Permalänk

Hur funkar e-sim?

Just bytt från samsung - samsung. Tänkte jag skulle slippa fippla med simkortet.
Hur funkar det...beställer man från låt säga Tele2, och det måste göras från just den enheten (?) via wifi, eller kan man få det till wifi, och scanna av en kod...eller? =P

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Just bytt från samsung - samsung. Tänkte jag skulle slippa fippla med simkortet.
Hur funkar det...beställer man från låt säga Tele2, och det måste göras från just den enheten (?) via wifi, eller kan man få det till wifi, och scanna av en kod...eller? =P

Tele2 eSIM Här finns allt du behöver veta om hur du aktiverar ditt eSIM för din Samsung. Oftast scannar man en QR-kod för att aktivera eSIM-kortet, de har jag gjort när jag har aktiverat det hos Comviq via deras hemsida.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

Det är ganska enkelt man följer bara stegen på https://www.tele2.se/kundservice/mobiltelefoni/esim-komigang

Du behöver dock ha tillgång till internet när du gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Just bytt från samsung - samsung. Tänkte jag skulle slippa fippla med simkortet.
Hur funkar det...beställer man från låt säga Tele2, och det måste göras från just den enheten (?) via wifi, eller kan man få det till wifi, och scanna av en kod...eller? =P

Skrivet av andreasa64:

Tele2 eSIM Här finns allt du behöver veta om hur du aktiverar ditt eSIM för din Samsung. Oftast scannar man en QR-kod för att aktivera eSIM-kortet, de har jag gjort när jag har aktiverat det hos Comviq via deras hemsida.

Man kan antingen göra det direkt i Tele2s app, då behöver man inte skanna något, eller så får man en QR-kod att skanna om man gör det någon annanstans.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Orelaterat tips till tråden, var utomlands en sväng och körde Holafly.
Man får inget nummer att ringa med men det är rätt nice med fri data när man är på andra sidan jorden och inte vågar sätta i SIM kortet
Priset var också överkomligt och det var några få klick i deras app så var det importerat och igång.

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Man kan antingen göra det direkt i Tele2s app, då behöver man inte skanna något, eller så får man en QR-kod att skanna om man gör det någon annanstans.

Kanske smidigast så. Trodde jag gjorde nån e-sim beställning, men fick liksom ingen verifikation... #trög haha.. Men alltså...jag ska kolla igen och se....

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk

Tack även till er andra som varit snabba att svara! Ha en fin dag!

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Kanske smidigast så. Trodde jag gjorde nån e-sim beställning, men fick liksom ingen verifikation... #trög haha.. Men alltså...jag ska kolla igen och se....

Så här ser processen ut i Tele2s app välj först att du vill beställa nytt SIM-kort, då får du upp dessa val

Väljer du då eSIM (digitalt) kommer du till följande ruta

Sedan vänta tills det står "Aktivera ditt eSIM" högst upp i appen

Tryck på "Aktivera ditt eSIM" så får du 2 alternativ

Tryck på Aktivera på den här mobilen och sen på Aktivera eSIM

Då får du frågan om du vill tillåta operatören att ladda ner SIM-kortet

Nu ska det vara klart och fungera Så här ser det iallafall ut med vanilla Android. Kan se något annorlunda ut med Samsungs UI, men borde vara liknande iallafall

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Så här ser processen ut i Tele2s app välj först att du vill beställa nytt SIM-kort, då får du upp dessa val
<Uppladdad bildlänk>
Väljer du då eSIM (digitalt) kommer du till följande ruta
<Uppladdad bildlänk>

Sedan vänta tills det står "Aktivera ditt eSIM" högst upp i appen
<Uppladdad bildlänk>
Tryck på "Aktivera ditt eSIM" så får du 2 alternativ
<Uppladdad bildlänk>
Tryck på Aktivera på den här mobilen och sen på Aktivera eSIM

Då får du frågan om du vill tillåta operatören att ladda ner SIM-kortet
<Uppladdad bildlänk>

Nu ska det vara klart och fungera Så här ser det iallafall ut med vanilla Android. Kan se något annorlunda ut med Samsungs UI, men borde vara liknande iallafall

Strålande beskrivet där... Tack!

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Så här ser processen ut i Tele2s app välj först att du vill beställa nytt SIM-kort, då får du upp dessa val
<Uppladdad bildlänk>
Väljer du då eSIM (digitalt) kommer du till följande ruta
<Uppladdad bildlänk>

Sedan vänta tills det står "Aktivera ditt eSIM" högst upp i appen
<Uppladdad bildlänk>
Tryck på "Aktivera ditt eSIM" så får du 2 alternativ
<Uppladdad bildlänk>
Tryck på Aktivera på den här mobilen och sen på Aktivera eSIM

Då får du frågan om du vill tillåta operatören att ladda ner SIM-kortet
<Uppladdad bildlänk>

Nu ska det vara klart och fungera Så här ser det iallafall ut med vanilla Android. Kan se något annorlunda ut med Samsungs UI, men borde vara liknande iallafall

Vacker hjälp. Snacka om Dedication. ^^

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