Permalänk
Medlem

Datorn Laggar!!

Hej!! Jag har börjat spela spel som COD Mw4 och märker av att jag har väldigt mycket lagg ändå har jag specsen nedan:

GPU: RTX 2070 8gb
Motherboard: Asrock Steel legend b450 mATX
CPU: Ryzen 7 2700x
RAM: Ett gammalt ram med namnet (Samsung DDR4 2400MHz 8GB M378A1K43CB2-CRC) (singel channel)

Min fråga är då om det skulle kunna vara RAM minnet som inte är tillräckligt snabbt då de resterande specsen borde inte ha några problem med att hantera COD Modern Warefare 4.

Notera!! Mw4 är nedladdat på en mycket äldre hårddisk vid namn: Toshiba DT01ACA100

Eller tror ni att det skulle kunna vara något helt annat...?
Om ni i så fall tar er tiden att hjälpa mig skulle jag vara väldigt tacksam.

Permalänk
Medlem

Single channel 2400 MHz RAM är en rejäl flaskhals ja. 8GB RAM är också väldigt lite i dagsläget. Skulle vara en rejäl uppgradering med t.ex. 2x8GB 3200 MHz. Går att få ett basic sådant kit för ~650 spänn för tillfället vilket får ses som fruktansvärt prisvärt.

Kan inte garantera att det kommer lösa ditt problem med lagg men det är en uppgradering du bör göra i vilket fall IMO. Har ingen erfarenhet av det spelet och hur det laddar in texturer m.m. så kan inte svara på frågan om lagring. För det mesta påverkar lagring främst laddningstider i spel, men laddar det in assets i realtid kan en gammal trött hårddisk mycket väl orsaka stutter.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Moderator
Moderator

Börja med att beskriva vad du har för problem. "Lagg" är alldeles för generellt och säger inte mycket om vad du faktiskt menar.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av fhs:

Hej!! Jag har börjat spela spel som COD Mw4 och märker av att jag har väldigt mycket lagg ändå har jag specsen nedan:

GPU: RTX 2070 8gb
Motherboard: Asrock Steel legend b450 mATX
CPU: Ryzen 7 2700x
RAM: Ett gammalt ram med namnet (Samsung DDR4 2400MHz 8GB M378A1K43CB2-CRC) (singel channel)

Min fråga är då om det skulle kunna vara RAM minnet som inte är tillräckligt snabbt då de resterande specsen borde inte ha några problem med att hantera COD Modern Warefare 4.

Notera!! Mw4 är nedladdat på en mycket äldre hårddisk vid namn: Toshiba DT01ACA100

Eller tror ni att det skulle kunna vara något helt annat...?
Om ni i så fall tar er tiden att hjälpa mig skulle jag vara väldigt tacksam.

Mer minne och en SSD... 2070 på 8 gb ram i spel är som att tanka en bil med fotogen.

Permalänk
Medlem

@micro1977: Tack så mycket för din hjälp och tiden du tog dig för att hjälpa mig!! En kort slutfråga bara är att hur stor påverkan har RAM egentligen på GPU? spelar den roll för flera komponenter?

Permalänk
Skrivet av fhs:

@micro1977: Tack så mycket för din hjälp och tiden du tog dig för att hjälpa mig!! En kort slutfråga bara är att hur stor påverkan har RAM egentligen på GPU? spelar den roll för flera komponenter?

Ram spelar stor roll i spel, ditt Vram är på 8 gb, och ram används då som mellanlagring om texturer tar mycket plats. Räcker då inte minnet till för system och spel börjar HD med swapfil och med en mekanisk hårddisk så kan du tänka hur mycket lagg det blir.

Permalänk
Medlem

@micro1977: Okej tack för att du varit så hjälpsam!!!

Permalänk
Medlem

@fragande: Ok tack för hjälpen!! Har funderat över ett par Corsair vengeance 3600mhz 2x16gb och någon typ av ny ssd. Tror du det kan vara en lämplig uppgradering? och har du för slag på någon slags SSD med hyfsat mycket gb?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fhs:

@fragande: Ok tack för hjälpen!! Har funderat över ett par Corsair vengeance 3600mhz 2x16gb och någon typ av ny ssd. Tror du det kan vara en lämplig uppgradering? och har du för slag på någon slags SSD med hyfsat mycket gb?

Känner du att du har behov av så mycket RAM så är det givetvis en bra uppgradering. För just spel så är det nästan inga spel som drar nytta av 32GB än, men det är ju säkrare för framtiden. Ingen större skillnad på Vengeance 3600C18 och 3200C16 eftersom det förstnämnda har så pass mycket sämre timings, men det skiljer ju bara drygt en hundralapp i pris.

Vad har du för SSD idag? Har du inget i m.2-sloten så är Kingston A2000 M.2 1TB för 1149:- prisvärd (TLC).

