Byta jobb till mindre bolag?

Permalänk
Medlem

Byta jobb till mindre bolag?

Hej,

Jag är en utvecklare med ca 5 års erfarenhet och står inför beslutet att byta jobb. För närvarande arbetar jag på ett medelstort företag som node backend-utvecklare. En möjlighet har uppstått för mig att gå över till ett mindre företag (ca 40 anställda) som växer snabbt. Trots att det är ett ungt företag har de fördubblat sin omsättning varje år de senaste 3 åren. Jag skulle bli en del av att bygga den nya plattformen från grunden och arbeta fullstack.

Även om lönen ökar med endast 7%, ser jag det som en spännande möjlighet att lära mig mer och få mer praktisk erfarenhet. Min nuvarande situation är bekväm och jag trivs bra med kollegor, men jag känner att jag inte utvecklas tillräckligt. Det mesta av mitt arbete är underhåll. Dessutom känner jag oro över att begränsas till endast node backend. Det verkar som om det finns en efterfrågan på fullstack-utvecklare inom javascript men annars är det .NET eller Java som gäller för enbart backend roller?

Nackdelarna med att byta till det nya företaget är att jag kommer att behöva arbeta lite hårdare och att det sociala livet på jobbet kommer att vara mindre aktivt eftersom företaget är mindre och kontoret ligger lite utanför staden. Det är större skillnad i ålder på de nya kollegorna också. Just nu har jag ett ganska avslappnat jobb där jag kan hantera mina arbetsuppgifter och behöver aldrig arbeta mer än 7-8 h per dag.

Vad skulle du göra i min situation? Skulle ni ta en liten löneökning mot att jobba hårdare men lära er mer och jobba med roligare saker eller skulle ni stanna på ett jobb som är något slappare och mer socialt? Uppskattar all typ av input!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CompTard:

Vad skulle du göra i min situation? Skulle ni ta en liten löneökning mot att jobba hårdare men lära er mer och jobba med roligare saker eller skulle ni stanna på ett jobb som är något slappare och mer socialt? Uppskattar all typ av input!