folk är förblindade av lön, tron att det är rimligt och vanligt med 40% löneökning efter några år...

utan att ha koll på din nuvarande lön så sticker jag ändå ut hakan. Tycker inte du ska lyssna på dem.

Är jobbet intressant så är inte lönen allt. Jag har haft enorm tur, på så sätt att jag får jobba med sådant jag tycker är kul, intressant, spännande och utmanande. Det väger tyngre än att vara så välbetald som möjligt och jag har fått erbjudanden som skulle få de där som bara ser dollartecken att fullständigt tappa andan. Men tackat nej på stående fot. Med det sagt så har jag en bra lön redan, men framförallt skitbra kollegor, en jättebra chef, superroligt på jobbet varje dag och en möjlighet att styra min arbetsdag mer eller mindre helt efter eget tycke.

Nån annan skrev här att jobbet inte engagerar på samma sätt nu när han hade 2 barn och att han knappast fick uppenbarelser på kvällarna, men jag har 3 barn och det hindrar inte mig från att sitta på kvällar och helger för att förstå något eller ttänka igenom en lösning ett extra varv. Jag tror det där är betydligt mer kopplat till vad man tycker om sitt arbete, vilken personlighetstyp man är och hur mycket man identifierar sig med sitt jobb.

För mig är jobbet så otroligt viktigt och mycket mer än ett lönekuvert.

Hur du själv ska göra däremot, det vet bara du. Jag hade hoppat på det nya om jag var i din situation.

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem

Tack för alla era svar, uppskattas!

@Ibymafayhas Detta är 2a jobbbytet, har varit där jag är idag i 2 år snart. Har redan ganska hög lön så tror inte att jag kan göra sånna stora hopp ändå.

@Crazy Ferret Din sista paragraf får mig att luta åt att stanna där jag är men lite rädd att sluta utvecklas inför framtida jobbyte. Men samtidigt kanske ett större företag väger tyngre i cv:t än att byta till mindre.

@orig_rejser Det är just det sociala kommer att bli lite lidande på detta nya jobbet. Har just nu fler kollegor och i samma ålder, mycket aw:s etc. Det nya jobbet saknar dessa aspekter. Men du har rätt i att ett företag med 40 pers inte är superlitet.

@anogr jag har haft nuvarande jobb i snart 2 år. Undrar om det är lite tidigt att byta egentligen?

@Discharged tack, har redan ganska hög lön så kommer inte göra några stora hopp längre såvida jag inte byter roll till manager på något sätt. Du skulle byta även om det blir mer jobb och lämna schjyssta och bra kollegor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CompTard:

Tack för alla era svar, uppskattas!

Svarar lite på dina frågor här:

kanske ett större företag väger tyngre i cv:t än att byta till mindre.

Kan absolut vara så i vissa lägen, men som utvecklare är det väldigt beroende på vilken arbetsgivaren är, big tech väger ju tungt, men annars kan ett litet innovativt bolag väga tyngre.

Det är just det sociala kommer att bli lite lidande på detta nya jobbet. Har just nu fler kollegor och i samma ålder, mycket aw:s etc.

Många jag känner hänger fortfarande med, även att vi inte längre är kollegor.

Jag har haft nuvarande jobb i snart 2 år. Undrar om det är lite tidigt att byta egentligen?

I min mening, ett definitivt kanske. Men två år är ändå en OK minimilängd, mer besvärligt när man har 4mån - 1år särskilt om man har flera. Samtidigt beror det mycket på ålder. Att någon under 30 har haft ett par jobb är väl inget man lyfter på ögonbrynen åt. Men när det fortsätter med frekvent hoppande även i 30 - 40 årsåldern...

@Discharged tack, har redan ganska hög lön så kommer inte göra några stora hopp längre såvida jag inte byter roll till manager på något sätt. Du skulle byta även om det blir mer jobb och lämna schjyssta och bra kollegor?

Jag kan bara tala för mig, jag lämnade ett välbetalt jobb med bra kollegor som var "chill" arbetsmässigt mot ett lite mer välbetalt jobb, (jag sa dock till chefen att jag inte ville gå ner i lön bara) som innebar mer jobb, mer ansvar, mer press och där jag inte kände någon. Skulle få en kollega i sverige och resten i utlandet, vara ensam på min ort och jag har inte ångrat mig en sekund.

Värt att nämna är att jag är på ett stort bolag (Det jag jobbar med kräver ett stort bolag)

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem

Du växer som tusan på att byta jobb. 5 år är i längsta laget i början av karriären. Du bör utan tvekan byta för din egen utvecklings skull. Sen om det andra jobbet är bättre kan jag inte svara på, du ska ju inte jobba där för resten av ditt liv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Discharged:

Svarar lite på dina frågor här:

kanske ett större företag väger tyngre i cv:t än att byta till mindre.

Kan absolut vara så i vissa lägen, men som utvecklare är det väldigt beroende på vilken arbetsgivaren är, big tech väger ju tungt, men annars kan ett litet innovativt bolag väga tyngre.

Det är just det sociala kommer att bli lite lidande på detta nya jobbet. Har just nu fler kollegor och i samma ålder, mycket aw:s etc.

