Permalänk
Medlem

Ny dator, men bygga den stegvis

Hej, jag känner att det är dags att se över ny dator.
Men det jag funderar på är om man kan börja med att uppgradera moderkort, processor och ram för att sprida ut kostnaden men ändå få en prestanda ökning idag. Då det känns som att cpun och minnet verkligen begränsar mig i nuläget medans grafikkortet ändå klarar sig bra på low/ normal inställningarna Och ungefär vad för ökning man kan tänka sig

Delar jag har i dator idag
Cpu: Intel i5-8600k
Ram: corsair vegence ddr4 2400hz
Mobo: asus prime b-250 plus
Gpu: nvidia geforce 1070
Nvme 512 gb
Ssd 512
Vanlig hdd 1 tb

Så då tänker jag att man fortsätter använda grafikkortet, hårddiskarna. Chassit och psu. Sedan längre fram investera i nytt grafikkort samt förmodligen starkare nätdel.

Kanske nåt i denna stil

https://www.komplett.se/product/1222309/datorutrustning/paket...

Tänker jag helt galet, är det mer värt att bara vänta och köpa allt i ett längre fram ?

Tänker mig full hd. Men när man bytt grafikkortet nå 1440p

Budget för första uppgraderingen ca 5-8k

Uppskattar alla tips och förslag jag kan få !

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Makuth:

Hej, jag känner att det är dags att se över ny dator.
Men det jag funderar på är om man kan börja med att uppgradera moderkort, processor och ram för att sprida ut kostnaden men ändå få en prestanda ökning idag. Då det känns som att cpun och minnet verkligen begränsar mig i nuläget medans grafikkortet ändå klarar sig bra på low/ normal inställningarna Och ungefär vad för ökning man kan tänka sig

Delar jag har i dator idag
Cpu: Intel i5-8600k
Ram: corsair vegence ddr4 2400hz
Mobo: asus prime b-250 plus
Gpu: nvidia geforce 1070
Nvme 512 gb
Ssd 512
Vanlig hdd 1 tb

Så då tänker jag att man fortsätter använda grafikkortet, hårddiskarna. Chassit och psu. Sedan längre fram investera i nytt grafikkort samt förmodligen starkare nätdel.

Kanske nåt i denna stil

https://www.komplett.se/product/1222309/datorutrustning/paket...

Tänker jag helt galet, är det mer värt att bara vänta och köpa allt i ett längre fram ?

Tänker mig full hd. Men när man bytt grafikkortet nå 1440p

Budget för första uppgraderingen ca 5-8k

Uppskattar alla tips och förslag jag kan få !

Du tänker inte galet men om du ska uppgradera plattform så kör på AM5 som ovan. Hur långt fram snackar vi uppgradering till 1440p tror du?

Vad har du för nätaggregat förresten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muumin:

Du tänker inte galet men om du ska uppgradera plattform så kör på AM5 som ovan. Hur långt fram snackar vi uppgradering till 1440p tror du?

Vad har du för nätaggregat förresten?

Det är lite beroende på hur bra datorn går efter uppgraderat allt utan gpun. Men om 4 månader kanske är en rimlig tidsplan.

Får kolla exakta modellen när jag är hemma igen men tror det var en enklare variant på 450 W

Permalänk
Medlem

PSU är valfritt att uppgradera nu eller i samband med grafikkortet:

Edit: alternativt kan du göra såhär

och skaffa ett strömsnålt grafikkort typ ett RTX4070.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.