AMD släpper uppskalningstekniken FSR 3 i september

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saagaa:

Har nog bara kört ett spel med DLSS support (kör mestadels äldre spel) och det var God of War. Det fungerade bra ganska länge men sedan när jag kom till berget där man ska skingra the black breath så uppstod extremt mycket artefakter och jag var tvungen att stänga av det. Visst att det blir mycket partiklar men hade förväntat mig bättre.

Har som filosofi att en teknologi som FSR/DLSS endast är så bra som dess sämsta resultat. Så vid minsta ghosting eller irriterande artefakter så åker dom ut.

Själv hade jag inte några artefakter där.... Har du en 4000 serie gpu?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

indeed... att bara köra spelet direkt i 720p ser fasen bättre ut än att köra DLSS med all dess motion blur och skalnings artefakter...

du måste skoja med oss... har du äns testat DLSS?
och speciellt i ett tungdrivet spel där du får knappa 100FPS konstant på en 144Hz skärm äns med DLSS/FSR.

Pixlar som Legoklossar och så sjukt mycket motion blur att man nästan blir åksjuk...

inte för att FSR är bättre men enligt mig så ser att bara låta skärmen skala upp 720p till fullskärm bättre ut än alla skalnings artefakter å blur DLSS/FSR introducerar...

Ja jag gissar på att merparten av dom som "gillar" DLSS och fsr gillar tanken och baserar deras tankar på diverse artiklar på internet med stillbilder och har inte provat det själva i olika spel.

Eller så är dom ohumana och är såna individer som inte stänger av motion blir i fps spel.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Själv hade jag inte några artefakter där.... Har du en 4000 serie gpu?

3000 serien och kör i 1080p. Men generationen har väl ändå ingen betydelse för DLSS2. 2000 serien bör se likadan ut som 4000 serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saagaa:

3000 serien och kör i 1080p. Men generationen har väl ändå ingen betydelse för DLSS2. 2000 serien bör se likadan ut som 4000 serien.

Då uppskalarna har problem i lägre upplösning så är det av betydelse.
I 1440p och 4k så är det avsevärt bättre

Sen borde ju gpu spelaroll då mer data kan behandlas snabbare

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Avstängd
Skrivet av norrby89:

Ja jag gissar på att merparten av dom som "gillar" DLSS och fsr gillar tanken och baserar deras tankar på diverse artiklar på internet med stillbilder och har inte provat det själva i olika spel.

Eller så är dom ohumana och är såna individer som inte stänger av motion blir i fps spel.

Du har inte spelat med dlss, eller struntat i att uppdatera till senaste dlss versionen. I ex RDR 2 är det bättre än native med senaste dlss versionen. Spelar Witcher 3 i 4k med dlss quality och det ser lika bra ut som native. Stänger alltid av motion blur i spel.

Visa signatur

The more I get to know people, the more I love my dog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Anar jag lite ironi här

Ja, jag tänker att de menar Forespoken och inte Forsaken i artikeln.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Först: Nä DLSS ser inte bättre ut än native
Sist: Senare versioner av DLSS kan se riktigt bra ut, svårt att skilja från native

Ja, det är ingen motsägelse? DLSS är definitivt inte bättre än native, men i vissa fall är det nära native. Speciellt nu när Nvidia slutat trycka på en massa sharpening automatiskt.

Permalänk
Medlem

Ett litet trick jag har lärt mig för att få DLSS att se bättre ut på en 1080p skärm är att köra spelet i 1440p.
Du får bättre bild och mer fps.

1. Aktivera DSR i nvidias kontrollpanel. 4.00x;1.78DL
2. Ställ DSR smoothness på 0%.
3. Ställ in spelet på 1440p.
4. Aktivera DLSS quality.

Vore faktiskt kul om några st här kunde prova detta och skriva vad resultatet blir för er.
Gärna från båda sidor av argument för och emot DLSS.
För detta är något jag aldrig sett nämnas.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fulci:

Ja, det är ingen motsägelse? DLSS är definitivt inte bättre än native, men i vissa fall är det nära native. Speciellt nu när Nvidia slutat trycka på en massa sharpening automatiskt.

kanske inte motsägelse men om det är svårt att urskilja så är det i princip native.
Och det -är- i många fall mycket bättre än native.

3840x2160 med DLSS på Performance (1080p) ser 1000 gånger bättre ut än 1080p native.

I 1440p med Quality så ser det definitivt bättre ut än Native tack vare mer detaljrika småsaker som annars hade flimrat satan utan det. Se stängsel, stolpar, träd, buskar och som exempel: Golden Gate i Watch Dogs 2.

Sedan påverkar implementationen också. I last of us måste man sätta sharpness på 0-5% då spelet själv har en egen sharpening man inte kan ändra på. Medans i tex Warzone, för mig åtminstone, krävs 100% sharpness.

Permalänk
Medlem

Hoppas vi snart får FSR 3 i Starfield också, även om det inte är med vid lanseringen. Känns lite som att timingen inte blev riktigt rätt och de fick vänta till en senare uppdatering för att lägga till det. Bethesda är kanske för upptagna med en buggfixande till patch för releasedagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

kanske inte motsägelse men om det är svårt att urskilja så är det i princip native.
Och det -är- i många fall mycket bättre än native.

3840x2160 med DLSS på Performance (1080p) ser 1000 gånger bättre ut än 1080p native.

I 1440p med Quality så ser det definitivt bättre ut än Native tack vare mer detaljrika småsaker som annars hade flimrat satan utan det. Se stängsel, stolpar, träd, buskar och som exempel: Golden Gate i Watch Dogs 2.

Sedan påverkar implementationen också. I last of us måste man sätta sharpness på 0-5% då spelet själv har en egen sharpening man inte kan ändra på. Medans i tex Warzone, för mig åtminstone, krävs 100% sharpness.

Jag kunde varit tydligare i orginalinlägget.

Jag slår aldrig på uppskalning om jag inte absolut måste det för prestandans skull. Native har i alla fall i mina egna tester alltid gett den bild jag gillar mest. Sen finns det fall som t.ex. Cyberpunk 2077 där jag vill köra raytracing och det är väldigt svårt att få tillräcklig prestanda utan DLSS. Det är svårt jämföra DLSS ON/OFF rättvist när man får 30-40 fps utan DLSS med samma grafikinställningar.

Permalänk
Medlem

Trevligt att tekniken går framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LessHack:

Bara jag som har otur med dlss och liknande? Blir så ofta man får konstiga flimmer eller objekt som geggar ihop sig. Som tur var behöver jag aldrig ha den på, men ibland testar man för skojs skull och i bland annat Witcher 3 och cyberpunk så var det verkligen inte värt det.

Nej det är inget konstigt eller oväntat. Man byter bokstavligen bildkvalitet mot högre prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av siefer:

Frågan är om du har testat DLSS ? Har du testat lira 4k upplösning eller bara kört lägre ?Min egna uppfattning är att DLSS är helt fantastisk pixelmagi levererad av nVidia. Ganska förvånad att det finns så olika uppfattningar om DLSS, då jag nästan helt utan undantag alltid har sett riktigt bra bild kvalitet med Quality läget aktiverat.
Kanske skiljer på ögon från olika personer (jag är 40+, därmed inte perfekt syn längre). Legoklossar har jag då aldrig sett i nåt spel jag testat. Ska tillägga att jag kör i 4k som enligt de flesta få bäst effekt av DLSS (bra skärm hjälper ju med) Hur som helst , en stor anledning att jag köper nVidia är deras överlägsna teknologier. Hade ju faktist varit kul o se AMD kunna leverera nåt liknade till sina användare.

Problemet är nog att de allra flesta inte kör 4K-upplösning. Min egen upplevelse av DLSS i 1440p är att bildkvalitén påverkas menligt av att aktivera DLSS, antagligen för att det inte finns nog med pixlar att interpolera från när upplösningen sjunker. Därmed blir det också irrelevant för allt utom en specifik typ av "toppriggar", alternativt för folk som inte "ser" dålig bildkvalitet.

Permalänk
Medlem

Vi behöver AMD antilag+ (reflex) och FSRAA och FSRDSR (DLAA och DLDSR) inte FSR3 (DLSS3). Skit i fakeframes.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Bozzeta:

"Bolaget demonstrerade tekniken med hjälp av spelet Forsaken"
Spelet heter Forspoken.
Inte Forsaken, det var 1998 det...

Boomer-Jonas avslöjar sin ålder…

Det är nu rättat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sasfoxi:

Du har inte spelat med dlss, eller struntat i att uppdatera till senaste dlss versionen. I ex RDR 2 är det bättre än native med senaste dlss versionen. Spelar Witcher 3 i 4k med dlss quality och det ser lika bra ut som native. Stänger alltid av motion blur i spel.
https://youtu.be/O5B_dqi_Syc?t=1249

På min egna dator så va det sist i april, cod, escape from tarkov, cyberpunk, warhammer 40k darktide och sen är va det en 2-3 spel till jag provade innan jag beslutade mig för att uppgradera mitt 3080 och gå över till röda laget.

Men i april så led alla dom spelen av samma sak, grafiken blir märkbart sämre med dlss påslaget. Och jag har kört spelen uppdaterade till senaste versionen som steam installerar åt mig, att manuellt ladda ner och byta ut filer för att uppdatera dlss är inte intressant i mina ögon då det iallafall då inte fungerade i alla spel.

Angående RDR 2 så säger jag inget då jag aldrig provat det med just dlss,men om det nu är en titel som dom lyckats med och resterande så blir bilden sämre eller någon form av artifskter/motion blur effekt så säger det för mig allt.

Tekniken kommer säkert bli bättre men den har en otroligt lång väg kvar enligt mig.

Sen sure är kanske bara jag som är petig med min grafik och avskyr när små saker snor min uppmärksamhet och förstör känslan av spelet.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Avstängd

Perfekt, blir mitt 7900 XT-köp ännu trevligare Tack AMD.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av norrby89:

På min egna dator så va det sist i april, cod, escape from tarkov, cyberpunk, warhammer 40k darktide och sen är va det en 2-3 spel till jag provade innan jag beslutade mig för att uppgradera mitt 3080 och gå över till röda laget.

Men i april så led alla dom spelen av samma sak, grafiken blir märkbart sämre med dlss påslaget. Och jag har kört spelen uppdaterade till senaste versionen som steam installerar åt mig, att manuellt ladda ner och byta ut filer för att uppdatera dlss är inte intressant i mina ögon då det iallafall då inte fungerade i alla spel.

Angående RDR 2 så säger jag inget då jag aldrig provat det med just dlss,men om det nu är en titel som dom lyckats med och resterande så blir bilden sämre eller någon form av artifskter/motion blur effekt så säger det för mig allt.

Tekniken kommer säkert bli bättre men den har en otroligt lång väg kvar enligt mig.

Sen sure är kanske bara jag som är petig med min grafik och avskyr när små saker snor min uppmärksamhet och förstör känslan av spelet.

Det är väldigt lätt att uppdatera till senaste dlss versionen, copy paste, kan inte bli mycket enklare. Har alla mina spel med dlss senaste versionen. Spelar Witcher 3 i 4k med dlss quality är lika bra som native, Immortals of Aveum i 4k dlss quality lika bra som native. Minst tre stora spel med mycket lyckad dlss, RDR 2 har jag spelat med dlss quality i 4k.

Visa signatur

The more I get to know people, the more I love my dog.

Permalänk
Medlem

Det finns en väldigt uppratad kommentar som insinuerar att FSR3 ej fungerar på Linux ( via Vulkan ) i en reddit-tråd. .Har inte lyckats hitta någon källa eller knappt någon mening överhuvudtaget med "linux" eller "Vulkan" och "FSR3" i . Har iaf ställt frågan på reddit.

