Spelar ålder någon roll för en civilingenjör?

Permalänk

Spelar ålder någon roll för en civilingenjör?

Hej! Jag har snart tagit 3 sabbatsår där jag jobbat i heltid och ska fylla 22 år det här året. Nu har jag tänkt söka till ett civilingenjörs program troligen inom datateknik som börjar i hösten men undrar om min ålder kommer spela någon roll. Inte för studentlivet och sånt men undrar snarare om mina jobbmöjligheter efter examen kommer påverkas av det då jag kommer vara 26/27 år när jag tar examen. Jag syftar framförallt för topp-jobben med de högsta ingångslönerna(Google, Spotify, etc). Vissa säger att det inte gör det medan andra säger att det gör det. Ist es over für mich? Skulle uppskatta ett helt ärligt svar från någon som vet. Tack!

Permalänk
Medlem

Det är nästan omöjligt att få sådana jobb, bästa vägen för det är att jobba på mindre konkurrenter och vänta på överrekryteringssäsong.
Sedan är långa IT utbildningar ren idioti, specifik kompetens går förhållandes fort att få.

Permalänk
Medlem

Ett par år hit eller dit är det ingen som bryr sig om det allra lilla minsta. Det kommer absolut inte ha någon som helst påverkan (positiv eller negativ) på dina möjligheter att få ett topp-jobb.
Hade du varit 42 snarare än 22 hade det kunna spela roll för dina möjligheter att få jobb efter examen, men börja plugga vid 22 års ålder är inget konstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaptopOfDoom:

Hej! Jag har snart tagit 3 sabbatsår där jag jobbat i heltid och ska fylla 22 år det här året. Nu har jag tänkt söka till ett civilingenjörs program troligen inom datateknik som börjar i hösten men undrar om min ålder kommer spela någon roll. Inte för studentlivet och sånt men undrar snarare om mina jobbmöjligheter efter examen kommer påverkas av det då jag kommer vara 26/27 år när jag tar examen. Jag syftar framförallt för topp-jobben med de högsta ingångslönerna(Google, Spotify, etc). Vissa säger att det inte gör det medan andra säger att det gör det. Ist es over für mich? Skulle uppskatta ett helt ärligt svar från någon som vet. Tack!

Om du siktar på ett top-jobb hos sånna företag så kommer erfarenhet väga 10.000ggr mer än din utbildning.

Permalänk
Medlem

Du kommer inte få jobb hos dem.

(Enligt statistik). Med den insikten så finns det massa andra bra jobb inom branschen. Och kanske får du ett jobb där i framtiden men att gå in med inställningen att det är det enda alternativet är dumt.

Svaret på din fråga är nej, det är inte för gammalt. Jag tog min när jag var 28.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl