Permalänk
Medlem

Uppgradera Dator

Hallå! Funderar på att uppgradera datorn men vet inte vad som ska prioriteras eller göras först. Specs:
RTX 2070
i9 10850K
32gb Ram 3500mhz
650w PSU
ASUS Prime Z490-P

Spelar i 1080p på en 390hz skärm, så vill försöka nå högre FPS i framförallt Valorant eller Warzone. Har funderat på att uppgradera GPU och Psu då det är det äldsta i datorn men osäker på om min processor halkar efter då? Har tänkt att lägga runt 10k på uppgraderingar så är väldigt tacksam för råd och hjälp!

Permalänk
Medlem

Ifall du spelar på höga inställningar så hjälper gpu uppgradering i Warzone ja. På högsta inställningar kanske även lite på Valorant, men där blir du troligen bunden av cpun då.

Ifall du har 10k plus kan sälja och använda dig av pengar från dina egna komponenter kan du nog uppgradera allt. (rtx 2070 c.a 2k värde, mb+cpu+ram kanske 3k eller lite mer). En system/cpu uppgradering till am5 är inte mycket dyrare ifall du köper begagnade ram-minnen, men rejält snabbare för de spelen då enkeltrådat prestanda är viktigt.

Din 650w psu räcker dock till de flesta grafikkorten även med 10850k, uppgraderar du endast grafikkort finns 4070 super för runt 7k men även ett begagnat rx 6800 för c.a 4k blir en ganska stor uppgradering

Permalänk
Medlem

Vad är exakt modell på nätagg och hur gammalt är det?

Vad kör du helst med för inställningar, vill du gärna maxa grafik eller är du en fpsjagare som kör allt på lägsta?
Det skall ju räcka med att uppgradera grafikkort i ditt fall med tanke på vad du sitter på. Typ 7800XT vore ett stort lyft även om du kunde komma undan ännu billigare också.

Har du tankar på 1440p i framtiden?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muumin:

Vad är exakt modell på nätagg och hur gammalt är det?

Vad kör du helst med för inställningar, vill du gärna maxa grafik eller är du en fpsjagare som kör allt på lägsta?
Det skall ju räcka med att uppgradera grafikkort i ditt fall med tanke på vad du sitter på. Typ 7800XT vore ett stort lyft även om du kunde komma undan ännu billigare också.

Har du tankar på 1440p i framtiden?

Köpte en färdigbyggd dator för kanske 6 år sedan så tror att det var nåt ganska billigt och enkelt 650w PSU, kan öppna datorn och kolla mer exakt om det gör skillnad.

Kör lägsta inställningar i alla fps spel vilket är det jag spelar 90% av tiden. Lär ta ett tag innan jag uppgraderar till 1440p, är ingen prioritet för mig alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Ifall du spelar på höga inställningar så hjälper gpu uppgradering i Warzone ja. På högsta inställningar kanske även lite på Valorant, men där blir du troligen bunden av cpun då.

Ifall du har 10k plus kan sälja och använda dig av pengar från dina egna komponenter kan du nog uppgradera allt. (rtx 2070 c.a 2k värde, mb+cpu+ram kanske 3k eller lite mer). En system/cpu uppgradering till am5 är inte mycket dyrare ifall du köper begagnade ram-minnen, men rejält snabbare för de spelen då enkeltrådat prestanda är viktigt.

Din 650w psu räcker dock till de flesta grafikkorten även med 10850k, uppgraderar du endast grafikkort finns 4070 super för runt 7k men även ett begagnat rx 6800 för c.a 4k blir en ganska stor uppgradering

Kör nästan bara lägsta inställningar i alla fps-spel. Okej tack så mycket, så amd är det som gäller för processorer i dagsläget? Tack för tips!

Permalänk
Medlem

Min 2070 hamnar inte rejält efter om jag kör på dessa uppgraderingar då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hacktec:

Min 2070 hamnar inte rejält efter om jag kör på dessa uppgraderingar då?

Valorant borde klara "High" i 390 FPS iaf
https://pc-builds.com/fps-calculator/result/1nt12x/1W/valoran...
Warzone kan dock vara mer krävande:
https://pc-builds.com/fps-calculator/result/1nt12x/1R/call-of...

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Tack så mycket! Bra hemsida, ska fundera på de uppgraderingarna! Har hört av folk innan som haft en del problem med AMD så mest därför jag kört intel och nvidia innan, är det mest äldre grejer som haft strul kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hacktec:

Tack så mycket! Bra hemsida, ska fundera på de uppgraderingarna! Har hört av folk innan som haft en del problem med AMD så mest därför jag kört intel och nvidia innan, är det mest äldre grejer som haft strul kanske?

snarare intel som haft problem i nutid
har princip aldrig varit dåligt med amd processorer, men de hade problem med grafikkortsdrivrutiner upp till 2020.
Inom vissa områden/specifika program kan amd grafikkort fortfarande ha små problem jämfört med nvidia, men för spel så är det inget problem.

För cpu iaf så rekommenderar jag definitivt amd för spel, inga problem och ger mest prestanda för pengarna vare sig man köper billigare eller dyrare processor.

För runt 8000kr får man i princip det bästa man kan just nu för spelande (moderkort+cpu+ram) med 7800x3d. För c.a 5500kr får man med 7600/7600x ett väldigt snabbt system också som i många spel presterada bland de bästa, alternativt kan man också få lite långsammare men fortfarande bra prylar för c.a 4500-4800 med 8500g och budget moderkort.

Detta med nypriser, köper man begagnat kan man spara 1000-2000kr, alltså att du kan uppgradera ditt system för runt 1000-1500kr ifall du räknar med försäljning av nuvarande komponenter.