Edit. Det är möjligt att kommenteraren menade Vulkan på windows och inte dxvk. A well, lär bli varse vad som funkar på Linux.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Ett litet trick jag har lärt mig för att få DLSS att se bättre ut på en 1080p skärm är att köra spelet i 1440p.
Du får bättre bild och mer fps.

1. Aktivera DSR i nvidias kontrollpanel. 4.00x;1.78DL
2. Ställ DSR smoothness på 0%.
3. Ställ in spelet på 1440p.
4. Aktivera DLSS quality.

Vore faktiskt kul om några st här kunde prova detta och skriva vad resultatet blir för er.
Gärna från båda sidor av argument för och emot DLSS.
För detta är något jag aldrig sett nämnas.

Vid 1080p+DLSS Quality är upplösningen bara 720p internt. Med detta "trick" blir den interna upplösningen 960p istället. Så det kommer såklart se bättre ut, med samtidigt blir prestandan lägre, så det är ingen "magi" med det. Kan ibland sakna ett DLSS "Ultra Quality"-läge för 1080p, som renderar internt i 960p utan detta trick. Det skulle ge en liten boost i FPS utan lika märkbar nergradering av bildkvalitén. 720p är ju i lägsta laget även med AI-assisterad uppskalning, vilket gör nyttan av DLSS tveksam vid 1080p.

Annars tycker jag DLDSR är suveränt i äldre spel. Med vanlig DSR blir texten och annat ofta suddigt, men med 2.25x DLDSR får man skarp bild och bra anti-aliasing i äldre spel.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Boomer-Jonas avslöjar sin ålder…

Det är nu rättat.

Vågar man dra till med ett bättre förslag:
Boomas

Lämnar den här att gro

Permalänk
Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

FSR3 fungerar med alla RTX-kort, dvs 2000-generationen och senare. Källa:

https://community.amd.com/t5/gaming/first-look-at-amd-fidelit...

Användare av Turing och Ampere kan således få FG med FSR 3, men inte med DLSS 3.

Bra poäng. Jag som sitter med ett 3060 börjar omedelbart fundera över om det går att bara använda frame-gen delen av fsr, och kombinera det med uppskalning med dlss 2. Det vore kanske tekniskt möjligt, men är förmodligen önsketänkande feån mig.

Permalänk
Medlem

Spännande hur snabbt dessa metoder utvecklas i prestanda/kvalitet. Mycket snabbare än gpu'er utvecklats på länge? tycker jag.
Änsålänge är jag inte riktigt nöjd med fsr i de flesta titlar jag provat. (6800xt/3840x1600) va det gäller bildkvalitet, eller egentligen bildstabilitet. vissa titlar funkar bra. Det bästa är nog enligt mig att man får en hyffsad kvalitet i "hög" fps.(gillar 120-160) med minskad strömförbrukning i de titlar som det fungerar bra i.

Permalänk
Medlem

Jag blir mer och mer pessimistiskt inställd till allt om detta.
Tyvärr.
Jag behöver bli motbevisad att devs inte blir lata och slutar att optimera spel.

Behövs det är jag glad att det finns.
Men jag vill inte att det SKA behövas av mig för att devs använder det som en krycka.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jag blir mer och mer pessimistiskt inställd till allt om detta.
Tyvärr.
Jag behöver bli motbevisad att devs inte blir lata och slutar att optimera spel.

Behövs det är jag glad att det finns.
Men jag vill inte att det SKA behövas av mig för att devs använder det som en krycka.

Så är det med varje teknik som ökar prestandan. Vissa kommer spara pengar genom att inte behöva optimera, andra kommer använda den för att trycka in fler grafiktunga effekter. I båda fallen "måste" du använda den nya tekniken.

Permalänk
Medlem

Techpowerup testar Immortals of Aveum

Immortals of Aveum: FSR 2.2 vs. DLSS 2 vs. DLSS 3 Comparison Review
https://www.techpowerup.com/review/immortals-of-aveum-fsr-2-2...

FSR verkar där ha en sharpening påslaget, något Nvidia tidigare tog bort som default för DLSS. Tycker inte uppskalningstekniker ska lägga på egen sharpening, gillar man sånt får man köra det separat.