Många jag känner hänger fortfarande med, även att vi inte längre är kollegor.

Jag har haft nuvarande jobb i snart 2 år. Undrar om det är lite tidigt att byta egentligen?

I min mening, ett definitivt kanske. Men två år är ändå en OK minimilängd, mer besvärligt när man har 4mån - 1år särskilt om man har flera. Samtidigt beror det mycket på ålder. Att någon under 30 har haft ett par jobb är väl inget man lyfter på ögonbrynen åt. Men när det fortsätter med frekvent hoppande även i 30 - 40 årsåldern...

@Discharged tack, har redan ganska hög lön så kommer inte göra några stora hopp längre såvida jag inte byter roll till manager på något sätt. Du skulle byta även om det blir mer jobb och lämna schjyssta och bra kollegor?

Jag kan bara tala för mig, jag lämnade ett välbetalt jobb med bra kollegor som var "chill" arbetsmässigt mot ett lite mer välbetalt jobb, (jag sa dock till chefen att jag inte ville gå ner i lön bara) som innebar mer jobb, mer ansvar, mer press och där jag inte kände någon. Skulle få en kollega i sverige och resten i utlandet, vara ensam på min ort och jag har inte ångrat mig en sekund.

Värt att nämna är att jag är på ett stort bolag (Det jag jobbar med kräver ett stort bolag)

Tack ska ta med mig allt du sagt, du gjorde det dock svårare för mig eftersom jag var inne på att stanna där jag är

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Du växer som tusan på att byta jobb. 5 år är i längsta laget i början av karriären. Du bör utan tvekan byta för din egen utvecklings skull. Sen om det andra jobbet är bättre kan jag inte svara på, du ska ju inte jobba där för resten av ditt liv.

Det är 2 år där jag varit idag. Så detta skulle bli mitt 3e jobbyte. Men håller med dig i det du sa, tack!

Permalänk
Medlem

Jag hade nog undersökt arbetsmiljön lite först.

Det är ett företag som växer snabbt, knakande snabbt. Hur är arbetskulturen? Förväntas du arbeta extraknäck utöver vanlig arbetstid? Olönat extra arbete? Finns löften och avtal på papper eller pratas det fritt om att "alla medarbetare ska belönas när vi blir rejält stora" drömmar och öppet snack, får du en klapp på skuldrorna och peppas upp till att kämpa på så många timmar du orkar med? Röda flag!

Det är långt ifrån alla små företag som belönar hela arbetsstyrkan med bonusar och aktier, så om det finns, få det ner på papper och aldrig muntliga löften och snack, det är bara peptalk och är helt gratis (för arbetsgivaren) och kostbart för dig i längden.

Jag har bränd ut en gång för mycket, så eftersom jag har några år på nacken vill jag bara varna dig lite så du inte blir lurad (för lurad blir man i ung ålder, på nåt sätt - oavsett), ingen kommer att tacka dig för din arbetsinsats, dom högst uppe ser till att få all förtjänst, du är bara en knegare i spelet och självklart är man taggat och tycker det är kul att växa - men sen när utdelningen väl kommer, känner man sig lite snuven när man har slitit arslet av sig för att topparna ska ta hela kakan.

Det finns fördelar och nackdelar med stora och små företag:

Stora företag Fördelar:

- Trygg anställning.
- Lätt att hitta sin egen nisch med folk eftersom det finns så många att hänga ut med.
- Finns ofta en "väg" uppåt, om du följer reglerna i lång tid.

Nackdelar:

- Svårt att stiga i graderna om du gör ett bra jobb där du är, managers älskar ett team som bara fungerar, och varför skicka dig därifrån när du gör ett perfekt kugghjulsjobb.
- Ofta svårt att få högre lön utan att sluta och börja nån annan stans i företaget.
- Inte lätt att påverka utvecklingen. Kugghjulsjobb.

Mindre företag fördelar:

- Allt kan ändras snabbt.
- Du kan vara med och påverka utvecklingen.
- Känns verkligen som man bidrar med nåt och man känns mera uppskattat.
- Spännande, absolut inget kugghjulsarbete, utmaningar hela tiden.

Nackdelar:

- Bolaget kan konka när som helst, osäkert jobb.
- Om du råkar bråka med en kollega, eller några tröttnar på din personlighet, så går det snabbt neröver på jobbet och du kommer att söka nya jobb medans du försöker att överleva vardagen, det är lite som att gifta sig, du kommer spendera mera tid på jobbet än hemma, så var säker på att du passar in i miljön.
- Man får ofta arbeta extraknäck och övertid. Bråkar man om detta blir man snabbt opopulär, är man för duktig kan man också bli snabbt opopulär hos kollegorna längre nere i hierarkin. Ja - hierarki finns på varje arbetsplats, på dom stora ställen är du lite mera anonym, men i små företag så märker man absolut allt.

Permalänk
Medlem

Ett chaos i taget i livet. Chaos hemma? (pga barn eller annan situation) Ha trygghet på jobbet.
Stabilt hemma? Chaosa lite på jobbfronten för att utvecklas och motiveras.

Men undvik två chaoser samtidigt. Det är recept för olycka.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3