Kan ej uppgradera till Windows 11 pga CSM

Permalänk
Medlem

Kan ej uppgradera till Windows 11 pga CSM

Hej,

Grabben har följande spec.

ROG STRIX B450-F GAMING (BIOS 4801 /03/02/2022)
Ryzen 5 3600
DDR4 16GB@3200
AMD Radeon R9 390.

Problemet är att jag inte kan köra utan CSM påslaget i i BIOS.

"The VGA card is not supported by UEFI driver.
CSM (Compability Support Module) settings have been changed
For further adjustments, press [F1] to enter BIOS setup

Detta gör också att secure boot inte fungerar och därav inte kan köra windows 11.

Någon som har erfarenheter kring detta? 390 kortet är ju inte det senaste, men fungerar bra för tillfället med tanke på dagens priser på gfx-kort.

Tacksam för input.

Permalänk
Medlem

verkar inte finnas med på Asus Windows 11 Comp lista.

https://www.asus.com/microsite/motherboard/asus-motherboards-...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Hej!

Jo det finns faktiskt med i listan du länkade till. Skall ha haft support för flera bios sen. Så själva moderkortet har inget problem.
Eller ja, tillsammans med 390-kortet har det ju 😬

Permalänk
Medlem

Mitt råd är att låta dina BIOS inställningar vara som de är, ladda ner rufus och skapa ett bootbart Windows 11 usb minne där du i rufus inställningarna väljer att ta bort kontrollen för secureboot/tpm och liknande. Jag har gjort så på flera av mina datorer utan några som helst problem.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Mitt råd är att låta dina BIOS inställningar vara som de är, ladda ner rufus och skapa ett bootbart Windows 11 usb minne där du i rufus inställningarna väljer att ta bort kontrollen för secureboot/tpm och liknande. Jag har gjort så på flera av mina datorer utan några som helst problem.

Tack, Låter som ett alternativ i detta fallet. Går det att köra en uppgradering med då? Brukar blåsa helt men i detta fallet tror jag hellre jag uppgraderar befintlig installation.

Är det bara vid installation som secureboot m.m. Krävs? Inget som kommer spöka längre fram?

Permalänk
Medlem

Du borde kunna köra en uppgradering med usb minnet. Borde gå direkt från windows.

Jag har kört med secure boot tidigare och stängt av det p.g.a. ett konstigt problem där mitt moderkort inte kunde hitta grafikkortet efter man dragit ut displayport kabeln då datorn var avstängd.

Som sagt, jag har kört Windows 11 utan secure boot på flera datorer sedan release utan några problem. Sen vet jag inte om Microsoft kommer att göra något i framtiden som gör att de inte går längre.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av reeseth:

Tack, Låter som ett alternativ i detta fallet. Går det att köra en uppgradering med då? Brukar blåsa helt men i detta fallet tror jag hellre jag uppgraderar befintlig installation.

Är det bara vid installation som secureboot m.m. Krävs? Inget som kommer spöka längre fram?

Skrivet av Xeno88:

Du borde kunna köra en uppgradering med usb minnet. Borde gå direkt från windows.

Jag har kört med secure boot tidigare och stängt av det p.g.a. ett konstigt problem där mitt moderkort inte kunde hitta grafikkortet efter man dragit ut displayport kabeln då datorn var avstängd.

Som sagt, jag har kört Windows 11 utan secure boot på flera datorer sedan release utan några problem. Sen vet jag inte om Microsoft kommer att göra något i framtiden som gör att de inte går längre.

Moderkortet behöver bara stödja Secure Boot, det är inget krav om att du måste ha Secure Boot aktiverat överhuvudtaget oavsett clean install eller uppgradering.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av Xeno88:

Du borde kunna köra en uppgradering med usb minnet. Borde gå direkt från windows.

Jag har kört med secure boot tidigare och stängt av det p.g.a. ett konstigt problem där mitt moderkort inte kunde hitta grafikkortet efter man dragit ut displayport kabeln då datorn var avstängd.

Som sagt, jag har kört Windows 11 utan secure boot på flera datorer sedan release utan några problem. Sen vet jag inte om Microsoft kommer att göra något i framtiden som gör att de inte går längre.

Nice, jag visste inte att man kunde välja bort secure boot checken. Bra tips med Rufus, tack!

Visa signatur

All your base are belong to me