Funderar på Ubiquiti - Hjälp en nybörjare

Permalänk
Medlem

Funderar på Ubiquiti - Hjälp en nybörjare

Hej

Har jagat på detta forum i flera dagar nu och försökt sätta mig in i Ubiquitis utbud. All min tidigare nätverkserfarenhet är från vanliga routers med inbyggd wifi.

Om jag förstått det rätt kan man köra en router utan Wifi och istället använda en AP, vilket verkar väldigt hårdvarumässigt attraktivt om jag tittar på ubiquitis utbud.

Men det verkar finnas en hel drös andra hårdvarukomponenter som jag inte får med i bilden riktigt. Controller osv

Dessutom verkar mycket av ubiquitis routers vara slutsålda överallt.

Jag skulle därför villja be om hjälp med förslag på router och AP och om det är nåt annat jag missat som man absolut måste ha.

Mina behov på nätverket är, 1 trådad dator, och sedan runt 20 trådlösa enheter. Allt från chromecasts, surfplattor, laptops, telefoner och ett Sonos hemmasystem med ca 6 enheter.

Visa signatur

Moderkort: ASUS TUF GAMING X570-PLUS | CPU: AMD Ryzen R9 3900X | CPU-kylare: be quiet! Dark Rock Pro 4 | RAM: G.Skill Trident Z Neo C 32 GB (2x16) DDR4-3600 CL16 | GPU: SAPPHIRE Radeon Pulse RX5700 XT 8GB OC | SSD: Corsair MP510 1 TB NVMe + Intel 660p 2 TB NVMe | PSU: Corsair RM750X V2 750W | Chassi: be quiet! Pure Base 600 Svart | Skärm: LG 27GL850 144Hz IPS 2560x1440 | Tangentbord: Logitech G513 | Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klurig:

Hej

Har jagat på detta forum i flera dagar nu och försökt sätta mig in i Ubiquitis utbud. All min tidigare nätverkserfarenhet är från vanliga routers med inbyggd wifi.

Om jag förstått det rätt kan man köra en router utan Wifi och istället använda en AP, vilket verkar väldigt hårdvarumässigt attraktivt om jag tittar på ubiquitis utbud.

Men det verkar finnas en hel drös andra hårdvarukomponenter som jag inte får med i bilden riktigt. Controller osv

Dessutom verkar mycket av ubiquitis routers vara slutsålda överallt.

Jag skulle därför villja be om hjälp med förslag på router och AP och om det är nåt annat jag missat som man absolut måste ha.

Mina behov på nätverket är, 1 trådad dator, och sedan runt 20 trådlösa enheter. Allt från chromecasts, surfplattor, laptops, telefoner och ett Sonos hemmasystem med ca 6 enheter.

Du kan köpa ifrån https://eu.store.ui.com/

Controller är inbyggt i dom senaste Ubiquiti, tror att detta skulle passa dej bra https://eu.store.ui.com/collections/unifi-network-unifi-os-co...

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Du kan köpa ifrån https://eu.store.ui.com/

Controller är inbyggt i dom senaste Ubiquiti, tror att detta skulle passa dej bra https://eu.store.ui.com/collections/unifi-network-unifi-os-co...

Tack för tipset, men den ser ut som en sån all in one jag haft alla tidigare år. Nu har jag fiberuttag i källaren och hade tänkt dra en kabel upp i trappan för en AP på markplan som förhoppningsvis täcker ovanvåningen också.

Problemet med tidigare routers jag haft är att deras wifi signal inte riktigt nått hela vägen till andra änden av huset, varför jag tänkte placera en AP så nära mitten jag kan komma av byggnaden.

Det var av den anledningen jag undrade om man kan ha nån annan router än ubiquitis egen (då alla deras verkar ha sålt slut överallt) utan wifi och sen köra med en AP. Men jag vet inte om det behövs nån mer hårdvara än detta.

Hade gärna tagit emot tips på nån router man kan använda tillsammans med ubiquitis AP som faktiskt går att köpa i butik.

Visa signatur

Moderkort: ASUS TUF GAMING X570-PLUS | CPU: AMD Ryzen R9 3900X | CPU-kylare: be quiet! Dark Rock Pro 4 | RAM: G.Skill Trident Z Neo C 32 GB (2x16) DDR4-3600 CL16 | GPU: SAPPHIRE Radeon Pulse RX5700 XT 8GB OC | SSD: Corsair MP510 1 TB NVMe + Intel 660p 2 TB NVMe | PSU: Corsair RM750X V2 750W | Chassi: be quiet! Pure Base 600 Svart | Skärm: LG 27GL850 144Hz IPS 2560x1440 | Tangentbord: Logitech G513 | Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Är själv en novis i nätverk men valde att bita i sura äpplet och kört på Ubiquiti EdgeRouter + APs för mitt nätverk hemma.

Kan bara säga undvik att göra det som jag gjort. Funkar ju, men det är verkligen inte för någon som bara vill ha ett fungerande nätverk och smidig hantering av diverse inställningar ibland. Det går att göra smarta grejer in absurdum, men all info är döljt i ett dunkel av jargong. Detta är inte menat för hemmapularen som bara vill ha wifi.

Skaffa en UDM som föreslogs här ovan och 1-2 extra APs om den hamnar på dumt ställe och kör på det. Bör vara så nära du kan komma en simpel konsumentlösning det går att komma med Ubiquiti.

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Du kan köpa ifrån https://eu.store.ui.com/

Controller är inbyggt i dom senaste Ubiquiti, tror att detta skulle passa dej bra https://eu.store.ui.com/collections/unifi-network-unifi-os-co...

Fungerar det inte med att köpa en, exempelvis, AP Wifi 6 Lite med en PoE injector, plugga in i sin nuvarande router och sedan köra på? Är det krav på en console? Har ingen erfarenhet av Ubiquiti, men är intresserad.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Medlem

Ja, det går alldeles utmärkt att använda Unifi APs med vilken router som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Ja, det går alldeles utmärkt att använda Unifi APs med vilken router som helst.

Mitt huvudproblem med nuvarande router är att wifi signalen inte går riktigt hela vägen fram, så baserat på det du säger skulle jag kunna behålla routern och istället bara skaffa en AP och lång kabel för min nuvarande ide?

Jag var inte säker på om jag måste ha alla de andra delarna från ubiquiti också, eller nån annan tillverkare.

Tack till alla som engagerar sig

Visa signatur

Moderkort: ASUS TUF GAMING X570-PLUS | CPU: AMD Ryzen R9 3900X | CPU-kylare: be quiet! Dark Rock Pro 4 | RAM: G.Skill Trident Z Neo C 32 GB (2x16) DDR4-3600 CL16 | GPU: SAPPHIRE Radeon Pulse RX5700 XT 8GB OC | SSD: Corsair MP510 1 TB NVMe + Intel 660p 2 TB NVMe | PSU: Corsair RM750X V2 750W | Chassi: be quiet! Pure Base 600 Svart | Skärm: LG 27GL850 144Hz IPS 2560x1440 | Tangentbord: Logitech G513 | Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klurig:

Mitt huvudproblem med nuvarande router är att wifi signalen inte går riktigt hela vägen fram, så baserat på det du säger skulle jag kunna behålla routern och istället bara skaffa en AP och lång kabel för min nuvarande ide?

Jag var inte säker på om jag måste ha alla de andra delarna från ubiquiti också, eller nån annan tillverkare.

Tack till alla som engagerar sig

Enklast möjliga lösning är att köpa en eller några få lösa APs och dra TP-kabel till din router, du pluggar bara in AP:n och förser den med ström via PoE från din router eller via PoE-injektor som bör följa med AP:n. Sen kan du hitta AP:n via Ubiquiti's mobilapp och konfa den. Det är en väldigt grundläggande konfiguration du kan göra i appen jämfört med om du har en controller men det är säkert fullt tillräckligt för hemmabruk. Jag har denna lösning hemma och det funkar perfekt.

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig få för mig att köra nån kombilösning (dvs trådlös "router")

Fördelen med Ubiquiti är just att dom har gjort en bra lösning i prosumer-klassen som inte kostar för mkt.
Kör en Edgerouter, nån switch med POE samt apor som kan matas med POE.
Numera tar nog alla deras nya apor riktig POE ist för den passiva junken dom körde med innan.

