Systemutvecklare och programmering

Permalänk
Avstängd

Systemutvecklare och programmering

Måste man vara bra på matte för att kunna jobba som systemutvecklare eller progammerare ?

Fick höra att man måste vara en matte genie för att jobba som systemutvecklare. Har läst matte 3c 2ggr och har kuggat. Börjat läsa Teknsikt basår och ångrar redan att jag valde det, försöker förstå matten 3c och kemi men fattat inget. Hittat några Yrkeshögskola utbildningar som ger en utbildning för systemutvecklare samt byggingenjör inom ROT. Dom kräver inte Teknsikt basår. Är det kört för mig ? Borde jag förska hitta nåt annat som inte är med matte ? 😰😰😢😢

Permalänk
Medlem

Du behöver inte kunna särskilt mycket matte, givet att du jobbar med något som inte kräver det. Mycket utveckling klarar man med grundskolematte.
Typ det mesta mot webben kan du göra utan avancerad matematik.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem

Något geni på matte behöver man definitivt inte vara, men vissa delar av matematiken är bra att förstå för utvecklare.

Matematiken i grundskolan och gymnasiet är egentligen inte särskilt svår, så begriper man den inte är det oftast för att man haft dåliga lärare eller på annat sätt dålig undervisning. (Det finns undantag med folk som faktiskt inte kan lära sig matte, men de är mycket färre än alla de som påstår sig vara dåliga på matte och tycker det är ett helt obegripligt ämne.)
Matematik är lite ovanligt bland skolämnena på det viset att varje nytt moment bygger på de tidigare, så har man av någon anledning inte greppat någon del av det så kan alla de kommande bitarna bli obegripliga.

Permalänk

Jag har jobbat som systemutvecklare i många år nu (mycket webbfokus) och har klarat mig utmärkt trots att jag var rätt kass i matte i skolan. Jag gissar om man ska jobba som utvecklare inom spelprogrammering att möjligen mattekunskaperna skulle kunna vara mer relevanta där.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

I förra tråden skulle du bli snickare. Det behövs nog ungefär lika mycket matematik där.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av izzie:

I förra tråden skulle du bli snickare. Det behövs nog ungefär lika mycket matematik där.

Vet inte ens vad jag längre vill jobb inom, tänkte snickare pågrund av lönen men folk som har jobbat inom det säger att man utsliten snabbt

Permalänk
Medlem
Skrivet av CB17:

Vet inte ens vad jag längre vill jobb inom, tänkte snickare pågrund av lönen men folk som har jobbat inom det säger att man utsliten snabbt

Tro inte att utvecklare är en dans på rosor heller, många som blir utbrända.

Permalänk
Medlem

De allra flesta klarar sig fint utan att vara särskilt kunniga inom matematik. Men visst finns det utvecklarjobb som har stora krav på matte. Men det lär vara rätt uppenbart i en annons att de ställer andra krav så då kan du istället söka något av de jobb som inte har samma krav.

Steg 1 är att ta redan på vad du verkligen vill bli dock. Bara söka en utbildning för att det ryktas att jobbet kan ge en skaplig lön gör dig sällan till särskilt bra inom arbetet utan det är intresse, driv och passion som gör dig duktig.

Permalänk
Medlem

Nej man behöver inte vara ett geni på matte, dock är det mer ett verktyg som visar om just du är en problemlösare vilket man behöver vara som utvecklare. Det går hand i hand om man är duktig på att identifiera och lösa problem i matte så har du bra förutsättningar sedan som utvecklare.

Känner du att det är så svårt att se problem och lösa dem kanske inte utvecklare är något för dig.. Men testa, jag kan ha helt fel!

Permalänk
Medlem

Generellt behöver man, som flera redan nämnt, sällan vara särskilt duktig på matte. Ett logiskt tänkande är dock rätt viktigt. Jag anser att jag är rätt kass på matte (Har inga problem att lära mig matte, men det var längesen jag gjorde något avancerat och har typ glömt all gymnasiematte. Läste till och med Matte D där), men har ett bra logiskt tänkande. Har jobbat som utvecklare i över 13 år nu, har aldrig varit ett problem hittills. Har heller inte sökt några jobb där avancerad matte är viktigt för jobbet.

Dock finns det en annan sak som är extremt viktigt om man tänkt bli utvecklare: Intresse
Är du inte intresserad, kommer du inte komma särskilt långt. Utvecklingen går hela tiden framåt och man måste hålla sig uppdaterad på området, det är
jobbigt om man inte är intresserad av utveckling.

Fundera över detta innan du kastar dig in i någon utbildning, så att du verkligen är säker på vad du faktiskt vill jobbba med.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |