Apple öppnar upp App Store

Permalänk
Medlem

Helt rätt. Det ska vara ett val, att saker som emulatorer tas bort av Apple är inget användarval, det är ett val Apple gör och styr för konsumenten.
Tror ju knappast Apple kämpade mot detta pga "säkerhet" som vissa verkar trycka för, handlar enbart om $$$$ precis som alla företag.

Tack EU-kommissionen för de står upp mot dessa jäkla företag.

Synd dock att det inte gäller iPad eller Apple TV :/

Permalänk
Medlem

Vahh!?!?

Skrivet av Nivity:

Helt rätt. Det ska vara ett val, att saker som emulatorer tas bort av Apple är inget användarval, det är ett val Apple gör och styr för konsumenten.
Tror ju knappast Apple kämpade mot detta pga "säkerhet" som vissa verkar trycka för, handlar enbart om $$$$ precis som alla företag.

Tack EU-kommissionen för de står upp mot dessa jäkla företag.

Synd dock att det inte gäller iPad eller Apple TV :/

Gäller det endast iphone…? Men det borde väl vara en tidsfråga innan dom implementerar eller….?

Visa signatur

Om du blickar bakåt så kommer du att snubbla…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abubu:

Gäller det endast iphone…? Men det borde väl vara en tidsfråga innan dom implementerar eller….?

Nu vet jag inte säkert, men jag skulle absolut kunna tänka mig att det inte gäller iPad eller Apple TV. Framför allt inte Apple TV, där dom är långt ifrån dominerande.

DMA och hela den grejen gäller ju bara iOS och således inte AppStore för iPadOS eller tvOS, inte heller macOS, watchOS eller visionOS.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Äntligen! Detta har jag längtat efter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

<Uppladdad bildlänk>

Äntligen! Detta har jag längtat efter!

Googlade mig till att detta är iGBA, en kopia på GBA4iOS med reklam intryckt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Googlade mig till att detta är iGBA, en kopia på GBA4iOS med reklam intryckt.

Japp, jag var tvungen att testa bara:
https://9to5mac.com/2024/04/14/iphone-game-boy-emulator-app-s...

Permalänk
Medlem

???

Skrivet av medbor:

<Uppladdad bildlänk>

Äntligen! Detta har jag längtat efter!

Är det en gammal bild eller finns den ute på appstore…?

Visa signatur

Om du blickar bakåt så kommer du att snubbla…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abubu:

Är det en gammal bild eller finns den ute på appstore…?

Ja, men har ingen lust att länka eftersom utvecklaren har tagit ett open source-projekt, slängt in reklam och sen varit först med att få det godkänt av Apple.

Men det är ju bara att söka i Appatore så hittar man direkt.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abubu:

Är det en gammal bild eller finns den ute på appstore…?

Ja precis, någon släppte denna (klon av en gammal emulator) öppet på appstore igår, om jag förstått det rätt är den redan nedtagen dock

Tror inte det var menat att tillåtas, men kanske kommer liknande på alla komma de alt-stores snart

Permalänk
Medlem

:)

Skrivet av medbor:

Ja precis, någon släppte denna (klon av en gammal emulator) öppet på appstore igår, om jag förstått det rätt är den redan nedtagen dock

Tror inte det var menat att tillåtas, men kanske kommer liknande på alla komma de alt-stores snart

Härligt att man hann o ladda ner

Visa signatur

Om du blickar bakåt så kommer du att snubbla…

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

bara en tidsfråga...

Bara en tidsfråga innan dom tar ner den också....(?)...

Visa signatur

Om du blickar bakåt så kommer du att snubbla…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abubu:

Bara en tidsfråga innan dom tar ner den också....(?)...

Det fanns skäl när det gäller iGBA:

Citat:

iGBA was a copycat version of developer Riley Testut's open-source GBA4iOS app, with the addition of ads on top. While it did not explicitly name GBA4iOS, Apple told us it removed iGBA from the App Store after learning that it was a knockoff app that copied another developer's work and attempted to pass it off as its own.

--Macrumors

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abubu:

Bara en tidsfråga innan dom tar ner den också....(?)...

Det tror jag inte. Appen är upplagd på AppStore av den riktiga utvecklaren och den spårar absolut ingenting (till skillnad från IGBA som spårade allt den kunde och var inte den riktiga utvecklaren).

Apple tillåter numera emulatorer för ”retrokonsoler” och tillåter att emulatorer kör nerladdade ROMs.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Åfan

Skrivet av nu1mlock:

Det tror jag inte. Appen är upplagd på AppStore av den riktiga utvecklaren och den spårar absolut ingenting (till skillnad från IGBA som spårade allt den kunde och var inte den riktiga utvecklaren).

Apple tillåter numera emulatorer för ”retrokonsoler” och tillåter att emulatorer kör nerladdade ROMs.

Då ramlar det säkert in fler inom kort, hojta om ni ser/hör nåt!

Visa signatur

Om du blickar bakåt så kommer du att snubbla…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abubu:

Bara en tidsfråga innan dom tar ner den också....(?)...

Skrivet av Halldin:

Det fanns skäl när det gäller iGBA:

--Macrumors

Skrivet av nu1mlock:

Det tror jag inte. Appen är upplagd på AppStore av den riktiga utvecklaren och den spårar absolut ingenting (till skillnad från IGBA som spårade allt den kunde och var inte den riktiga utvecklaren).