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av fhs:

Hej!! Jag har börjat spela spel som COD Mw4 och märker av att jag har väldigt mycket lagg ändå har jag specsen nedan:

GPU: RTX 2070 8gb
Motherboard: Asrock Steel legend b450 mATX
CPU: Ryzen 7 2700x
RAM: Ett gammalt ram med namnet (Samsung DDR4 2400MHz 8GB M378A1K43CB2-CRC) (singel channel)

Min fråga är då om det skulle kunna vara RAM minnet som inte är tillräckligt snabbt då de resterande specsen borde inte ha några problem med att hantera COD Modern Warefare 4.

Notera!! Mw4 är nedladdat på en mycket äldre hårddisk vid namn: Toshiba DT01ACA100

Eller tror ni att det skulle kunna vara något helt annat...?
Om ni i så fall tar er tiden att hjälpa mig skulle jag vara väldigt tacksam.

Uplever du "lagg" i andra spel? Jag har svårt att tänka mig att du får en bra speluplevelse med 8 Gb single channel och endast 2400 mhz?
Ryzen presterar bättre med snnabba minnen.

Skrivet av fhs:

@fragande: Ok tack för hjälpen!! Har funderat över ett par Corsair vengeance 3600mhz 2x16gb och någon typ av ny ssd. Tror du det kan vara en lämplig uppgradering? och har du för slag på någon slags SSD med hyfsat mycket gb?

Rekomenderar dig att du kör på 2x8 Gb och du bör klara dig fint med 3200 mhz.

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem

@twit: Hej! jo generellt är det oftast texturerna som tar en väldig tid på sig att ladda in men det är också väldigt ryckigt när man rör med musen.

Permalänk
Medlem

Kolla att minnet du köper är med listan för kompatibla till moderkortet. Jag köpte ett par Corsair 3600mhz LPX och det gick åt pipan på mitt kort med ryzen 3700x.

Permalänk
Medlem

@fragande:
Jag har faktiskt en m.2 som kom med i min första prebuild som jag använder till den nyare datorn jag har nu jag tror nog att den kanske är lite äldre den heter: micron 110 mtfddak256tbn.

Det konstiga är att jag vet att jag har en ssd i datorn nu när jag tänker efter med kommer inte upp när jag tittar på storage utan då står det bara: micron 110 mtfddak256tbn och Toshiba DT1ACA100. Antar att nu när du säger det kanske jag alltid förväxlat min m.2 med att det skulle vara min SSD eftersom jag inte vetat vad för funktion m.2 hade.

Permalänk
Medlem

@maximm:
Hej! det står nämligen "Supports DDR4 3533+ (OC)" och jag antar OC står för overclockable men jag kanske har fel och det kanske inte fungerar alls kan det vara så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fhs:

@maximm:
Hej! det står nämligen "Supports DDR4 3533+ (OC)" och jag antar OC står för overclockable men jag kanske har fel och det kanske inte fungerar alls kan det vara så?

På deras hemsida finns det en lista med minnen som garanterat funkar. QVL heter den. Jag försökte i veckor så dum som jag var. Bytte sen till ett par från listan och allt funkade direkt.

Permalänk
Medlem

@fragande: Nej tydligen är har jag en SSD som syns den heter Micron MTFDDAK256TBN-1AR1ZABYY. men jag också en m.2 men den kommer inte upp någonstans utan jag kan bara se SSD och HD på "den här datorn" men på NZXT cam kan jag bara se HD och m.2.

förresten är en m.2 bättre än en SSD?

Permalänk
Medlem

@maximm:

Så det är bättre och ta det säkra före de osäkra alltså ta någon från listan?

Permalänk
Medlem

@Whaea: Hej! jag har provat och spela mycket fortnite på datorn också och jag känner att det oftast kan vara en väldigt stor delay.

Permalänk
Medlem

8GB RAM är för lite köp en 8GB sticka till.
Jag skulle tro att det löser dina problem så börja med det. SSD snabbar ju upp också förstås men inte som ram minne.

Permalänk
Medlem

@Therpid:
Tack för hjäpen.

Permalänk
Medlem

Det där spelet är väl väldigt gammalt?

Rekommenderade specen är ju inte speciellt höga när en FX 6300 och I5 2500 ska duga. Måste vara nåt annat fel. Vad kör du för grafikinställningar?
https://www.tomshardware.com/news/call-of-duty-modern-warfare...

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

@AMD-FX: Spelet kom ut 2019 och jag har fått råd av andra att det ät RAM minnet som är för dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fhs:

@AMD-FX: Spelet kom ut 2019 och jag har fått råd av andra att det ät RAM minnet som är för dåligt.

Då kanske du inte ska skriva Call of duty 4 Modern Warfare för det är inte samma spel som Modern Warfare 2019
Men angående ram, när jag körde GroundWar igår så åt spelet ca 20GB ram och då var det med 3440X1440p med allt på max.

Permalänk
Medlem

@ExcZist: Jag har för mig att jag skrev COD mw4 i allafall..?