Alternativet är ju valfri firewall och apor från ex.vis Aruba eller Ruckus.
Kör motsvarande lösning själv vilket fungerar felfritt.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av jetblack:

Är själv en novis i nätverk men valde att bita i sura äpplet och kört på Ubiquiti EdgeRouter + APs för mitt nätverk hemma.

Kan bara säga undvik att göra det som jag gjort. Funkar ju, men det är verkligen inte för någon som bara vill ha ett fungerande nätverk och smidig hantering av diverse inställningar ibland. Det går att göra smarta grejer in absurdum, men all info är döljt i ett dunkel av jargong. Detta är inte menat för hemmapularen som bara vill ha wifi.

Skaffa en UDM som föreslogs här ovan och 1-2 extra APs om den hamnar på dumt ställe och kör på det. Bör vara så nära du kan komma en simpel konsumentlösning det går att komma med Ubiquiti.

Ubiquiti gör "Prosumer"-produkter, alltså mindre företag, de som vill labba mer eller bara har ett större intresse.
Edgerouter och en AP är hur enkelt som helst att smacka upp. i ER konfar man egentligen bara en DHCP så är det klart.

Permalänk
Medlem

Du kan absolut ha lösa APs med en annan router, men du måste ha en controller för att konfigurera APerna. Controllern kan installeras på din dator och den måste bara vara ingång när du vill konfigurera om du inte vill ha statistik.

Notera att det i nya APs från Ubiquiti *inte* följer med en PoE injektor. Deras vinkel på shrinkflation antar jag, då det alltid följde med förr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

i ER konfar man egentligen bara en DHCP så är det klart.

Se mitt tidigare inlägg om jargong:p

Jag var faktiskt ute efter detta labbande, att lära mig lite mer om nätverk, så detta är självförvållat helt klart. Och Ubiquiti verkade vara go-to när det gällde nätverk som var mer stabilt. Men det är inget man föreslår till sina päron såvida man inte vill skaffa sig deltidstjänst som admin åt dem, eller inte klarar av kommentarer i stil med "men detta skulle ju bara funka"

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gwydon:

Du kan absolut ha lösa APs med en annan router, men du måste ha en controller för att konfigurera APerna. Controllern kan installeras på din dator och den måste bara vara ingång när du vill konfigurera om du inte vill ha statistik.

Man måste inte ha en controller, du kan konfa AP:s med mobilappen. Controllern ger förstås mycket fler inställningsmöjligheter och statistik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirigoe:

Man måste inte ha en controller, du kan konfa AP:s med mobilappen. Controllern ger förstås mycket fler inställningsmöjligheter och statistik.

Stämmer. Jag har installerat en sådan lösning hos svärfar. Om man döper APn wifi till samma som den gamla (icke Ubiquti) så fungerar det som en förlängning av Wi-Fi. Fick denna rekommendation av en säljare på Kjell. Tror de har instruktion där också.

Själv kör jag 10+ enheter enbart Ubiquiti UniFi hemma bara för att det är kul och bra.

Mvh Per

Permalänk
Medlem

@Klurig, låter som du har behov av flera APs, en router och några trådade enheter än att du måste skaffa just Ubiquiti prylar.

Om du i dagsläget inte har stort behov av hög prestanda till trådlösa enheter kan du i stort sett skaffa vilka prylar du vill, tänk bara på att det är viktigt man kan köra grejerna i stand-alone läge. En del prylar kräver att man har en controller, viktigt hålla koll på detta så du inte skaffar fel prylar.

Vill du använda Ubiquiti så går ju det bra, duger fint med äldre prylar och du kan skippa AC varianterna och hitta billigare om du ändå inte har behov av dom höga hastigheterna. Jag kör fortfarande på 2.4Ghz för de flesta prylarna, har inte ens en 5Ghz AP igång även om jag har en. Jag har också märkt att 2.4Ghz ger betydligt bättre täckning. Numera får man 5Ghz på köpet, inte många prylar kvar som bara har 2.4Ghz om man inte väljer budget lösningar.

Å andra sidan kör jag allt som är kräver hastighet trådat, som stationär dator, digitalboxar, IP telefoni (även om min Gigaset är DECT och trådlös den vägen) och lite andra grejer. WiFi är mest för lågintensiva saker, mest för att trådlöst är bekvämt.