Apple tillåter numera emulatorer för ”retrokonsoler” och tillåter att emulatorer kör nerladdade ROMs.

Av en händelse (begriper ändå inte varför dock):

Citat:

Update: In a post on the MacRumors Forums, the developer of Bimmy said they decided to remove the app from the App Store. "No one reached out to me pressuring me to remove it," he said. "But I'd rather not have the risk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Av en händelse (begriper ändå inte varför dock):

Rädsla för Nintendos advokater kanske. Gick ju sisådär för Yuzy, Suyu osv. (även om det kanske inte var anledningen för Suyu?)

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Yay!! Hann ladda ner den med!

Visa signatur

Om du blickar bakåt så kommer du att snubbla…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abubu:

Yay!! Hann ladda ner den med!

Haha 😂

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Av en händelse (begriper ändå inte varför dock):

Skrivet av Abubu:

Yay!! Hann ladda ner den med!

En till som klarar diverse olika Nintendo-konsoler:
https://apps.apple.com/se/app/ad-boy-emulator/id6478694589

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

vad göra...

Skrivet av nu1mlock:

En till som klarar diverse olika Nintendo-konsoler:
https://apps.apple.com/se/app/ad-boy-emulator/id6478694589

Hur får ni reda på dom...? Skriver allehanda sökord såsom "snes", "emulator" osv men det dyker inte upp nåt...

tillägg
Visa signatur

Om du blickar bakåt så kommer du att snubbla…

Permalänk
Medlem

Delta släppt via AltStore, som dock kräver abonnemang för drygt 15 spänn om året eller att ladda ner nån Windowsklient: https://altstore.io/#Downloads

Resten av världen fick Delta via vanliga AppStore.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Delta släppt via AltStore, som dock kräver abonnemang för drygt 15 spänn om året eller att ladda ner nån Windowsklient: https://altstore.io/#Downloads

Resten av världen fick Delta via vanliga AppStore.

Dåligt. Jag är helt ointresserad av att installera några ytterligare appbutiker på min telefon.

Att Apple numera tillåter emulatorer är ju en uppenbar ändring tack vare mer konkurrens med nya appbutiker. Och det är skitbra!

Men någon ny appbutik känner jag inget behov av, så vill utvecklaren ha mina pengar så vill jag att den ska finnas i AppStore.

För riktig konkurrens borde förstås appen inte vara exklusiv till varken den ena eller andra butiken.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Dåligt. Jag är helt ointresserad av att installera några ytterligare appbutiker på min telefon.

Att Apple numera tillåter emulatorer är ju en uppenbar ändring tack vare mer konkurrens med nya appbutiker. Och det är skitbra!

Men någon ny appbutik känner jag inget behov av, så vill utvecklaren ha mina pengar så vill jag att den ska finnas i AppStore.

För riktig konkurrens borde förstås appen inte vara exklusiv till varken den ena eller andra butiken.

För info finns det ett fulhax för att installera Delta via vanliga AppStore i EU, testade precis själv:

1) Gå in i AppStore, tryck på namn/profil-ikonen uppe i högra hörnet, därefter sitt namn på sidan som kommer upp, därefter Country/Region.

2) Ändra till United Kingdom, välj ”inget” på betalningsmetod och googla fram en brittisk adress och telefonnummer som matas in.

3) Ladda ner Delta

4) Växla tillbaka till Sverige, Delta är fortfarande installerat.

Permalänk
Medlem

För seeent 🤣😫😫

Skrivet av Halldin:

För info finns det ett fulhax för att installera Delta via vanliga AppStore i EU, testade precis själv:

1) Gå in i AppStore, tryck på namn/profil-ikonen uppe i högra hörnet, därefter sitt namn på sidan som kommer upp, därefter Country/Region.

2) Ändra till United Kingdom, välj ”inget” på betalningsmetod och googla fram en brittisk adress och telefonnummer som matas in.

3) Ladda ner Delta

4) Växla tillbaka till Sverige, Delta är fortfarande installerat.

Om du bara hade sagt det för en timme sen 😫🙈😜😂

Visa signatur

Om du blickar bakåt så kommer du att snubbla…

Permalänk
Skrivet av Halldin:

För info finns det ett fulhax för att installera Delta via vanliga AppStore i EU, testade precis själv:

1) Gå in i AppStore, tryck på namn/profil-ikonen uppe i högra hörnet, därefter sitt namn på sidan som kommer upp, därefter Country/Region.

2) Ändra till United Kingdom, välj ”inget” på betalningsmetod och googla fram en brittisk adress och telefonnummer som matas in.

3) Ladda ner Delta

4) Växla tillbaka till Sverige, Delta är fortfarande installerat.

Trodde man bara kunde ändra region hos Apple konto en gång per år eller nåt sånt?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Trodde man bara kunde ändra region hos Apple konto en gång per år eller nåt sånt?

Nja, men man kan inte ha några aktiva prenumerationer eller så, och måste vänta tills aktiva går ut innan man kan byta.

Så det gör man troligen inte.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

YippiekayYaaaay 👍👍

Tack o bock!

Visa signatur

Om du blickar bakåt så kommer du att snubbla…